Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 18:51

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Politiken artikel: Bor gud i hjernen?

"Tidligere studier, der viste, at magnetisk stimulation af hjernen giver spirituelle oplevelser, er kommet i modvind.

Forskere kan simpelthen ikke genskabe resultaterne, og videnskabsfolk er dermed igen på bar bund i forklaringen på, hvorfor vi får spirituelle oplevelser"

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus C
En del personer i det nye forsøg's placebogruppe fik jo spirituelle oplevelser bare fordi de troede at de modtog magnetisk stimulation gennem den hjelm de havde fået spændt på hovedet. Det tyder jo heller ikke ligefrem på at gud er en universel hersker, men snarere et indbildt fænomen. At gud ikke lige præcis kan påkaldes vha. magnetisk stimulation af frontallappen er jo ikke ligefrem det stærkeste bevis på hans eksistens.

Titel:
Medlem

@Syntese

Nu er der jo forskellige måder at fotrolke begrebet "gud" på. Du skriver det som om at gud er en person, og endda af hankøn. På den måde tror jeg heller ikke der findes en gud, og jeg tror at man skal være meget religiøs (eller naiv), hvis man tror at der sidder en gut på en sky og holder øje med hvad alle går og laver. Derimod mener jeg godt man kan have "ægte" religiøse/spirituelle oplevelser, og finder derfor følgende personligt tilfredsstillende:

Citat:
Forskere kan simpelthen ikke genskabe resultaterne, og videnskabsfolk er dermed igen på bar bund i forklaringen på, hvorfor vi får spirituelle oplevelser

Hvis der vel og mærke er hold i politikkens udsagn, falder argumentet "en maskine kan genskabe spirituelle oplevelser, og derfor er spiritualitet kunstigt :twisted: :twisted:", lidt til jorden.

-peace

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Man kan jo sagtens genskabe spirituelle oplevelser kunstigt, f.eks. med psykedeliske stoffer....det er vel hverken mere eller mindre kunstigt end magnetisk stimulation.

Titel:
Insane psychedelia user!

Men modargumentet er så at stofferne ikke genskaber noget kunstigt, men snarere åbner for de spirituelle kanaler, hvorigennem man kan kommunikere med Gud :P

Ikke fordi jeg tror på det men i princippet...

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Treasure skrev:
Ikke fordi jeg tror på det men i princippet...

Haha! Du lød ellers meget overbevist! :wink:

Men jeg vil give argumentet du henviser til, helt ret. Hvorfor skulle stoffer skabe noget kunstigt? Hvis det er argumentet, vil ALT vi oplever jo være kunstigt, da det "at opleve" giver sig udslag i kemiske interaktioner i vores hjerne.
At sige at psykeldeliske stoffer skaber en kunstig oplevelse af det spirituelle, er det samme som at sige, at ALT vi oplever er kunstigt.

Hilsen Fanny

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Jeg læste artiklen i avisen i går og der stod at forskerne godt kunne genskabe resultaterne hos folk der var spirituelt anlagt (dem der interesserede sig meget for det). Desuden blev følelsen af at der var en i rummet, registeret af mange dem der troede de blev påvirket af magnestiske bølger, men ikke blev det.

Egentligt synes jeg bare at det giver endnu flere indikationer på at fænomenet er hjerneskabt. Det at man ikke engang behøver magnetbølger til at påvirke folk til at have religiøse oplevelser, understreger for mig, hvor fantastisk nemt det er at narre vores hjerne.

Et eller andet sted viser det vel også hvor vigtigt set and setting er. De her mennesker forventede at der skulle ske et eller andet, og for mange af dem gjorde det.

Mvh
Ash

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Altså der er mange religioner der idag siger, atvi ikke længere ser gud fordi vi ikke har gjort os fortjent til det længere.

