Citat:
Astral wrote:
Det sker bare, fordi vi er bygget og styret udfra årsager som nødvendigvis er langt mere intelligente end os, eftersom vi jo egentlig ikke fatter mange brikker af hvad der egentlig foregår
Jonas x wrote:
Jeg er enig i, at vi bliver styret af årsager og at en halv sandhed ikke er hele sandheden. Hvorfor er naturvidenskaben kun den halve sandhed? Menneskets krop er materielt og ikke bestående af noget metafysisk. Hvad er det, der forhindrer et menneske i ret banal selvforståelse - ud over at vores hjerner ikke er store nok? Principielt kan det ske, da vi ligger under for kausaliteten (ligesom alt andet materie). Og hvordan kan du så påvise, at vi er andet og mere end materie? Det kan du simpelthen ikke. Hvad er det for en større intelligens, som du hævder styrer kausaliteten - og hvordan kommer den til udtryk? Ja, for den kan tydeligvis ikke påvises.
Naturvidenskaben er skabt udfra en empirisk model over årsagssammenhæng, men den kender kun de aktualiserede virkninger, den kender ikke årsagerne... Mennesket forstår ikke sig selv, fordi deres hjerner ikke er store nok, men fordi at de er en miniature udgave af verden, for overhoved at kunne føle sig uafhængig af verden, kræver det at man stadig indeholder et aftryk af verden, for man kan kun erkende noget man selv indeholder, men mennesket prøver at forstå ting udfra modeler og derved begrænser de deres egen erkendelse, de begrænser derved også deres egen opfattelse af sig selv, hvorfor tror du der er så mange deprimere mennesker?
Jeg kan påvise at vi er andet end materie og vis du kalder dig selv for intelligent, så må du også kalde din hjerne for intelligent og eftersom din hjerne ikke har bygget sig selv op, eftersom intet opstår udfra intet...
Derfor må der have været en ekstern eller intern intelligens (alt efter hvordan du anskuer problemstillingen) som styrer det kausale, men som netop selv virker ud fra et akausalt plan... Du kan ikke påstå at noget er intelligent uden også at erkende at grundlaget for dets eksistens må være intelligent og eftersom du åbenbart kun vil tillægge noget menneskeligt intelligens, så må du også være konsekvent i din egen tankegang og erkende at eftersom du må være et aftryk af verden og visdommen er at Gud skabte mennesket i sit billede, så hvis du er intelligent, så må det som har skabt dig også være intelligent, dvs. verden er intelligent og du er et produkt af verden og eftersom du er bevidst så må verden også være blevet skabt udfra bevidsthed, eftersom du jo er et produkt og et aftryk af verden og dit DNA er et aftryk af dig, kan du virkelig ikke se mønsteret eller skal jeg skære tingene endnu mere ud i pap?
Citat:
Astral wrote:
Ja netop levende ting bliver til grundstoffer, det levende eksisterer som et element for sig selv, det er dette element, nemlig livet, som videnskaben stadig ikke har forståelse for, men prøver at få til at passe indenfor den døde og mineralske model til forståelse af virkeligheden (det som virker)
Jonas x wrote:
Så du består altså ikke af grundstoffer? Der er ingen "død og mineralsk model", og der er ingen "levende model". Det er det samme. Hvordan kan du påvise andet?)
Nej Jeg består ikke af grundstoffer, det er fordi at jeg identificere mig ikke med min krop, min krop er kun mit redskap for at gøre mig erfaringer på det fysiske plan, jeg kommer fra det akausale plan, hensides tiden og rummet...
Citat:
Astral wrote:
denne information, den må fremstå af bevidsthed og bevidsthed må være levende, ellers ville tingene ikke kunne få en aktualiseret form
Hvorfor ikke? Har amøber så også en bevidsthed? Og hvordan kan de have en bevidsthed, når de ikke har nogen hjerne?
