Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 00:37

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 49 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
tryk hér

- spændende læsning.

Insane psychedelia user!

Rigtigt godt [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Død over Lene Espersen [img]images/smiles/icon_mad.gif[/img]

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Ja, tak for den DD [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
Jeg nyder sku at læse artikler der kritiserer vores systems paradokser, og de skjulte sandheder der nu engang er, samtidig med at der bliver lavet tydelige sammenlgninger med totalitære regimer, såsom Tyskland, Rusland og bogen 1984.

endnu en gang, TAK!

-Satori

Medlem

Geografisk sted: nordjylland
ja en rigtig god artikel!

og ja, Lene E skal dø.

Medlem

Geografisk sted: Jylland
Rolig nu.. Lene E skal da ikke dø... Hun skal bare blive MEGET MEGET klogere [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Andre ville sige hun bare skulle have et rigtigt godt kn*ld - men det må sgu stå for egen regning...

Apex

Relativistisk båthorn

Jeg ka' i virkeligheden rigtig godt li' Fogh og co, hehe, for han graver sin egen politiske grav. Jeg ka' slet ikke tro på at hans mission ka' lykkes. Se omkring hvordan modstanden vokser og vokser [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] Hvordan flere og flere er begyndt at indse at vi har haft ret lige fra starten.

Jeg tror faktisk regeringen er stresset iøjeblikket, og jeg anbefaler at presset opretholdes eller endnu bedre; forstærkes yderligere. Til alle her på psy og andre steder, er der ingen tid til pause. Der skal kæmpes og kæmpes indtil vi får friheden tilbage. Jo flere 'højtplacerede' der åbner munden, jo flere folk vil indse hvad der foregår, og regeringen har virkelig fået tingene i kog på det halvandet år de har dikteret i landet.

Jeg kender ikke Fogh personligt, og ved derfor ikke om han er en flink fyr privat (det er han sikkert nok), men det glæder mig alligevel at se at han som statsminister er en total fiasko. Hans egen duksedrengs-iver efter at være meget bedre end nyrup, og hans iver efter at 'få ryttet op', vil være det der kvæler ham tilsidst.

Faktisk tror jeg Fogh lider af manglende basal menneskelig indsigt. Jeg tror han er så opslugt af sit eget verdensbillede, at han er ude af stand til at se andres. Som statsminister har han ganske enkelt ikke kompetencen, og det værste er bare at han ikke selv ka' se eller forstå det.

I virkeligheden er det mest samfundsundergravende der er foregået i de seneste år i Danmark, kommet fra ham. Det er ikke os der er subversive elementer, men de fanatiske højrefolk med Fogh i spidsen. Så det er ekstremt glædeligt at se at modstanden mod dem vokser (ikke som mennesker, men som politikere. Det er vigtigt at vi ikke bli'r personlige imod dem, mener jeg (jeg vil iøvrigt godt ofre mig selv, hvis ingen andre vil, og gi' Lene det tiltrængte knald, hehe. Jeg tror godt hun ku' være en ok sutteso, selvom hendes politiske kunnen er lidt begrænset [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img] Faktisk tror jeg dog hun ville blive sur, hvis nogen kaldte hende en sutteso i virkeligheden, for jeg tror ikke de har meget humor derude på højrefløjen. De er alt for stramme, stive og tight i betrækket. Selvhøjtidelige er hvad de er, og det er sådan alle diktaturer's ledere er. Uden humor og selvironi går det bare ikke. (ok jeg tror squ jeg har overskredet mine egne grænser for go' takt og tone ved at sige dette, men jeg tror altså hun har en svedig kusse selvom hun er en tør politikker. Faktisk minder hun mig lidt om min gamle skoleforstander, der også altid var ih så åh så selvhøjtidelig og 'vigtig'. Den slags mennesker er ikke til at ta' alvorligt [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] (lige til sidst; hun er sikkert en ganske rar person hvis man kender hende))))

For lige at blive lidt seriøs igen, så tror jeg faktisk at den nye regering er det farligste der er sket i danmark i mange år. Det tror jeg fordi deres fanatisme er langt større end selv Poul Schlüter's tilbage i sen-firserne, starten af 90'erne.
Fogh er så ideologisk stræbsom, at han ikke ænser hvordan han trækker et voksende blodspor efter sig. Antallet af folk der går til grunde hvis hans regering fortsætter, vil stige enormt over de næste få år, er jeg overbevist om.