Jeg tror der er noget om det. Folk den gang var ikke så "hjernevaskede" som idag (af religioner, staten, politik, skoler, organisationer, kultur, mainstreams, osv. osv). Jeg tror at vi har rykket os væk, rent mentalt, fra det spirituelle (det frie) og over til den mere kontrollerede og systematiske. Det spirituelle findes skam stadig i blandt os, men vi mennesker går efterhånden med skyklapper i alle mulige situationer, også i vores opfattelse af verden, at vi har gået væk fra det.

At stofferne, meditation og kraftig indbildning er i stand til at skabe spirituelle oplevelser, viser blot at spiritualiteten stadig er iblandt os. Det viser også, at det er vores hjerner der jo styrer vores opfattelse af verden, og at hjernen på en måde er blevet "immun" over at se og opleve spirituelle ting på hverdagsplan, netop fordi mange mennesker vælger at lægge vægt på noget andet eller det modsatte (system, osv). Her vil Darwins selektions-teori måske kunne forklare det: Vi har bare lagt vægt på noget andet.

Jeg tror, som Treasure også er inde på, at stoffer, meditation og "indbildning" blot deaktiverer vores "hjernevaskelse" og snæversynede opfattelse af verden, og rent faktisk åbner for nogle lukkede kanaler i hjernen, som altid burde være åbne... men som var blevet lukket pga. den kraftige selektion fra menneskets side: At opsøge kontrol, straf, magt, osv. Allesammen faktorer der er modsat det spirituelle. Selvom at disse faktorer først og fremmest påvirker mennesket fysisk, så påvirkes vi også psykisk over længere sigt - især vores tankegang og opfattelse af verden. Nogle vil være mere ramt end andre (*host*bush og vores allesammens kære Pia*host*).

Jeg ved ikke om det her overhovedet giver mening, men det er skrevet ret hurtigt, da jeg lige skal ordne noget her kl hel :P bare spørg hvis der er noget der er fuldstændig nonsens.

Titel:
Relativistisk båthorn

Syntese skrev:
At gud ikke lige præcis kan påkaldes vha. magnetisk stimulation af frontallappen er jo ikke ligefrem det stærkeste bevis på hans eksistens.

LOL det ku' jo også bare være han ikke havde tid den dag ;)

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
aliaarhus skrev:
Jeg ved ikke om det her overhovedet giver mening, men det er skrevet ret hurtigt, da jeg lige skal ordne noget her kl hel :P bare spørg hvis der er noget der er fuldstændig nonsens.

Det giver fin mening for mig. Vores evne til at få spirituelle oplevelser, eksisterer selvfølgelig uanset om vi tager stoffer/bliver udsat for elektromagnetiske bølger eller ej. Men man kan se det som nogle hjælpemidler som synliggører de spirituelle åbninger vi har i os.
Derfor vil placebo naturligvis virke, fordi en personen som tror han er påvirket på den ene eller anden måde, automatisk vil søge efter forandringer i sit sind. Hvis han i forvejen er spirituelt interesseret, vil det ikke være fremmed for ham at åbne op, og derved vil han få en effekt.

Hilsen Fanny

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
aliaarhus skrev:
Folk den gang var ikke så "hjernevaskede" som idag (af religioner, staten, politik, skoler, organisationer, kultur, mainstreams, osv. osv). Jeg tror at vi har rykket os væk, rent mentalt, fra det spirituelle (det frie) og over til den mere kontrollerede og systematiske. Det spirituelle findes skam stadig i blandt os, men vi mennesker går efterhånden med skyklapper i alle mulige situationer, også i vores opfattelse af verden, at vi har gået væk fra det.

altså jeg tror nu også folk var pænt hjernevaskede "dengang" hvornår det end måtte være. Tænk på middelalderen med korstog og den slags, eller da folk betalte tiende af deres løn.
Med sådan en enorm religiøs sky hængende over samfundet må folk da have forventet at se lidt mere til Gud i det daglige eller i det mindste bare engang imellem.
Men det forklarer jo stadig intet, tænkte bare lige at jeg ville blande mig lidt...

