Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 00:51

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: Århus
Er stoffer som svampe og LSD bevidsthedsudvidende? Jeg er meget i tvivl. På en quick-poll den 21.10.02 svarede størstedelen (31,66%) at de tager stoffer for at udvide deres horisont.. Det svarede jeg også selv, men jeg er i tvivl om jeg egentlig får udvidet min horisont..?
Når jeg har trippet på svampe har jeg altid (altså de par gange..) fået en følelse af, at jeg ren faktisk BLEV klogere. Men bagefter er det næsten umuligt at sige, hvad jeg sådan mere konkret lærte. Det er mere en følelse jeg har når jeg er på svampe. En følelse af at have stor indsigt, sådan bare generelt. En følelse af at vide det meste og ha utrolig mange svar på livets gåder. Men jeg tror måske det bare er en følelse som stoffet fremkalder og ikke en egentlig indsigt? Er der nogen, der har "svaret"?

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Danmark
Om hvorvidt det udvidder din horisont afhænger lige så meget af hvem du er, hvordan du bruger stofferne, og også hvordan du behandler dine oplevelser bagefter du har trippet.

Jeg vil klart sige at psykedeliske stoffer har hjulpet mig, måske ikke direkte i den forstand at det i bogstaveligeste forstand har "udviddet" min intelligens eller bevidsthed og dermed gjort mig til et klogere menneske.

Men mere i retning af at det at trippe for det første er kan være en helvedes stor oplevelse som jeg bedst kan sammenligne med at tage ud og udforske verdenen, Jeg lærte måske ikke nye formler, men jeg lærte nye følelser at kende, jeg blev stillet over for udfordringer og nye situationer, jeg så den samme verden men fra nye perspektiver ( som med et lidt relativistisk syn jo er lige så sande som virkeligheden er ) der var med til at give mig et langt mere nuanceret syn på verdenen. Og når jeg er færdig med trippet føler jeg mig altid som helten i gamle eventyr der drager ud i den store vide verden og vender tilbage som en mere moden mand.

Jeg mener nu også at det ikke kun er under SELVE trippet stofferne har hjulpet til med at "udvikle" mig, Efter jeg for første gang prøvede psykedeliske stoffer blev der katalyseret en kæmpe proces som har resulteret i hvad jeg nok bedst kan kalde "større selvbevidsthed og større bevidsthed om min omverden" Mener helt klart at jeg tænker en del mere over hvem jeg er, hvad jeg vil, og mange andre abstrakte såvel som pragmatiske emner nu om dage end jeg ville have gjort hvis jeg ikke havde taget stoffer...og det samme gælder lige så vel for min omverden, mener at før jeg brugte psykedeliske stoffer ( okay nu lyder det som en forherligelse..og det er det ikke, de har skam også haft sin pris og jeg har satme og brændt nallerne en del gange!!! ) var jeg nok lidt for "bevidstløs" i daglig dagen...det er jeg ikke længere efter min egen mening *G*

Rent holdningsmæssigt og følelsesmæssigt kan jeg slet ikke sætte ord på hvordan det har påvirket mig, men jeg kan sige at der er en forskel på før og efter psykedeliske stoffer...og den er i den positive retning.

Men tag nu ikke dette som en opfordring, tingene påvirker jo folk i hver sin retning, jeg kender da også mennesker det bestemt ikke har påvirket, eller hvertfald ikke i en positiv retning..mange af dem nærmest udstødte de tankeprocessor som blev sat igang og er den dag idag stadig som de var før.

Mvh Bøh

Junior medlem

@ Bøh: Tak. Inderligt. [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Den var god. Det var det jeg havde brug for at høre. Mærkeligt, jeg ikke kunne sige det selv..
For jeg ved jo med mig selv, at jeg er en hel anden (bedre) person. Både for mig selv og (så vidt jeg ved..) for andre.
Jeg lod mig måske gå for meget med på min vens argumenter.. Eller også var det fordi han ikke købte mine? [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]
Han er min bedste ven gennem mange år, og vi har (uden brug af stoffer) filosoferet over mangt og meget, og derved uden stofferne lært meget om os selv, hinanden og omverdenen. Han mener derfor ikke stoffer skal være nødvendige.. Og den må jeg jo nok gi ham, men samtidig har jeg fundet en større indre ro, selvbevidshed og dermed selvsikkerhed ved at tænke på svampe..

God holdning der!! [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Har ikke lige tid til at læse det hele igennem så det kommer måske lidt malplaceret... anyway:
Jeg tror at grunden til at du ikke rigtig kan finde ud af HVAD du har lært på svampe, er at de ting du opdager ikke kan opleves med det "blottede øje" (altså, upåvirket). Derfor er det kun i din underbevidsthed du kan mærke at du har lært NOGET.

Junior medlem

@ Fenriz: Jep... [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Medlem

Jeg har også prøvet at skulle forklare fx. et svampetrip til en som aldrig har prøvet det. Men synes altid at når først ordene kommer ud af munden, lyder det helt forkert og primitivt i forhold til den fantastiske oplevelse jeg nu havde.

