Men nu har jeg alligevel forsøgt.. De ligger i linket lidt blandet. Der bør dog ikke være tvivl om hvor de gror. Det der er med en lille høst fra er fra Nordjylland er fra i år.
murerbaljen var af nød - jeg har solgt mit hus og ville gerne have mit bed med mig. Derfor gravede jeg det op, sammen med noget jord og smed det i en i den. Den har stået i skyggen her hvor vi bor midlertidigt, nu pinner den og så bliver den plantet ud i skoven på den ejendom vi efterfølgende har købt.
Jeg har gjort mig nogle erfaringer med p. azurescens som gør at jeg tror jeg kan skalere det op i de 2 HA skov der er på ejendommen.
1. Det vigtigste er at der er en
stor mængde mycelie når det bliver planet ud - det forhindre at der kommer andre organismer/svampe og bekæmper det.
2. vand - masser af vand. Dæk det gerne til med pap i sommerhalvåret, det gør at myceliet ikke tørrer ud og stopper sin vækst.
3. lav bedene lange og slanke, de pinner gerne langs kanten! Så alt det i midten vil ofte ikke give frugtlegemer - dog kan man bruge arealet til at opformere endu mere mycelie.
4. Myceliet
ELSKER hassel flis - jeg klipper gerne friske grene i stykker af 2-5 cm. Alternativt køb bøgeflis i plantorama som sættes i blød inden det blandes med mycelie.
5. Tålmodighed - P. azurescens er ikke et growkit fra Holland - det skal plejes og opformeres. De første 2 år fik jeg intet resultat - jeg startede med 70 g mycelie som jeg opformerede. Hvert år tilsætter fjerner jeg halvdelen af myceliet fra mine bede - denne del bliver flyttet til ny lokation og mere flis/hassel bliver tilsat.
Min forhåbning er at jeg observere p. azurescens vildt nær et af mine bede i løbet af mit liv - derved ved jeg at jeg har lykkes med min mission om at udbrede tilgængeligheden af psykedeliske svampe i naturen.
Det skal dog siges at jeg egentligt hellere ville have at det var spids nøgenhat som var tilgængelig, da jeg bedre kan lide det trip.