Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 08 jul 2025 08:07

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Junior medlem

Hey er der nogen der kan svare mig på hvorfor min røde farve i hovedet forsvinder når jeg tager coke? Har tendens til at blive rigtig rød i hovedet efter bare 2-3 øl, men så snart jeg tager bare lidt coke bliver jeg normal farvet i hovedet igen, nogen som ved hvorfor

Medlem

Tror ikke nogen kan give dig et sikkert svar på hvorfor din røde farve i hovedet forsvinder, når du tager coke, men jeg skal prøve at give et på mulige vinkler på det.

Det du oplever, når du bliver rød i hovedet kaldes for asian flush eller alkohol flush, prøv at google og du skal finde masser af viden. Jeg skal ikke gøre mig klog på hvorfor det sker, men husker at have læst, at det skyldes mangel på nogle enzymer der indgår i metabolismen af alkohol. Blander du coke og alkohol ændre du på denne metabolisme og deraf får du også biproduktet cocaethylene. En mulig forklaring kan dermed være, at coken går ind og kompenserer for de manglende enzymer, men det er kun et gæt.

Noget andet som kan spille ind, er den psykiske faktor. Du kender sikkert det med, at nogle bliver røde i hovedet, når de bliver nervøse. Går du og er nervøs for at blive rød i hovedet, fremmer du sikkert kun sandsynligheden for det sker. Tager du så noget coke, forsvinder din nervøsitet måske og den røde farve forsvinder. Måske det er et sammenspil mellem de to ting.

Har selv haft samme problem og det er forsvundet med tiden. Kan ikke sige hvorfor, men nogle af de ovenstående faktorer kan være en forklaring på det.

God Jul.

Medlem

Følger lige med her.

dette er copy pastet og ikke mine ord :
Rødmosset hud
Nogle mennesker har ifølge hudlæge og dr. med Erik Obitz deres blodkar liggende yderligt i huden, hvilket gør dem udsat for at blive rødmossede, når de drikker.

– Alkohol udvider blodkarrene, og derfor bliver du gerne lidt rødere i huden, når du drikker
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------( citat slut )

man kan også være allergisk overfor alkohol hvilket resultere i rødme.

Hvis jeg ikke tager helt fejl, så vil både kokain og amfetamin få blodkarene til at trække sig sammen, også derfor man kan have svært ved at få den op og stå, så min konklussion er at når du drikker så udvider blodkarene sig, og du bliver rød, når du så tager kokain så trækker blodkarene sig sammen igen, og rødmen forsvinder deraf. dette er kun et gæt, er nemlig ikke sikker på om kokain trækker blodkarene sammen, google var ikke lige til megen hjælp ( eller også søgte jeg forkert )

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
vasokonstriktion forekommer også ved kokain, så det er nok derfor

Junior medlem

Tak for hjælpen! har i nogen forslag til hvad jeg ellers kan gøre for at undgå den rødelighed i hovedet ved alkoholindtag? Da jeg pt faktisk kun tager coke for at slippe for at blive rød i hovedet.
Det skal lige siges at det ikke bare er lidt rødme, det er udslet lignende rødme, og mit ansigt kan godt se en smule oppustet ud når jeg drikker, hvor coke så hjælper til at jeg får den almindelige farve igen. Men har i nogen ideer til hvad jeg kan erstatte det med eller lignende?

Admin
Brugeravatar

Nogle mennesker er, som DDSIT siger, genetisk disponerede overfor "alcohol flush reaction". Især asiater:
https://en.wikipedia.org/wiki/Alcohol_flush_reaction

Hvis din rødmen skyldes genetik, er det svært at gøre andet end at reducere dit alkoholindtag. Vi er der nok desværre ikke helt endnu med genterapi for alkoholintolerans :D
Det lyder nok rimelig øv, hvis det eneste du kan gøre er at drikke mindre. Især hvis du er ung og en del af den allestedsværende drukkultur, vi har i Danmark. Men måske på sigt kan du ligefrem se det som en god ting, der vil få dig til at drikke mindre? Vi drikker alt for meget her i Danmark, og risikoen for alkoholisme er reel blandt alle befolkningslag. Flere af mine venner og familiemedlemmer er (funktionelle) alkoholikere - ikke at det skal forhindre andre folk i at drikke med måde. Men det kan måske være godt at have en undskyldning for at holde lidt igen med indtaget ved sociale sammenhænge.

-Jimmy Carter

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]