Jeppe77 skrev:
Shambhala skrev:
Desuden kan det overskud du føler dagen efter være 'kunstigt' i og med at du stadigvæk er påvirket. Halveringstiden + depotformen gør at du nok stadigvæk har været påvirket. Serotoninudskillelsen gør at du føler dig frisk. Men over længere tid vil du nok opleve et crash
Fedt at høre dine erfaringer og anbefalinger, tak. Jeg kan forstå at du mener det er serotoninudskillelsen jeg bliver frisk af. Jo, det var en slags energisk følelse som gav mig lyst og overskud til mere. Noget jeg savner, da jeg godt kan være ret anstrengt ved koncentration, da jeg samtidig er lidt perfektionistisk.
Jeg har læst lidt om at det skulle være vanedannende, men er der noget andet opioid som kunne være bedre? Har haft tanken om at få fat i nogle opiumvalmuer og brygge the på dem, men alt opioid er vel vanedannende? Og som jeg forstår det, kræver det større og større doser jo mere man bruger det. Det er jo lidt øv. Hvordan kan man ellers få mere serotonin, nu da det frisker mig positivt op?
At begynde på opioider er helt klart en deroute du ikke har lyst til at begive dig ud på - perfekt hvis vi kan standse dig før du begiver dig ud på den

Rigtig godt du lige skrev herinde.
Ja, alle opioider er afhængighedsdannende og kan i værste fald slå dig ihjel. Har mistet en del venner på den konto, der alle troede de havde styr på det. Opium kan endda være farligere at have med at gøre, specielt i te/oral indtagelse, da dosen er svær at afgøre ift medikamenter.
Og alle opioider vil aftage i virkning i takt med at du udvikler tolerance og afhængighed. Så det er helt sikkert ikke en holdbar løsning. Ganske få mennesker kan finde ud af at administrere et opioidindtag uden at gøre sig afhængige - men det er en gamble det helt afgjort ikke er værd at satse på.
Der er faktisk nogle ting du kan gøre for at få mere serotonin i knolden. Træning, som FSO nævner, og så er der nogle såkaldte adaptogener, der kan øge enten udskillelsen eller receptoraffiniteten, kan ikke lige huske det på stående fod, men mener at Bacopa er en af dem. Og så kan du sørge for du i hvert fald ikke ligger i underskud af de precursers/byggeklodser som serotonin opbygges af, tryptofan osv. Og at få nok søvn (og kvalitetsmæssig god søvn).
Egentlig aner jeg ikke så meget specifikt om det, men hvis du søger efter det (biohack forums osv) kan du garanteret finde nogle guides til opregulering af serotonin.