Problemet med Fogh er at han ikke ka' skelne mellem ideologi og virkelighed. Han tror seriøst (sådan virker det ihvertfald) på at et folk ka' tilrettes som små fine systemer der passer sammen og fungerer i perfekt harmoni (det er blaa derfor jeg mener han mangler menneskelig indsigt)
Han er ganske enkelt for ivrig efter at bevise hvor dygtig han er. I virkeligheden har jeg squ ondt af ham, vil jeg ærligt indrømme. For jeg tror han mener det godt...men bare ikke har hjernen. Han minder lidt om et psykologisk klasse-eksempel på et barn der konstant higer efter at vinde sine forældres accept. Jeg tror Fogh i virkeligheden kører et meget personligt spil og er et menneske med stærke komplekser og indre psykiske forviklinger, men det er selvfølgelig rent gætværk og ikke noget der er nogen grund til at røre rundt i (Måske burde jeg holde min mund, men han er jo trods alt landets statsminister og har magten til at ødelægge mange menneskers liv, så det må han squ stå model til, eller pakke sin taske og gå. Der er koldt på toppen og sådan er det).

Hvad tror i det ender med på længere sigt? Borgerkrig? Kaos? Idyl? Harmoni?
Jeg personligt tror det ender galt. Den nuværende regering er farlig og alle bør gøre en indsats for at få den væk, og ikke bare forholde sig passivt (som kronikøren også nævner). Det er alfa omega at folk tør sige fra i et demokrati, ellers er det jo allerede en politistat idag! Så kom op af stolen kære psy-dk narkomaner og spred lyset til de mørke sind der har ladet sig forlede af 'the dark side'.
Det er dybt alvorligt det her, for nogle af jer ved måske hvor længe det tog folk i sovjet at kæmpe sig fri, og hvor mange der har lidt under det regime. Det må altså ikke også ske i danmark. Alle bør være meget bange for den udvikling der er sat igang af de fascistiske kræfter de seneste par år [img]images/smiles/icon_sad.gif[/img]
Enhver der bare vender det blinde øje stiltiende til, Uanset årsagen, ender nemt med selv at blive offer.

Bush kører angst-linien, og Fogh gør det også (omend jeg dog tror bush gør det bevidst, mens fogh bare er blind)

People, the time is now!

Psychedelia Gay Overlord

JEL -> Problemet er at alle regeringer i DK fører stort set samme politik, nemlig en eller anden form for socialdemokratisk politik. Så for mig at se betyder det ikke det store om det er den ene eller den anden der sidder. I det mindste går de Konservative ind for at sætte skatten ned og det er da altid noget..omend ikke meget.

Relativistisk båthorn

Hvad hjælper det at skatten bli'r sat ned, hvis regeringen tvinger en ensretning af samfundet igennem? Den gamle regering lod da i det mindste staden være i fred.

Jeg vil hellere ha' højere skatter og plads til menneskelig mangfoldighed, fremfor lavere skatter og fascistisk kontrol, og det er jo det sidste, den nye regering står for.

Hvad hjælper det at man er rig, hvis alle ens penge skal gå til et vagtværn for at beskytte ens frihed mod de optøjer og den gadebande-vold der kommer, når forskellen mellem rig og fattig bli'r tilstrækkelig stor?? Så ku' du jo ligeså godt betale skat og ha' et fredelig land, for du mister jo pengene under alle omstændigheder alligevel [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Jeg si'r ikke den anden regering var super-go', men Utrygheden i samfundet er stigende med den nuværende regering, og det kommer til at gå udover produktiviteten i langt værre grad på længere sigt, tror jeg.

Blandt de nuværende partier, hvoraf ingen er perfekte, er der for mig at se kun enhedslisten der har fornuften nogenlunde i behold (heh, det bli'r vi 2 aldrig enige om [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] )

Psychedelia Gay Overlord

Øh..JEL, der er andre ting i verden end "staden". Desuden har det også været et krav fra soc. dem. side at der skulle ryddes op derude. Hvem er det lige der har lavet den aftale der bruges nu?
Den nuværende regering følger bare op på det tidligere regering lavede.

Det er en illusion at tror at der er forskel på de forskellige regeringer. Det er en illusion, der er kun tale om gradsforskelle.

Det nytter ikke at bevare staden, når man samtidig stjæler fra folk med den anden hånd, vel?

