3g er en god starter dose.
Det der med strains og farver er totalt opreklameret. Ja nogle "røde" strains virker mere afslappende, men jeg har personligt også fået røde, som gav mig en meget opløftende og euforisk effekt, hvor jeg talte løs i 2 timer. "Guld" har jeg aldrig hørt om hehe

I forhold til den erfaring og kendskab jeg har (som er stor) så findes der røde, grønne og hvide.
I forhold til markedsføringen, så skulle de hvide være de mest stimulerende, de grønne skulle være en balanceret effekt mellem afslapning og energi (uplifting relaxment beksriver det bedst, synes jeg)
De røde er som sagt mere afslappende, og minder mest om traditionelle opiater.
Hvis jeg skulle starte med en, og det skulle være til en hygge aften, så ville jeg også vælge en grøn.. men helt ærgerlig så er det altså virkelig opreklameret det der mest at de skulle være SÅ forskellige. Jeg har selv to strains i øjeblikket - "white sumatra" og "red riau"
White sumatra kan jeg godt mærke er opløftende, men uanset hvilken strain du leger med, er effekten dosisbestemt. Dvs. tager du f.eks. 3 - 4g white sumatra vil du opleve et ordenligt humør boost og en masse varm energi - det føles faktisk, som en mild men behagelig amfetamin light dog. Men tager du istedet 7g, hvilket jeg slet ikke vil anbefale for en nybegynder, vil man typisk opleve en mere afslappet, varm, behagelig men og euforisk rus. Red riau giver mig også energi, selvom den er markedsført som "afslappende"
Jeg har EN gang haft en strain fra en sælger, som simpelthen havde det bedste jeg nogensinde har prøvet, som var så stimulerende, at man ikke kunne sove hele natten næsten. Men ellers har jeg aldrig oplevet at de har skillet sig så meget ud fra hinanden.
Nu til det kedelig. Kratom er MEGET vanedannende, og man skal behandle det med respekt. Bruger man det for ofte vil man få abstinenser, som er på ligfod med opiater som morfin. Det er ikke sjovt trust me, been there.
Jeg mener at have læst at kratom sagtens kan tages, når man er på antidepressiv, men du må ikke tage mine ord for gode. Du skal researche mere på det, for jeg er slet ikke sikker. Vær sikker på, at der ingen fare på færde er, ved at blande dem.
Og pas nu på ikke at gøre en vane/afhængighed ud af det. Kratom kan føles helt fantastisk i starten, men bruger man det uden respekt, så kommer man til at betale igen. Big time.