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Fanny skrev:
Det giver fin mening for mig. Vores evne til at få spirituelle oplevelser, eksisterer selvfølgelig uanset om vi tager stoffer/bliver udsat for elektromagnetiske bølger eller ej. Men man kan se det som nogle hjælpemidler som synliggører de spirituelle åbninger vi har i os.

Jeg tror bare, at stofferne kan fremprovokere noget som den menneskelige hjerne tolker som en spirituel oplevelse, men som i virkeligheden ikke er andet end kemiske forbindelser.
Jeg kan ikke bevise at gud ikke eksisterer, men eftersom jeg aldrig har oplevet noget der har givet anledning til at ændre opfattelse, tror jeg ikke på ham/hende/den. Mange folk tager desuden psykedelika uden at komme i kontakt med gud, ligesom en del faktisk oplever meningsløsheden endnu mere presserende under indflydelsen af disse. Nu må jeg selv siges at være en virkelig novice inden for feltet, men svampe bidrog kun til at intensivere min ateistiske holdning til livet.
Ja faktisk drev det mig næsten over i nihilismen.

Mvh. Psyko

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
noname skrev:
aliaarhus skrev:
Folk den gang var ikke så "hjernevaskede" som idag (af religioner, staten, politik, skoler, organisationer, kultur, mainstreams, osv. osv). Jeg tror at vi har rykket os væk, rent mentalt, fra det spirituelle (det frie) og over til den mere kontrollerede og systematiske. Det spirituelle findes skam stadig i blandt os, men vi mennesker går efterhånden med skyklapper i alle mulige situationer, også i vores opfattelse af verden, at vi har gået væk fra det.

altså jeg tror nu også folk var pænt hjernevaskede "dengang" hvornår det end måtte være. Tænk på middelalderen med korstog og den slags, eller da folk betalte tiende af deres løn.
Med sådan en enorm religiøs sky hængende over samfundet må folk da have forventet at se lidt mere til Gud i det daglige eller i det mindste bare engang imellem.
Men det forklarer jo stadig intet, tænkte bare lige at jeg ville blande mig lidt...

Ja, selvfølgelig var vi det. Jeg tror vi skal meget tilbage i tiden før vi kan opleve en "normal" standard. Men jeg tror i høj grad at vi er meget mere hjernevaskede idag end i middelalderen - måske ikke lige af religion i samme grad, men af mange andre ting (det du citerer mig for). Det er jo blevet forværret med tiden, i takt med at vi har fået mere kontrol, system, osv. ind i billedet.

Vi bliver idag hovedsageligt hjernevaskede af politik og medier - to ting der ikke ligefrem omhandler afstraffelse og mord i samme grad som i religionerne. Hvis man gjorde noget forkert eller tvivlede på gud, så blev man sgu slået ihjel - og det er jo ikke helt tilfældet idag, selvom der er enkelte undtagelser (f.eks. Van Gogh og i Mellemøsten - hjernevaskelsen virker skam stadig nogle steder i verden).

Vi har blot prioriteret noget andet højere end religionerne igennem tiden: Vi er hjernevaskede på en anden måde, men væsentlig mere... mindre barbarisk, kan man sige.

Og det med at kunne se gud med sådan en konstant religiøs sky over os - det kan jeg godt være enig i, men igen må det ha startet et sted. Folk må ha fået religiøse oplevelser før religionerne overhovedet kom til. Tænk på den første tro på jorden overhovedet - en tro som vi aldrig har hørt om og nok aldrig vil høre om. Dén må jo komme et eller andet sted fra, og af en eller anden grund.

Derfor kan jeg egentlig igen argumentere for, at spiritualiteten hele tiden er iblandt os, og at det handler om at åbne os for at se den.