Relativistisk båthorn

Ok, først bli'r jeg altså lige nødt til at sige jeg fortryder nogle af de ord jeg fik fyret af lidt længere oppe (om blaa Lene E) [img]images/smiles/icon_sad.gif[/img] Det er selvfølgelig for sent at trække i land nu, men de var ikke ment så ondskabsfyldt som de lød. Jeg lod mig rive med af den frustrerede stemning over regeringens angreb på vores livsstil, og glemte at man selvfølgelig stadig bør tale nogenlunde ordentligt.

Jeg er dog stadig ekstremt meget imod regeringens hovedløse fascist linie, det skal der ikke være nogen tvivl om. Men det er jo bolden man ska' gå efter, og ikke personen. Så det har jeg lidt lange ører over ligenu, men de læser jo nok ikke sitet her alligevel, så der er forhåbentlig ikke sket den store skade.

Dankdawg; jo der findes selvfølgelig andre ting end staden, men den er bare et prime-eksempel på hvad regeringen ligenu står for. De står for den totale ignorans af almindelige menneskers basale ønske om at leve frit og selvstændigt som de nu har lyst til. Regeringen står for den linie der går ud på at forbyde 'mærkelige' huse, fordi de ikke lige opfylder et eller andet støvet regulativ, og det pisser mig bare så meget af at jeg næsten ønsker...nej, jeg holder bare kæft gør jeg.

Den tidligere regering var bestemt ikke perfekt, eller en jeg selv stemte på. Men i det mindste var der ikke den samme aggressive kamp mod de 'anderledes', som der er nu. Med S boede folk, børn og hunde fredeligt på staden. Nu lever de i frygt for fremtiden, og det synes jeg er en meget væsentlig forandring (af den negative slags)

Skattedebatten ka' jeg stadig ikke gi' dig en go' løsning på, for der er tunge ting der vejer for og tunge ting der vejer imod, og jeg ved ganske enkelt ikke hvor jeg skal stille mig. Jeg er imod tvangen, men jeg er også imod at nogle ka' sidde og være rige, mens andre må hutle sig igennem. Jeg synes ikke det ka' være rimeligt i et civiliseret samfund, at der er så stor forskel på høj og lav. Det er Umenneskeligt synes jeg.

Det er lidt detsamme som problemet med forurening; Ved fuld frihed, er det så iorden at en eller anden tåbe forurener og ødelægger hele jorden? Eller er det mere rimeligt at han/hun bli'r stoppet med magt? Vi har jo kun 1 jord, og skal jo være her allesammen, så der er altså nogle modstridende interesser der ikke ka' undgå at konflikte ligemeget hvordan jeg vender og drejer det.

På samme måde vil økonomisk Ulighed (hvis den bli'r tilpas stor ihvertfald) også ku' sænke levestandarden for et flertal, og måske ødelægge en masse familiers liv (tvangsauktioner feks, eller enlige forældre der kæmper for at ku' stille varm mad på bordet hver aften)
Så hvis vi ikke hjælper hinanden, og la'r de stærke bære mere end de svage, så risikerer vi, mener jeg, at vi alle ender med et langt mere kaotisk og voldspræget samfund, som ingen af os ka' være tjent med i sidste ende.

Jeg aner ikke hvordan man skal løse det dilemma. Måske er fuld frihed slet ikke muligt, uden at ofre nogle af sine medmennesker...jeg ved det ikke.

Psychedelia Gay Overlord

Hej Jel,
økonomisk frihed, dvs. mindre skat, færre overførselsindkomster medfører større social mobilitet, mens at mere bistand medfører mindre social mobilitet.

Læs en god artikel om emnet hér!

Det er en myte at socialhjælp forhøjer folks levestandard. I øvrigt taler du om at hjælpe hinanden..det er jo fint, men det er ikke at "hjælpe hinanden" hvis det er via tvang. Så er det altså tyveri. Du kan ikke dokumentere det du siger dér.

Hjælp er noget man FRIVILLIGT giver hinanden. Og hvorfor skulle mange ikke ville hjælpe andre helt frivilligt? Jeg ville da gerne.

Ang. regeringen, ja de er slemme på den ene måde, og de andre er slemme på en anden måde. Men de er alle fjender af friheden. Derfor er det hib som hab, om det er S eller V der bestemmer.

MVH

D

PS. det er OK at svine Espersen til, den SO!

Relativistisk båthorn

Jeg vil egentlig ikke afvise at der vil komme mere social mobilitet, hvis økonomien blev gjort mere fri. Men jeg ser det ikke som en naturlov, at det vil ske.

