Astral skrev:
vi mennesker har en tendens til at strides og splitte os op i fraktioner, på grund af slægtsbånd, ydre tro, skikke, osv. at ignorere dette som en determinerende faktor er en fejltagelse som sløre forståelsen af den aktuelle problemstilling.
JEL skrev:
Det har du helt ret i, så det bestrider jeg bestemt ikke

Russerne tror jo de har ret til at massekrere tjetjenien som det passer dem. Og det ville de selvfølgelig ikke føle hvis de følte samhørighed med tjetjenerene istedet for den modsætning de føler.
Det er barnlig måde at stille det op på, der er ikke nogen som ønsker bare at smadre nogen (undtagen i ekstrerme tilfælde og hos "ekstremistiske" muslimer) det som er problemstillingen er at de ønsker uafhængighed fra Rusland, men kig dog på realiteterne, de er selv hærget af borgerkrige og indre splid, der er flere eksempler på beretninger af kidnappede børn som får hugget deres finger eller øre af og så sent det til forældrene for at få løsepenge, Tjetjenien er et sted hvor Islamiske hellige krigere fra hele verden kommer for at tage del i at vinde Tjetjenien for Islam, ja rigtigt nok Russerne er grusomme sommetider i deres metoder, men det har de lang tradition for, se blot på hvordan kommunisterne henrettede Zar familien og hvordan Stalin myrdede millioner af mennesker, mange blev opdraget i kommunismens ånd til på grusom vis at fremtvinge deres verdensbillede ned over hovedet på anderledes tænkende, dette har en arvemæssig korumperende effekt, det er noget Rusland stadig kæmper med, efter kommunismen var der så mange umoralske mennesker som senere hen kom i Politiet etc. Sådan er det også efter Saddam i Irak, der er generationer som er ødelagt på grund af den mand, jeg kan virkelig ikke se dem som var imod den krig, Irakerne burde være glade for at at være sluppet af med ham, men hvor må de tvære ydmygende for dem at være blevet hjulpet af deres fælles fjende, den store "satan" USA....
Russernes modsætning imod tjetjenien er faktisk lidt noget sludder, det et tjetjenien som har modsat sig rusland og vil tilhøre deres egen del, men hvordan kan de det når de ikke engang kan styre deres eget land? Der vil komme borgerkrig hvis russerne gir op, det vil blive et blodbad, det samme gælder for Irak, de venter bare på at Amerikanerne forlader Irak så de kan hævne sig på Saddams gamle tilhængere, sunnierne... Det er ikke tilfældigt at der er så mange internationale terrorister i Irak, det gælder om at skabe kaos i området, omfanget er ikke så afgørende, blot at det vil være muligt at få kontrol over det som der er tilbage, hvis Amerikanerne forlod Irak uden videre så kunne vi risikere en rigtig blodig borgerkrig, læg mærke til at det i stor omfang også er Irakere som er ofre for den terror som militante muslimer og selvmordsbombere udføre.
Astral skrev:
hvis de kan dø for religionenens skyld så bliver de matyre og hyldet i landsbyen og deres billeder bliver hængt op og de vil blive husket og inspirere nye hellige krigere
JEL skrev:
Alle samfund har helte der hyldes for deres gerninger. Ikke kun muslimerne.
Det er rigtigt, men få gør det til så stor en dyd at sprænge sig selv i luften i en skolebus fuld af uskyldige små børn som intet har at gøre med deres sag..... Her bør man have en ikke blot kvantitativ men kvalitativ syn på det.... I vesten tror jeg ikke det er ret almindeligt at hylde massemordere som dræber uskyldige børn!!!
Jeg tror lige vi må kalde en skovl for en skovl og en spade for en spade
Og så synes jeg forøvrigt at det er usmageligt at du kalder dem helte....
Astral skrev:
Der er mange som vil mene at det er en stor sejr at det lykkedes at få ram på så mange "vantro" kristne børn.
JEL skrev:
Enhver der synes det er en sejr at dræbe et Uskyldigt barn, er syg oven i roen! Uanset hvilken tro de end bekender sig til.
Ja det kan vi være helt enige om, men hvis bogen tolker at ikke Muslimske børn er vantro så ligger der ikke langt til at give grønt signal til mange om at de kan synes at det er i orden og hvis det så samtidig er de svin til amerikanere!
