i er forkortelse for “inhibitor”, altså: MAOi = MAO-hæmmer. Rodbarken fra junglelianen banisteriopsis caapi indeholder stoffer, der virker som MAO-hæmmere, hvorfor de virker i kombination med en plantekilde til DMT som psychiatria viridis/mimosa hostilis i ayahuasca-bryg og producerer en visionær erfaring.
MAO-hæmmere udskrives stadig mod depression, men det er en sjældenhed pga. bivirkninger. Særligt skal man tage hensyn til interaktioner med diverse madvarer, kosttilskud, medicin og visse rusmidler. I værste tilfælde kan forkert adfærd lede til dødelig udgang. Ved grellere tilfælde af depression bruger man alligevel hellere tungere skyts. Så i de tilfælde, hvor man tidligere brugte MAOi udskriver man oftere SSRI, lidt af samme hensyn som man i dag hellere udskriver xarelto eller eliquis til folk med hjertekarproblemer end marevan/warfarin.
I teorien ja, så kan du “selvmedicinere” din depression med caapi bryg (eller udtræk fra stepperude), men det lyder for mig som en opskrift på ulykke. Jeg vægrer mig i øvrigt lidt ved din vending om “SSRI og MAOis positive effekter”. (selvom jeg medgiver antidepressiver har en rolle at spille, hvis de kan stabilisere mennesker, der ville falde bort uden behandling).
Er i øvrigt slet ikke læge, blot en auto-didakt dåre.