Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 11:52

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: "Volleren", Odense NØ
Problemstilling: Er stoffer for sjov eller alvor?

Jeg har ikke den store kendskab til psykedeliske stoffer i praksis, man er ofte stødt på deres virkning, når jeg har læst shamanistisk/åndsfilosofisk litteratur. Klassikerer er for mig Castanedas værker om sit møde og læretid hos den mexicanske brujo, Don Juan.

Jeg har dyb respekt for stoffer i shamanistisk arbejde/seriøs personlig udvikling, men jeg er lidt forvirret, hvordan I mennesker her på sitet har det?

Er stoffer noget, man som enkeltperson kan eksperimentere med på egen hånd og i tilfældige omgivelser (f.eks. til fester)? Er det tilladeligt, eller er det bare mig der er for totalt "Old School"? HAr selv taget mit første og eneste LSD-trip på et diskotek efter at have indtaget adskillige mængder alkohol, og det endte i det vildste bad trip og senere psykose med grænsepsykotiske perioder...

Bør man ikke først og fremmest finde en "mentor"/erfaren som kan vejlede én, når man ønsker at starte med at trippe?

I givet fald, findes sådanne personer og hvor????

Jeg lærte som knægt at spille fodbold ved at spille med de store drenge nede på sportspladsen. Jeg var aldrig blevet en god fodboldspiller, hvis jeg bare havde stået der hjemme i haven og sparket ind på mine forældres carport.

Hvilken holdning har I til det at begynde at trippe? Er det noget man selv skal rode med, eller skal man finde en eller flere personer, man som noob kan ligge sig i kølvandet af og lære fra?

Kan man katagorisere, hvilke stoffer, der er for sjov og hvilke, der er for alvor. F.eks. at hash, ecstacy, svampe m.m. er for sjov, mens mescalin kun er til seriøst og respektfuldt brug???

Jeg spørger bare....

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Her og der
Jeg mener helt klart det er vigtigt af finde en erfaren person at trippe med de første par gange. Et trip kan være meget overvældende, og så er det vigtigt med en person der til dels kan holde øje med en, forklare hvad der sker, og ikke mindst sørge for at man holder begge ben på jorden.

Til spørgsmålet om stoffer er for sjov eller alvor: Personligt bruger jeg dem kun til ”sjov” - altså til at få nogle ekstreme, grænsebrydende og alternative oplevelser. Man kan så diskutere hvorvidt det er det rigtige – især med psychedelika. Min personlige overbevisning er dog at nogle (ikke alle) der siger de bruger stofferne til ”personlig udvikling”, ”at lære noget om sig selv” eller lignende, udfører en form for selvbedrag, for at gøre deres forbrug (eller eventuelt misbrug) af psykedelika legitimt – både over for dem selv og over for deres omgivelser.

Efter min mening skal man kalde en spade for en spade. Psykedelika er meget kraftfulde stoffer, som vitterligt kan ændre en person, men jeg synes det er forkert at retfærdiggøre sit stofforbrug ved at gemme sig bag floskler om at man bruger det i intellektuelt øjemed. Dermed ikke sagt at det bliver mere ”rigtigt” at tage psykedelika for ”sjov” – de skal selvfølgelig behandles med respekt, men at føre sig selv bag lyset kan efter min bedste overbevisning være endnu mere skadeligt/risikabelt.

Titel:
Kaospilot

Geografisk sted: (Inaktiv)
Citat:
Er stoffer noget, man som enkeltperson kan eksperimentere med på egen hånd og i tilfældige omgivelser (f.eks. til fester)?

Jeg har selv prøvet at få nogle seriøse rap over fingrene, når jeg ikke respekterede stofferne, og det kan jeg forstå at du også har oplevet.

Jeg har den opfattelse at man så vidt muligt skal sørge for at respektere psykedeliske stoffer, fordi de netop, som du er inde på - kan rode godt og grundigt rundt i psyken, hvis man tager dem under forkerte omstændigheder (set/setting). Det udelukker nok i rimelig grad indtagelse af LSD på diskotek Klods Hans i Ebeltoft, mens man er påvirket af adskillige screwdriver- og filur-drinks. ;-)

Citat:
Bør man ikke først og fremmest finde en "mentor"/erfaren som kan vejlede én, når man ønsker at starte med at trippe?

I givet fald, findes sådanne personer og hvor????

Det er, som du er inde på, en rigtig god ide at trippe sammen med mennesker man kender og har tiltro til, og som ikke mindst har erfaring med psykedelika. Det er ret tryghedsskabende. Der står i øvrigt flere tips til set og setting i vores leksikon.

Citat:
Hvilken holdning har I til det at begynde at trippe?

Jeg har lidt blandede følelser med at anbefale andre psykedeliske oplevelser. For mig har det været meget lærerigt, og jeg har haft mange smukke, men også skræmmende stunder mens jeg har trippet.

Overordnet set har det været godt for mig, men det betyder ikke at det nødvendigvis er sundt for andre. Det er igen en individuel sag, hvor man skal mærke med sig selv, om man synes at man kan kapere en så overvældende oplevelse, som psykedelika kan være. Om man er psykisk velfunderet - har det godt, ikke har for mange "lig i lasten" osv.

Citat:
Kan man katagorisere, hvilke stoffer, der er for sjov og hvilke, der er for alvor. F.eks. at hash, ecstacy, svampe m.m. er for sjov, mens mescalin kun er til seriøst og respektfuldt brug???

Angående snakken om "seriøse/for-sjov" stoffer, så mener jeg ikke at man kan katagorisere de stoffer du nævner, som ENTEN useriøse eller seriøse stoffer. Det er en del mere nuanceret end det.

Det er min erfaring at folk reagerer vidt forskelligt på brugen af stoffer, og af samme grund får man også noget forskelligt ud af det. Jeg får fx. en god oplevelse ud af at tage LSD, men jeg kender også til folk som har det ubehageligt med det, og til folk som tager det udelukkende med det formål at komme så langt ud som muligt - at blive "fra'en".

MDMA har jeg ikke selv haft banebrydende oplevelser med, men flere jeg kender har haft positive vedvarende effekter efter at have taget stoffet. Altså hvor det har virket som en positiv terapi på vedkommende. Men det kan jo også sagtens bruges til at blæse hjernen fuldstændig i stykker på, som man ser det i by/festmiljøerne, hvor folk spiser op til helt sindssyge 18-20 piller på en aften, hvis ikke mere. Og så igen "bare" til en hyggelig og dejlig afslappet stund, eventuelt i selskab med noget god musik og nogle venner.

Det handler kort sagt om hvad ens mål med at indtage stoffet er. Altså om éns indstilling til det at tage dem. Om man vil bevæge sig ind i personlig udvikling, om man gør det for at tage et afbræk i den vestlige verdens trummerum, om man ønsker at være party-uartig, eller noget helt andet. Selv tager jeg det i nogen grad for at slappe af og være hedonistisk, og i nogen grad for at udvikle mig selv og ransage min bevidsthed. (Og jeg bestemmer ikke altid selv hvornår jeg vil opnå hvad :-).

