Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 19:38

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
http://mdma.net/serotonin/transporters.html

Og nu til det store spørgsmål

Ayahuasca og up-regulering af serotonin transportere
http://www.erowid.org/chemicals/ayahuas ... nal3.shtml

Kan Ayahuasca oprette MDMA induceret skade på serotonin systemet

Håber at høre svar, fra folk som ved hva de snakker om

Mvh. Astral

Titel:
Insane psychedelia user!

Mit umiddelbare svar, efter at have læst begge tekster på siderne du linker til, er nej. Det er selvfølgelig et plus at hyppigheden af 5-HT reuptake receptorer sænker aggressionsniveauet hos folk og at Ayahuasca som indeholder stoffet THH hjælper til at øge dette, men til trods for at MDMA nedregulerer disse receptorer og THH opregulerer dem, handler MDMA neurotoxiciteten stadig om at der sker en nedregulering af post-synaptiske receptorer, primært 5-HT1B og 5-HT1A receptorerne pga. den højere stimulering som MDMA medfører, så der hjælper det jo ikke meget at indtage Ayahuasca. Så er der også det med de frie radikaler i neuronet når dopamin bliver optaget i stedet for serotonin og nedbrudt og der kan der være tale om en permanent skade, hvis misbruget står på i for lang tid.

De negative effekter MDMA har på serotoninsystemet er større end hvad Ayahuasca kan genoprette og i øvrigt stod der jo også at der ingen forskel var i hyppigheden af 5-HT reuptake receptorer hos tidligere MDMA brugere sammenlignet med nogen der aldrig havde taget, dvs. den nedregulerende effekt MDMA har på reuptakte receptorerne vil langsomt genetableres til hyppigheden er normal igen, når man stopper. Husk nu at reuptake receptorerne bringer serotoninen fra synapsen og tilbage i neuronet (faktisk bliver det meste genoptaget af glia-cellerne som nedbryder det og sender det videre til neuronet) hvor det så efter nedbrydningen bliver genopbygget og indkapslet i en vesikel, så det er klar til affyring igen :) - hvorimod de post-synaptiske receptorer er der hvor serotoninen binder sig, når det er blevet frigivet ud i synapsen.

Hvis det havde opreguleret post-synaptiske receptorer, SÅ havde der været noget om snakken og hvilken opdagelse det så havde ville været, men desværre tror jeg oprettelsen af skader pga. MDMA er beskeden.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Treasure skrev:
Mit umiddelbare svar, efter at have læst begge tekster på siderne du linker til, er nej. Det er selvfølgelig et plus at hyppigheden af 5-HT reuptake receptorer sænker aggressionsniveauet hos folk og at Ayahuasca som indeholder stoffet THH hjælper til at øge dette, men til trods for at MDMA nedregulerer disse receptorer og THH opregulerer dem, handler MDMA neurotoxiciteten stadig om at der sker en nedregulering af post-synaptiske receptorer, primært 5-HT1B og 5-HT1A receptorerne pga. den højere stimulering som MDMA medfører, så der hjælper det jo ikke meget at indtage Ayahuasca. Så er der også det med de frie radikaler i neuronet når dopamin bliver optaget i stedet for serotonin og nedbrudt og der kan der være tale om en permanent skade, hvis misbruget står på i for lang tid.

De negative effekter MDMA har på serotoninsystemet er større end hvad Ayahuasca kan genoprette og i øvrigt stod der jo også at der ingen forskel var i hyppigheden af 5-HT reuptake receptorer hos tidligere MDMA brugere sammenlignet med nogen der aldrig havde taget, dvs. den nedregulerende effekt MDMA har på reuptakte receptorerne vil langsomt genetableres til hyppigheden er normal igen, når man stopper. Husk nu at reuptake receptorerne bringer serotoninen fra synapsen og tilbage i neuronet (faktisk bliver det meste genoptaget af glia-cellerne som nedbryder det og sender det videre til neuronet) hvor det så efter nedbrydningen bliver genopbygget og indkapslet i en vesikel, så det er klar til affyring igen :) - hvorimod de post-synaptiske receptorer er der hvor serotoninen binder sig, når det er blevet frigivet ud i synapsen.

Hvis det havde opreguleret post-synaptiske receptorer, SÅ havde der været noget om snakken og hvilken opdagelse det så havde ville været, men desværre tror jeg oprettelsen af skader pga. MDMA er beskeden.

Tak for svaret...

Er nu gudskelov heller ikke den største kikseklapper herinde ;)

Så det er nu mest iforbindelse med hvilke medicinske og terapeutiske pontentionaler Ayahuasca har at byde på, ikke mindst så kan jeg give dig reference på at det virker imod asthma og mere alvorlige lidelser, både af fysisk og psykisk art....

Mvh. Astral

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midt i Psychedelianus
Astral skrev:

Så det er nu mest iforbindelse med hvilke medicinske og terapeutiske pontentionaler Ayahuasca har at byde på, ikke mindst så kan jeg give dig reference på at det virker imod asthma og mere alvorlige lidelser, både af fysisk og psykisk art

Hvad er dette Ayahuasca?? Kan dette virkelig være en hjælp imod astma??

Titel:
Site Webmaster
Brugeravatar

deXo-faN>>
Tog mig ingen tid at finde dette: http://www.erowid.org/chemicals/ayahuas ... asca.shtml

Næste gang så søg lidt rundt inden du spørger.

Back to topic

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
deXo-faN skrev:
Hvad er dette Ayahuasca?? Kan dette virkelig være en hjælp imod astma??

:roll: Søg og du skal finde. http://www.erowid.org/chemicals/ayahuas ... asca.shtml

Hilsen Fanny

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg skal ikke kunne sige om det kan hjælpe ved MDMA.
Men jeg ved at en af mine bekendte der bor i Californien,blev "helbredt" spontant for Opiat narkomani.
Han havde været på et specielt kraftigt 5meo DMT trip,og da han kom til sig selv(og det her er der hvor jeg virklig begynder at klø mig i håret),han VIDSTE at han ikke var narkoman længere.
Forstået på den måde,han vidste ( det holdt stik) at han ikke ville få abstinenser,og han havde ingen lyst til stof.Altså noget lign.Ibogain.

Så der ER altså en form for "nulstilning" af ens hjerneskemiske egenskaber,ihvertfald under visse omstændigheder.
(Serotonin,Noradrenalin,og Dopamin bl.a.).Dette kunne meget vel gælde for MDMA inducerede skader også.

William Burroughs nævnte det i "Junkie".Der blev DMT kaldt Yage.Det var i 50erne.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Bare lige for at få det på det rene:

Citat:
The term ayahuasca comes from the Quechua, meaning literally "the vine of souls," although it is also called "the visionary vine" or the "vine of death." The folk term refers to the botanical species of liana known as Banisteriopsis Caapi , which is also known as Yage among the Indians of Brazil.

- Steve Mizrach, http://www.maui.net/~jms/yage.html

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]