Drupe skrev:
Kære JEL, har du helt glemt at energi aldrig forsvinder, men bare ændrer form?
Men Drupe dog

, har du helt glemt at universet udvider sig, og at den eksisterende 'grund'-energi derfor logisk må udmattes over tid?
Bortset fra det, så nytter energi der befinder sig i en Ubevægelig form (the state of the matter being in-animate) jo ikke. Jeg har læst at energi, ifølge regel #2 (om entropi) i den termo-dynamiske lov, traditionelt bevæger sig fra mere komplekse strukturer, i retning af mindre komplekse strukturer (og mere kaotiske. Linket er:
http://www.leksikon.org/art.php?n=694 ). For til sidst at ende i den mindst-muligt komplekse struktur der ka' la' sig gøre, og hvor den vil være Ubevægelig (atomerne ligger stille i forhold til hinanden, hvis de ikke tilføres energi udefra)
her er en quote fra et andet link:
Citat:
Termo-dynamik er en fysisk disiplin grundlagt af Carnot, Kelvin, Mayer og Joule, som byger på de termodynamiske love med begreber som varme, indre energi, arbejde og entropi.
Termo-dynamiske love er meget enkle og overskuelige.
Første lov: Energi kan ikke skabes eller fjernes, kun energi-formen kan ændres. I praksis betyder dette at f.eks. at et Hydrocarbon baseret drivmiddel kan skabe varme energi der igen kan skabe mekanisk energi, emission og varmetab.
Anden lov: Energi kan ikke konverteres 100% til anden energiform. Energi kan kun konverteres til anden energiform i 1 retning og processen er irreversibel. F.eks. vil energi som varme kun passere til et koldere legeme. Det modsatte er kun muligt ved tilførelse af energi.
De termo-dynamiske love sætter en natur begrænsning for hvor længe en evighedsmaskine kan arbejde.
og den kommer fra:
http://66.102.9.104/search?q=cache:EDs2d6DsjmoJ:www.luftforurening.dk/emner/emne-t.pdf+termo+dynamik+lov&hl=en&ie=UTF-8Drupe skrev:
Det du forsøger nu er at forklare oplevelserne på en måde der passer ind i den accepterede referenceramme, den newtonske fysik.
Ja. Den virkelighed jeg selv tror på, er naturligvis den jeg først lægger til grund for mine konklusioner. Jeg tror på atomet, og derfor gi'r det for mig mest mening at ha' dét som udgangs-punkt i enhver teori. Jeg har ikke selv adgang til at ku' efterprøve hvad forskerne si'r om atomer, men de forklarer dem selv på en måde jeg synes gi'r mening. Og ingen har endnu kommet op med bedre teorier på tingene, med samtidigt tilhørende muligheder for at efterprøve teorierne med gentagelige forsøg, som den traditionelle videnskab (efter min tanke-logik ihvertfald).
Hvis nogen ka' forklare overbevisende at alting i virkeligheden er noget andet (feks i stil med den forklaring der i sin tid ændrede folks opfattelse af at jorden ikke var flad som de hidtil havde troet, men rund), på en måde der er mere overbevisende end den traditionelt fysiske, så må jeg selvfølgelig revidere min opfattelse. Man lærer jo sålænge man lever, og jeg ka' jo kun vide noget om det jeg har forudsætninger for at vide.
Drupe skrev:
Nu kan jeg forstå at du ikke har gravet så meget i emnet, men der findes utallige eksempler på at personer der har oplevet ud-af-kroppen oplevelser og har kunnet beskrive hændelser der er foregået langt fra stedet hvor personen fysisk har befundet sig. Hændelser der i nogle gunstige tilfælde har kunnet verificeres som stemmende overens med personens skildring, ud over enhver tvivl.
Men det mener jeg sagtens ka' forklares fysisk med den samme forklaring som jeg brugte til tidligere liv. Altså at fysikken det ene sted, påvirker fysikken i den person der er det andet sted, og som så tror den oplever noget specielt. I stil med samme princip som når du feks drømmer du ligger og har sex, men så vågner op og opdager at det kun var en drøm, og at du istedet ka' høre naboen ha' sex (bummer

