Jeg har længe haft en stor kærlighed til naturmedicin og især for planten Bacopa Monnieri som stammer fra Indien og siges at vokse på Ganges bredder.
Jeg har i det seneste år dyrket den selv i have samt vindueskarm med gode resultater og har erfaret at Bacopa er utroligt nemt at dyrke og har en hurtig vækst som gør at en lille vindueskarm kan være nok til at blive selvforsynende.
Planten er omtalt i de gamle vedaer som Brahmi en mentalt stimulerende plante som ifølge sagnet skulle få de gamle yogier til at memorere 800 siders tekster i hovedet. Ud fra nyere studier viser det at den forbedrer hukommelse, øger årvågenhed og studier med biopsier af rottehjerner viser at den øger synaptogenises. Dvs. øger mængden af forbindelser i hjernevævet som deraf bliver mere "tæt" Det har vist sig som effektivt imod mild Alzheimers af den årsag bl.a. Derudover har studier vist at den er utrolig effektiv som et alternativ til traditionel ADHD medicin.
https://www.dropbox.com/s/8w7zh48opltze ... g.pdf?dl=0 En kvinde på reddit snakkede om at hun udviklede paranormale evner ved at spise et helt glas af tabletter med Bacopa om dagen, og store doser kan også være en verden til forskel fra små har jeg erfaret dog uden at skulle udtale mig om udviklingen af Siddhis (yogic powers) har noget med Bacopa at gøre.
Det jeg personligt har erfaret ved at tage både friske blade såvel som store doser ekstrakt er en væsentlig forbedring af hukommelsen, pudsige og pludselige flashes af minder fra 10-20 år siden, især af drømme jeg engang havde haft. Øget refleksivitet og evne til at bruge metatænkning over mine egne problemer. Formindsket angst og bedre evne til at rationalisere andres adfærd såvel som min egen, og generel mere ro i hverdagen. Dog kan det virke mildt sløvende de første par dage og tage op til en måned før fuld effekt træder ind, så jeg tager det om aftenen inden søvn i de perioder jeg har brug for et løft.
I de gamle tekster står der vidst noget om at man skal presse saften af en håndfuld blade og drikke det en gang om dagen, men det er en øvelse i sig selv da det er utroligt bittert. Det kan i stedet tørres, laves til pulver og spises i kapsler eller man kan lave tinktur på det og stadig få en god effekt af det.
Hvis nogen er interesseret i at starte selv, så send mig en pb så kan jeg sende stiklinger bare i selv betaler porto.

imageupload