Først vil jeg lige sige, at jeg anser opsparing som økonomiens værste fjende (eller ihvertfald en stor fjende). Altså opsparing af større og længerevarende karakter, ikke fordi man lige sparer sammen til en halvdyr brugsting.
Penge der er bundet i opsparing, delta'r nemlig ikke i økonomien som sådan. De kommer ikke rigtigt nogen til go'e, hvis de bare ligger og samler støv i en bankboks. Så penge skal altid ud og arbejde.

Og det er 1 af problemerne ved en fuldstændig fri og ikke-reguleret økonomi. Nemlig at enhver ka' trække kapital ud af markedet og binde dem i en opsparing.
Men ved at betale skat, tvinger man dermed en del af pengene ud i 'rotation', hvis man ka' sige sådan, hvilket gavner os alle i sidste ende, da det holder markedet igang.

Der er jo fordele og Ulemper ved stort set alting, og økonomien er ingen undtagelse. Der er naturligvis fordele ved en helt fri rå-kapitalistisk drevet økonomi, men der er også Ulemper.

Når du si'r at levestandarden ikke højnes af socialhjælp, så skal vi lige blive enige om hvilket niveau vi egentlig taler om. For for den hjemløse, vil socialhjælp jo naturligvis højne standarden. Eller for den multi-handicappede der ikke selv ka' 'lave penge'.
Så måske handler det mere om _hvem_ der skal støttes (feks om alle skal ha' børnecheck, og hvad der nu ellers findes af støtteordninger)

Jeg så i nyhederne tidligere på året, en længere reportage om 'de nye hjemløse' i NewYork. Der var blaa en ny-hjemløs mor, der stod med sit barn (jeg ka' ikke huske om hun havde 1 eller 2 børn) og ventede i en lang kø, foran en container hvor hun sku' hente mad eller forsyninger af en eller anden slags. Det synes jeg er skandaløst ka' foregå, mens der samtidig findes folk der mæsker sig i privat rigdom.

Jeg er ikke enig med dig i at folks hjælpe-iver er ligeså stor som behovet (det si'r du ikke direkte, men jeg læser det som at du mener frivillig hjælp er nok). Folk vil jo betale mindre i skat, for at få pengene selv, hvilket der som udgangspunkt heller ikke er noget galt i. Problemet er bare, hvis de vælger at trække pengene ud af markedet, fordi de hellere vil opspare. Det betyder ikke det store hvis det kun er små-beløb der trækkes ud i perioder, men hvis rigdom centreres om få personer, og nogle af disse så vælger at opspare, _så_ mangler der pludselig en stor del af 'kagen' i markedet.
Hvordan ka' man løse det problem?

Jeg er, på det ideologiske plan, imod tvangen (tvangs-opkrævning af skat feks). Men i praksis protesterer jeg ikke mod systemet, fordi jeg ved det i virkeligheden gavner en gruppe af mennesker, der ellers ville stå helt på bunden af samfundet. Jeg ville ikke selv deltage og korporligt smide nogen i fængsel, men jeg vil heller ikke stille mig i vejen for at andre ka' smide skatteundragere i fængsel. På det her område vælger jeg at la' 'andre' bestemme. Jeg ved godt det ka' kaldes at svigte sin ideologi, og det er jeg da heller ikke glad for at gøre, men hellere det end at risikere at nogen skal gå fra hus og hjem, fordi deres eneste indtægt er socialhjælp og man ta'r den fra dem. Så jeg stiller mig sådan set udenfor, på dette område, og la'r skatteundragere og skattemyndigheder kæmpe deres egne sager. Jeg hjælper ingen af parterne.
Man ka' måske sige at jeg gerne vil hjælpe de svage, ved at tilsidesætte mit eget ønske om mere frihed på dette område. Jeg ved godt det er provokerende sagt, men det er sådan jeg tror man hjælper dem bedst. Det er ikke alle der selv ka' løfte sig selv.

