Tror ikke jeg har noget på skrift... Men jeg skal gerne forklare det for dig.
Monogastriske dyr har svært ved at optage fosfat fra fosfatkilden fytat, som findes i kornprodukter. Efter at benmel (som var en vigtig fosfatkilde for dyrene) er blevet forbudt, kommer næsten alt fosfaten i foderet fra korn. Eftersom grisene ikke kan optage det ordentligt, overfodres de enten, eller der tilsættes mere koncentreret fytat. Men meget af det fordøjes stadig ikke, og kommer ud med afføringen i naturen. Ved at tilsætte enzymet fytase kan fytat nedbrydes i dyrets mave og fosfat-udslippet kan nedsættes væsentligt. Jeg gider ikke til at finde en kilde om at fosfat er skadeligt for vandmiljøet, det er vist almen kendt.
Og mht. økologi, jeg var ikke sikker så jeg tjekkede lovgivningen:
Citat:
Animalske økologiske fødevarer
§ 2. Animalske økologiske fødevarer, som omhandlet i økologiforordningens art. 5, må alene indeholde de ingredienser af ikke-landbrugsmæssig oprindelse, som er anført i denne bekendtgørelses bilag 1, del A.
Stk. 2. Ved forarbejdningen af animalske økologiske fødevarer eller ingredienser heri, der er af landbrugsoprindelse, må kun anvendes produkter, som er anført i denne bekendtgørelses bilag 1, del B.
§ 3. Transport til slagtning og slagtning i Danmark af økologiske svin og økologisk kvæg skal ske i overensstemmelse med bestemmelserne i bilag 2
Der gælder altså ingen regler for hvordan dyrets forhold skal være, kun under transport og slagtning. Og jeg ved ikke engang om det varierer fra de normale bestemmelser. Du kan tjekke bilaget ud her:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_ACCN/B20000076105-REGLAltså har du delvist ret, måske har dyrene det bedre under slagtning og transport, men ikke nødvendigvis i resten af deres liv.
Men misforstå mig endelig ikke, jeg støtter virkelig op om dyrevelfærd og forsøger så vidt muligt kun at købe produkter fra fritgående dyr, selv om det er så godt som umuligt.