Håber du kunne bruge det.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Jeg mener at alle Hallucinogener kræver al den respekt man overhovedet kan give dem! Men selvfølgelig er der Hash og MDMA, MDA som jeg ser som værende "lidt" for sjov stoffer.
Selv holder jeg mig til psychedeliske planter som har en historie. F.eks. svampen, Psilocybe cubensis (Mexi) som mange herinde har prøvet, har et historisk brug blandt Maya, Mazatec, Huichol oa. indianer stammer. Her blev de kaldt Teonanacatl (guds kød).
Meskalin har ligeså lang en historie bag sig som svampene har, og det er altså ikke ramt mig at indianer civilisationerne i Mellem og Syd Amerika rendte rundt i konstante psykoser og ødelagte samfund rent socialt. Tror faktisk på at de stammer, som brugte svampene og kaktuserne i shamanistisk facon, havde det bedre socialt end vores samfund idag.
Tilbage til hallucinogenerne...
Jeg tror bare at det vi gør forkert ligesom du *Lizard King* er at nogle folk tager i byen og indtager stærke hallucinogener uden at vide en skid om dem. Ved det ikke men jeg tror jeg har ret, for ellers ville du jo nok ikke gøre det :wink:
Hvis vores kultur havde en historie om brug af hallucinogener, og den brug stadig var iblandt os, så tror jeg næppe på at der ville være så mange mennesker på psykriatisk afdeling, for så ville de eksperimenterende have baggrundsviden fra folk som har prøvet det, og de ville næppe få noia trips osv.. pga. at det så ville være forståeligt for enhver at hvis en person har det dårligt på et trip så skal man ikke sige til ham at han er en idiot fordi han havde indtaget sådant noget "stads".

/Cope

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Citat:
Hvis vores kultur havde en historie om brug af hallucinogener, og den brug stadig var iblandt os, så tror jeg næppe på at der ville være så mange mennesker på psykriatisk afdeling, for så ville de eksperimenterende have baggrundsviden fra folk som har prøvet det, og de ville næppe få noia trips osv..

Med hensyn til at give vores samfund og kultur den nødvendige bagrundsviden om hallucinogener, vil du så foreslå at elever i folkeskolen/gymnasiet skal oplyses om stoffernes positive sider? Hvordan oplyser man om positive sider uden at tilskynde folk (som måske ikke er parate) til at tage hallucinogener?

Eller ligger oplysningen om hallucinogener uden for samfundsinstitutierne og bør varetages af landsbyen medicin mand eller ens gamle onkel, der stadig hører Doors på LP?

Altså er den sande viden om stoffer personbundet/et privat anliggende eller mener du, at den kan varetages af samfundets institutioner???

Jeg er lærerstuderende og tror selv jeg kunne få problemer ved at stå og fortælle eleverne om alle skrækhistorierne som jeg selv fik dem indpodet i skolen og så udelade "all the good stuff" med stoffernes positive effekter gennem historien og fremmede kulturer.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg mener at hvis svampene nu havde været et normalt rusmidel for os danskere i flere tusinde år så tror jeg ikke at unge folk ville gå rundt i byen og proppe sig med syller, for senere at opdage at det går galt. Hvis de var opvokset med forældrenes brug af svampene i et spirituelt henseende tror jeg næppe der ville forekomme samme (ubevidst-)respektløst brug af dem som det vi ser idag.

Ved ikke om du nogensinde har hørt Terence McKennas lyd-filer fra en hjemmeside som du finder i vores link-sektion. Der forklarer han rimeligt detajeret det som jeg prøver at forklare her...

/Cope

Titel:
Medlem

Kære The Lizardking

Jeg kommenterer på dit oprindelige indlæg da jeg ikke ønsker at indgå i en diskussion umiddelbart på anden baggrund end hvad du egentlig efterspørger en holdning om. Alle citater heri er derfor fra dit oprindelige indlæg. Det er min klare opfattelse, at jeg helt sikkert træder nogle over tæerne i det jeg nu forfatter.

Citat "Problemstilling: Er stoffer for sjov eller alvor?"

Det er ligeså meget for sjov som at drikke sig pissehamrende fuld i bajere og sprut.... Ender aftenen godt og får den ingen videre negative konsekvenser i dit liv, ja så er det for sjov - Ender du med en forgiftning der tager livet af dig, i slagsmål eller kommer du på anden måde galt afsted, ja så bliver det ramme alvor.
Ovenstående er simpelthen et stykke fakta, der er uomstødeligt da det forholder sig til konsekvensen af din handling.
Et andet aspekt er hvorfor man har taget stofferne i første omgang, var det for at opnå en sjov effekt eller en alvorlig effekt.

Citat "Jeg har ikke den store kendskab til psykedeliske stoffer i praksis, man er ofte stødt på deres virkning, når jeg har læst shamanistisk/åndsfilosofisk litteratur. Klassikerer er for mig Castanedas værker om sit møde og læretid hos den mexicanske brujo, Don Juan."

Jeg har erfaringer med svampe, lsd, mdma og hash fra de sidste 7 år af mit liv. Umiddelbart læser jeg ikke shamanistisk/åndsfilosofisk litteratur - Hvilket min kæreste dog gør i meget stor stil. Derfor trækker jeg på hendes viden og erfaringer omkring dette, jeg kender ingen person der har arbejdet mere dedikeret med disse ting end hende - Hun har deltaget i flere interviews omkring emnet, arbejder aktivt i foreninger der har disse ting som fokusområde + forfatter selv ting omkring disse emner.

Citat "Jeg har dyb respekt for stoffer i shamanistisk arbejde/seriøs personlig udvikling, men jeg er lidt forvirret, hvordan I mennesker her på sitet har det?"

Umiddelbart ser jeg det sådan, at en del anvender stoffer i deres søgen efter at udforske dem selv som mennesker - De anvender stofferne aktivt i processen for at forbedre dem selv eller opnå større spirituel indsigt. Groft sagt vil jeg dele disse mennesker op i 2 grupper, dem der ved hvad de laver og dem der ikke gør.
Dette er ikke min ekspert vurdering, men min kærestes. Udaf 100 der interesserer sig seriøst for spirituel udvikling er der måske 1 enkelt der aktivt anvender stofferne. Nogle enkelte har eksperimenteret med brugen af stoffer, men har lagt dette på hylden igen - i den forstand arbejder de med de samme processer, vha andre værktøjer. Det samme sagt på en anden måde, så har de fundet frem til mere effektive metoder hvorpå de kan udvide deres spirituelle viden, indsigt og forståelse.
Min egen erfaring kommer fra at jeg møder mange mennesker der snakker om deres spirituelle indgangsvinkel til stoffer, eller som i det hele taget understreger hvor vigtig en del i deres personlige udvikling det er. Oftest oplever jeg det som at de fører sig selv bag lyset, idet det på mig virker som om at selve "stofdelen" af oplevelsen fylder endog alt for meget i den måde hvorpå de relaterer til dette emne som er spiritualitet på.
Stoffer burde som så kun anses som et trinbræt for spirituel udvikling for nogle, men ikke som det eneste eller et permanent værktøj i den henseende.
Det er et spørgsmål om hvor man ligger ansvaret for ens personlige udvikling, om du vil lade stofferne bestemme hvad du lærer - eller om du selv aktivt tager en rolle og lærer at bruge alternative værktøjer for at udvikle dig selv spirituelt i den retning som interesserer dig.
De der tager det alvorligt, har studeret emnet længe, og anvender stofferne målrettet efter en metode de nøje har instuderet. De ved præcis hvad der skal ske i trippet, hvorfor og hvordan. Men så lang tid forløbet ikke er som jeg præcist har beskrevet, kan jeg ikke se andet end søgen for øget spiritualitet som en undskyldning for at tage stoffer, og der burde man nok tage konsekvensen og vise selverkendelse og siger "jeg tager stofferne for sjov". (sidste nævnte er jeg sikker på gælder for rigtig mange psykedelika brugere - ligesom jeg føler mig overbevist om at det kan have en direkte negativ/forfalskende indflydelse i ens søgen på ny viden)