Min hoved-ideologi går på at der bør være absolut 100 procent frihed på alle områder. Men jeg vil ikke støtte kapitalistisk frihed, hvis den ikke samtidig følges af personlig frihed. Så hvis man fjerner socialhjælp, men stadig nægter mennesker at tjene penge på enhver tænkelig måde, så hænger det ikke sammen. Det nytter ikke noget at man si'r folk selv må skaffe deres mad hvis de vil overleve, mens man samtidig si'r at man kun må skaffe mad på de og de måder. For så er det netop man effektivt udelukker nogle grupper og holder dem nede. Hvis man ikke må lave sig en mark og så sine egne radisser, så må dem der nægter en at gøre dette; sørge for man får sine radisser på anden vis. "Ingen arme, ingen småkager", er en Umenneskelig tankegang, efter min mening.
Så jeg har altså valgt at skille ideologi, fra den virkelige verden, for de hænger ikke sammen altid. Mennesker er jo forskellige og det kræver altså en vis stærk type at overleve i et totalt rå-kapitalistisk samfund. Jeg vil ikke bryde mig om at vi skal til at se lasede forhutlede mennesker stå uden tænder i munden om en tønde med ild i, for at holde sig varme juleaften. Jeg synes enhver har ret til et liv, hvor deres personlige integritet bevares, og hvor de ka' være med i samfundet. En hjemløs der ikke kan komme i bad feks, eller er vant til selv at passe sit hjem, vil jo heller aldrig ku' søge et job på lige fod, med en person fra et stærkt hjem. Og derfor må de stærke ta' deres del af ansvaret og hjælpe de svage med op på vognen.
Hvor stor forskel der så skal være på rig og fattig er en anden debat, men her mener jeg jo at forskellen skal være så lille som muligt.

Angående libertarianismen, så forstår jeg i bund og grund ikke at du brokker dig, for den findes jo dybest set allerede. Dit problem er bare at vagtværnet Danmark, er så stort at dit vagtværn ikke kan overvinde det. Og selvfølgelig at vagtværnet Danmark ikke tillader andre vagtværn på dets territorie. Men i virkeligheden er der jo intet der holder dig fra at opbygge dit eget vagtværn og _ta'_ magten fra Danmark. Sådan ville det jo også være i et libertariansk system, for ethvert vagtværn ku' jo opbygge en milits-magt og bagefter æde alle de fredelig vagtværn, og dermed sætte os i en situtation lig den vi har nu i verden (hvor vi som individer er underlagt en Urimelig tvang fra oven).
Ham med den største pistol, er også ham der bestemmer. Ligenu har det etablerede Danmark policen og militsen til at fastholde sin magt med, og Uanset hvor forkert det er, så er der kun 1 måde at udfordre det system på; og det er ved selv at skaffe sig en endnu større 'pistol'. Vi har allerede det libertarianske system på verdensplan, men vagtværnene kaldes bare lande. Når USA ta'r magten fra Irak, så er det præcis som hvis vagtværn Alpha, ta'r magten fra vagtværn Bravo. I det libertarianske system er vagtværnet jo den højeste magt-enhed, og derfor vil der ikke være nogen over vagtværnet til at sikre at det ikke opfører sig fascistisk. Så i virkeligheden har vi altså det libertarianske system in-effect, men vagtværnene kører bare en protektionistisk stil iøjeblikket. Og det er de vel egentlig nødt til, hvis de vil overleve? Et vagtværn der ikke forsvarer sig mod andre vagtværn, vil jo risikere at blive opslugt (se Irak/USA igen)
Først den dag der, psykologisk set, kun findes 1 land/vagtværn, vil vi måske ku' se en ny form for personlig frihed. Men sålænge der er så meget fokus på landet/vagtværnet, vil det opretholde en status som noget vigtigt.

Jeg tror vi er meget enige om at frihed er godt, men at vi ser forskelligt på hvem der egentlig bestemmer idag. Jeg mener folket bestemmer allerede, men af forskellige årsager bare har valgt at lade sig diktere. Mens jeg fornemmer du mener folk bli'r trynet af staten. Det tror jeg ikke helt vi gør. Staten (som jo i bund og grund er os selv) ku' ikke tvinge os til noget, hvis ikke vi lod dem tvinge os. Kun mennesker med magt ka' tvinge mennesker uden magt. Så i bund og grund har 'vi' allerede fuld frihed i landet, rent principielt, 'vi' bruger den bare til at lade folketinget styre skuden (formentlig fordi de fleste synes det er nemmest at la' andre om det svære, og det er jo den holdning der skal ændres før der bli'r plads til individuel selvbestemmelse. Sålænge et flertal vælger at ha' et system hvor de dikterer overfor mindretallet, som vi har nu, lige så længe vil vi aldrig ku' få nogle ændringer igennem. og ligeså længe vil vi være underlagt flertallets luner, og derfor er det deres ansvar ikke at lukke os ude. Først det øjeblik de gi'r magten fra sig, og la'r totalt frihed råde, vil man ikke længere ku' kræve de ta'r sig af de svage.)

