Jeg har læst lige så mange meninger om det emne, som der er folk der interesserer sig for emnet.
Nogle mener at man skal passe på med varmen, andre mener at det er tiden de oxiderer man skal være opmærksom på.. Andre mener tilmed at man skal pille varmelegemet ud af sin dehydrator, hvis man har sådan en, inden man tørrer dem..
Jeg har læst en del på Shroomery, og der er lige så mange meninger derinde. Det farlige er, at 10 år gamle myter stadig kan florere rundt omkring, så længe alle de uoplyste stadig deler dem, fuldstændigt ukritisk.
Der er så meget broscience, rundt omkring.
Jeg kender ikke den objektive sandhed - men sandheden er dog, at folk efterhånden har haft dem i ovnen, både til tørring og til madlavning, de har været på panden, og man har lavet te på dem, hvor de altså ryger ned i kogende vand og ligger og snurrer dernede..
Og jeg har endnu ikke hørt et bevis for at noget af det skulle have dræbt potensen.. Ikke engang et anekdotalt bevis.
Det der er bred enighed om er, at lys og luft, over en længere periode, ikke er godt for potensen.
Så at have dem liggende i en solbelyst vindueskarm, over længere tid, er nok ikke en god idé.
Men hvis man har tørret dem fuldstændigt, og derefter opbevarer dem mørkt og køligt, så kan de holde sig i lang tid.
Jeg har personligt købt en dehydrator/frugttørrer til at tørre mine SN i. Den kostede ikke mange hundrede kroner, og på den kan jeg både indstille temperatur og tid.
Hvis jeg plukker SN om morgenen og smider dem i dehydratoren når jeg kommer hjem, så er de cracker dry inden for et par timer.
Sådan en kan varmt anbefales - jeg har været igennem metoderne med lufttørring, tørring foran en ventilator, tørring med epsom salt osv. osv., og jeg synes ikke der er noget der stikker den dehydrator.
Det er rart at tørre dem i så kontrolleret et miljø. Og en bonus er at hvis man har fået larver/mider med hjem i sine SN, så dør de endnu hurtigere i sådan en, i stedet for at de ligger og kravler rundt på den overflade man tørrer sine SN på.
Jeg blev aldrig fan af at tjekke tørringssituationen på mine SN, på en gammel t-shirt f.eks., og så se at hele t-shirten var blevet levende.
En anden fed opgradring kunne være en lille vakuumpakker, til husstanden. Når man så har tørret sine svampe, så de er bone dry, så kunne man smide dem i sådan en vakuumpose, trække luften ud og så lægge dem bagerst i skabet.
Så kan de satme holde sig i lang tid