Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 15:19

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Søvnbesvær
Medlem

Geografisk sted: Tæt på Roskilde
Nu har jeg røget en del hash hver dag de 2 års tid, og har besluttet mig for at prøve at stoppe.
Mit problem er at når jeg ikke har røget har jeg monster svært ved at falde i søvn. Det har jeg så også når jeg har røget, men ikke ligeså meget.
Mit spørgsmål er om der er nogle (helst naturlige) ting der får en til at slappe af så man lettere falder i søvn.
Jeg vil helst ikke tage almindelige sovepiller, da jeg kender andre der har prøvet på den måde og har været monster sløve

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Jeg tror det eneste fornuftige svar man kan give dig er :"dyrk noget motion" - man bliver dejlig træt af det, på en god naturlig måde..
Held og lykke!

Titel:
Medlem

Jeg spiller en del fodbold i forvejen, og det er ikke rigtig nok.
Der var engang en reklame for noget der hed "baldrian" eller sådan noget, nogen der kan huske hvad det hed?

Titel:
Insane psychedelia user!

Baldrian er et naturligt søvnmiddel ja, men der er vist noget tvivl om hvor godt det virker. Min personlige erfaring er ret varrierende.

Er dette ikke blevet diskuteret før ?!?

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Ak ja.. den gamle "baldrian kur" :wink:
Jeg er også selv bonghoved og har da flere gange prøvet at droppe rygningen. Der ledte jeg også efter noget "naturligt" der kunne få mig til at sove. Det havde absolut ingen effekt på min - og jeg tog det endda i længere tid. Det nytter heller ikke noget at æde 10-12 stykker for det prøvede jeg også.. Jeg havde også engang nogle baldrian kapsler der også var humle i.. Det resulterede i at jeg brækkede mig pga. humlen..
Måske må du bare lære at leve med at du ikke har nemt ved at sove i noget tid, men på et eller andet tidspunkt, snart, skal det nok blive normalt igen..
Det er også min erfaring, at dropper man feden i nogle dage, begynder man at drømme de vildeste drømme... Og så kan man endda huske dem når man vågner! :shock:

Titel:
Medlem

Ja en cold turkey er jo nok også det bedste, men ikke det nemmeste
Tak for hjælpen, jeg prøver den hårde måde :cry:

...bruger søgeren næste gang...

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Periferien af Århus
jeg får god hjælp til søvnen ved hjælp af nogle humle/baldrian piller fra kvickly.

det eneste jeg kan sige er..

dyrk motion (gør jeg dog yderst sjældent)

gå ikke i seng på tom/fuld mave

gå i seng på samme tidspunkt hver dag, NÅR man begynder at føle sig træt... er man lidt småtræt og bliver siddende oppe får man endnu sværrere ved at falde i søvn.

og så tag et par baldrian piller og læg dig ned med det samme. bliver man siddende oppe efter man har taget baldrian'en virker de ikke.

ja.. vel egentligt det eneste.. medmindre man får held til at importere noget melatonin fra udlandet :)

Titel:
Site Webmaster
Brugeravatar

Måske skulle du prøver at gro dine egne baldrianer og trække en kraftig te på dem eller ryge dem... Har hørt meget godt om at gøre det på den måde i det skulle virke noget kraftigere.

Du kan købe baldrian frø på http://www.urtegartneriet.dk

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Jeg har også været der hvor du er nu ... Jeg kan sige dig Melatonin virker fint! Melatonin får din døgnrytme iorden igen ... Det tager dog et lille stykke tid før det kommer iorden - men det virkede for mig.

http://www.netdoktor.dk/medicin/ask/ind ... 775&CID=27

Ang. at skaffe det, brug google ... Det er ulovligt i DK, så du skal finde det igennem et engelsk site etc.