Vh. BorgTu

Junior medlem

@BorgTu: hehe. Ja. Nemlig.. [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Kender det godt, det er SÅ FUCKING belastende [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
En af de mest intense og fantastiske oplevelser jeg har haft med svampe var snarere "bevidstheds-udslettende" eller "bevidstheds-forfriskende".
Det føltes som om alle mine tanker blev fjernet, alle de meninger, holdninger, fordomme osv. jeg havde forsvandt og jeg så alting som om det var første gang.
Det var en utrolig oplevelse som virkelig gav mig "troen på verden" tilbage og lod mig genopdage miraklerne i hverdagen. Selv min far (der intet vidste/ved om mit trip) sagde, at jeg dagene efter trippet pludselig var blevet enormt behagelig at omgås.

Medlem

Geografisk sted: Gnyflandia
Der er nok ikke noget "svar". Udvidelse af din horisont eller bevidsthedsudvidelse betyder at man bla. får et nyt syn på livet, og hvad det hele egentlig går ud på! man ser tingene fra et helt andet perspektiv når man er på fx svampe! Og man har fantasien til at tænke over mere komplekse ting.

Bedre kan jeg ikke forklare det lige nu.

[ 30 Januar 2003: Besked ændret af: Junkie ]

Junior medlem

Hmm. Ja. så langt er jeg selv med. Mit spørgsmål kommer efter at have diskuteret det med en ven, som er modstander af svampe og ikke vil købe argumentet, med at det udvider ens bevidsthed/horisont. Og jeg er lidt i tvivl om det egentlig kan ændre ens måde at tænke på/mulighed for at tænke "større" også efter trippet.? Er der nogen der har erfaringer, hvor de kan sige: "Det her, har jeg så lært.." [img]images/smiles/icon_rolleyes.gif[/img] ?
Men det er jo netop det med at der ikke er noget egentligt "svar". Hvordan kan man så sige, man udvider bevidstheden? (Er det sort snak.. [img]images/smiles/icon_confused.gif[/img] ) [img]images/smiles/icon_rolleyes.gif[/img]

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Hallucinogener som f.eks. svampe og LSD er bestemt bevidsthedsudvidende!

Men det kommer igen an på hvordan du bruger det... jeg kan bedst sammenligne det med at din mentale energi får en masse flere "hestekræfter" - om du så vælger at benytte den ekstra indsigt du har fået, er så op til dig selv.

Medlem

Geografisk sted: Gnyflandia
@borgtu>> Det er umuligt at forklare et svampetrip til en der ikke har prøvet det! det er simpelthen fysisk umuligt!! det bedste du kan gøre er at definere det med ET ord nemlig: Mystisk!!

Medlem

Jeg har igennem et 2ci trip opnået klarhed i nogle ting i min hverdag - problemstillinger, jeg ikke kunne finde rundt i. Så for mig er den slags stoffer meget bevisthedudiende men det kræver at man har overskud til at behandle oplevelsen bagefter, ellers tror jeg ikke at man får noget ud af det....
MHT at forklare et trip så tror jeg ikke man kan, jeg kan ikke forklare følelsen af at være på svampe andet end at det er en masse fucked up tanker - for sådan er det faktisk kun for mig :/ Men med 2ci har jeg en oplevelse af at alt i verden er nyt, man ser alting i et nyt lys, og det kan være meget indsigtsfuldt... derUdover kommer de nize visuals [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
Har aldig haft viss' på shroomz...

[ 05 Marts 2003: Besked ændret af: Travelogue ]

Medlem
Brugeravatar

Jeg får perspektiveret mange værdier under et svampetrip. Det er som om svampene sætter mig i stand til at se tingene fra nye vinkler, måske har det noget at gøre med at tankeassociationsprocessen skubbes eller ændres. Fx tænker jeg meget over mine sociale forhold, hvilke roller jeg spiller i hverdagen, hvorfor jeg gør det og hvilke roller jeg bliver "sat i" af mine omgivelser. Grundlæggende ting bliver perspektiveret, som hvad jeg EGENTLIGT vil med mit liv, hvilke retniger det skal bevæge sig og så videre.

Men pointen er at tage disse erfaringer med sig videre i sin hverdag. Så kan man med sandhed sige at svampe er bevidsthedsudvidende. Det kræver, for mit vedkommende, at jeg ser på svampeprocessen som noget specielt, som noget "helligt" i den forstand, at de kan føre mod erkendelser. Jeg tror også, at det er vigtigt at reflektere over en svampeoplevelse i dagene efter.

Glæder mig til næste trip...

Chiller.

Medlem

Geografisk sted: danmark
så længe du har oplevet noget der er værd at tænke over bagefter, har det vel været en bevidsthedsudvidende oplevelse.. eller er det bare mig??

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]