Ja amøber har også en bevidsthed... Dens bevidsthed er bare ikke knyttet til dens fysiske form, den har ingen selvbevidsthed, men er ligesom en celle ud af mange som styres af en overordnet bevidsthed, ligesom en hånd som stikker ind i en handske... Og
operer udfra højere principper... Faktisk er alt bevidsthed, blot i forskelige former og i forskelige planer, vand kan både være flydende, flyvende og fast, tænk over det...! Alt efter hvilken tilstand du selv befinder dig i, så vil du kun kunne erkende netop alt efter den tilstand du kan identificere dig med, hvis du kan identificere dig med noget ikke materielt, så vil du også kunne bruge dette som en platform til at transcendere dig bevidsthedsmæssigt op til et mere subtilt stadie af eksistens...
Citat:
Astral wrote:
information er ikke betinget af tid, ligesom ting som har en aktualiseret form er det (fysisk), det operer uden for rummets og tidens sfære, det er det som for videnskaben blot er et stort tomrum, men det er i intetheden at altet skal findes...
Jonas x wrote:
Jeg forstår ikke, hvad du siger. Ligesom ting som har en aktualiseret form er det fysisk? Skal jeg forstå det på den måde, at det levende operer uden for rummets og tidens sfære? Men kausalitet er jo netop et produkt af rum og tid. Hvad mener du?
Ja det er jeg sq godt klar over at du ikke forstår mig
Ja kausalitet er et produkt af rum og tid, men det er det akausale ikke og livet udspringer af det akausale, blot påtager det sig en aktualiseret form inden for det kausale plan...
Citat:
Astral wrote:
Ja jeg kan godt se at du vidst skal ha gang i bøgerne igen... Læs noget Goethe, så vil du forstå, hva jeg snakker om, men hvis du slet ikke har nogen forkunskaber på området, så er det lidt svært at forklare dig hva det drejer sig om... Det vil tage lang tid tror jeg...
Jonas x wrote:
Aha. Jeg er simpelthen ulærd. Dårlig argumentation. Sund retorik kan godt opsummeres kort uden at bruge patos. Selv du burde være hævet over at henvise til folks uvidenhed som sundt argument. Utroligt at du stadig kan benægte, at du fægter med dogmer. I øvrigt, så er du fuld af løgn. Jeg tillader mig (med bund i din argumentation, din holdning samt dine ikke eksisterende evner til at formulere dig på et koncist, forståeligt dansk) at formode, at jeg er mere "lærd" end dig. Det være sig indenfor filosofi, naturvidenskab og æstetik. Ikke at det betyder noget. Men nu var du jo selv så flink at bringe netop dét op.
Jamen du ER uvidende på Goetheanismens område, hvis du ikke kender til Goetheanismens principper, det er ihvertfald det som du har givet udtryk for, men hvis du godt kender til Goethanismen så vil jeg da foreslå at du henviser til denne, eftersom jeg drager dette ind i mine argumenter og netop finder dem relevant iforhold til emnet....
Pas på med hvem du kalder løgner... Du har ikke ret meget at bakke dine elendige påstande på med, så indtil videre kan jeg kun le af dine påstande
Citat:
Astral wrote:
Det ´har ikke noget med dogmatik at gøre, det har noget med kunstnerisk fornemmelse at gøre, hvis man ikke eje denne, ja så kan man bare ikke forstå det, jeg ved ik om du har det sådan?
Jonas x wrote:
Nej, det lyder absolut ikke dogmatisk...
Det kan godt være at det lyder dogmatisk, men ikke desto mindre så er det sandheden og for mig så har sandheden en langt stører prioritetsgrand end om det lyder dogmatisk
Citat:
Astral wrote:
En kunstner, det er en person som skaber ud af kærlighed...
Jonas x wrote:
Så du fastholder metafysik som et argument for kunst? Og kunsten kan komme i kontakt med metafysikken?
Ja klart, kunst handler om det åndelige ikke om at skildre virkeligheden som et fotografi, så er det ikke længere kunst, det kunstneriske består i at udtrykke det levende og det levende er stadig ikke erkendt af naturvidenskaben, så derfor kalder vi det metafysik (indtil videre)
Citat:
Astral wrote:
En som er istand til at gengive det levende, det dynamiske og det åndelige, i modsætning til det døde, stive og mineralske...