Så det er altså ikke fordi jeg ikke ka' se fornuften i det du si'r, og det er heller ikke fordi vi ikke har samme ønske om frihed, vi opfatter bare det nuværende system på hver sin måde tror jeg. Vi ønsker begge at folk selv ka' bestemme alt (det gør jeg ihvertfald), men måden at nå det mål på, afhænger af hvad vi føler vi kæmper imod. Jeg føler ikke at staten er min fjende, for staten er bare den gruppe personer der har flest våben. Så for mig at se, er det fordelingen af våben der er noget galt med, for staten er i sig selv bare et abstrakt begreb. Og fordelingen af våben skal derfor jævnes ud, så meget som muligt (gennem økonomisk omfordeling), istedet for at gøre det muligt for snævre grupperinger at side på flertallet af våben (våben og kapital er i denne forbindelse detsamme, da kapital ka' købe våben. Derfor ønsker jeg at alle folk er økonomisk ligestillede Uanset deres øvrige status)

Jeg ved godt du ikke er glad for de lange indlæg, men jeg synes jeg er nødt til at prøve at redegøre for hvorfor vi ka' være enige og Uenige på samme tid. Jeg håber du ka' se nogle af de problemstillinger, der gør at jeg har den indfaldsvinkel til tingene jeg har.
Til sidst vil jeg dog godt lige sige at økonomi ikke er min stærke side, og det ka' måske også være en af årsagerne til at vi opfatter det så forskelligt (og at jeg nogengange modsiger mig selv)

Psychedelia Gay Overlord

Hej JEL,
vi HAR talt om at en stat ikke er det samme som et vagtværn. Jeg gider ikke at forklare dig de samme ting igen og igen...nu må du tage dig sammen.

Din idé om skatten er decideret tåbelig og jeg er rystet over din mangel på økonomisk indsigt. Du er derfor NØDT til at blive skolet lidt i økonomi.

FREDERIC BASTIAT LINK

Ovenstående er et link til en af de absoultte klassikere indenfor økonomi. Du SKAL læse den, så du kan få dine absurde idéer om opsparing ud af hovedet.

Opsparing er nødvendig hvis der skal ske en investering. Hvor i al verden skal penge ellers komme fra når man skal bygge en fabrik f.eks.?

du træder rundt i ting jeg har forklaret dig tusinde gange før, som f.eks:
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
Jeg er ikke enig med dig i at folks hjælpe-iver er ligeså stor som behovet

- Det siger jeg ikke at det nødvendigvis er. Jeg siger at folk giver mere hvis de har flere penge (dette er et faktum) , samt at det må være op til den enkelte at bestemme hvad han/hun vil bruge sine penge på.

din uvidenhed har ingen grænser, og jeg synes det er utroligt at jeg overhovedet gider at besvare dine bemærkninger. Du plejer at være intelligent nok JEL, hvorfor nu denne pludselige retræte?

du skriver f.eks:
Citat:
Jeg så i nyhederne tidligere på året, en længere reportage om 'de nye hjemløse' i NewYork. Der var blaa en ny-hjemløs mor, der stod med sit barn (jeg ka' ikke huske om hun havde 1 eller 2 børn) og ventede i en lang kø, foran en container hvor hun sku' hente mad eller forsyninger af en eller anden slags. Det synes jeg er skandaløst ka' foregå, mens der samtidig findes folk der mæsker sig i privat rigdom.

- Øh..hjemløsheden er et resultat af at 2/3 af lejligheder i NY City er under leje-kontrol. Et frit marked ville sørge for lejligheder (også billige, for det er et massemarked) til dem der ville arbejde og betale for en. Men det er klart, at folk ikke bare kan sidde og regne med at maden daler ind i munden på dem...

Citat:
men stadig nægter mennesker at tjene penge på enhver tænkelig måde, så hænger det ikke sammen. Det nytter ikke noget at man si'r folk selv må skaffe deres mad hvis de vil overleve, mens man samtidig si'r at man kun må skaffe mad på de og de måder

- dette hér forstår jeg slet ikke? hvad mener du med det? Hvem siger at man ikke må tjene penge?

Citat:
Staten (som jo i bund og grund er os selv)

- HVAD ER DET FOR NOGET VRØVL!!!!! [img]images/smiles/icon_mad.gif[/img]

Staten er sgu ikke os selv. Det må du uddybe.

