Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jun 2025 23:39

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej, jeg er ny her og aner ikke om det er postet det rigtige sted ?
Jeg synes ikke jeg kan finde konkrete svar i pædagogsprog som jeg forstår nogle steder.

Jeg er generelt lidt ny i den her miljø, men er dog glad for Coke og Amf, som er det jeg primært indtager. Noget jeg startede på for 2-3 år siden og så har gjort med jævne mellemrum siden.

Jeg kan os finde på at tage nogle hvæs på en joint, men ellers intet - heller ikke alkohol udover et glas vin en sjældent gang - jeg bryder mig ikke om at "være påvirket" og jeg vil helst have en form for kontrol og det føler jeg selv at jeg har på de to ovennævnte stoffer da jeg hverken hallucinere eller føler mig "fuld" på nogen måde.

Jeg er diagnosticeret med en mild form for skitzotypisk sindslidelse og har været igennem både en indlæggelse, efterfulgt af et 2 år langt behandlingsforløb og nu får jeg så kun fast medicin (Sertralin). De fleste af mine symptomer er forsvundet og jeg lever et normalt liv med studie, egen lejlighed osv. Men jeg får som sagt stadigvæk antidepressiv på daglig basis.
Det skal nok nævnes at jeg ikke får det mod depression, men (som jeg har forstået det) for at få en ro i hovedet i hverdagen. Jeg led meget af tankefylder da jeg var yngre og blev forvirret og overvældet af følelser (både positive og negative)
Udover det har jeg virkelig meget bedre i dag end for nogle pr siden, jeg lever sundt med en masse søvn, masser af mad, motion (cardio og styrke) og jeg passer både min skole og mit job ved siden af og jeg helt almindelige relationer til folk omkring mig.

For tiden får jeg 100mg om dagen, men jeg håber på at komme ned på 50mg igen, da jeg synes bivirkninger er for meget (tørre øjne, tør mund samt tørhed 'andre mere delikate steder' og så små ryster jeg på hænderne af og til efter jeg gik op i dosis) Ingen af disse bivirkninger havde jeg før jeg optrappede i dosis.

Mit spørgsmål er egentlig hvor meget det kan skade mig at tage nogle baner i ny og næ (coke eller amf) mens jeg får Sertralin? Så vidt jeg forstår er Sertralin under SSRI og det må man åbenbart ikke tage sammen med noget som helst andet - er min opfattelse? Samtidig tænker jeg at folk med behov for den slags medicin ofte også "selvmedicinere" med diverse rusmidler.

Jeg har egentlig ikke tidligere tænkt over det og har som sagt gjort det de sidste 2-3 år.
Det er i mine øjne sjælendt jeg tager noget. I perioder kan den komme op på 2 gange på 1 måned efterfulgt af en længere pause på flere måneder.

Jeg vil tro et gennemsnit er 1 gang om måneden (skudt højt) hvor jeg tager det en weekend. Jeg sørger altid for at spise undervejs (jeg kan sagtens spise på både coke og amf) og så er jeg altid kun vågen maks et døgn inden jeg får søvn.

Hvad mener i der kan ske ved at jeg fortsætter med det?
Især hvis jeg kan komme ned i halv dosis igen?

<3

Dedikeret medlem

Hej og velkommen til.

Det vil selvfølgelig slide en lille smule på din krop, at sniffe det, tilgengæld, hvis det er det der får din verden til at køre rundt, så er jeg sikker på det ikke betyder noget i sidste ende. Af hvad jeg kan finde om det, er der ingen problemer forbundet ved at blande dem, det er bare læger der har et eller andet med kontrol - de kan ikke teste din hjerne ordentligt med deres stoffer, hvis du selv går og interagere.

Du skal også have en kæmpe HR-high five for at være kommet oven på sådan en lidelse, og fundet dig til rette, samt fornuftig tilgang af helvedes til! :peace:

Junior medlem

Tusind tak for hurtigt svar.

Jeg sidder faktisk lige nu med et problem. Som sjovt nok kom efter jeg havde oprettet indlægget.

Jeg har taget lidt amf (fra en ny dealer) i løbet af dagen og er nu virkelig virkelig dårlig. Jeg er kortvarigt besvimet 3 gange, hvor jeg falder frem og to af gangene ramte jeg en skabslåge og første gang en dørkarm.
Jeg har aldrig reageret sådan før og er kun besvimet ganske få gange i mit liv, og det har gerne skyldes blodtryksflad eller væskemangel..