Og hvis vi skal snakke om at det er hjernens kemi der leger med os, som Psyko siger, så har jeg sådan set ikke så meget at sige til det. Det er ligeså sandt som den anden teori - men jeg hænger stadig mere over på den anden teori om den konstante spiritualitet... mest pga. det som jeg citerer her:

http://www.psychedelia.dk/forum/viewto ... 185#113185

Det blev et længere og tåget indlæg, men håber folk kan overleve det. Jeg tror jeg skal i seng.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Citat:
Tænk på den første tro på jorden overhovedet - en tro som vi aldrig har hørt om og nok aldrig vil høre om. Dén må jo komme et eller andet sted fra, og af en eller anden grund.

Ja, den kom nok fra et behov for at forklare hvorfor solen stod op om morgenen, årstiderne skiftede og folk pludselig blev syge og døde. Man anede ikke et klap om astronomi, meteorologi eller ret meget andet for den sags skyld, idet der ikke eksisterede anden videnskab end mundtligt overleverede fortællinger. Og hvis der er noget den menneskelige hjerne er meget bedre til end vi lige forestiller os, så er det at skabe mening hvor der ingen tilsyneladende mening er. Vi vil simpelthen hurtigt finde en forklaring på det uforklarlige, fordi tvivlen er en stressende uligevægtstilstand, som er truende for stammens overlevelse. Derfor skaber man myter og religioner, som efter nogle generationer er blevet til noget man bare "ved" at sådan er det. Men det gør det jo ikke mere sandt...

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Syntese skrev:
Citat:
Tænk på den første tro på jorden overhovedet - en tro som vi aldrig har hørt om og nok aldrig vil høre om. Dén må jo komme et eller andet sted fra, og af en eller anden grund.

Ja, den kom nok fra et behov for at forklare hvorfor solen stod op om morgenen, årstiderne skiftede og folk pludselig blev syge og døde. Man anede ikke et klap om astronomi, meteorologi eller ret meget andet for den sags skyld, idet der ikke eksisterede anden videnskab end mundtligt overleverede fortællinger. Og hvis der er noget den menneskelige hjerne er meget bedre til end vi lige forestiller os, så er det at skabe mening hvor der ingen tilsyneladende mening er. Vi vil simpelthen hurtigt finde en forklaring på det uforklarlige, fordi tvivlen er en stressende uligevægtstilstand, som er truende for stammens overlevelse. Derfor skaber man myter og religioner, som efter nogle generationer er blevet til noget man bare "ved" at sådan er det. Men det gør det jo ikke mere sandt...

Det er utroligt at du kan udtale dig så skråsikkert om et emne som du overhoved ikke kender noget særligt specielt meget til....

Det er jo VILD hvor uvidenskabelig og fordomsfuld du er...

Måske vidste hvores forfædre noget som VI ikke vidste....

Måske er vi i virkeligheden blevet "dummere" på visse områder idag....

Meget tyder ihvertfald på at den boglige dannelse er noget som måske ikke går helt så godt som det kunne....

Prøv at komme med nogen lidt mere fornuftige argumenter frem for den slags gætterier....

Der er mange som har set væsener på stoffer, også u den.... De væsener kan lære mennesker en helt masse... Hvis de ikke er så forstokkede at de allerede tror de ved "det hele"....

Men altså vi kan få mening ud af verden, fordi der ER mening...

Vi kan kun opleve noget vi selv indholder....

VI ER VERDEN...

VI ER INTELLIGENTE.... VI FINDER MENING, VERDEN HAR MENING!

VERDEN ER INTELLIGENT!!!!!

Logik for perlehøns....

Mvh. Astral

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Syntese skrev:
Citat:

Arrogance og fordomsfuldhed hele vejen igennem... Hvem siger at vi er så meget klogere end de var...

Hvem siger ikke at hvores forfædre vidste ting som mange idag ikke aner en klapand om...

HAHA... om nogen hundrede år eller mere så vil man grine sin røv i laser over en oertroiske naturvidenskab, som troede at de kunne nedgøre dem med en anden mening....

