Et spørgsmål angående den skærpede underretnings pligt der er pålagt alle offentlig ansatte…
Hej alle

I tilfælde nogle af dem der læser dette ikke er bekendt med det, så er alle offentlig ansatte underlagt en skærpet underretnings pligt ved lov. Så de skal være særlig opmærksom og de skal reagere før den gennemsnitlige dansker hvis der er tegn til eller mistanke om børn i mistrivsel og/eller fysisk og psykisk vold osv…
Så her i slutningen af marts måned 2023 blev jeg stoppet i bil af politiet, dertil kom den sædvanlige smøre “har du taget stoffer, du virker påvirket, du er anholdt mistænkt for overtrædelse af loven om euforiserende stoffer, vi ransager bilen” osv…
I bilen fandt de en god håndfuld oxycontin så de sagde selvfølgelig at de gerne ville med hjem til mig og hænge ud lidt, jeg ville ikke ødelægge den gode stemning så jeg sagde ja selvfølgelig det lyder som en god ide…
Hjemme ved mig finder de en håndfuld oxycontin mere og på sofabordet ligger pladen fra dagen før og ca 7 gram amfetamin.
Mens vi er der så spørger de om jeg har børn hvilket jeg svarer “ja jeg har 3” til…
De spørger om de er hjemme hvilket jeg svarer, nej naturligvis ikke…
Det er 2 meget ærlige og direkte betjente så de giver udtryk for at der er meget rod, “rod?” Ja du har meget elektronik der ligger over det hele…
“Min hobby er at reparere og renovere nogle typer elektronik ja, udover det forstår jeg ikke helt hvor du vil hen…?”
Med tanke på børnene, du har mange ting over det hele…
Børnene er som sagt ved deres respektive mødre og kommer først herhjem igen om knap en uge, jeg har lige været i gang med mine projekter og jeg må rode så meget jeg vil indtil da…
Når hele hyggestunden var færdig og jeg næsten var klar til at tage hjem fra stationen gør de opmærksom på at pga skærpet underretnings pligt og det at jeg har børn gør at de er nødt til at sende underretning til kommunen. På det tidspunkt ville jeg bare hjem så valgte ikke rigtig tænke over det på det tidspunkt.
I underretningen skrev de hvad der var sket og de valgte også at tage med mit “rod” derhjemme…
Så hvornår er en underretning egentlig relevant og korrekt at tage i brug…?
Havde børnene været hjemme var der slet ingen tvivl, men jeg mener jo at siden børnene IKKE var hjemme, så var det ikke relevant og forkert af dem at skrive den og sende den til kommunen…
En veninde det hørte om det for nyligt reageret med det samme og synes jeg burde klage (det er dog ikke mit primære fokus lige pt).
Men sagen er at nu ligger den jo i systemet hos kommunen, og jeg ved der kommer forhandling om samvær med min søn meget snart og hvis vi ikke bliver enig havner det jo i familieretshuset og evt familieretten og så kan den jo dukke op og evt blive brugt mod mig…
Så hvis det var forkert af politiet at lave den, kan jeg så forlange den fjernet fra systemet, eller som minimum at den ikke forekommer blandt de ting der er tilgængelig for familiehuset eller familieretten…?
Puuuha, beklager den aaaalt for lange beskrivelse…