Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jun 2025 20:01

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
In our memories

Damn, nu er der sq kommet en hel ny kategori af stoffer!! Måske Psychedelia skulle overveje et helt nyt forum til denne kategori,... :shock: :P

dEEP

BT Af REPORTAGEHOLDET, den 20. marts 2004 kl. 00:30

Supermands-stof giver en helt forfærdelig nedtur

Rusmiddel-ekspert advarer kraftigt mod "supermands-stoffer" som amfetamin og ecstasy. Psykose risikerer at blive livsvarig.

Den psykose, 18-årige T. har gennemlevet efter at have indtaget en stor mængde amfetamin, er desværre langt fra et enkeltstående tilfælde.
Ib Hansen, centerleder på Fyns Amts behandlingscenter for unge, har utallige gange stået over for et ungt menneske, som har oplevet stærke hallucinationer og psykoser efter at have indtaget store mængder af det kemiske stof.
Kan være livsvarig

»De fleste gange er en psykose af den art midlertidig. Men den kan risikere at blive livsvarig,« siger Ib Hansen.

»Der kommer en helt forfærdelig nedtur på speed. Det er et af de stoffer, jeg kalder »supermands-stoffer«, fordi det virkelig giver den, der bruger det, en fornemmelse af, at man har styr på alt.

Der findes intet i verden, man ikke tror, man kan klare, mens det kører derudaf.

Men bagefter kommer nedturen, hvor man føler tingene sort i sort og bliver deprimeret.

Og man kan sagtens opnå en permanent deprimeret tilstand,« siger han.

Han advarer kraftigt mod at tage supermands-stofferne. Blandt andet fordi, man ikke ved, hvordan man reagerer, før man har indtaget dem.

Har selv prøvet det

»Det er kanonfarlige stof at eksperimentere med. F.eks. amfetamin har en helt anden virkning end hash, og det er et problem, at det er så uforudsigeligt. Det er vidt forskelligt fra person til person, hvordan man reagerer,« siger Ib Hansen.

Centerlederen ved på første hånd, hvad han taler om, når han kalder stoffer som ecstasy og amfetamin for »supermands-stoffer«, for han har prøvet virkningen på egen krop på et tidspunkt som ung.

»Det var godt nok en ret fascinerende følelse. Man føler simpelthen, man har styr på det hele. Mens man står i det, altså. Men når jeg ser på de unge amfetamin-misbrugere, jeg beskæftiger mig med i det daglige, så har mange af dem reelt ikke styr på noget som helst,« siger Ib Hansen.

reportageholdet@bt.dk
http://www.bt.dk/krimi/artikel:aid=2623 ... 100300134/

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Laniakea Supercluster & The Surrounding Area
lol hvor en gang bræk!! :lol:

Titel:
Insane psychedelia user!

BT får mig til at sige det endnu en gang:

JEG HADER JOURNALISTER.

Skide bøssesvin.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg synes nu ikke det indslag er så dårligt!
Meget af det er jo sandt!

Titel:
Insane psychedelia user!

Jeg synes nu det lyder meget fornuftigt det de skriver. Bortset fra at kalde amf for et supermand-stof og sammenligne det med ecstasy. Men ham Ib Hansen, der udtaler sig har da ret i mange af de ting han siger.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Tæt på Roskilde
Noget af det er rigtigt. Men jeg synes EB har det med at få det til at lyde som om det er noget der (næsten) uden tvivl giver depresioner/psykoser.
Ja man skal passe på, men jeg synes de brager lidt for meget op med deres artikler om unge og stoffer

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I am everywhere
Måske har dem der har fået en kronisk nedtur bare været uheldige og er kommet i kontakt med kryptonit, det har jeg hørt man skal passe på med.:shock:
Ellers gør som supermule: spis jordnøder! :wink:

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Sønderborg
Dr. Otling skrev:
Måske har dem der har fået en kronisk nedtur bare været uheldige og er kommet i kontakt med kryptonit, det har jeg hørt man skal passe på med.:shock:
Ellers gør som supermule: spis jordnøder! :wink:

Hehe... :lol:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Universets Kerne, we all float down here.
amf-psykose: Been there done that, sådan noget lort at sniffe en streg hver time igennem en hel nat
Dr. Otling: LOL!!

Titel:
Medlem

hmm, er det kun mig der ikke blir "euforisk" af amf? jeg blir sq bare friskere af det.. og ka holde lidt længere, ikke nogen nævneværdig rus :/

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Piphanz, det er sandsynligvis, fordi det er dårlig amf, at du ikke føler eufori.

Titel:
Medlem

Man bliver meget euforisk af god amf, snakker du ikke meget mere med folk om underlige ting og er mere glad end ellers?

MDMA er jo også en amfetamin.

Erowid skrev:
positive mood shift, sense of well-being
increased talkativeness

http://www.erowid.org/chemicals/amphetamines/amphetamines_effects.shtml

Titel:
Medlem

well, nu har jeg aldrig kun taget amf, jeg har altid taget piller senere på aftenen, og så lægger man vel ikke mærke til rusen`?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
piphanz skrev:
well, nu har jeg aldrig kun taget amf, jeg har altid taget piller senere på aftenen, og så lægger man vel ikke mærke til rusen`?
Det burde du, da virkningen indtræffer meget hurtigt når det sniffes.

Hvis du ønsker en stærkere rus og eufori på amf, så prøv evt. en lidt større dosis. Sidst jeg tog amf steg mit humør MEGET efter to streger lige efter hinanden med 300-500mg gadeamf i alt.

Titel:
Medlem

@Piphanz
Drikker eller ryger du når du er på amf? Jeg har oplevet et par stykker der sagde at de kun blev friske ligesom dig.
Det viste sig at være fordi også drak, og derfor regnede med at glæden/euforien var pga alkohol

Titel:
Medlem

jeg er næsten sikker på at jeg har drukket alle de gange jeg har amfet.. så det er nok derfor.. jeg har godt nok heller ikke indtaget synderligt store mængder amf på en aften, max ½g tror jeg.. så jeg må vel bare pudre næsen noget mere :)

well, nok off-topic.. tak for info :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]