Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 07:49

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Hehe, en af fordelen ved at være zen-buddhist i disse debatfyldte tider omkring Darwin eller Gud

Buddhisme og udvikling
Moderne buddhister har det fint med at have været aber. Både i Darwin’sk forstand, at menneskeheden stammer fra aberne. Og i en mere indisk udgave; at man kan have levet som abe før i et tidligere liv. Udviklingslæren kom ikke et chok for buddhister - men de færreste synes, den helt rammer plet.
For en buddhist er der ikke nogen begyndelse eller afslutning. Der er ingen gud eller skaber, der satte det hele i gang, og ingen endemål for historien. Livet og tiden går sin gang i cykler, i kredsløb. Tiden, livet, universet ændrer sig, forgår, genopstår i al evig tid. Derfor er udvikling kun noget relativt; at vi nedstammer fra aberne og at naturens elementer udvikler sig kan videnskabeligt set være rigtigt i et kort perspektiv. Men i kosmisk tid betyder det kun lidt, for udvikling er kun den ene side af afvikling. Det endelige ideal er helt at komme uden for livet cyklus.
Buddhismens “naturlov” hedder karma, der både betyder handling, og handlingernes konsekvenser. Hverken køn, race, kultur, genmanipulation eller guders indgriben kan principielt ændre ved menneskets lod, der er resultatet af egne handlinger gennem mange, mange liv. At et menneske er mere udviklet end en abe eller en søhest har derfor kun mening i forhold til, hvad man sammenligner med. Inden for buddhismen er målestokken Buddhas lære, og de sandheder, han erkendte. Alt, hvad der fører mod frelse, er godt, og alt der fører mod fortsat lidelse, er skidt. At en søhest har sværere end et menneske ved at høre og forstå Buddhas lære betyder, at det er langt mere ideelt at blive genfødt som menneske, men ikke at søhesten er et dårligere dyr. Guder er meget “udviklede”, men er i buddhistisk forstand længere fra frelsen, end mennesker. De har det alt for godt, og orker ikke at folde lyttelapperne ud.
Alle mennesker har potentielt samme muligheder for visdom og frelse, men det kræver hårdt arbejde. En munk, der mediterer, studerer, er god mod andre og forsøger at efterleve Buddhas lære er tættere på oplysningen, er mere “udviklet”, end de fleste menige mennesker i samfundet. Men specielt indenfor mahayana buddhismen blev man opmærksom på faren ved at stræbe efter “udvikling”. Det kan, siger man, skabe egoisme, splid og spirituelt begær at bruge albuer i stræben efter et veldefineret mål. Derfor taler man mere om at erkende sin indre buddha-natur, som ligger inden i alle mennesker. Den skal man ikke stræbe efter, eller udvikle sig hen i mod. Den er i alle levende væsener. Man skal gøre noget for at erkende den, men det er ikke en “udvikling”, snarere en erkendelse af noget, man har i forvejen.
De fleste buddhister har det også fint med den materielle og samfunds-udviklingen. Velfærd og velstand gør det lettere at være menneske. Men har også den fare, at man lader sig binde i begæret til verden, og at man, ligesom guderne, falder i søvn, når det bliver for “let”.

-Satori [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img] [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

P.S. Var ikke sikker på om dette skulle være i politisk forum eller her, men hvis det ligger det forkerte sted, så bare flyt det over i det rigtige forum.

In our memories

Geografisk sted: København
Well said... det var en meget god og kortfattet forklaring på buddhismens grundprincipper og hvordan disse kan forstås og udleves.

Kommer måske med en uddybende kommentar senere, men indtil videre synes jeg din egen tekst er ret fyldestgørende [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Moderator
Brugeravatar

Jeg har desværre lidt svært ved at formulere mig skriftligt [img]images/smiles/icon_sad.gif[/img]... og fandt denne et sted for et stykke tid siden på nettet, men da jeg egentlig kunne have sagt dette selv valgte jeg at poste den. (håber i kan bære over med mig)

-Satori
P.S. Fandt teksten her: http://www.buddhanet.dk/buddhudvik.html

[ 11 November 2002: Besked ændret af: Satori ]

[ 12 November 2002: Besked ændret af: Satori ]

Medlem

Geografisk sted: Århus - bøndernes hovedstad
Fuldstændig korrekt, old bro!