Citat "Er stoffer noget, man som enkeltperson kan eksperimentere med på egen hånd og i tilfældige omgivelser (f.eks. til fester)? Er det tilladeligt, eller er det bare mig der er for totalt "Old School"? HAr selv taget mit første og eneste LSD-trip på et diskotek efter at have indtaget adskillige mængder alkohol, og det endte i det vildste bad trip og senere psykose med grænsepsykotiske perioder..."

Der er sikkert mange meninger om hvordan man kan tage LSD - Jeg ville sætte trygge omgivelser øverst på listen, man skal kunne kontrollere omgivelserne / sig selv i de omgivelser man er i. Det er en fordel at trippe med en eller flere der har prøvet det før, og ikke blande det sammen med andre stoffer. Iøvrigt er det vigtigt at man ikke sidder og har følelsesmæssige problemer / bekymringer der vil fylde ens sind med ting der kunne kaste en ud i negative tankemønstre.

Citat "Bør man ikke først og fremmest finde en "mentor"/erfaren som kan vejlede én, når man ønsker at starte med at trippe?"

Det ville være en god ide hvis man havde en god ven, eller en der kunne støtte en i ens trip. Jeg tror ikke det er en god ide ligefrem at ophæve vedkommende til en smart titel som "mentor" - Faktisk kunne man ganske vel ende i en situation hvor denne "erfarne" stod og fik brug for ens egen hjælp. Selv de mest erfarne LSD trippere må leve med risikoen for badtrip. Faktisk har jeg selv oplevet at det kan være en skidt ting, fordi andre man tripper med kan risikere at "binde" sig til hinanden og efterspørge mere støtte end man er villig til at give på længere sigt.
I bund og grund bliver man enig om at trippe sammen, man skal være afslappet omkring det og have det godt med hinanden og sig selv. Det er så et plus at den ene har erfaring fra tidligere trips (hvis man, som mig, tripper for sjov - er det også tit sjovt at andre kan vise en hvordan man kan få noget ud af trippet).

Citat "I givet fald, findes sådanne personer og hvor????"

Ja de findes uden tvivl her på siden. Jeg synes dog ikke de skal kaste dig ud i noget med nogen du ikke kender meget godt, ihvertfald burde du tage dig din tid til at lære dem at kende... For din egen og deres skyld.

Citat "Jeg lærte som knægt at spille fodbold ved at spille med de store drenge nede på sportspladsen. Jeg var aldrig blevet en god fodboldspiller, hvis jeg bare havde stået der hjemme i haven og sparket ind på mine forældres carport."

Det er ikke en konkurrence om hvem der kan trippe bedst / få de vildeste oplevelser. Det er en rejse i dig selv, om du så gør det for sjov eller med mere alvorlige hensigter. Såfremt du ønsker spirituelle oplevelser vil jeg PÅ DET STÆRKESTE anbefale dig IKKE at tage LSD. Lær hellere at opnå en forbindelse til de spirituelle aspekter af livet uden brug af stoffer. Dette tilslutter min kæreste sig også 100% (igen siger hun, "det kan godt være et trinbræt, men er bare ikke holdbart i længden).

Citat "Hvilken holdning har I til det at begynde at trippe? Er det noget man selv skal rode med, eller skal man finde en eller flere personer, man som noob kan ligge sig i kølvandet af og lære fra?"

Du skal ikke kaste dig ud i at trippe alene. Det bedste ville være at chatte med folk om det, læse triprapporter o.lign. Hvis du så får et venskabsforhold med nogle af disse, får tillid til dem (tillid som folk har gjort sig fortjent til) kan man begynde at overveje at trippe med dem.
For mig skete det igennem at jeg trippede med mine gode venner - Via at tage en meget lille dosis svampe i trygge og kontrollerede rammer. I det hele taget synes jeg ikke det er en god ide at kaste sig ud i en "fuld" dosis under sit første trip. 0,25-0,5g danske svampe, 1/4 - ½ LSD trip mener jeg er bedre, også selvom der ikke følger de helt vilde oplevelser med giver det dig mulighed for at danne dig noget erfaring med effekten. Herefter kan du øge dosen, evt tage ud i naturen når det bliver sommer og prøve 0,5g-1g danske svampe, eller ½-1 LSD mærke. UDEN at blande det med andre stoffer.

Citat "Kan man katagorisere, hvilke stoffer, der er for sjov og hvilke, der er for alvor. F.eks. at hash, ecstacy, svampe m.m. er for sjov, mens mescalin kun er til seriøst og respektfuldt brug???"

Alle stoffer er til respektfuldt brug - Jeg kan garantere dig for at du kan få en seriøs røvtur på lsd eller svampe såfremt du bare træder lidt ved siden af doseringen / måden du indtager det på. Generelt for alle stofferne er at de har både en korttidseffekt og en langtidseffekt - Man kan forsøge at minimere disse via harm reduction, også håbe på det bedste.
Der er rigtig mange har der vil påstå at der for det meste kommer sig positive ting ud af at tage stoffer, og her er det jeg gerne vil bede dig om at tage i mente hvor det er du stiller dette spørgsmål. Psychedelia.dk´s brugere er IMO alt andet end objektive mht stoffers positive og negative effekt, og det er ligemeget hvor akademisk korrekt vi formår at udtrykke os så er de fleste af os forudindtagede på et bevidst eller ubevidst plan IMO.
En ting er sikkert, det er IKKE dumme mennesker der tager stoffer, men folk der er villige til at løbe risikoen pga den effekt stofferne skaber. Om det så er for sjov eller for alvor, kan komme ud på et - Det kan allerhøjst spille en rolle i ens godtgørelse overfor sig selv eller andre om hvorfor man tager stoffer. Det er helt sikkert mere legitimt klingende, og nemmere at forholde sig til ens stofforbrug såfremt man kan sige både overfor andre og sig selv at man gør det af spirituelle grunde, men når alt kommer til alt vil du nok støde på en noget andet holdning så snart du konfronterer folk der virkelig alvorligt arbejder med og for shamanisme o.lign.

