Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 10:29

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Danmark
NB:Jeg har brugt TFSE, men fandt godt nok ikke særlig meget. Hvis nogen her finder en gammel post som passer, så link endelig :D

Jeg er lidt ny i det her med at dyrke gourmet svampe, så vær lidt tålmodige med mig.

mit første spørgsmål går på om det nu virkelig også SKAL være økologisk brune rismel som man bruger til kagerne? Findes der ikke et alternativ som er lettere tilgængeligt, og måske lidt billigere?. Jeg har kigget lidt på alm økologiske brune ris, samt økologisk majsmel, og de ser ud til at have de samme værdier rent næringsmæssigt. hvad med bulgur, flækked klid, havre etc? Er der måske nogen her der har noget erfaring. Eller skal det være brune ris fordi de indeholder nogle vigtige næringsstoffer som fx. majs ikke har.

og another question, lige præcis hvor kan man finde glas uden hals til at lave sine kager i? jeg har prøvet med senneps glas, men de har plastic låg, som har jeg har store problemer med at holde på glassene under steriliseringen.

og apropos sterilisering, er der nogen her der har erfaring med at bruge en mikro ovn til steriliseringen?

en anden ting jeg tænkte på var mht til flush, svampene lever af sukkerstoffer right? kunne man måske efter et par flush injicere med en kanyle nogle opløste næringsstoffer i kagerne så man kan få et par fødsler mere?

på forhånd tak
Bøh

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Heysa,a det var godtnok en ordentlig omgang spørgsmål.

Og jo, du kan godt bruge andet end øko. brune ris, faktisk er der ufatteligt mange alternativer! Feks fuglefrø, ganske almindelige fuglefrø fra Fakta (eller lign.), de ræver bare noget mere forberedelse og er noget mere besværlige at have med at gøre, når man er nybegynder.
Ellers er der popcornsmajs, de er ganske glimrende til formålet, men har de samme problemer som fuglefrføene. De er svære at få den rigtige fugtighed i og de kræver forberedelse.
De fleste slags korn kan bruges, jeg ved at byg og rug bliver brugt en del rundt omkring.

Men jeg vil nu anbefale dig de økologiske brune ris som begynder. Hvad er det helt præcist ved dem, der holder dig tilbage? De er let tilgængelige, billige og de kræver ikke det vilde. Desuden kommer der lækre kager ud, der ikke skal gøres noget ved indedn der kan komme svampe op.
Men prøv dig frem, jeg har selv haft kig på nogle af de ingredienser, som du nævner ovenfor...

Glassene er de almindelige geleglas, de koster som regel under 10kr når der er mintgele i dem.

Til sterilisering kan du bruge en ovn istedet for en trykkoger, giv glassene 1 time på 160 grader og 10-15 min på 200, så skulle de være fine. Prøv dig evt lidt frem med tid og temp.

Jeg vil ikke anbefale mikrobølgeovn, da du nok smider stanniol over, og mikrobølger og metal går ikke så godt i spænd...

Bare fyr løs af dine spørgsmål, men husk vi kommer med en faq om 14 dages tid!

Titel:
Dedikeret medlem

Mange tak for dit svar noname.

Et andet lille spørgsmål er omkring hullerne i lågene. Hvor store skal de være? havde tænkt på at lave dem lige præcis med en kanyles diameter. Men vil så små huller ikke gøre det lidt farligt at putte glassene i en ovn pga trykket indeni?

de der mintgele glas, det er vel i et helt almindeligt supermarked jeg kan finde dem right?

tak/Bøh

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Altså hullerne må gerne være lidt for store, jeg plejer bare at dække dem med tape når jeg har injiceret, så er det ikke noget problem. Og du skal ikke være bange for at glaset sprænger, jeg har hvertfald aldrig oplevet det eller hørt om det. Og jo, glassene fåes i ethvert supermarked, i regelen til de 10kr/stk.

Titel:
Dedikeret medlem

angående den ovn metode. Jeg prøvede den lige, det gik godt nok i starten da temperaturen var på omkring de 160. Men i den sidste fase da jeg skruede op for temperaturen begyndte plasticken fra indersiden af lågene at brænde på. Ikke alene gav det en forfærdelig lugt, men det har også efterladt en slags aske over hele kagen.

Et andet problem er udtørring, jeg brugte godt nok hele brune ris, men det kunne jo være jeg gjorde noget andet galt siden mine kager tørrede SÅ meget ud i ovnen.

anyway har fået fingrene i en trykkoger :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]