Jeg har ikke lavet andet end hvad jeg plejer i dag (bortset fra amfetaminen, men den nye vare skulle prøves) Jeg har spist og drukket masser af væske.

Jeg har det okay når jeg bare sidder roligt ned, men når jeg rejser mig op knalder jeg sammen og får følelsen af jeg skal kaste op. Min ven mener det måske kan være methamfetamin jeg har fået, men det aner jeg faktisk ikke hvad er?

Jeg skal bruge gode råd :(

Dedikeret medlem

Det kan skyldes at der ikke er mere end 15% (ca) renhed på amfetamin i Danmark, måske er der et nasty cutstof i som du ikke har fået før.

Jeg ved også fra når jeg tager amfetamin, at det ikke længere gør så meget for mig, første streg er fin nok, den næste, så mister jeg alt energien, og sidder bare og venter på det går over, fordi det underligt at være helt død, men fyldt med energi inde i kroppen. Kender også godt det med at man ikke får blod nok til hovedet, så man går og vælter rundt. Måske tager du det for ofte til dig, det er trods alt lidt hårdt ved blodomløbet?

Har du overvejet om et andet stof, der er renere ved håndkøb og belaster systemet lidt mindre kunne gøre det for dig?

Junior medlem

Ja normalt tager jeg faktisk ofte coke når det er. Det var pengepungen der afgjorde at det denne gang skulle være amf.

Jeg har før haft det skidt, altså taget for meget, kastet op, svedt og har en møgdag dagen efter, men jeg er ALDRIG besvimet før og det er egentlig det der skræmmer mig mest.

Jeg har skrevet til dealeren for at få lidt detaljer om det, men han sover formenligt så jeg kan ikke få svar på hvad der kan være i foreløbig.

Men jeg ved faktisk ikke hvad jeg skal gøre nu her?
Jeg vil helst ikke kontakte en skadestue, for jeg tror ikke jeg er ved at dø eller i fare for at dø. Og så længe jeg sidder ned besvimer jeg heller ikke. plus min puls er normal og min kropstemperatur os rimelig ok.

Er der noget der kan hjælpe?

Dedikeret medlem

Amfetamin nedsætter som sagt blodgennemstrømningen, dvs at du ikke får ilt nok rundt i kroppen gennem dit blod - fingerspidser og tæer (yderster lemmer) bliver kølige - hvis hovedet ikke får nok ilt, og man pludselig rejser sig, så kan man sagtens besvime. Så det tror jeg ikke du skal frygte for, bare rid det ud, snup et glas mælk og se noget serie eller noget til det går over. Kender ikke et stof jeg tænker kunne gøre det bedre lige nu hvis det er det du mener. :D

Hvis du kommer til at frygte for dit liv, så kan du ringe til giftlinjen, eller din skadestue ja.

Junior medlem

Tusind tak for svar. Rart at der nogle herinde der stadig er vågne ;)

Jeg får det os bedre, men fordi jeg er alene er jeg bange for at komme til skade under en besvimelse.
Men det går forhåbenlig snart over

Junior medlem

Nu er jeg ryger - almindelige smøger, kan der ske noget ved det? Hvis min krop i forvejen er forgiftet eller stået lidt af :(

Junior medlem

Når jeg stadigvæk på nuværende tidspunkt besvimer hver gang jeg kommer op at stå, uanset hvor langsomt jeg rejser mig.

Er det noget der forsvinder igen foreløbig? Det begynder at skræmme mig en anelse ..

Junior medlem

Hvad mener du med toksisk? (spørger blondinen)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Sertralin er rigtig skidt at blande med amfetaminerne, i størst grad MDMA, men også almindelig amfetamin frigiver også serotonin, og sammen med Sertralin som er en Selektiv serotoningenoptagshæmmer er der en reel risiko for at udvikle serotonin syndrom, det lyder faktisk til at du allerede viser tidlige stadier på det.

En af de klassiske symptomer ved serotonin syndrom er væsentligt forhøjet blodtryk og gæt hvad det kan resultere i: Besvimelse.

Svært som det end er ville jeg holde mig fra amfetamin totalt indtil dine negative symptomer er begyndt at stabilisere sig.

Edit: Yeps, som jeg troede, Kokain hæmmer også optagelse af serotonin ligesom Sertralin gør det, så hvis du har blandet alle tre er der ikke noget at sige til du har det skidt.