)
Din bevidsthed har altså i drømmen lige snydt dig til at opfatte virkeligheden forkert, sandsynligvis trigget af nogle fysiske lydbølger der ramte dig. Hvem si'r ikke at info forplanter sig igennem fysisk materie, på flere underfundige måder end vi ligenu kender til? Måske er der nogle 'større' bølger der går igennem alting, og som på en eller anden måde ka' overføre info fra den ene side af jorden til den anden, på en måde som mennesker Ubevidst måske ka' opfatte? (måske noget der minder om de psykologiske påvirkninger sub-audible svingninger (altså lav-frekvente lyde man ikke som sådan ka' høre) ka' ha' på mennesker.)
En sådan teori 'tilfredsstiller' min Umiddelbare måde at tænke på, mere end en teori om noget over-fysisk åndeligt.
Drupe skrev:
sindrige, indviklede forklaringer hvor man prøver at få det til at passe med de gældende teorier. Sådanne forklaringer ender tit med at virke ulogiske.
Alt hvad man ikke forstår, virker sindrigt og indviklet. Jeg synes feks det at strikke virker sindrigt og indviklet. Jeg kender nemlig ikke strikke-reglerne, og forstår derfor ikke rigtigt hvad der foregår når en person strikker. Jeg ka' se 2 pinde der bevæger sig på mystiske sindrige og indviklede måder i forhold til hinanden, og jeg ka' se trøjen der kommer ud af disse mystiske bevægelser. Men jeg forstår stadig ikke nok til at ku' strikke selv. Men ka' man med dét som udgangs-punkt, sige noget om, om det at strikke er svært eller let? Jeg mener ikke man ka'.
Så hvor Ulogisk eller logisk noget virker, må derfor afhænge Ubetinget af det udgangspunkt observanten har (altså om den har lært eller ikke lært at strikke). Logik er derfor relativt, ka' man så sige, hehe (og det sagde einstein jo netop; alt er relativt. Så det er jo bare endnu en grund til at tro på den moderne videnskab

)
Drupe skrev:
Man kan også konkludere, at de gældende teorier simpelthen har brug for korrektion og udvidelse. Man siger ikke at de er forkerte, men at der mangler noget i dem. At det ikke blot er tilfældet, at man ikke er dygtig nok til at samle brikkerne i puslespillet, men at der faktisk mangler nogen brikker.
Det ka' man sagtens, men det er efter min mening en forkert måde at konkludere på. Vi ka' jo aldrig vide om der mangler brikker, så længe vi ikke ved hvor mange brikker der ska' være ialt, og derfor ska' man naturligvis altid lede efter nye brikker, men samtidig altid _kun_ løbende konkludere på de brikker man reelt har.
Det er ligesom med tal; vi har kun 10 individuelle tal (0-9), og ka' derfor ikke lave beregninger på et måske manglende 11. tal. Det betyder ikke at der ikke sagtens ka' eksistere et 11. tal, vi ka' jo feks bare lave vores 10tal-system om til et 11tal-system

, men sålænge vi kun ka' se 10 tal, er det kun dem vi ka' bruge.
Så derfor mener jeg faktisk bevisbyrden ikke ligger på videnskaben, videnskaben ska' ikke forklare manglende brikker, men på de religiøse istedet, altså på den der foreslår eksistensen af en ny brik. Hvis en præst feks vil påstå at gud findes, altså en ny brik, men ikke ka' påvise nogetsomhelst der ka' underbygge påstanden, så ka' det ikke bevises at gud/brikken findes. Så enhver _viden_skablig teori om virkeligheden, ka' derfor ikke indeholde elementer af denne brik/gud, da man ikke _ved_ noget om den

Drupe skrev:
For opleveren virker det ligeså autentisk, som at han fx kan huske at han var i Paris for to år siden.
Set i lyset af dette virker din forklaring bare ikke særligt sandsynlig, det må du da erkende?
Men du har da intet bedre at sætte istedet? At sige det er 'noget åndeligt', som ligger udover det fysiske univers, er vel mindst ligeså Usandsynligt?
Siden ingen af os har nogen beviser, ka' vi jo indtil videre kun afgøre vores teorier ved at vurdere dem op imod den viden og forståelse, vores samlede udgangspunkt gi'r os. Og i dét lys ka' jeg ikke selv se at en teori om gud/noget åndeligt, er mere sandsynlig end en teori om fysik.
Som jeg opfatter det, ka' de begge være teoretisk lige sandsynlige, eller lige Usandsynlige.
Drupe skrev:
Jeg sætter helt klart min lid til både-og. Jeg tror der findes mange andre planer end det fysiske og at de ikke er adskilte, men faktisk hænger uløseligt sammen. Altså, den menneskelige bevidsthed kan ikke eksistere uden hjernen, men hjernen kan heller ikke eksisterer uden den menneskelige bevidsthed.
Ok, men hvor står du så mht til en eventuel galaktisk hjerne/bevidsthed? Er det muligt tror du? Og ka' vi kommunikere med den, hvis den er der?
Eller ville du tilskrive enhver 'overnaturlig' hændelse, som noget fra et af de ikke-fysiske planer du nævner?