VERDEN HAR MENING....

Der findes væsener uden fysisk krop og der er mennesker som har set dem..... Jeg har også besøgt dem...

Jeg skriver egentlig kun fordi jeg med det samme vil slå fast at den slags fordomsfulde nedvurderinger af hvores forfædre krænker min gode smag i munden....

fåck hvor findes der også mange uvidende naturvidenskabsfolk som tror de er så vidende.....

Hvor er det egentlig typisk for hvores materialistiske tid at "eksperterne" i stigende grad ved mere og mere om mindre og mindre ting....

Det er godt nok at være istand til at skille ting ad, men hvis man ikka kan samle dem igen.... sååå...

Minder jo mest af alt et lille barn som skiller en radio ad og tror sig klog fordi det sidder med en masse små dele som det ikke rigtig ved af....

Men det er helheden som definere de enkelte deles funktion...

Haha... Bare det at man kan komme frem til at verden er meningsløs, det viser blot at man ikke formår at samle tingene igen, man sidder bare med en masse fragmenter som man ikke kan finde hoved og hale i, derfor trror man det hele er en stor tilfældighed, fordi man ikke kan overskue det enormt intelligente og geniale system som findes i hvores verden...

Nu har naturvidenskaben lavet så meget pis med det alternative og spirituelle så jeg vil også tillade mig at lave en lille joke, desvære er den af nogen ment som det ramme alvor...

Jaaaaa... bare der går tid nok, så skal klodserne nok falde på plads, hehe... en stoooor kugle som eksplodere.... OG nu er videnskaben kommet langt idag, for se den har nemlig fundet en NY teori, at tygdekraften får universet til at falde tilbage igen så braget kan begynde forfra...

Helt ærligt.... Hvor sofistikeret er lige den teori når det kommer til stykket?????? STOOOORT BRAG... hmm... så forklare vi lige verdensudviklingen med det.... Ærgeligt at der ikke er flere som kan gennemskue det åbenlyse falsum i at tro at alting er tilfældigt....

Verden er intelligent, men der skal intelligent til at indse det

Mvh. Astral :D

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Astral skrev:
VI ER VERDEN...

Logik for perlehøns....

Ja, psykotiske perlehøns. Dine indlæg ligger lige på kanten af at være personangreb, so watch it! Ellers vil du pludselig opleve, at dine posts forsvinder ud i det blå!

Mvh. Der Führer

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Psyko skrev:
Astral skrev:
VI ER VERDEN...

Logik for perlehøns....

Ja, psykotiske perlehøns. Dine indlæg ligger lige på kanten af at være personangreb, so watch it! Ellers vil du pludselig opleve, at dine posts forsvinder ud i det blå!

Mvh. Der Führer

Jeg har lige revideret minme to forige post og kan godt ved anden gennemlæsning se at det måske var lidt aggresiv, hehe... vildt nok syntes ellers ik det lød så vildt imens jeg skrev det.... well... Nogen gange må man også tale med store bogstaver lidt overdrivelse fremmer forhåbentlig forståelsen, du ved i de tider hvor vi bliver bombarderet med alt mulige menings oponioner, debatter, politik, sluder og slader og massemedier, så blir folk lidt mindre gennemtrængelige måske, så man må skrue lidt op for volumen for at overdøve alt den anden larm i baggrunden, hvis du kan følge mig? :)

Ik ment for at genere nogen, vil blot pointere at jeg lidenskabeligt forholder mig med stor engagement til de ting jeg poster om.... Nogen gange kan jeg godt bruge "hårdslående" argumenter i brug, men jeg tror også mange tager det alt for personligt desvære, jeg bekæmper ikke personer, jeg kæmper imod meninger ;)

haha for lige at citere den gode gamle Clint Eastwood som jeg ca. husker det; "opinions is like assholes- everyones got one"

Mvh Astral

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]