Titel:
Medlem

Tak for svarene. men jeg fandt en god metode: Stop i en ferie, så du kan drikke og falde i søvn på den måde. Har ikke røget 4 dage og jeg har ikke haft svært ved at sove.. eller jo i dag, men det var pga kix :D

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Bestilte en gang Baldrian ekstrakt i kapsler fra ethnoplanet.dk. Det første stykke tid kunne jeg ikke mærke nogen effekt overhovedet, men efter hånden begyndte jeg at sove meget tungere... Altså D hjalp ikke det store med at falde i søvn, men når jeg først sov, så sov jeg sq også. Uden at vågne op badet i mit eget sved osv. Så løb en tur dyrk lidt motion etc. /GODT!/ drik en bajer eller 2, et stort glas mælk, tag en spiller :wink: Og snup 2 baldrianer, 2 virkede passende til mig. Ellers er der jo et hav af andre urter som også skulle virke okay. Man kunne evt. lave et urte-joint-mix med lidt af hvert i? Tror D burde virke fint?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Baldrian/humle piller har jeg også forsøgt mig med når jeg skulle stoppe med hashen... havde ikke nogen direkte fysisk virkning, men jeg faldt nemmere i søvn og sov også natten ud.... Vil helt klart benytte mig af dem en anden god gang!!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland
Man kan faa lagt smaa akupunktur naale ind i oererne, hvis man har svaert ved at sove, paa grund af at man er holdt op med at tage stoffer.
En af mine venner fik det gjort, og han siger det var yderst effektivt.

No drug, not even alcohol, causes the fundamental ills of society. If we're looking for the source of our troubles, we shouldn't test people for drugs, we should test them for stupidity, ignorance, greed and love of power.

P. J. O'Rourke

Titel:
Dedikeret medlem

ikke for at ødelægge noget, men det er vist også 25% overbevisning i disse kurer :)

Men ja, planlæg at gå iseng kl 19-20, drik et sjus eller 5 også ellers bare ligge og stene noget yderst kedeligt discovery om hvordan sand i ørknen forekom.. eller bar een tysk kanal med en gammel pølsefilm man ikke fatter brikker af = kedligt = sove ;)

Men ´held og lykke.. og vil da være interesant hvis du skrev din kur engang som hjalp dig (når du finder den) :roll:

Titel:
Medlem

Her er hvad jeg gjorde, og efter min mening virker det:

Stop en fredag og tag i byen/drik fredag og lørdag, så falder man nemt i søvn :)
Prøv at gå i seng nogenlunde samtidig hver dag.
Læg dig i sengen og se fjernsyn lidt før du skal sove, så man kan falde til ro.
Spis lidt inden du går i seng, du skal ikke være monster mæt.
Drik eventuelt en enkelt øl, men helst ikke flere da man så skal op og pisse inden længe :(
Hør afslappende musik (fugees kan anbefales) eller se steneren fjernsyn.

Som sagt hjalp det på mig. post hvis du har flere....

Titel:
Dedikeret medlem

Fandt lidt data om søvnbesvær på netdoktor uha

lidt om søvnbesværs kure.

Citat:
Gode råd til folk med søvnbesvær:
kilde: http://www.netdoktor.dk/sunderaad/fakta/soevnbesvaer.htm

De fleste ved godt selv, hvad de skal gøre - eller lade være med at gøre - hvis de har problemer med at sove. Her er nogle gode råd:

Motion er godt og styrker søvnen, men undgå motion de sidste timer, før du skal sove.

Spar på mad og drikkevarer lige før sengetid. En lille natmad kan være ganske god for nogen. Store, tunge måltider er altid forstyrrende for søvnen. En godnatøl er måske sagen for nogen, men alkohol fremmer ikke nattesøvnen. Måske falder du lettere i søvn, men du vågner også tidligere, hvis du drikker om aftenen. Om ikke andet, så fordi du skal op og tisse - og ikke kan falde i søvn bagefter.

Spar også på de opkvikkende drikke ud på aftenen, hvis du ved, at de kan holde dig vågen. Kaffe, te, kakao samt coladrikke indeholder koffein, som kan gøre det sværere at falde i søvn. Brug evt. koffeinfri kaffe

Sørg for, at du har en ordentlig seng, du føler, du kan hvile godt i. Frisk luft og køligt skal der være i soverummet. Luft eventuelt ud, inden du går i seng. Undgå lys og lyde, hvis det kan lade sig gøre.

