Damn, nu er der sq kommet en hel ny kategori af stoffer!! Måske Psychedelia skulle overveje et helt nyt forum til denne kategori,...
dEEP
BT Af REPORTAGEHOLDET, den 20. marts 2004 kl. 00:30
Supermands-stof giver en helt forfærdelig nedtur
Rusmiddel-ekspert advarer kraftigt mod "supermands-stoffer" som amfetamin og ecstasy. Psykose risikerer at blive livsvarig.
Den psykose, 18-årige T. har gennemlevet efter at have indtaget en stor mængde amfetamin, er desværre langt fra et enkeltstående tilfælde.
Ib Hansen, centerleder på Fyns Amts behandlingscenter for unge, har utallige gange stået over for et ungt menneske, som har oplevet stærke hallucinationer og psykoser efter at have indtaget store mængder af det kemiske stof.
Kan være livsvarig
»De fleste gange er en psykose af den art midlertidig. Men den kan risikere at blive livsvarig,« siger Ib Hansen.
»Der kommer en helt forfærdelig nedtur på speed. Det er et af de stoffer, jeg kalder »supermands-stoffer«, fordi det virkelig giver den, der bruger det, en fornemmelse af, at man har styr på alt.
Der findes intet i verden, man ikke tror, man kan klare, mens det kører derudaf.
Men bagefter kommer nedturen, hvor man føler tingene sort i sort og bliver deprimeret.
Og man kan sagtens opnå en permanent deprimeret tilstand,« siger han.
Han advarer kraftigt mod at tage supermands-stofferne. Blandt andet fordi, man ikke ved, hvordan man reagerer, før man har indtaget dem.
Har selv prøvet det
»Det er kanonfarlige stof at eksperimentere med. F.eks. amfetamin har en helt anden virkning end hash, og det er et problem, at det er så uforudsigeligt. Det er vidt forskelligt fra person til person, hvordan man reagerer,« siger Ib Hansen.
Centerlederen ved på første hånd, hvad han taler om, når han kalder stoffer som ecstasy og amfetamin for »supermands-stoffer«, for han har prøvet virkningen på egen krop på et tidspunkt som ung.
»Det var godt nok en ret fascinerende følelse. Man føler simpelthen, man har styr på det hele. Mens man står i det, altså. Men når jeg ser på de unge amfetamin-misbrugere, jeg beskæftiger mig med i det daglige, så har mange af dem reelt ikke styr på noget som helst,« siger Ib Hansen.
reportageholdet@bt.dk http://www.bt.dk/krimi/artikel:aid=2623 ... 100300134/