(læs ironien)
Astral skrev:
I mange Islamiske lande regnes kvinden for uren hvis hun ikke bære slør ... så ligger der jo ikke langt til at begå uhyrlige ting mod andre
JEL skrev:
Jeg ka' godt se hvor du vil hen, men jeg tror ikke vold er specielt for islam. Som du sagde lidt længere oppe, så opstår volden når en gruppe føler de har ret til det, men det ka' jo ligeså godt være en ikke-muslimsk gruppe. KKK er feks ikke muslimer, men bruger vold alligevel. De gamle kristne korstog var også voldelige, men ikke muslimer. USA's invasion af irak er voldelig, men ikke muslimsk. Udryddelsen af indianerne i det vilde vesten var voldelig, men ikke muslimsk. Udryddelsen af jøderne under anden verdenskrig var voldelig, men ikke muslimsk. ETA's vold i spanien er heller ikke muslimsk. IRA's vold i irland er heller ikke muslimsk.
Korrekt, historien er voldelig og blodig men vi må ikke glemme at af de eksempler så er hverken kkk eller nazisterne en réel trussel for verden set i et støre perspektiv, nazisterne er reduceret til en flok korthårede skin-heads som støttes af af blandt andet gamle ss´ere, de kan hurtigt blive aktiveret og få mere støtte hvis afstanden og vreden bliver stor nok imellem de fremmede og os.
De Kristne korstog var blodige, ingen tvivl om det, men det var den Muslimske indvadering af europa og afrika, det Islamiske storrige som var opnået med erobring og blod var nok et af de allerstørste stor-riger som vi kender til idag, samme størelsesorden som rom, måske enda støre, men det faldt sammen grundet blandt andet indre splid, mange nære et ønske om en genindsættelse af kalifatet og et nyt Islamisk storrige, følg Islams historie og se at den er fuld af krig og blod.... Det er netop det specielle at denne religion voksede i størelse ved sværdets hjælp, Islams sværd...
Buddhisme, Kristendom startede ikke som en krigsmagt ligesom Islam men blev senere en integreret del af Rom, sådan startede den Katolske kirke, som jo også var kendt for at bruge vold, men det har de i høj grad arvet af den kultur som de blev en del af, nemlig den Romerske kultur som i sig selv var megetr voldelig hvorimod Budhismen går ind for ikke-vold og fred, Budhisterne er endnu mere hadede end de Kristne af mange Muslimer, det får en til at tænke på¨nedskydningen af de Nepalesiske Budhisterne i Irak af militante Muslimer
Hvis du ikke er Muslim så er du uren ifølge Muslimer, sådan er det sjældent inden for budhismen og kristendommen, jeg siger ikke at de ikke forekommer, men at specielt Islam operere med begreber som ren og uren....
Astral skrev:
Jøden misundes meget, for han fylder meget i kræft af hans genialitet
JEL skrev:
Jøder er vel ikke mere geniale end så mange andre? Nu blander du religion og menneskelig fysik sammen, vil jeg mene. Det svarer til at sige jyder er dummere end købehavnere (ja ok, der er måske en sammenhæng der, hehe)
Men seriøst, hvis jøder var så geniale, hvorfor blev millioner af dem så gasset under hitler? Hvis de havde været særligt geniale havde de jo nok undgået det. Og hvad med moses hansen? Er han særligt genial når han slæber rundt på sit kors og spiller idiot?
Jeg tror nogle mennesker er mere geniale end andre, men jeg tror ikke det ka' måles på deres religion.
For det første så siger jeg ikke at ALLE jøder er geniale, jeg konstatere blot at i historiens løb har jøder markeret sig med utallige eksempler af geniale tænkere og personligheder, hvis man har en smule historisk kendskab så vil man finde det påfaldende, ingen regler uden undtagelser selvfølgelig...
At indikere at de ikke skullle kunne være geniale fordi de blev gasset af Hitler er lidt tam hvis man tænker på at de var forfulgt og hadet af en velorganiseret hær og at de ikke selv havde noget land, jøderne er hadede og har været det op igennem historien, at antyde at de skulle være dumme eller ikke geniale fordi de har været forfulgt grundet misundelse er ikke alene inkonsekvent det er ugennemtænkt, Hitler foragtede det rationelle, logikken, Kristendommen og Jøderne som han mente var forbundet, Hitlers folk troede på ikke blot den hule jord og på den evige is kamp imod ilden, men var gennerel anti-intelektuel og bogbrænder, Hitler hadede ligeledes kommunismen, Hitler ville en mere intuitiv fornemmelse og mente at en ny race mutation måtte fremkomme, overmennesket. Hitler havde et dybt had til Jøder, det siges at han selv havde Jødisk blod i familien.
