Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 09:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Sovepiller ?
Junior medlem

Geografisk sted: Københavner i jydelandet.
Hej Psychedelia.

Jeg er ny herinde, men jeres forum ser interresant ud. Jeg er pt. igang med afrusning af hash, og derfor, har jeg en del søvnproblemer. Det har stået på længe, og da det ikke er holdbart ikke at sove om natten, så tænkte jeg at søge lidt rundt på nettet.

Jeg har forhørt mig, og har fået den opfattelse at det mest effektive skulle være quetiapin. Jeg har været på melantolin før, men det virker sku ikke besynderlig godt.
Derfor tænkte jeg om i havde nogle forslag til div. piller man kunne få ?

Mvh.
Nyt medlem

"Alt hvad jeg deler er mine holdninger, og erfaringer."

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
Personligt kan jeg ikke lide quetiapin, men ved at lægerne udskriver det til højre og venstre. Men nu siger du jo at det er pga. du er ved at stoppe med at ryge hash, så synes jeg sgu det er lidt dumt at erstatte det med noget andet. Når folk bruger kemikalier og lignende til at sove på, bliver de ofte meget hurtigt afhængige af det, netop fordi søvn er vigtigt for dem. For mig virker det lidt dumt at starte på sovemedicin pga. hashstop, du ender bare med at skulle igennem samme problem igen med sovepillerne, bortset fra det sikkert bliver endnu sværere at komme ud af.
Personligt vil jeg foreslå dig at dyrke godt med motion og holde ud, søvnen skal nok komme af sig selv. Hvor længe har du røget hash og hvor længe har du været igang med at stoppe?
Synes altid at det er den første uge som har været værst i forhold til søvn og appetit.

Moderator
Brugeravatar

Mr. Gone skrev:
Fuck quetiapin. Det skal nok få dig til at sove, men det er ikke en sund søvn, og på sigt bliver man en zombie af stoffet, fuldstændig apatisk.

Synes allerede man er en zombie dagen efter, man har brugt dem første gang haha. Men vågner ligesom aldrig rigtigt på samme måde og ens hjerne kører kun på 20%

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Lige rundt om hjørnet
Hey mohj.
Du skriver at du er i gang med hash afrusningen, og søvnproblemerne har stået på længe.
Hvor længe har afrusningen varet indtil videre?
Har du valgt at trappe lidt ned inden "stoppet", og eller er du bare stoppet brat?

Jeg er lidt nysgerrig efter at vide hvor langt misbruget har stået på? Det har lidt at sige ift. hvor længe man kan forvente at generne fortsætter.

Er du tilknyttet misbrugs center, som har tilbudt medicin, eller har du bare muligheden for at få quetiapin en anden vej?
De quetiapin der er meget slukkende, og det skal siges at det er anti psykotisk medicin man ofte bruger, når man medicinerer personer med dignosticeret skizofreni. Det er ikke sovepiller og virker overhovedet ikke på samme måde.
Pas på nogensinde at opsøge eller takke ja til decideret sovepiller.
De er meget afhængigheds skabende, og du vil ende med at fortryde det...
Jeg har selv erfaring med quetiapin dem, men vil ikke nødvendigvis anbefale dem..

Jeg ville først og fremmest råde til dig det men måske oftest hører:
Kost
Motion

Man tænke i de sunde baner, og ungå/minimere sukker og fedt. Kroppen har brug for (mikro)nærings stoffer til at hjælpe kroppen på vej, og fremme søvn. Magnesium, Vitamin B6 og sikkert flere kan godt hjælpe på vej til at fremme den naturlige prod. af melatonin som dannes når det er mørkt, og din krop skal lære at producere det selv nu, fremfor at få "tilskud" af søvnfremmende ting.

Mht. Motion er konditionstræning virkelig noget jeg vil anbefale. Begyndte at cykle fast hver dag, da jeg stoppede med hashen, og det hjalp meget.
Løbetræning kan også anbefales.
Kroppen skal gerne presses godt.
Det første dage var da værst, men eftersom kroppen for træning og får brugt energi, så kan det virkelig gøre underværker.

Hvordan er dine "søvnproblemer" ?
Svært ved at falde i søvn, få timers søvn eller vågen 2 dage før du overhovedet kan sove lidt?

Junior medlem

For lige at svare på alle spørgsmålene på engang, skriver jeg bare her.

Jeg har røget hash fast i ca 6 måneder op til at skulle stoppe igen. Lige pt. er jeg på et afrusningssted, hvor jeg dyrker styrketræning.
Selvfølgelig kan jeg godt mærke at jeg bliver træt, men det er ikke nok til at falde i søvn, jeg får også nada (Det med nåle i ørene) inden jeg går i seng.
Mine søvnproblemer er ikke hvor jeg er vågen flere dage, men hvor jeg er vågen frem til kl 04-07 hverdag, og jeg kan mærke det begynder at gøre mig meget "smadret" i længden.
Jeg har været igang med afrusning, i ca 3 uger, og det er stadig et problem at falde i søvn.
Misbrugscenteret jeg er på nu, snakkede om at det ville være en ide at få noget medicin til at sove på.
Jeg har før prøvet pillerne melatonin, men de virker bare ikke.
Nogle af dem som jeg bor sammen med, fortæller mig at de er på quetiapin, og truxal, og at det virker virkelig godt.
- Tusind tak for jeres hurtige og konstruktive svar, der er helt klart en del jeg vil tage med mig! :D

Moderator
Brugeravatar

Hvis du selv har valget vil jeg foreslå at prøve med truxal fremfor quetiapin, alle jeg kender (inklusiv mig selv) føler sig langt mindre zombie agtig i hovedet dagen efter og de er vidst også nemmere at stoppe med igen, så vidt jeg lige husker.

Insane psychedelia user!

De er i min optik lige lette og stoppe med - 25 mg truxal burde gøre trikset.

Junior medlem

Tusind tak for de gode svar, jeg vil tage en snak med lægen imorgen :)!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Det er ikke sikkert det er nok, men det hjælper også at slukke for fjernsyn, smartphone og computer en halv til en hel time inden man skal sove. Det lys der kommer ud af skærmen får hjernen til at tro at det stadig er dag, og derfor indstiller den sig ikke i samme grad til at sove.

Derudover vil jeg anbefale dig at prøve at meditere. Søg på guided meditation på youtube og der kommer en masse gode videoer op (nogen er dog knap så gode, dem skipper man jo bare). Det virker lidt hippieagtigt. Men det er sku vildt hvor meget ro i sjælen det kan give nogen gange!!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]