Det eneste du har bevist for mig er at du hqar brug for at åbne en bog om økonomi, og måske en om statsmagt.

Frederic Bastiat er et godt sted at starte, der ligger alle hans bøger på det site jeg har linket til.

Mvh

In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Hmmm...Jeg mener at der et problem omkring det at ophæve bistand og overførselsindkomster, i og med at mennesket faktisk ikke er lige stillet fra start. Nogle mennesker bliver således født med en SÅ ringe intelligens og en så dårlig hormonbalance, at de vil havde svært ved simple ting såsom at udfylde end lønseddel og alene på den baggrund miste det ene job efter det andet. Er ikke helt sikker på om fysikologiens fader Helmuth Nyborg har skrevet nogle artikler der ligger på nettet, men han har ihvertfald opsat noget jeg personligt mener, kan bruges som et forsvar for at bevare bistandshjælp.

Jeg kan godt se dillemaet i at staten stjæler fra borgerne, på den anden side synes jeg ikke der er noget godt alternativ til det. Også selvom det kunne være rart med total frihed.

Mvh. Psyko

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af JEL:
Faktisk tror jeg Fogh lider af manglende basal menneskelig indsigt. Jeg tror han er så opslugt af sit eget verdensbillede, at han er ude af stand til at se andres. Som statsminister har han ganske enkelt ikke kompetencen, og det værste er bare at han ikke selv ka' se eller forstå det.<HR></BLOCKQUOTE>

Det er faktisk noget jeg har tænkt over. Tror i at der er nogle i regeringen der har kompetence til at styre vores land? Hvis ja - hvem?

Psychedelia Gay Overlord

Psyko:

Hvordan kan det være dit og mit ansvar at nogle er dårligere stillet end os? Mennesket er ganske rigtigt ikke lige stillet fra starten, og det vil mennesker ALDRIG være. Hvorfor? Fordi mennesker af natur er individer.

Jeg kan ikke se at bare fordi en eller anden er dårligere stillet end dig, at han så skulle have ret til at holde dig som slave.

JEL:
I øvrigt, angående opsparinger, så må du huske at have sin penge stående på en opsparing er en vare i sig selv. Hvis jeg sparer penge op, f.eks. så jeg har penge til at købe n stor ting hvis jeg får et godt tilbud, eller til at sikre mig imod dårligere tider, så er det fordi det er en måde jeg foretrækker et bruge mine penge. Derfor er det lige så meget en vare som hvis jeg går ud og køber slikpinde for alle pengene.

AOD:
NEJ

Medlem

Geografisk sted: Månen
Okay, jeg synes at jeg har noet at bidrage til debatten med så here goes:

Vi ka vel alle blive enige om at d ikke er penge, der skaber rigdom, men derimod det som man kan gå ud og købe for penge! Penge er bare papir, det er et middel der er opfundet sådan så vi kan bytte ting rundt med hinanden! Ergo den måde samfundet bliver rigere på er ved at man sørger for at der bliver skabt så mange resourcer som muligt, altså at der bliver skabt så meget som muligt af det som vi går ud og bruger vores penge til! Derfor må vi (for at få mere rigdom) bekæmpe arbejdsløshed, unødigt arbejde og dovenskab!
Her i et land som danmark hvor socialismen (ihvertfald indtil for nyligt) er den nationale politiske religion, har vi en kæmpe del af arbejdsstyrken som er offentligt ansatte (en tredjedel af den totale arbejdsstyrke)! De fleste af de offentlige ansatte laver et stykke arbejde som ikke skaber noget som helst, dermed ingen rigdom! For eksempel har vi flere tusinde ansatte i told og skat! Deres arbejde består i at regne ud hvor mange penge du skal betale i skat af din løn! Min mor er ansat hos told og skat (forrædder), og hvis hun for eksempel regner ud at du skal betale 10.000 kr i skat, så bruger hun de 10.000 til at betale sin egen løn med, What the fuck! dine skatte penge går til at du får en service fra staten, denne service er i dette tilfælde at de regner ud hvor mange penge de kan flytte fra din lomme og over i deres! Er du glad for denne service?
Selvfølgelig skal vi have offentlige ansatte og selvfølgelig skal vi betale skat, men en FUCKING tredjedel af den totale arbejdstyrke er sgu for meget af det gode, og det koster dyrt! Det er et godt og grundigt spild af ressourcer! Der bør selvfølgelig sidde nogen og administrere systemet, men de skal yde en service som befolkningen i samfundet kan bruge til noget, og ikke bare flytte penge fra min og din lomme over til deres egne lommer! Politikkernes job bør derfor være at få folk i produktivt arbejde for at øge produktionen og dermed vore alles fælles rigdom og så at få så mange som muligt til at arbejde! Der findes ikke særlig mange mennesker som er så hårdt ramte af den ene eller anden krise, at de ikke kan udføre et nyttigt stykke arbejde som kan gavne os alle!