Jeg beder dig med hele mit Harm Reduction hjerte om at stoppe omgående med det du har gang i.

Der kan læses mere om Serotonin syndrom her https://www.sundhed.dk/borger/patientha ... n-syndrom/ og den Engelske wikipedia artikel kommer også godt rundt her https://en.wikipedia.org/wiki/Serotonin_syndrome

Junior medlem

Problemet var ikke at jeg blev svimmel eller besvimede hvis jeg rejste mig op for hurtigt. Jeg faldt ned uanset hvor forsigtigt jeg satte mig op, selv da sad på toilettet besvimede jeg. Og eftersom jeg var alene var egentlig bekymret for at komme til skade eller noget gik galt og jeg ikke ku vågne eller noget.

Ja det må blive sund kost og ro den næste tid. Det her har alligevel skræmt mig fra nogensinde at være i nærheden af Amf igen. At ringe til giftlinjen klokken lort en tirsdag nat, var alligevel et nyt lavpunkt og der skal jeg bare aldrig hen igen :(

Men ja. Det er nok meget fornuftigt at droppe diverse rusmidler så længe jeg får Sertralin. Jeg slog det lige op og det er så absolut ikke risikoen værd :o

Junior medlem

Mht i dag, bør jeg tage min Sertralin eller holde lidt pause indtil Amfetaminen er helt ude af min krop? Og hvor lang tid vil i evt anbefale?

Jeg vil jo helst ikke gøre det værre :(

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
mikromig skrev:
Mht i dag, bør jeg tage min Sertralin eller holde lidt pause indtil Amfetaminen er helt ude af min krop? Og hvor lang tid vil i evt anbefale?

Du bør fortsætte din Sertralin behandling med din normale dosis, og endelig ikke stoppe fordi du har taget Amfetamin.

Jeg kan læse at der kun er blevet taget hensyn til om der er interaktioner mellem medicinen og rusmidlerne, men jeg synes det er lidt mere relevant at se hvorfor du har behov for at indtage medicinen.
Så længe du er i Sertralin behandling eller lignende, er det en rigtig dårlig idé at tage to så "psykisk hårde" stoffer som kokain og amfetamin.

Der udover er det bekymrende at høre at du nu er begyndt at besvime når du rejser dig og går rundt.
Som du nævner, kan det måske forklares ved for lidt væske, men jeg føler at der er lidt for mange ukendte variabler til at kunne sige noget meningsfuldt over boardet?
Hvor længe har du oplevet at besvime?

mikromig skrev:
Jeg kan os finde på at tage nogle hvæs på en joint, men ellers intet - heller ikke alkohol udover et glas vin en sjældent gang - jeg bryder mig ikke om at "være påvirket" og jeg vil helst have en form for kontrol og det føler jeg selv at jeg har på de to ovennævnte stoffer da jeg hverken hallucinere eller føler mig "fuld" på nogen måde.

Umiddelbart synes jeg også ovenstående virker lidt som et faresignal når vi kombinere det med at du højst sansynligt har det lidt svært i forvejen. Så er narkotika sjældent en ret god mulighed!

For lige at slutte af, er der ikke rigtig nogen herinde som er i stand til at give et kvalificeret bud på hvordan din behandling er bedst :)

Bedste hilsner

Junior medlem

Jamen jeg skal os til samtale med min læge om medicin og dosis i næste uge.

Jeg er heldigvis holdt op med at besvime og har meget mere ro i kroppen nu. Jeg har os tyllet en masse vand med sukker og brød ned.

Mht til det med at 'føle sig påvirket' er det netop det der har tiltalt mig ved de to stoffer. Jeg plejer at kunne styre det aldrig tage så jeg hverken kan sove eller spise.
Men jo du har da ganske ret i at en som mig nok slet ikke burde rode med rusmidler. Men som tidligere nævnt kan jeg bare godt lide det og indtil i nat, har jeg haft det ganske fint med det (fysisk og psykisk efterfølgende)
Nu ser tingene selvfølgelig anerledes ud for jeg er alligevel skræmt nu ..

Så noget godt kom der ud af det. Jeg er i live og nogenlunde hel, plus jeg højest sandsynligt ikke tør tage nogle former for stoffer meget meget længe.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

mikromig skrev:

Du må for guds skyld ikke stoppe med at tage Sertralin fra den ene dag til den anden!!!
Lig amfn og coken på hylden og få en snak med læge eller psykiater om din situation.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
mikromig skrev:
Jamen jeg skal os til samtale med min læge om medicin og dosis i næste uge.

