Isosalt/ris løsningen er uundværlig til rygegrej. Bedst til glas dog og fucking fedtet hvis det kommer på noget som helst. Luk resterende huller med piberenser med toiletpapir rullet omkring i passende diameter. Dæk de andre to med fingre og ryst som du aldrig har gjort før.
Selv min to-kamrede bubbler uden mulighed for adskilning bliver som ny efter en behandling. Et lille fif er også ikke at bruge for meget af det. Et lille skvæt iso og lidt groft salt er min favorit, desværre er det ikke så rart for miljøet med alt det salt men ris sætter sig i fast i bubbleren. Dog er det fint til bong
Der er ikke nogen undskyldning for ikke at rense sit udstyr imo, selv 1 år gamle colabonger kan renses med bare en lille smule mere grundig rengøring. Hvis du renser hver eller hver 3. gang du ryger på en bong, brænder skidtet sig ikke fast og det kan fjernes ultranemt modsat en snasket bong hvor vandet skal skæres ud før det skiftes som dog også kan renses.
Slamrøret er et af de første steder til at samle kondenseret tjære og skal renses før bongen. Lugt til det og kig ned i. Hvis det stinker af sur pibe på rens det. Jeg bruger ikke andet end glas-downtubes hvis jeg skal ryge bong, med den normale gummitætning øverst til merskumshoveder. Fordelen ved disse er også at de er virkelig nemme at rense:
1. Tag ud af bongen
2. Pres gummiet mod vandhanen og tænd for det varme vand
3. Sæt tilbage i bongen. Det er nu rent hvis det ikke allerede er brændt fast
Tager minimum af tid og kan gøres mens hovedet stadig ryger hvis det er. Tit er det slam fra slamrøret der sætter sig på siden af bongens glas og derfor kan man minimere skidtet ved at rense slamrøret tit.
Hvis du slammer hovederne så bliver vandet hurtigere beskidt og skal skiftes oftere end hvis man ryger og tømmer bagefter. Foretrækker nummer to, der er heller ikke så meget aske tilbage efter min hash

Brug evt. rist eller ash-catcher for at holde bongen helt fri for aske og tjald-rester.
1. Skift vand så tit som muligt
2. Rens slamrøret
3. Rens bong efter hver ryge-seance (fx. aften, eller max. morgenen efter) eller min. hver anden dag imo hvis du ryger hver dag. Jo tiere der renses jo kortere tid tager det og dine lunger vil takke dig for det (og kæresten der ikke skal smage på dig der har røget tjære)
Glas er en selvfølge for mig, de koster ikke særlig meget mere og er meget bedre end plast og metal/trækonstruktioner i længden. Det eneste er at de kan gå i stykker, pas på den og hav evt. en flaskebong med glas-slamrør og merskum til fx. trips i naturen
God renser og ryger