@Jel--> Med hensyn til at hjælpe de lavest stillet i samfundet må sige at jeg er enig med DankDawg om at det må være den enkeltes egen beslutning om han vil hjælpe eller ej! Vi må jo lige se på hvad konsekvenserne bliver af at have en velfærdsstat som Danmark, hvor jeg er tvunget til at hjælpe andre økonomisk! For det første er der i Danmark ufatteligt mange som udnytter staten og simpelthen malker den for alt hvad de kan! Vi har folk som sagtens kan arbejde, men som ikke gider! I og med at man kan udnytte den danske velfærdsstat på groveste og slippe godt af sted med det så tiltrækker man også en masse indvandrere som udelukkende kommer til landet for at nasse på det! (Skal lige siges at de nasser selvfølgelig ikke fordi at de er indvandre, nasserøve findes overalt, men danmark fungere bare som en supermagnet på nasserøve! vi tiltrækker simpelthen de forkerte indvandrere!) Konsekvensen af en sådan stat er at folk som mig og forhåbenlig osse jer andre vil føle at vi lægger så FUCKING mange kræfter i, men kun for en brøkdel af fortjenesten og dette gør i hvert fald mig sur! Hvis skatten fortsættet med at være så høj som den er nu så vil jeg fanme vælge at smutte et andet sted hen i verden hvor skatten ikke er så høj og jeg er sikker på at mange andre vil gøre ligesom mig! Vi opnår simpelthen med denne velfærdsstat at folk lige tager sig en gratis uddannelse her i landet, og så ellers bare skrider til udlandet for at tjene penge! I takt med at EU vokser bliver det jo også nemmere at slå sig ned i de andre EU-lande hvor skatten måske ikke er så høj! Forestil jer hvordan den danske stat vil se ud når alle de højtuddannede er skredet til udlandet og vi kun står tilbage med alle bistands-klienterne! Dette skulle vi jo helst undgå så politikkerne må sgu snart se at tage sig sammen og få sænket de skatter, for det nuværende skattesystem vil kun føre til en slags statsligt selvmord!
Jeg vil selvfølgelig gerne hjælpe dem som af den ene eller den anden grund ikke er i stand til at udføre et stykke arbejde, men jeg gider sgu ikke forsørge dem som ikke gider at arbejde!
Uddannelse bør selvfølgelig stadig være gratis for alle skal da have de samme muligheder og chancer her i livet! Men, politikkerne bør stadigt sætte sig ned og lave en grundig gennemgang af hvad de bruger mine skattepenge på, for ellers bliver jeg bare sur og skrider! Vi MÅ og SKAL have skatterne ned på et nogenlunde normalt og acceptabelt niveau, det eller kaos!

Medlem

Okay nu vil jeg lige bitche lidt mer inden noen af jer når at få skrevet noet mer!
Hva sker der i et land som danmark når vi vælger at straffe mennesker økonomisk, som gerne vil yde noet ekstra?? På Island der har 70-80 % af arbejdsstyrken 2 fuldtidsjobs! Hvís jeg nu gerne ville arbejde noet ekstra for at tjene nogle flere penge, så sætte staten min skat højere op fordi at jeg tjener mere, dvs at de ekstra penge jeg tjener kommer jeg dårligt nok til selv at nyde noet af! Hvad er det lige man vil opnå med dette? Er man bange for at folk ligepludselig bestiller noet? Man opnår i hvert fald at folk ikke gider at bestille noet da det ikke kan betale sig for dem!!! God politik hva'!!!?!?!?!

Psychedelia Gay Overlord

Er det ikk lige lovligt vildt at dræbe folk fordi de er dovne? [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Medlem

Måske, men så ka d være de ka' lære d [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img] ... ej, Jeg r sgu selv luddoven, men jeg arbejder sgu i d mindste og tjener penge til min egen overlevelse uden at be andre om noet!!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 49 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]