Jeg er heldigvis holdt op med at besvime og har meget mere ro i kroppen nu. Jeg har os tyllet en masse vand med sukker og brød ned.

Mht til det med at 'føle sig påvirket' er det netop det der har tiltalt mig ved de to stoffer. Jeg plejer at kunne styre det aldrig tage så jeg hverken kan sove eller spise.
Men jo du har da ganske ret i at en som mig nok slet ikke burde rode med rusmidler. Men som tidligere nævnt kan jeg bare godt lide det og indtil i nat, har jeg haft det ganske fint med det (fysisk og psykisk efterfølgende)
Nu ser tingene selvfølgelig anerledes ud for jeg er alligevel skræmt nu ..

Så noget godt kom der ud af det. Jeg er i live og nogenlunde hel, plus jeg højest sandsynligt ikke tør tage nogle former for stoffer meget meget længe.

Jeg er rigtig glad for at høre at du ikke besvimer mere. Umiddelbart vil jeg også "bare" tro at det er forskydninger i dit blodtryk, men det er trods alt stadig noget der skal tages seriøst :)
Udover det, er det også dejligt at høre at du snart har en samtale med din læge.

Har du overvejet at tage en seriøs snak med lægen omkring dine bivirkninger af Sertralin? Jeg kan se at du får en masse rigtig trælse bivirkninger som muligvis kan undgås?
Mht. mundtørhed, ved jeg at det er en god idé at holde munden så "fugtig" som muligt, eftersom en tør mund øger risikoen for huller og andre skader på tænder.
Omend ikke andet, er det i hvert fald ikke acceptabelt at opleve de bivirkninger og lade dem stå til, så jeg håber at I får snakket om det. Det er trods alt velkendte bivirkninger ved medicinen.

Junior medlem

Tak for hjælpen folkens. Jeg har det meget bedre nu og det har været rart der er et sted man kan henvende sig :)

Min egen plan er os at jeg gerne snart vil trappe ud af medicinen eller i hvert fald ned på den halve dosis. Da havde jeg ingen bivirkninger nemlig. Men spørgsmålet er selvfølgelig om jeg overhovedet behøver medicin nu jeg ikke har tendens til depression, OCD eller de andre 'typiske' grunde.

Men jeg må lige tale en samtale med lægen på tirsdag, for jeg har faktisk aldrig gjort mig umage med at sætte mig ind i hvad de gør for mig. Udover at 'holde styr på mit hoved' Den gang jeg fik dem tog jeg bare blindt imod alt som kunne forbedre min situation og så har jeg faktisk ikke tænkt over det tidligere.

Junior medlem

Åh hvor jeg håber i har flere gode råd ..

Jeg er nu begyndt at få det skidt igen. Jeg føler mig svimmel, jeg sveder, ryster og min krop føles på en måde flyende. Det er svært at beskrive, men jeg har det underligt.

Jeg har både spist, sovet (lidt), hvilet en masse og drukket masser af væske (vand med sukker) og jeg har selvfølgelig intet taget udover min Sertralin og en treo.

Grunden til det gør mig nervøs er at, jeg synes det her er væsentlig anderledes end jeg har ellers har prøvet efter en "tur".
Jeg har før oplevet den psykiske tristhed, fladhed og dvaskhed, men aldrig at min krop reagerer så kraftigt.
Jeg er ikke besvimet i dag, men jeg får oplevelsen af 'hvidt syn' og en pludselig døvhed.

Jeg aner faktisk ikke hvad det er, og jeg ved heller ike hvad jeg som sådan frygter. Men jeg nervøs for om det bliver værre (at jeg besvimer igen) eller andet.

Min puls er stadig fin og jeg har ikke høj feber eller kramper, så jeg tænker ikke jeg er i livsfare, men hvad kan det så være?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: L.A.
Ring til vagtlægen er mit bedste bud.
Vi kan ikke gætte hvad du fejler, samt vi er ikke uddannet, så vi ved ikke hvad vi skal spørge efter af andre symptomer.
Nu er det vel omkring 24 timer siden du har indtaget amfetaminen sidst, så det kan både være tømmermændene eller det kan være noget helt andet, som bare er faldet tilfældigt sammen med du har taget lidt narko.
God bedring. :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]