Jeg er ikke racist men jeg mener at der er forskel på folk, ikke på deres værdi men på deres evner, ikke blot på et individuelt plan men også på et biologisk, jeg mener f.eks. at Sorte generelt er stærkere rent fysisk, ligeledes mener jeg at Jøder er meget intelligente, vi må ikke se bort fra fysik, det har ikke noget med religion eller ideologi at gøre.
Astral skrev:
"hellige" Muslimske selvmordsbombere kan finde på at sprænge sig selv i luften i en skole-bus, Israelerne benytter ikke den slags bestialske metoder
JEL skrev:
Sådan mener jeg ikke du ka' stille det op. Alle bruger de midler de har adgang til, og hvis palestina havde samme milits-magt som israel, så ville de sikkert også benytte den. Hvis israel var den lille i den sag, så ville de sikkert også gribe til Uhyrlige metoder. Bortset fra det så synes jeg begge parter allerede bruger skrækkelige metoder. Israel der skyder missiler ned i civile bolig-blokke er mindst lige så perverst som når palestinensere bomber en civil bus. Og israel begyndte jo faktisk konflikten ved at invadere palestina, så for mig at se er der ingen tvivl om hvem hoved-skurken er. Palestinenserne har lov til at forsvare sig efter min mening. Problemet er bare at de ikke har nogen magt-midler udover selvmords-aktioner, og derfor er det klart de benytter sig af dem i desperation. Ulækkert ja, men alternativet er at de lægger sig ned og dør, og det ka' man altså ikke forlange de skal. Israel ka' ikke bare ta' land fra palestinenserne som det passer dem, og så bagefter hulke over at de slår igen. Hvis jeg stjal dit hjem fra dig, ville du vel også blive sur? Israel sku' ha' beholdt det land de fik af FN, men de ville absolut ha' mere, og derfor startede de krigen, og derfor er de ansvarlige.
Det er forkert at basere sine idéer udfra idéen om at de ville gøre det samme hvis de var i den situation som de er, ikke bare er det uaktuelt det er også ren spekulation, ok fair nok Israelerne kom og tog områder i besiddelse som før var tilholdssted for stridende klaner som bekæmpede hinanden, før Israel kom var der nærmest kun ødemark, nu er der marker og industri som aldrig før, hvordan kan man overlade det til dem selv hvis de ikke engang selv kan finde ud af at styre deres eget område?
Man kan så diskutere hvorvidt man synes det er i orden at de forsvare sig, men det er altså ikke forsvar at sprænge uskyldige skolebørn i luften i en bus på vej til skole f.eks. det er ulækkert og morderisk,.
Det er latterligt at sige at det andet valg er at lægge sig til at dø, det er jo noget fis, de VIL jo ikke have fredelig sameksistens, hvis de ville kunne de jo gøre bestebelser på det, men hver gang der er på vej til en fredsløsning så sker der nye overgreb, de VIL ikke have fred....
Astral skrev:
det er så nemt at sige hvor slemme Israelerne er, det er ikke dine børn som er o fare hver dag for at blive dræbt, eller din kone, din hund og dig selv....
JEL skrev:
Men det gælder da også på den palestinensiske side? Men det gør måske ikke noget når det 'kun' er palestinensiske børn, hunde og koner der er i fare?
Hvorfor er de i fare? Hvis de ikke sprængte uskyldige skolebørn og civile ihjel så ville de nok ikke være i lige så stor fare.....
De VIL have krig, de vil IKKE leve i fredelige sam-eksistens, dem som vil det, det er altså ikke dem som sætter dagsordenen, så længe de terror angreb vil fortsætte så vil der ikke være fred i det land, Israel bygger en mur, hvilket nok netop er grunden til at vi har set så få "vellykkede" terror angreb i Israel inden for det sidste stykke tid....
Astral skrev:
Islam er i meget høj grad udemokratisk og opfattes af mange såkaldte rettroende muslimer som uforenelig med demokrati, eftersom dette opfattes som hyklerisk og forkert....
JEL skrev:
Folk må tro hvad de vil, sålænge de bare ikke bruger vold for at tvinge deres meninger igennem. Når VKDF bruger politi mod narko feks, så er de ligeså sindssyge som voldelige muslimer. Forskellen på hvornår noget er rigtigt og forkert, ligger ikke i volds-troen, men i volds-handlingen.
Lige så sindsygt som voldelige muslimer?
Som sprænger uskyldige børn i luften?
Synes du ikke lige du skulle have lidt proportionssans?
Sammenligningen er jo ærligttalt lidt latterlig.....