Citat "Jeg spørger bare...."

Jeg håber du kunne bruge mit svar til noget - Jeg forsøger på at svare så objektivt som muligt, på baggrund af mine egne erfaringer med stoffer og folk der tager dem. Svaret er udarbejdet i samarbejde med min kæreste, der selv engang har taget bl.a. hallucinogener og arbejder med ting som shamanisme hver eneste dag, flere timer om dagen - og har gjort det siden jeg lærte hende at kende for 7 år siden.
For såvidt kan meget af det jeg skriver tolkes negativt mht til stoffer og deres spirituelle anvendelser, det er vigtigt at forstå at jeg ønsker at sætte fokus på den problematik der er omkring hvor seriøse de folk der anvender stoffer på den baggrund i sidste ende er.
Med andre ord, skal man efter min mening tage folks ord med et gran salt, når snakken falder på stoffer og spirituel udvikling.

MVH

Bart

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Godt beskrevet, bart + kæresten :) Lige mine ord.

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Kære Bart

Mange tak for dit lange og omfattende indlæg. Er meget positivt overrasket over den respons du og andre personer (i andre forums her på sitet) har givet mine spørgsmål.

Men hensyn til stoffer og spiritualitet, så mener jeg, du har en pointe i, at de to ting sjældent hænger uløseligt fast sammen. Da jeg nok i virkeligheden er mest interesseret i det spirituelle, burde jeg nok snakke shamanisme med din kæreste i stedet for at snakke stoffer med dig.

Men for mig er der alligevel en personlig connection mellem stoffer og spiritualitet. Jeg blev nemlig kastet ud i spiritualiteten på en meget negativ og uhensigtsmæssig måde efter at have indtaget for stor mængde LSD blandet med alkohol (mit første trip nogensinde). Det resulterede, at jeg i flere timer stod og talte med den samme dæmon, som ville have mig med i helvede (den fase som Stanley Grof betegner som "ingen-vej-ud" i sine bøger om LSD). Udover den vildeste egodød og senere flash back oplevelser endte jeg i en stofpsykose med dertil hørende grænsepsykotiske tilstande.

Efter at have været i behandling hos en shamanistisk healer fik jeg sat mine oplevelser ind i en åndelig kontekst, så jeg kunne begynde at fornemme, hvad der rent faktisk var overgået mig - mod min vilje. Ikke nok med det, så havde jeg i en længere periode en del paranormale oplevelser, som jeg ikke har kunnet tilskrive LSD´en og dens flash back virkninger.

Da jeg så begyndte at læse diverse åndsfilosofiske/shamaniske bøger og kunne fornemme fællestræk til min egen personlige oplevelse har jeg ubevidst og bevidst sat lighedstegn mellem stoffers virkning og spiritualitet. Spiritualitet kan for mig løseligt defineres som, bevidst at ville miste sig selv/sit ego for at stige i åndelig bevidsthed. I mit tilfælde hvor LSD´en provokerede en ukontrolleret egodød har de hallucinogene stoffer også katalyseret min spirituelle søgen og interesse for at afdække livets mening, samt at finde mig selv og mit kald.

Stoffer og spiritualitet er heller ikke for mig den bedste kombination for vestlige mennesker som os to, men som en praktiserende shaman fortalte mig til et foredrag fornyligt, mens han referede til Castaneda: "For nogle mennesker er stoffer den eneste måde at starte på, fordi stoffer er det eneste der er kraftigt nok til at hamle op med et stærkt ego, som sætter sig til modværge mod personlig udvikling." At Castenada skulle tage Peyote på Don Juans foranledning var, som det fremkommer i et af de allersidste værker, fordi at han var for dum til at lære det han skulle lære på en anden måde.

Den eneste oplevelse, jeg har med stoffer, har været ret negativ. Alligevel har jeg lyst til at prøve igen - denne gang under de rigtige forhold - for at kunne hjælpe mig med at komme videre. Bl.a. har jeg en overdrevet frygt for stoffer, som jeg gerne vil af med. Respekten vil jeg gerne bevare. At få et enkelt godt trip og opleve det positive sider ved stoffer ville kunne gavne mig enormt.

Hvorvidt stoffer er for sjov eller alvor... Når jeg læser Stanley Grofs bøger om det videnskabelige helbredende aspekt ved LSD, så mener jeg stoffer så absolut kan bruges for alvor uden at det er "for sjov." Nu er jeg interesseret i, at LSD og evt. andre stoffer kan helbrede mig og bringe mig videre til andre mere behagelige perinatale oplevelser (jvf. Grof).

Derfor er min holdning, som bygger på teori og tanker og ikke så megen erfaring med stoffer, at hvis man kombinerer videnskaben/den sunde fornuft/det bevidste med brugen af stoffer og deres brutale afdækning af det ubevidste, så kan man få nogle enormt givende oplevelser.

Det nytter ikke noget, at man er god til at hakke store klumper ud af sin guldmine, hvis ikke man har et apparat og udstyr til at bearbejde det rå materiale (som man erkender på stoffer) og omsætte det til rent guld. Er man velrustet, kan man endda omarbejde guldet til smykker og gøre en masse andre mennesker glade. Blot at stå at hakke i bjerget, fordi det er sjovt og uden at gøre det rigtige arbejde bagefter er patologisk narcissisme...

Uha... psychedelia.dk er fandme et godt forum!

Tak for dit indlæg.

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

For nysgerrighedens skyld:

Hvilke hallucinogen vil I betegne som det mildeste og hvilket vil i betegne som det "vildeste"?

Jeg troede LSd var det kraftigste hallucinogen indtil nogen skrev, at en mescalinrus var kraftigere. Men jeg blev klogere...

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

100 Morning Glory frø vil jeg pointe som den mildeste hallucinogen sammen med Hash.

Det stærkeste Hallucinogen ER skam LSD fordi en dosis på helt ned til 75 microgram (75/1000000'te dele af et gram) er nok til en mærkbar effekt. Men hvis du tager nok af Svampe (psilocybin og psilocin), Kaktus (Meskalin), Ayahuasca (DMT), PCP whatever... Så vil du altid kunne få en dosis du ikke kan styre overhovedet :shock:

Men mange folk katagoriserer DMT og Salvorin A. for at være de stærkest Hallucinogener i verdenen. Jeg har selv prøvet Ayahuasca bryggen og det er vildt! Rigtigt vildt!

Altså jeg mener, at Meskalin er som den rare bedstemor. Svampene er som den "drillende" storebror. DMT'en er som den strænge far. LSA fra HBWR frø er også som den strænge far, men alle Hallucinogenerne kan være som den kærligste mor "moder jord"!
De kan alle gøre dig så godt tilpas at man føler at man næsten falder gennem gulvet ned til underboen, men det vil føles som at røget Heroin eller noget...
De stærkste oplevelser jeg har haft har været på LSA (findes i frø fra mange mexikanske planter) og DMT (finders i mange rødder, blade, og bark osv..) Men trippene lignede så overhovedet ikke hinanden! LSA trippet på 12 frø fra HBWR var et bad trip, men endte i noget af de smukkeste rent spirituelt. DMT rykkede mig bare rundt i tonsvis af tanker, farver, kærlighed, angst, natur, farvestrålende meteoere osv... Mest spirituelle oplevelse overhovedet!