Moralen er osse at mennesket er ikke øverst i hierarkiet, men alligevel er det dem der har potentiale for at nå 'frelse' (oplysning er nok et bedre ord) - det vil jeg sige er den implicitte gendrivelse af Darwins lære, der sætter mennesket som det øverste i udviklingslæren - der hvor buddhismen er enig med Darwin er, som du jo siger, det med Guds indgriben i verden, at vi er ikke en del af Guds projekt/aftenkaffe-hyggespil, men snarere en funktion af evolutionen, hvilket jeg vil påstå at buddhismen hverken vil tage afstand fra eller acceptere lige på stedet...
Hele problemet med Darwins lære er, at den ikke passer på kristendommen, mens at den passer på mere verdens-/evolutionære-generelle fortolkninger (som f.eks. buddhismen!)

Ellers klapsalver herfra! Det er en meget informativ artikel du har fundet - good job, mester! Hvis du kan finde en go' hjemmeside med uddybende forklaringer/fortællinger/fortolkninger af buddhismens lære, kan du så ikke poste den??

Slam(mer) Bong (hele dagen lang) [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img] [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: spatielt promiskuøs
Satori og Zonker - sad lige og tænkte på, at det kunne være interessant at høre lidt om hvordan i kobler et buddhistisk (eller buddhistisk inspireret) verdensbillede med jeres oplevelser med psykedeliske stoffer - hvis i da gør det? Er der nogen sammenhæng for jer?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Satori og Slam
Den her side er meget relevant for diskussionen. Spændende læsning! Siden berører også brugen af psykedeliske stoffer. Spændende..

Evolution Is No Problem for Buddhism

Arguments Againts Buddhism

Jeg er filosofisk set materialist og fysikalist - indtil videre, men det ved i drenge jo godt.. [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Snakkes
Ash

[ 12 November 2002: Besked ændret af: Ashoka ]

In our memories

Geografisk sted: København
Aciddreamer> Jeg lover hermed at komme med en redegørelse for min egen filosofi og praksis (som både indebærer at jeg er praktiserende buddhist, samt ivrig udforsker af de psykedeliske dimensioner af sindet og virkeligheden omkring os)...

Men da det ikke kan forklares på 5 minutter, er det noget jeg vil vende tilbage til med en længere uddybende redegørelse (for min egen personlige indfaldsvinkel til dette) når jeg har tid til rådighed til at formulere 'livsformularen' korrekt [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Er meget glad for at der kommer fokus på denne del af filosofien... derfor kommer jeg med flere tanker senere [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Jeg har fundet et par relevante links som omhandler Buddhisme og psychedeliske stoffer;

65.18.176.18/news-letters/v06n1/06133spi.html

nepenthes.lycaeum.org/Misc/buddhism.html

www.lib.virginia.edu/speccol/exhibits/dead/index2.html

[img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Laniakea Supercluster & The Surrounding Area
meget interresante links [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

nu er jeg ik selv buddhist, men mange af de ting de tror på tror jeg osse på [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Moderator
Brugeravatar

AcidDreamer> Jeg blev egentlig buddhist inden jeg begyndte at tage stoffer, eller hash, jeg har faktisk aldrig prøvet noget ordentligt psykedelisk trip(kun svage psyk. trip), da jeg hver gang jeg har haft mulighed for det, har været for bange, men jeg føler mig klar nu [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]. Så der er, for min del, ikke nogen sammenhænge mellem de to ting.

Ashoka> Fede artikler du har fundet. [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Anima> nåede desværre ikke at læse dine endnu, kun at skimme den første, men jeg skal nok få dem læst.

-Satori.
P.S. Jeg vender nok tilbage med mere [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

[ 13 November 2002: Besked ændret af: Satori ]

[ 14 November 2002: Besked ændret af: Satori ]

Medlem

En meget interessant tekst inden for psykedeliske stoffer og religion, synes jeg "Psychedelics and Religious Experience" af Alan Watts (den du pastede satori) er. Surt den er skrevet i noget ret tungt engelsk :-(

De ting Alan Watts beskriver, minder også om buddhistisk filosofi.