Vent med at gå i seng til du er træt. Slap af, før du skal sove. Sex før sengetid eller straks efter kan både fremme og hæmme søvntrangen. Mænd sover som regel godt efter sex, mens kvinder snarere kvikker op. Har du det på den måde, er det måske en idé at dæmpe lysterne til om morgenen. Så kan du hurtigt indhente det forsømte.

Læs lidt i en kedelig bog. Sluk lyset, når du mærker, at øjnene er ved at falde i. Men stå op igen, hvis du ikke er faldet i søvn, inden der er gået en halv times tid. Sæt dig i en stol, læs en avis, lyt til lidt musik og læg dig så igen efter en halv times tid.

Stå altid op på omtrent samme tid hver morgen. Sæt vækkeuret og stå hurtigt ud af sengen. Uanset, om du er kommet sent i seng, og uanset om du har haft svært ved at sove og vågner og har stor medlidenhed med dig selv. Du skal nok klare dig igennem dagen, og om aftenen bliver du tilpas hurtigt søvnig. Hvis der går tilstrækkeligt mange dage på den måde, får du reguleret dit indbyggede soveur, så du også bliver søvnig på klokkeslæt.

generelt står der en del om søvnbesvær herpå: http://www.netdoktor.dk/centre/soevn/

Sov sødt :D

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Da jeg lå på sygehuset for snart et år siden, havde jeg iden grad svært ved at sove. Jeg havde min laptop med så jeg kunne lave lidt musik mens jeg var indlagt. Jeg kom så i tanke om at jeg havde nogen 20-30 min. samples af havlyd med måger og bølgelyd og et andet med torden/regnvejr i super kvalitet. Det hjalp mig virkelig godt med at falde i søvn, nærmest en befrielse at bare sætte hovedtelefoner på hoved og ellers bare nyde lyden af regnvejr eller stillehaves brusen. Mit hospitals ophold blevet nærmest reddet af det. Idag er der nærmest gået sport iden, jeg har ekspermenteret en del med at bruge lyd til at falde i søvn på. Min favorit er helt klart ambient albumet Orchide med Ishq. Dobble cd kun med ambient/soundscape der er lavet så det er aller mest rart at lytte til. Ingen beats, bare lydlandskaber. Jeg er nærmest blevet afhængig af at lytte til det når jeg skal sove, og gik nærmest i panik sidste weekend da der ikke var mere batteri på min discman hehe.

Andre gode moderne godnat ambinet plader kan nævnes:

Four Tet - Pause
lustmord & robert rich - stalker
Tetsu Inoue - Ambient Otaku
Stress Assassin - Carrier Track
Ishq - Timelapse In Mercury
Four Tet - Rounds
Fahrenheit Project Part Four

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Igloolik island
En vandpipe med noget godt frugttobak, (uden hash naturligvis) og en god kop te er også godt, det får en til at slappe af!

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Hey.. jeg kører på 6. dagen uden hash... og har ikke haft søvnproblemer overhovedet, har fået fat i et par TRUXAL piller, det har helt klart hjulpet mig - uden at sløve mig da jeg har taget meget små doser kombineret med et vodka shot eller en bajer!! Ikke anbefalelsesværdigt, med mindre du har et virkeligt søvnproblem!

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Melatonin + 5htp for at tilpasse kroppen til at have rigelig med neurotransmitter stof til at falde i søvn på og så eventuelt kombinere det med noget beroligende som f.eks. Baldrian, Humle, B-6, Kava Kava...

Ville måske være en bedre idé---

Problemet med at stoppe med hash er at kroppen nok er van til en ordenlig koncentrationsmængde af Melatonin som hashen stimulere produktion af og vupti når stimulationen er væk så er behovet der stadig for Melatonin for at kunne falde til ro... Det er min teori...

Så tror jeg at det skulle være muligt unden skumle dumme-piller...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]