/Cope

Titel:
Medlem

Hejsa. Jeg er ked af at høre om din røvtur på LSD. Det er et meget kraftigt psychedelia, og skal tages i trygge omgivelser som nævnt. Har selv haft et ret overvældende bad trip for nogle år siden, og troede at jeg var blevet permanent sindssyg et godt stykke tid after. Det viste sig heldigvis at gå over igen, og det tror jeg det gør i de fleste tilfælde.

I øvrigt er jeg enig i det bart og hans kæreste har skrevet. Jeg tror, at hvis man skal have et spirituelt mål med et trip, skal det være noget man har et forholdsvis afslappet forhold til. Ellers kan man godt gå hen og blive forvirret. Alternativt kan man jo bare prøve at tage rusen og følelsen som den store oplevelse det er, og give sig selv fuldt ud uden at forvente den store oplysning til gengæld. Det tror jeg giver den bedste oplevelse.

Mht hvad der er vildest og mildest, vil jeg mene at thc er mildest og LSD vildest, idet et syretrip varer så længe som det gør. Ayahuasca med de rigige ingredienser giver det "rareste" trip, hvis jeg skal sammenligne de ting jeg har prøvet.

Mvh Dica

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus C.
Jeg har sådan lyst til at fortælle om mine personlige opfattelser af det som denne tråd handler om. Altså primært med hvilket formål man tager sine psychedeliske stoffer. Derunder kommer så naturligt spørgsmålet om stoffernes potentiale eller ikke potentiale.
Meget af det jeg vil skrive, er der også andre der har været inde på. Nogle enkelte ting er måske endda blevet sagt med andre ord i nogle af de andre posts. Jeg skriver det alligevel – denne gang med mine ord – for sammenhængens skyld. Bær venligst over med mig, hvis der skulle være et par enkelte gentagelser af folks pointer. Det er hverken for at plagiere eller overrule. Jeg har så mange ting jeg synes jeg vil sige, at jeg ikke lige overkommer, at forholde det hele personligt til folks posts. Men jeg synes I alle sammen har meget gode vinkler og pointer, og nu er jeg derfor blevet motiveret til, at give min eget forståelse af disse ting.

Jeg ved også godt det er en lang post. Bær over med mig, men der er sgu så meget ved det her, og jeg har ikke engang kommet ind på halvdelen af alt det jeg gerne ville… Hvis ingen kan overkomme at læse det, så lad bare være (eller print evt. ud, hvis du er interesseret). For mig har det været mål nok i sig selv, i det hele taget at få formuleret de her ting i en samlet fremstilling. Bare helst lad være med at kommentere på det jeg har skrevet, hvis I kun har læst et brudstykke.

Allerførst vil jeg knytte en lille kommentar til dem, der mener, at det er selvbedrag, at tro man kan lære noget om sig selv ved at bruge psychedeliske stoffer: Fred være med den opfattelse; Muligheden foreligger, det vil jeg ikke benægte!
Men omvendt er vi nogle, der faktisk føler os både pænt i stand til at have en skeptisk og ikke-kategorisk indstilling til tingene, samtidig med, at vi tager vores oplevelser alvorligt.
Desuden: Er der ikke også en fare for, at man bedrager sig selv, ved helt at afvise muligheden af stoffernes potentialer?

Om grunden til, at vi fortæller om (hvad nogle af os anser for) stoffernes potentialer, kun er for at legitimere brugen af dem over for os selv og andre: Tjah… det er vel klart at det er en del af motiveringen, når vi nu mener at kunne se, at de netop har et potentiale, og så oven i købet er ofre for en helt misforstået narkotikapolitik, såvel som en ignorant samfundsmoral.
Men det er da lige så meget for at dele noget, som (nogle af os mener) er vigtigt og tilmed kan være potentielt samfundsgavnligt.

Lad mig nu, inden jeg nu også kommer for godt i gang, også skynde mig at sige, at jeg slet ikke er overbevist om, at alle og enhver nødvendigvis vil få øje på psychedelikaernes gavnlige potentialer – uanset hvor mange stoffer de så end propper i sig. Personligt tror jeg, at det nok hænger sammen med motivet og måden stofferne anvendes på.

Barts pointe med, at Stoffer i øvrigt næppe kan anses for at være eneste værktøj til selvudvikling, synes jeg må være åbenlys. Sådan vil jeg absolut ikke forstås.

Til al den snak om, at det hele er hjernekemi og farmakologiske egenskaber ved stofferne (ikke så meget idenne tråd, men i det hele taget): tjah… Det er jo rigtig nok. Og efter min mening er det neurokemiske og fysiologiske alt sammen nogle meget væsentlige aspekter at kende til, ved det at beskæftige sig med stoffer (desværre er jeg slet ikke selv så god som jeg gerne vil være, men lærer da hele tiden noget mere).
Det er dog en lang diskussion, som jeg ikke synes at jeg kan bruge for meget plads til her, men kort vil jeg påstå; at det faktum, at der sker en fysisk korrespondance mellem psykiske (eller åndelige om man vil) oplevelser og neurokemiske processer, ikke er det samme som at psykiske oplevelser er fysiske (Tænk selv over det!).
Desuden: Uanset i hvilken mekanik man anskuer disse processer (psykiske, sociale, fysiologiske), rykker det ikke ved det faktum, at det er oplevelser, der har konsekvens og indflydelse for de involverede. Jeg kunne sige meget mere om den sag, men nu er det jo delvist offtopic, og så i øvrigt en længere diskussion. Jeg vil bare sige, at jeg fornægter på ingen måde fysikken! Jeg fornægter barer heller ikke meta-fysikken (og hvilken natur metafysikken så end har, det er en helt tredje diskussion – lad det ligge).

Inden jeg nu går i gang med at fortælle om hvad jeg mener stofferne har gjort for mig, og hvorfor jeg mestendels er MEGET seriøs angående brugen af dem, så vil jeg da godt lige meddele, at jeg absolut ikke ser noget i vejen for, at man morer sig, når man bruger stofferne. Der er jo ikke noget galt i at ha’ det sjovt - tværtimod.
Jeg tror heller ikke, at det er pinedød nødvendigt, at man absolut skal ville en hel masse spirituelt og filosofisk, for at kunne få gode oplevelser med psychedeliske stoffer. Lad os bare få det slået fast!
Som det også er blevet bemærket, er det jo bare en gang forvirrende mudder, hvis dét med personlig udvikling og spiritualitet bare er noget man klistrer ovenpå den psychedeliske oplevelse – som en slags filter – fordi man tror det er det man skal gøre. Jeg tror i øvrigt, at det fornemmeste ved psychedeliske stoffer er, at de har potentialet til netop at fjerne filtre og påklistrede forestillinger (dette skal jeg nok uddybe lige om lidt!). Derfor er det jo nærmest det modsatte man gør, hvis man tvinger den psychedeliske oplevelse ind i en fortolkningsramme, som man ikke i virkeligheden står inde for. De fortolkningssystemer man anvender, kan altså være forskellige, og er vel både en tros- og temperamentssag. Men fortolkningen af det der sker ændrer – så vidt jeg kan tænke – ikke ved det, at noget sker; at noget kan ændre sig som følge af stofferne.