Dedikeret medlem

Ligesom Satori, havde jeg heller aldrig rørt psykedliske substanser inden jeg blev buddhist. Men efter, har jeg prøvet en del ting, og hvis man tager på et trip, hvor man f.eks. meditere kan man få en hel del mere ud af d, mentalt, end hvis man f.eks. tog i byen. Det er noget der kan anbefales, specielt sammen med nære venner af samme religion.
Alt respekt til folk af anden tro, jeg mener bare at visse folk, skulle løslade sig fra deres slavereligioner...

Moderator
Brugeravatar

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR> Alt respekt til folk af anden tro, jeg mener bare at visse folk, skulle løslade sig fra deres slavereligioner...
<HR></BLOCKQUOTE>

Helt rigtig, en religion eller filosofi skal være til for befrielse, ikke slavebinding.

-Satori

Moderator
Brugeravatar

Is Zen A Religion?
By Kubota Jiun
(Translated by Paul Shepherd)
Let me state my conclusion regarding the above question at the outset. I believe that Zen is not a religion in the ordinary sense. There are several reasons I can give for this.
First of all, that which is usually referred to as religion begins and ends with the element of faith. That is, religion conventionally starts with belief in an absolute or supreme being-God or Buddha, for example-who can either be the creator of the universe or dwell in our hearts. This faith is then deepened over the days and years until it becomes unshakable. I understand that as an absolute condition for religion in the traditional sense. As for Zen, although belief in an intrinsic and essential nature, infinite and absolute, is the start of practice, it is through realizing that infinite and absolute essential nature in the experience of satori that the need for belief vanishes. Or put more succinctly, Zen practice begins with belief and ends in actual experience. Here is an aspect of Zen that distinguishes it fundamentally from religions containing only the element of faith.
A second reason why Zen is not a religion is the absence of particular scriptures to depend upon. Christianity has its Bible, Islam its Koran; even in Buddhism, the Hokke Sect has the Lotus Sutra, the Kegon Sect the Kegon Sutra, and the Jodo Sect the Jodo Sutra. These scriptures are all maintained and carefully preserved, and the interpretation of individuals words and phrases has an extremely important meaning and significance. Although it would be inaccurate to say that writings in the Zen sect are not traditional scriptures, Zen is distinguished by lacking a single scripture upon which everything depends. And although we could stretch a point, perhaps, and say the Hannyashingyo (Heart Sutra) is such a traditional scripture, as long as study of this sutra ends in intellectual discussion, it has no relation to Zen whatsoever.
Yet another reason why Zen is not a religion in the conventional sense is its very practical approach of negating all concepts. Although most religions also have a practical side known as prayer, this is usually a subjective action of the individual and not an organized system of practice. Instead, the most important role is played by the sermons of religious leaders, based mainly on inherited scriptures, or exposition of the meaning of individual words or phrases in those scriptures. Zen, however, negates all concepts; instead, the central focus is experience in which the fact is experienced as fact. Zen also has zazen, a concrete and practical method of adjusting the body, breath and spirit to realize truth. Zen has moreover developed methods of guidance toward realization in which we practice zazen to realize the fact as fact. In this respect Zen differs fundamentally from religions in the usual sense.
However, when we consider the matter carefully, is it enough in relieving human suffering and gaining true peace of mind to simply believe sacred scriptures that are a natural outpouring of the enlightenment experiences of the ancient worthies? Is it enough to be able to interpret individual phrases of those scriptures with unsurpassed skill or simply pray in that direction? When all is said and done, we cannot forego the five aspects of belief (shin), understanding (ge), practice (gyo), enlightenment (sho) and personalization (nyo). If peace of mind is truly a matter of believing and understanding a reality that we have made our own, we must practice ourselves and realize so that it becomes an immutable fact. We must then personalize that experience before we can live relatively free of worry. Viewed in this way, perhaps only Zen, with its aspects of practice and realization, can be called a religion in the true sense of the word. In Case Nine of the Blue Cliff Record, a monk asks Joshu, "What is Joshu?" Joshu is also the name of the area where Joshu Osho lived. With his question, the monk is pressing Joshu to reveal his enlightened state of consciousness. In reply, Joshu says,"East Gate, West Gate, South Gate, North Gate." Because the geographical place Joshu has an east, west, south and north gate, Master Joshu presents the monk directly with the geographical Joshu. In Joshu's consciousness, however, there are no gates at all. By his reply, Joshu reveals his totally free state of consciousness, telling the monk to enter from any gate that he wishes and Joshu will be a match for him. No matter what should enter by any one of the gates, the totally unfettered Joshu is ready with an appropriate response at that time and place.
That is the reason why Zen can accept people of any religion, and why all people, regardless of their background, can deepen their state of consciousness through Zen practice and thus savor the true meaning of the religion they profess. It is due to this special characteristic of Zen that so many Catholic priests and sisters as well as Protestant ministers come to practice at San-Un Zendo.
Editor's Note: This article originally appeared in Kyosho, No. 231, Sept.-Oct., 1991