Astral skrev:
Hvordan kan man være udelukkende benytte såkaldte demokratiske metoder over for en modpart som ikke går ind for demokrati.
JEL skrev:
Det si'r jeg heller ikke man ska'. Men man ska' kun bruge vold i selv-forsvar. I israel-palestina konflikten er israel angriberen og palestina den angrebne. Derfor forsvarer palestina sig, mens israel angriber. I rusland-tjetjenien er rusland angriberen og tjetjenien den forsvarende. Og derfor er rusland hoved-skurken i dén sag. Det har intet, for mig ihvertfald, med religion at gøre, men handler kun om hvem der er aggressor og hvem der ikke er aggressor.
Jeg er skam ikke pascifist, astral

Det er altid nemt at kritisere og spille hellig.... Det er alt for forsimplet at stille det op på den måde som du gør, de områder er brændpunkter i verden og hvis det ikke er en anden som har kontrolen så er det nogen andre, der findes mange i tjetjenien som ikke går ind for at trække sig løs fra Rusland men det er befolkningen som er ofre fordi der findes nogen syge morderiske revolutionære som vil drage uskyldige børn ind i krisen, sådan er det også i Israel, militante muslimer bruger deres egen befolkning som et skjold for deres misgerninger og bruger andres børn som et mål for deres kamp.... Dette gør at de ikraft af deres metoder har gjort sig uværdige til forhandling, man kan simpelthen ikke forhandle med terrorister, det vil være et nederlag som vil få katastrofale konsekvenser, hvis de først ser at de kan få fremtvunget ting igennem det, så vil de først gå igang, det er en meget vanskelig situation og at være så naiv at tro at tro og overbevisning ikke har en ENORM indflydelse omkring disse konflikter er altså at ignorere noget som er meget væsentligt og som man egentlig ikke forstår hvis man ikke selv er troende, det er de venstreorienteredes fejl at de ikke anser det som en faktor for mange historiske begivenheder som har været årsager til magtbalancens udvikling i historien.
Astral skrev:
de spiller selv så uskyldige men inden for politik skal man være opmærksom på at meget er en maskerade som sløre hensigten
JEL skrev:
Har du set hvilke forhold folk i tjetjenien lever under? Der var et klip om en kvinde der boede i et bombet hus næsten uden møbler. De har ingenting fordi russerne smadrer dem. Ska' de bare finde sig i det?
Siger ikke at de skal finde sig i det.... Men hvis de kan finde på at inddrage uskyldige børn i deres kamp, så har de ikke fortjent deres selvbestemmelse, for så er de ikke modne til den, desuden så vil det nok ende i blodbad og borgerkrig hvis de fik den, befolkningen vil bare ha FRED!!! det er ikke dem som laver den slags selvmordsbomder mod uskyldige det er militante muslimer!
Selvmordsbomber mod uskyldige er TYPISK indenfor militante Muslimer, stort set de fleste terroraktioner af dem umenneskelige art er begået af militante muslimer, det må vi ikke se bort fra og muslimer er LANGT fra de eneste som bliver undertrykt, se blot hvordan Muslimer laver befolkningsudrydelse i Sudan
Astral skrev:
indenfor visse ekstremistiske områder der er det en ære for kvinden at tjene Jihad/hellig krig, ved at levere levende-bomber
JEL skrev:
Ja, men ekstremisme findes også blandt ikke-muslimer. Hørte du om ham ikke-rygeren der forsøgte at dræbe en ryger ved at ta' kvæler-tag på ham i et s-tog den anden dag? Tal så om syg ekstremisme!
Bortforklaringer, det er ikke kun dem, det er også de andre....
JEL skrev:
Bortset fra det, selvom det nok er dybt Upassende at sige i denne debat, så synes jeg faktisk de sorte enker ser ret sexede ud når de er dressed-up to kill

(hvis man ser bort fra det Uhyrlige i situationen selvfølgelig, og ikke ser på dem i den volds-kontekst vi har set dem i.
Jeg undskylder altså meget for det eventuelt Usmagelige og stødende i den udtalelse ovenpå begivenheden på skolen i beslan, og jeg mener det på ingen måde fornærmende mod nogen eller som en forherligelse af vold. Jeg snakker kun om det rent visuelle indtryk set uden for den alvorlige sammenhæng)
Usmageligt........
Astral skrev:
Det er altid nemt at kritisere dem som har magten, men hvem vil du hellere have skal have magten?
