Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jun 2025 00:28

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Jeg synes det ville være hammerærgerligt, hvis en dansksproget, oplysende side om rusmidler som denne gik under for stedse. Jeg forestiller mig stadig, at siden på trods af forumkulturens stille død ville kunne være til gavn og glæde for evt. unge, som fatter interesse for rusmidler.

Er det med ikke at kunne oprette sig som bruger kommet for at blive?

Svar med citat  
Medlem

Det har været et problem i en del år, at vores webmaster ikke ville være den sidste til at smutte, og da der så var mulighed for en anden, så blev der sagt nej tak. Der er nogle gamle hemmelige fora herinde, som de færreste har adgang til (inkl mig), som måske indeholder personfølsom info. Det er nok der problemet er. Det kræver en oprydning i privilegierne først, og det er så noget webmasteren må stå med. Enig ellers. Kan se vi har flere tusind besøgende om dagen herinde.

Svar med citat  
Moderator

Geografisk sted: Messier 45
Tiden er ganske enkelt løbet fra formatet og forumkultur er død. I flere år har siden været en oldboysklub med sagte faldende engagement. For en del år siden var der tale om at følge med tiden, modernisere formatet og bringe frisk blod ind i administrationen, men det løb ud i sandet. Siden har i lang været holdt kunstigt i live af en eller to gamle medlemmer, der har stået alene med omkostninger og drift. Administrator skrev i marts en besked på det lukkede medlemsforum (der er lige så dødt som det åbne) og annoncerede, at siden lukker. Et medlem tilbød at betale gildet, så siden kan fortsætte, og kort efter skrev webmaster en besked, hvor det lyder som om der er plan om at det kører videre (?) og efterspørger hjælp. Derefter stilhed og ingen opklarende udmeldinger eller drøftelser om sidens status. Business as usual for psychedelia.

Siden er død, spørgsmålet er, hvor længe den bliver liggende online. Det reelle aktivitetsniveau er på nul, men siden bliver heftigt angrebet af russiske botter for tiden, hvilket I måske har bemærket. Jeg går ind og rydder lidt op engang imellem, men det føles rimelig omsonst. Der har også været tilfælde, hvor ældre profiler med legitime indlæg i deres historik begynder at poste spam. Og der er åbenbart stadig et problem med aktiveringsmails ved oprettelse af ny bruger. I en af de interne tråde, blev det kastet op i luften, om man skulle forsøge at arkivere sitet før lukning, så al den information, der ligger herinde, ikke går tabt. Jeg forstår sentimentet, men stiller mig tvivlende overfor, hvem der kommer til at bruge det, udover et par nostalgiske knarkhoveder. De unge får deres info og tager deres diskussioner gennem andre kanaler i dag.

Hvis nogen har taget anstød af, at jeg lufter, hvad der er blevet delt i det lukkede forum her i det åbne, er I velkomne til at tage mine moderatorprivilegier fra mig. Jeg pensionerer mig. Siden var vigtig for mig i en svær periode i mit ungdomsliv, og jeg vil altid kigge varmt tilbage på den. Tak for alle de rare stunder og diskussionerne. Til alle - ingen glemt.

Svar med citat  
Jeg mener ikke at forumkulturen er død. Der er masser af forumkultur på Facebook, Reddit, og mange andre steder. Problemet med fora er at hvis først der er et lavt aktivitetsniveau, så er der ingen der gider komme der mere. Så er forummet reelt dødt. Men det betyder ikke nødvendigvis at der er noget i vejen med det pågældende forum. Jeg kan ikke se at Psychedelia på nogen måde skulle være ringere end Facebook og Reddit. Jeg tror heller ikke at folk er blevet mindre interesseret i emnet for dette forum, altså psykoaktive stoffer. Så det skulle vel nok være muligt at bringe Psychedelia til live igen. Jeg har nogle idéer til hvordan det kan gøres:

- Reklamere for Psychedelia forskellige steder på internettet.
- Arrangere konkurrencer, hvor man kan vinde nogle ting eller penge.
- Indføre reklamefinansiering.
- De gamle medlemmer kunne skrive en masse i en periode, bare for at bringe aktivitetsniveauet op.

Der er ingen garanti for noget, men jeg synes det er et forsøg værd.

Svar med citat  
Moderator

Med “forumkultur” tænker jeg på den kultur, der eksisterede indtil omkring starten af 10’erne, hvor nettet var noget mere fladt og distribueret. De sider du peger på er netop store centraliserede medieplatforme. De fleste folk bruger mestendels 4-5 nettjenester ejet af 2-3 firmaer idag. Alle de gamle php-fora er gået massivt tilbage i engagement og de fleste er lukkede. I den forstand er formatet dødt. Og forumkultur i bredere forstand er heller ikke hvad den har været, kun omkring 10 % af de unge bruger reddit, og facebook grupper er noget boomeri. Måske kunne psychedelia have overlevet hvis man havde overhaulet hjemmesiden m. manifest og en oplysningsbank om skadesreduktion etc., og gjort noget ud af at gøre opmærksom på sig selv i medier og med SoMe reklamering. Samtaleforummet kunne så have været arkiveret og migreret til fx et subreddit, evt. discord, da der stadig var flere aktive mods og administratorer.

Situationen i dag er, at psychedelia ikke længere er drevet af en forening, men af et par nostalgiske medlemmer, der betaler ud af egen lomme af sentimentale årsager. Der er ingen midler, ingen foreningskonto at modtage midler på, ingen plan og ingen krafter bag “projektet”. Der er ingen aktiv moderation længere udover mig og Bismann, der sletter botindlæg, når vi altså husker at kigge ind.

Det er egentlig ekstremt ærgerligt, for budskabet om stofoplysning og skadesreduktion er lige så relevant som det altid har været, og et dansksproget rum til peer-udveksling, der bliver modereret ud fra de principper er stadig uvurderligt. Også fordi, der ikke er opstået nogle alternativer på den front. Fx. r/PsychesDK er en rodebutik. Der er foreninger som Psykedelisk Samfund osv. Men Psychedelia var også unik pga. kombinationen af at ville være en “folkeoplysende” forening og et samlingssted for erfaringsudveksling p2p. Og der var meget godt nørderi, farverige personligheder og humor herinde. Jeg er enig i, at Psychedelia kunne have haft meget mere relevans i dag.

Hvis siden skulle have et videre liv ville det kræve, at der var en kreds af folk, der troede på det og ville arbejde for det, der kunne samle sig, sætte sig ned og blive enige om noget. Og så putte skin in the game og handle på det i stedet for at tale det til døde.

Svar med citat  
Moderator

Det sidste var en indirekte opfordring til dem, der læser med. Jeg vil gerne hjælpe med mine evner (og dem har jeg en del af), hvis nogen vil finde ud af noget - men jeg er fattig som en kirkemus, så jeg kan ikke bidrage med synderlig kapital.

Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]