Hvad er det så, jeg synes der sker, når man (jeg) tager psychedeliske stoffer?
Det nemmeste er nok, hvis jeg fortæller hvad jeg personligt oplever, der sker for mig som følger af stofbrugen. Altså ikke hvordan trippet føles og alt det der, men hvad de videre virkninger – det der er selvudvikling og erkendelse – er for mig. Det er nok i virkeligheden også det eneste jeg ærligt kan fortælle om, for når alt kommer til alt er jeg slet heller ikke afklaret med hvordan jeg skal fortolke den psychedeliske oplevelse, sådan rent teleologisk og ontologisk: Jeg kan faktisk ikke sige noget om hvorledes det dybest set forbinder sig til en given metafysik. Det er indtil nu forblevet spekulationer. Jeg pusler selvfølgelig med mange tanker om det, både meget positivistiske og materialistiske, og så mere esoteriske.

Det korte af det lange er dog, at jeg alligevel kan iagttage, at den psychedeliske oplevelse har ændrings- og udviklingspotentialer for mig. Jeg har også rimelig gode forestillinger om hvad det er som sker med mig (synes jeg da selv), uden af den grund at tage stilling til, om der ligger en højere bevidsthed eller mening bag det, eller om det har en mere kaotisk og tilfældig karrakter. Jeg ved heller ikke, om det er kausalt betinget, eller om det netop er et brud med min sædvanlige kausale og kategoribestemte erkendelse, som medfører disse ’virkninger’.
Jeg ved til gengæld at det virker. Og jeg kan se, høre og læse, at jeg ikke er den eneste der oplever noget lignende med disse stoffer. Derfor tillader jeg mig at konkludere, at det ikke kun er min egen syge indbildningskraft, der giver mig disse erfaringer. Mine erfaringer har jeg mestendels gjort mig på svampe – det bør vel for en ordens skyld bemærkes:

Første gang på svampe (og psykedelika i det hele taget) var jeg godt klar over, at jeg skulle forvente mig noget andet end party-drugs og ligeledes cannabis. Men jeg tog dem klart af nysgerrighed, og havde absolut ingen forventninger om det der faktisk kom til at ske for mig.
Jeg tog dem alene i en lejlighed i København. Jeg begyndte hurtigt at længes frygteligt mod naturen. Det er bare ikke nemt at komme til naturen når man er midt i København, og slet ikke mens man er på svampe og helst vil undgå mennesker. Jeg endte med at sidde i et vindue og kigge på de planter der groede i vores baggård, inklusiv en rød blomst, der især tog min opmærksomhed. Derfor besluttede jeg mig for, at jeg måtte ud i naturen og prøve igen (det med naturen er selvfølgelig MIT trip. Jeg anerkender, at psychedeliske oplevelser og erfaringer også kan manifestere sig i alle andre settings – men helt sikker med modificerede kvaliteter).
Anden gang tog jeg så alene ud i naturen og trippede - Der oplevede jeg til min egen overraskelse en følelse af enhed med naturen, og jeg fik der i trippet et nyt blik for min egen forbindelse med den.

Siden den oplevelse har jeg følt hvordan det har ændret mig: Jeg begyndte at føle mig mere bevidst om min placering i et større hele og at jeg som ego/individ trods alt hang sammen med noget andet og mere end kun mig selv. Dette startede i mig en større respekt for andre mennesker, for naturen og i det hele taget mine omgivelser. Det er selvfølgelig noget der er blevet forstærket og udviklet over årene. Men det er karakteristisk, at det startede som en klar og markant forandring af mit, indtil da, egocentrerede selv, umiddelbart efter mit andet svampetrip.
Jeg begyndte da at anerkende, at der kan være meget kraftfulde aspekter og muligheder ved psychedeliske stoffer, som kunne vise mig selv i en større sammenhæng, end det der begrænser sig til min hverdagshorisont (der er den individualistiske jeg-centrerede perception af ’det andet end mig selv’). Nogen kalder det transcendens, nogen ego-død, nogen kalder det noget tredje – jeg er ligeglad. For mig var det en ny måde at sanse og opleve væren på.

Siden har jeg haft mange andre væsentlige oplevelser med svampene, både hvad angår min personlige spiritualitet, arbejde med psykologiske og følelsesmæssige 'problemer', såvel som overvejelser og indsigter i samfundsstrukturer og ligeledes mere generelle filosofiske indsigter. Alt sammen har det gjort, at jeg er blevet mere ydmyg (på den gode måde, forstås!). Jeg begyndte at holde op med altid at skulle fylde så meget. Være opmærksom på hvad jeg gør, og evt. forstyrrer, ødelægger og roder rundt med.
Jeg føler mig også mere velafbalanceret i forhold til alting, i lang tid efter et trip. Jeg opnår en større grad af harmoni med mig selv og mine omgivelser, som om jeg er blevet renset.

Jeg tror ikke at disse ting er uopnåelige med andre midler (eksempelvis meditation og andre praksisser som askese, isolationstanke etc.), men jeg tror at psychedeliske stoffer er en udmærket katalysator for sådanne selvudviklinger og erfaringer (og er hurtigtvirkende i tilgift). Jeg tror at disse stoffer er naturens gave til mennesket. Noget der gavner os og hjælper os til at blive mere orienterede på en holistisk måde; altså hjælper os til at se os selv i en større sammenhæng med hele verdensaltet.
Ikke nødvendigvis en gave i den forstand, at det er noget forudbestemt, eller en bevidsthed der ligger bag det. Bare, at det for mig er tydeligt, at hvis Mennesket begyndte at anlægge et mere holisitsk (altså det at alt på en eller anden måde er forbundet i en større helhed) syn på tingene, ville mennesket også begynde at opføre sig mere afbalanceret, respektfuldt og rimeligt over for både sig selv og dets omgivelser. Det er ikke just det de fleste mennesker gør i dag. Stofferne er en gave i den forstand, at de fra naturens side kan hjælpe mennesket med at se ud over sin egocentrerede (og efter min opfattelse misforståede) opfattelse af omverdenen.

Jeg tror såmend også, at det er muligt at komme til disse indsigter alene af rationalitetens vej. Jeg tror man kan filosofiere sig til det. Og jeg tror man kan blive lært at tænke sådan. Men jeg tvivler på, at det manifesterer sig med nogen særlig konsekvens i én, medmindre det også er blevet til en erfaring; altså oplevet, ikke kun forstået.
Denne erfaring kan vel også gøres på forskellig vis. Igen: Jeg mener bare at kunne iagttage fra mig selv, tillige som på visse andre, at stofferne er en glimrende og hurtigtvirkende katalysator!