JEL skrev:
Jeg kritiserer ikke dem der har magten, men dem der _misbruger_ magten. Hvis rusland opførte sig ordentlig overfor andre, og så blev angrebet alligevel, _så_ ville jeg lægge min sympati hos russerne. Hvis israel trak sig tilbage til sit FN-tildelte territorie, og så blev angrebet af palestina, så ville jeg lægge min sympati hos israel. Men jeg lægger ikke min sympati hos dem der angriber, Uanset hvem de så er.
Jeg kan godt leve mig ind i din måde at se på tingene, jeg er da også selv imod overgreb, men de forekommer overalt i verden i støre eller mindre omfang, hvis man først går igang så kan man godt begynde at kritisere, der er magtmisbrug overalt i verden, hvis først man går igang så kan man blive ved rigtig længe.....
JEL skrev:
Præcis ligesom CA-VKDF konflikten; VKDF angreb CA, og derfor ligger min sympati hos CA. Havde CA angrebet VKDF så havde min sympati ligget hos VKDF. Det er VKDF der vil forbyde narko, og som bruger politi-magt til at få sin vilje trumfet igennem. Og det betragter jeg som angreb på Uskyldige civile, som selvfølgelig derfor har lov til at forsvare sig.
Det var ikke CA der stormede regeringen, men regeringen der stormede CA.
Det her ligger langt vej fra problematikken i mellemøsten, men her må jeg naturligvis erkende mig enig med dig på det punkt selv om det ikke har ret meget med det andet at gøre

JEL skrev:
Volds-konflikter opstår først når den ene part mener sig at ha' ret til at bruge tvang mod en anden. Hvis vi istedet ga' hinanden plads til at gøre ved os selv hvad vi ville, altså feks tillod narko-brug, så ville der ikke længere være nogen konflikt, og dermed heller ikke mere vold. Men _aldrig_ hører man VKDF ta' det emne positivt op. Ikke engang i pressen hører man en saglig neutral debat om det emne. Og det betyder altså at dem der er for legalisering af narko ikke bli'r taget alvorligt, og så har de intet valg andet end at forsvare sig selv når de bli'r angrebet af policen.
Hvis man nu istedet accepterede at der var andre meninger, end den om forbud som eneste løsning, så ku' man få en rigtig debat og dialog. Og folk i dialog slås som bekendt ikke. Så enhver logik si'r at det må være dialogen man ska' søge, og ikke den voldelige konfrontation.
Vi må ikke glemme at det nok også er Politiske og økonomiske grunde at det er ulovligt, der er lande som har en enorm indtæget på narko og som derfor har fordel i forbundet eftersom det kan holde de små konkurnter nede som eventuelt kunne presse prisen ned, samtidig tror jeg at Politkerne bruger det for at få sympati for vælgerne og CIA bruger det muligvis til at finansiere hemelige projekter som ikke må se sagens lys, hellst heller ikke fra andre landes sikkerhedstjenester. Men det er jo en HELT anden sag

JEL skrev:
Det gælder narko-brugere, som det gælder muslimer. Der er ingen grundlæggende forskel i hvordan man bør gribe enhver sag om parts-konflikt an, hvis man altså ønsker en fredelig verden

Det er rigtigt som du siger at vi bør respektere hinanden, men der finds altså nogen som ikraft af deres tro regner sig for retsmæssige til verdensmagten og opfatter andre som urene, Hitler opfattede sig også som "kaldet" og en som måtte rense verden fra undermenneskene...
Hitler var forøvrigt idealist, ikke blot materialist, Hitler troede på forsynet, nordiske Guder/kæmper og overmennesker...
Hvis man kun ser på Nazismen som en Politisk ting, så forstår man den ikke... Politik er kun et slør for de verdensideologier som kæmper om verdensmagten, det er tro og idéer som netop splitter menneskene og som får dem til at sætte sig op imod hinanden, den ene føler sig bedre en den anden osv. vi må lære at acceptere hinanden som dem vi er også anderledes tænkende, accept, forståelse, ytringsfrihed og demokrati, det er grundpiller til en fredelig verden som det ser ud nu, ligegyldig hvor utopisk det end lyder i øjeblikket, Nazimen gik ikke ind for demokrati, heller ikke kommunismen eller den militante Muhammedanisme....
Men vi må ikke vlre hverken pladderhumanistiske eller blåøjede, demokratiets fjender er fredens fjender og de kæmper ikke med fredelige midler, konflikt er desvære en historisk nødvendighed og det er naivt at tro at man kan komme til fred uden at kæmpe for den, man må sommetider kæmpe for det man har kært, demokrati og fred er ikke noget som kommer af sig selv, for den har mange fjender desvære...
Mvh. Astral