JEL skrev:
Hvilken kunde er mest værd for en sælger; den med flest penge, eller den med færrest penge?
Hvis man stemmer med pengene, så har den med flest penge da også flest stemmer, ka' vi ikke blive enige om det?
Det hér er faktisk en af grundene til at du bør læse en bog om økonomi: du interesserer dig for emnet, men du kan ikke forstå de dybere nuancer i det. (igen ikke sagt for at provokere...men kun fordi jeg synes det er spild af din intelligens at du ikke ved noget om emnet). Ser du, en cola-fabrikant, som vi jo taler om nu, vil gerne sælge mest mulig cola. Derfor henvender han sig til et stort marked. For at gøre det så vælger han selvfølgelig en rimelig pris ( hans colaer koster IKKE 1000 spir stykket, for så er der nok ikke så mange der vil købe den f.eks.). Hvis han kun henvender sig til kunder med mange penge, så er der ikke så mange kunder til colaen, og dermed får han ikke solgt så meget. Det gælder med andre ord om at nå de marginelle kunder, og det gør man ved at forsøge at lade indpakning, reklamer, produkt og pris ramme så bredt som muligt. Så for en cola-fabrikant er det alle dem der er potentielle kunder for hans cola der er vigtige, og så er det sådan set lige meget om de har få eller mange penge, bare de har penge nok til at købe en cola.
Men hvad så med dem der ikke har råd til at købe en cola? (det har alle, men nu siger vi at der er nogen der ikke har råd, bare for sjov) Jo, det er faktisk skideligemeget med deres stemme, for de bruger ikke produktet alligevel, så hvorfor skal de have indflydelse på det? Det samme gælder dem der ikke gider at købe det. Hvordan colaen er, er altså en sag imellem dem der bruger dem og dem der laver den.
Du kan altså ikke sammenligne demokratiet blandt brugerne af colaen, med "demokratiet" i samfundet, fordi der er den forskel at du frivilligt kan vælge om du vil købe en cola, mens at du ikke frivilligt kan bestemme om du skal underlægge dig landets love. Du forveksler politisk magt, men den "magt" som du tror at en cola-fabrikant besidder. Men cola-fabrikanten besidder ingen magt, for det er forbrugeren der har magten og det er forbrugeren der kan trække sit sponsorat af fabrikanten tilbage til hver en tid, og så sidder fabrikanten tilbage uden penge. Hvilken magt er det?