Når jeg nu siger, at den harmoni jeg føler efter et trip ikke er konstant og vedblivende, så er det ikke det samme, som at jeg også mister mine indsigter og den spirituelle orientering som jeg har fået. Den går aldrig væk. Det fantastiske ved tryptaminstofferne er jo, at det hele forbliver i erindringen bagefter. Ingen black outs. Det jeg erfarer på trip, kan jeg vurdere med hverdagsbevidsthed bagefter. Og min erfaring er, at det ikke er blevet til dummere indsigter af, at jeg ikke længere er påvirket: Nogle af tingene har jeg måske endnu ikke dannet mig en klar fortolkning af. Indsigterne kan i givet fald blive forstærket, blive klarere eller uddybede af, at der bliver arbejdet med det gentagne gange på trip.

Når jeg alligevel mister den harmoniske tilstand, som jeg opnår som eftereffekt af et svampetrip, tror jeg det er fordi, at jeg ikke kan undgå at gratte mig ind igen i alt det jeg plejer at kalde ’Sovs’. Og her er vi lidt nærmer det der er min fortolkning – altså et forsøg på at forklare hvordan det dog kan være, at stofferne synes at ændre mig på den måde de gør:
Sovsen er alt det i mig selv og i samfundet, der ikke bygger på det jeg egentlig er; det er løgne (selvom de for mit vedkommende næsten alle kun er hvide), prætenderen, snyderi, selvhævdelse, osv. Det er alle ting, der gør at jeg fjerner mig fra mig selv (velvidende, at jeg allerede med ovenstående har problematiseret selvet som entitet, tillader jeg mig alligevel at bruge det her i en mere hverdagsagtig betydning – ok!?).
Sovsen er selvfølgelig noget jeg selv bærer ansvaret for at have sovset mig ind i. Men jeg føler, at det hænger sammen med at samfundet i sig selv går ud på sovs. At det meste af vores moderne sociale verden er bygget op omkring forestillinger om vækst, og havesyge; Vil ha’, og ha’ mere og mere; At der skal præsteres, opnås og frem for alt rettes ind. Sådanne krav og vilkår fører uundgåeligt til sovs.

Jeg plejer at betragte det som om, at jeg renser mig fri af 'sovsen', når jeg tripper. Men langsomt fedtes jeg altså ind igen bagefter:
Når jeg tripper, begynder jeg at gennemskue al den sovs jeg selv har rullet mig ind i. Jeg ser også de andres sovs:
Jeg ser der hvor mine valg, handlinger og relationer er uægte, eller drevet af forkerte motiver; jeg ser mine følelsers til tider ulogiske natur, og lærer at se dem på en ny måde; jeg ser klarere hvad der er mine ægte ønsker, følelser, ambitioner med livet osv.
Jeg ser det ekstreme i vores vestlige verdens samfund; jeg ser det arbitrære i vores måde at tænke ret og pligt og moral på; jeg ser den mistede forbindelse til naturen, planeten, universet, os selv, hinanden; jeg ser det forskruede i vores forbrug, magtstrukturer, økonomi, produktion, ønsker, mål og midler.
Når jeg har gennemskuet disse ting på et trip, føler jeg mig meget renset bagefter, fordi jeg så kan handle på det, og befri mig fra det. Det hele bliver også nemmere for mig, fordi jeg samtidig genopdager min frihed til at vælge at være den jeg i virkeligheden gerne vil være. Det giver mig også en glæde at blive erindret om, at ved at være mere ægte med de ting jeg gør (ikke mindst over for mig selv), og måske holde tingene lidt mere simpelt, møder resten af verden mig også på en mere fair måde. Vi smitter hinanden med disse ting. Nogen ville kalde det instant karma – i don’t know, it just works!

Erkendelsen af sovs er imidlertid bare én ting bland flere, jeg konkret kan anvende mine psychedeliske trips til. Det er ikke altid, at det er de store ting, som jeg fokuserer på når jeg tripper. Det er lige så meget de små ting; det nærværende, det øjeblikkelige, detaljerne. Men jeg tror at det hele hænger sammen - det store som det små (det er det jeg mener med holisme – ikke noget hokus pokus noget).

Der sker også ofte det, at det ikke er så meget mig selv og det sociale jeg får øje på, men naturen selv der åbenbarer sig for mig. Disse oplevelser har snarere en æstetisk karakter, frem for en etisk og eksistentiel. Jeg tror det er en meget udbredt effekt af psykedelika, som de fleste oplever fra tid til anden – hvad end deres forhold til stofferne så måtte være:
Med disse kan jeg opdage nye facetter ved tingene – og derfor i anden potens også min måde at anskue tingene på. Jeg kan pludselig se tingene fra et andet perspektiv, og få øje på sammenhænge jeg ikke var klar over i virkeligheden var sådan. En simpel ting er bare det, at se noget tæt nok på, som man aldrig rigtig har bekymret sig om at undersøge. Det er ganske simpelt, fordi det behøver man strengt taget ikke at tage stoffer for at opdager. Men det hjælper nogle gange én til at gøre det (katalysator igen!).

Endelig har jeg enkelte gange oplevet noget, der må betegnes som en art mysticisme. Jeg bebrejder ikke nogen for at være meget skeptiske over for disse aspekter ved det psychedeliske: To gange har jeg prøvet, at mit jeg/selv/ego er blevet helt opløst på et trip. Det er et virkeligt gennembrud, hvor det som er mig, næsten går helt i opløsning, så jeg nærmest føler at min bevidsthed ER smeltet sammen med altet (eller måske snarere er ikke bevidsthed, men en form for ren væren), og at det ikke kun er en indsigt og erfaring af min øvrige forbundenhed. Enform for paradoksal tilstand. Her er vi altså ude i noget jeg mangler ord til, og som heller ikke giver rigtig mening for mig selv. Det sjove er bare, at den ene af gangene ikke engang var en særlig høj dosis (men det var den anden til gengæld).
Generelt tager jeg helst høje doser. Det vil jeg ikke rode mig ud i her, men I kan læse i mit andet indlæg i tråden, "Svampe og marzine søsygetabletter" der findes i Svampeforumet, om hvorfor jeg tror, at det er på store doser, at svampe for alvor kommer til sin ret.:

http://www.psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?t=9170

Nå, men det var altså hvad jeg oplever på især svampetrips, og hvordan jeg fortolker disse ting. Derfor er en konklusion vel også, at jeg faktisk tager det hele meget seriøst.

