Gå i seng når du føler dig træt, og begynder at gabe, selvom klokken måske kun er 22. Jeg har haft en tendens til at udskyde min søvn til 24-01 tiden - fordi jeg liiiige skulle have det sidste ud af dagen, det er en dårlig vane for mig, fordi jeg kommer ind i et mode hvor jeg holder mig vågen - og så kan det være svært at falde til ro, når man beslutter sig for/er nød til at sove.. !
Ellers vil jeg stemme i med fysisk udfoldelse i løbet af dagen, og slukke for skærme 1-2 timer før sengetid + skifte til afdæmpet belysning i ens hjem, hvis det er svært med skærmene så kan jeg anbefale det lille program/app f.lux, som justere farverne/lyset på skærmen, så det følger solens lys, det er ret nice!
Podcast, læsning, og musiklytning gode aftenaktiviteter.
En spiller/sex inden sengetid er også dejligt, og giver en afslappende effekt bagefter
Jeg har også prøvet alverdens guidede meditationer til søvn, med meget begrænset succes, med undtagelse af denne, som er værd at give et par forsøg:
Niels Larsen - Sov Når Du Vil, ta' og download den, så du slipper for reklamer og autoplay.
https://www.youtube.com/watch?v=J3fG6kF1zKoEndnu et råd, og måske det vigtigste hvis det er et længerevarende/tilbagevendende issue, er at kigge bagved søvnproblemet og se om der er noget du kan arbejde med, både i eksterne og interne forhold - ofte er søvnproblemer et resultat af stressende omstændigheder i ens liv, måske har du nogle dårlig oplevelser i bagagen du trænger til at få bearbejdet, måske arbejder du for meget, sidder fast i nogle dårlig relationer, eller mistrives på job/uddannelse/derhjemme.
Det kan selvfølgelig også noget der er svært/umuligt at ændre på, f.eks. at miste venner/familie, eksamensperioder, jetlag osv, - og så er det godt med nogle gode råd/vaner omkring søvn
Der findes også nogle forskellige typer naturmedicin, du kan forsøge dig med, bl.a. baldrian og melatonin skulle have en ret god effekt, det er dog ikke noget jeg har erfaring med - dog kan jeg godt lide at drikke en enkelt godnatøl engang i mellem