Jonas x wrote:
Jeg er relativt enig. Men du taler jo selv om subjektet som forudsætning for god kunst. Altså skabes god kunst af god smag. God smag og metafysik er ikke det samme
Ja altså kunst opstår i et samspil imellem subjektet og verden, sjælen opstår udfra foreningen af de øvre og lavere triade, foreningen af det åndelige og det fysiske (som også er åndelige blot i en anden form) universet folder sig ud og skaber hele tiden, mennesket danner bro i forståelsen af den fysiske og åndelige verden, dette er hvores opgave, ikke at fortabe os i den, men at bygge videre på den, det er hvores mission... God smag indeholder både æstetik og ætik og er mere primær og objektiv eftersom den kan danne bro til sandhed, skønhed og godhed, det vidste de gamle grækere, det har videnskaben glemt, lad os tage sandhed = videnskab, skønhed = kunst, godhed = religion, de tre ting hører sammen, hvis vi har et element som ikke kan forenes i de tre andre, så repræsenterer den ikke sandheden i dens rette udstrækning..
Metafysik handler om menneskets forhold til universet og det kan man ihvertfald godt sige om god smag eftersom god smag reflekterer erkendelse af verdens skønhed fordi man også har fundet den i sig selv, husk vi er et spejl af verden...
Citat:
Astral wrote:
En endnu stører kunstner er en som formår at trække forbindelsen til både det døde og det levende på en harmonisk måde, for så er der ikke langt til at kunne forstå religion
Så en kunstner er en person, der ikke er i stand til at blive forstået af almindelige dødelige?
Nej kunst skal beundres, ikke forstås, der er vidst noget duar misforstået, det kundseriske ligger i selve udfoldelsen og den kan udvides og strække sig til alt... Religion betyder genforening og man kan sige at den har delt sig i sine to del elementer, kunst og videnskab, men hvis man forener disse, så vil man også kunne forstå det tri-angulære princip, to modsætninger må have et ophav som kan forene dem igen, det som er delt, må også kunne forenes, problemet med videnskaben idag er at den skiller tingene ad, men den kan ikke finde ud af at samle dem igen
Forstand er at
kunne skille ting ad...
Fornuft er at kunne samle dem igen...
Intelligens bliver skadelig når den ikke indeholder visdom, så bliver den adsplittende og ødelæggende...
Hvorfor tror du så mange er deprimerede?
Det er fordi de leder efter ånd, men ikke kan finde den...
Citat:
Astral wrote:
Men kan man ikke det, så vil man også have meget svært ved at forstå religion... Derfor så ser du faktisk ik så mange materialister som også er kunstneriske...
Kunstnere har tit et større verdensbillede, det er der intet metafysisk i. Og at henvise til metafysikken som baggrund for god kunst er ikke bare en cirkelslutning, det er simpelthen dumt. Ateister kan ikke skabe kunst?
I øvrigt en meget ufin tackling at bringe mig som person ind i det. Det har intet med sagen at gøre, og jeg må endnu engang venligt (men bestemt) bede dig om at holde dig til emnet. Personlige angreb tolereres ikke. Hvis du ikke vil forklare dig selv, så tillader jeg mig at trække på skuldrene, ligesom - formoder jeg - alle andre. Men jeg vil da stadig gerne have reel (ikke-dogmatisk, ikke-patologisk) respons på mit første indlæg, hvis du er i stand til at formulere dig forståeligt.
Ja kunstnere har et stører verdensbilleder, endnu bedre kunstnere er mystikere som arbejder med metafysik, med menneskets forhold til universet, man kan være en intern eller en ekstern kunstner, man kan ydtrykke sit eget sjæleliv, uden at forstå sammenhængen med det kosmiske sjælehav, uden at erkende sig selv som et spejl for verden, et værtktøj for verdens fortsatte kunstværk, et levende værk som hele tiden udvikler sig...
Det samme gæder for videnskabsmænd, de vil mødes i midten, ægte videnskabsfolk og ægte kunstnere er også religiøse mennesker eftersom de erkender de dybere sammenhænge som de selv er spundet ind i, jeg synes ellers jeg gør mig ret så meget forståeligt, men der er jo også så meget som kan erkendes udfra ens individuelle kapacitet af forståelse, man må jo sige at det også er som et kunstværk, man skal have plads på læredet og man skal være villig til at tage penslen i hånden, frem for at fornægte sit eget værktøj, god arbejdslyst