Men det ene behøver jo ikke udelukke det andet: Alt denne seriøsitet som jeg overfor har tilkendegivet, og det at jeg personligt anvender stofferne med et spirituelt formål, betyder selvfølgelig ikke, at det ikke også skal være sjovt.
Faktisk er det nok mest almindeligt, at der sker en afveksling og blanding af det: både det at give slip og køre i rutsjebanen for turens egen skyld, og det at føle sig kontemplativ, filosofisk, harmonisøgende eller mediterende.
Jeg både griner, savler og morer mig når jeg tripper - i hvert fald oftest. Nogen gange er det hele også bare så befriende og legende let på et trip, at man bare hopper rundt i euforisk glæde og sanser og bare er til. Nogen gange kan et trip jo også bare vise sig, at have været en tur i Tivoli, uden så meget andet end gode sanselige oplevelser. Så er det fint nok synes jeg. Jeg ved stadig hvad potentialet er…

Egentlig var det min plan også at skrive om, hvorfor jeg mener at en hel masse anvender psychedeliske stoffer komplet vanvittigt, både over for dem selv, over for andre og over for stofferne (især den måde, som almenheden kommer til at se på stofferne). Men posten her er allerede lang. Jeg har vist brugt min taletid nu, og det ville sikkert også bare være blevet en mavesur opkastning. I virkeligheden må folk sgu rode med hvad der passer dem, og hvornår. Hvis de bare kan finde ud af at opføre sig ordentligt over for deres omgivelser. Det er så ikke altid tilfældet, men fred være med det.

I det hele taget PLUR! (Peace, Love, Unity ad Respect!)

Sump

Junior medlem
Brugeravatar

Hey Sump

Jeg kan godt lide dit begreb "sovs". Meget malerisk. Da jeg tog LSD, fik jeg også et kig ned i min "indre skraldespand". Det var skræmmende, hvad der lå dernede. Selvom låget efter trippet kom på igen, vidste jeg nu, hvad der lå dernede. Ret træls... Specielt fordi mit ego hurtigt kom på benene og satte sig tungt på låget, så jeg ikke kunne presse låget op og forandre mit liv ved at tømme skraldespanden.
Her mener jeg helt sikkert stofferne har deres begrænsninger. Det kan godt være, de åbner ens øjne, men hvis man ikke formår at omlægge sit hverdagsliv bliver mødet med stofferne ikke andet end peaks og afbrækninger.

Er der i øvrigt nogen der ved, om der stadig (i udlandet) anvendes psykedelisk terapi (eks. med LSD.) som beskrevet i bøgerne af LSD?
Jeg ville enormt gerne i hænderne på en dygtig terapeut, før, under og efter jeg trippede. Så kunne der formentlig blive tømt ud i min skraldespand.

Hvordan de indre oplevelser på stoffer hænger sammen med den fysiske virkelighed er et komplekst emne. Det som virkeligheden tog røven på mig under mit første LSD-trip var, at jeg i timevis stod og talte med den samme dæmon som manifesterede sig i forskellige mennesker (for det meste familiemedlemmer), som jeg stod og talte med i den virkelige verden. Det jeg ikke kunne fatte, og stadig ikke kan, er, hvordan mine indre oplevelser kan flyde ud i virkeligheden og få den indre og ydre virkelighed til at flyde sammen. Mine familiemedlemmer, som og talte til deres skizofrene medlem, mens dæmonen talte til mig, som var den kommet for at tage mig med i helvede. Jeg selv talte til mine familiemedlemmer, som drengen, der bare ville med hjem i seng, mens jeg samtidig talte til dæmonen, for at tale ham/den fra at tage mig med i helvede. Disse to niveauer i samtalen flød simpelthen bare sammen.
Det ville være lettest for mig at sige, at dæmonen med dens ar og lodne øjenvipper blot var min projektion, men det stemmer ikke overens med den følelse af, at dæmonen var helt gennemført intelligent og "ond" og totalt styrede alt hvad der foregik.

Min pointe er, at stoffer ikke nødvendigvis skal kædes sammen med Åndernes Magt og Clairvoyance, men jeg har svært ved at begrænse oplevelserne til kun at være projektioner af mit beskidte indre.

Lizardking

Titel:
Kaospilot

Geografisk sted: (Inaktiv)
Lizard-King:

Har du overvejet at snakke med en helt almindelig psykoterapeut som ikke bruger stofterapi? Jeg tror den vej kan virke ligeså godt - om ikke andet synes jeg det er vigtigt at forsøge før man kaster sig ud i en voldsom omgang som psykedelisk terapi vil være. Eventuelt kunne du snakke med Jørgen Lumbye om sagen, han kender måske nogle gode terapeuter, som eventuelt har indsigt lige netop i dit område. Måske endda i Danmark.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus C.
Hey Lizzard King,
(jeg har næsten lyst til at kalde dig Lizzie - he he :P )

Jeg giver dig fuldstændig ret i, at Stofferne næppe 'kurerer' ret mange ting. Men at få øjnene åbnet, som du selv udtrykker det, er i hvert fald første skridt på vejen.
Og dog, så mener jeg, at de i det mindste for mit vedkommende kan ændre på en grundstemning, eller sådan noget.
Nå, men under alle omstændigheder, er stofferne ikke bare en 'pille' og vupti, så er alt godt! Det er da næsten klart.

Hvad angår psychedelisk terapi, så ved jeg, at man flere steder har forskningsforsøg kørende igen. Både i USA og i London. Jeg tror vist det er i London, hvor de oven i købet bruger Ibogain mod alkoholisme.
Men uanset, så tror jeg ikke, at det er noget man sådan lige kan komme til at være med i.
Stanislav Grof kører vist til gengæld nogle psykedelisk-agtige sessioner, som man måske kan få lov at være med til. Han bruger dog ikke stoffer længere, men derimod en åndedrætsteknik, der skulle være ligeså kraftig. Men det kræver jo, at du er i nærheden af Grof, som så vidt jeg ved bor i USA.

Jeg giver Jespar ret i, at en almindelig psykolog kan være udemærket - måske endda bedre - hvis det er almindelig psykologisk bistand man har brug for.

Høp hey;

Sump

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Sump skrev:
Stanislav Grof kører vist til gengæld nogle psykedelisk-agtige sessioner, som man måske kan få lov at være med til. Han bruger dog ikke stoffer længere, men derimod en åndedrætsteknik, der skulle være ligeså kraftig. Men det kræver jo, at du er i nærheden af Grof, som så vidt jeg ved bor i USA.

Det hedder Holotropic Breathwork, og bliver praktiseret i Danmark! Dog selvfølgelig ikke af Stanislav Grof, men folkene bag er "certificeret" af hans skole. Tjek http://www.holotropi.dk !
Denne metode skulle efter sigende kunne virke ligeså kraftigt som LSD, men på mere kontrolleret facon.

Junior medlem
Brugeravatar

Hejsa

Ja, måske jeg burde overveje almindelig terapi. Jeg tror, at jeg har ubevidst materiale nok til at bearbejde, og at jeg virkeligheden ikke har brug for de "vilde sus" endnu.
Dog irreterer det mig, at jeg bortset fra 20 minutter ikke har oplevet den positive effekt ved LSD - beskrevet som kosmisk enhed, kærlighed, you name it.

Har i øvrigt fundet ud af, at Stanislav Grof i egen person kommer til Danmark til marts næste år i forbindelse med et uge-kursus:

http://www.jarmsted.suite.dk/LetterMarch2005.htm

Well, jeg stikker fingeren i jorden og finder ud af, hvad jeg har mest brug for lige nu.
Cya

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]