http://www.mkzc.org/kubisze.html

Bare så'n lige til forlængelse af den diskussion omkr. frihed osv...tænkte på at poste den i nyt topic, men den er vel ligeså relevant her.

-Satori [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

P.S. Har fået læst de artikler du har fundet Anima, de er gode [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

[ 03 December 2002: Besked ændret af: Satori ]

Junior medlem

Geografisk sted: baseman@base.dk
Nåå alle I psykedeliske små hoveder derude... for dem der venter på Zonker´s livsformular.. tjaaa… I kommer sq til at vente i evigheder for han er smuttet fra os og vandre nu mellem stjernerne til han måske kommer tilbage i ny form for at vandre mellem de dødelige på jorden endnu engang... hvem ved?.. Og hvad er så moralen i denne besked kunne man spørge.. tjaaa I beskæftigere jer med farlige ting og Zonker har måtte betale den højeste pris af alle.. Zonker is Dead.. Tænk over det på jeres næste FEDE TRIP som I af grunde vi ikke forstår.. ikke har forstand til at holde på det plan det burde holdes.. Zonker forstod vist heller ik at ting ikke skal blandes men bruges og tages for hvad det R i sin egen individuelle form og så findes der andre ting og substanser man ganske enkelt bare skal holde sine små fede pølsefinger fra uanset om det er nok så fedt.. GET IT.. Compede.. sikkert ik… held og lykke med forsøgende i fremtiden og hils derude når I kommer over på den anden side af THE GRET DIVINE...

R.I.P ZonKer!
..:: C ya on the next ride to the spirit world ::..

BaseMan & Co.

..:: Det er ikke hvad du gør men måden du gør det på ::..

Junior medlem

JEG KUN GODT TÆNKE MIG AT VIDE HVORFOR OVENSTÅENMDE INDLÆG ER BLEVET SLETTE EN GANG TIDLIGERE, R det sandhedens kolde nøgne ansigt der skinner for klart i øjnene på jer eller er det af andre grunde??.. Kom med jeres argumenter, jeg er lydhør og kunne forfærdeligt godt tænke mig at vide hvorfor.. Det er vel et forum og ikke et diktatur..

BASEMAN ;o(

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Visse diktatoriske tendenser til side, så tror jeg at de bliver slettet fordi der ikke ønskes nogen misinformation omkring Zonker's bortgang indtil der bliver skrevet en nekrolog/mindepost - Det er lettere at slette alle indlæg end at skulle pore igennem alle indlæg om ham og slette de fejlagtige.

Undskyld, nu blev det lidt off-topic, men du fortjente en forklaring [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

/Tias

Junior medlem

OK Point Taken!.. Udmeldingen burde måske først være kommet Mandag, da rapporten af obduktionen først ligger klar der! Men hallo… knægten var 23 år gamle, gad vide hvad der igennem lang tid har lagt grobund for hans alt for tidlige bort gang… Hey Maan… Wake up a Smell the F….. Coffe.. Katalysator effekten hvis du spørger mig eller et par andre der var tættere på ham som person.. Jeg mener bare at hvis man sover ind som 23 år.. så er der sq noget galt..

Om han så er sovet ind, blevet stoppet af en prop i storetåen eller en brast arterie, det er svært at sige, men vi ved at Zonker var af den eksperimenterende type.. og vi ved at hans tilfælde desværre ikke er enkeltstående, andre har og måtte betale sammen pris for en eksperimenterende adfærd..

Price worth it, don’t think..
BASEMAN

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg ved godt hvad det var, vi skal bare ikke sprede misinformation, særligt ikke om noget så vigtigt som en persons død - Deraf min henstilling til ikke at skrive mere [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

/Tias

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]