Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 00:09

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Ved hvor høj puls og blodtryk skal man begynde at blive bekymret/forsigtig, hvis man er på stoffer?

Pulsen kan man vel let måle ved at sætte to fingre på den store blodåre på halsen, men, hvad kan man uden vildere udstyr lige give et overslag på sit blodtryk ved?

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Nu koster en blodtryks- og puls-måler jo ikke alverden.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nej, men det er næppe noget særligt mange har tilrådighed, hvorend de nu tager stoffer...

Titel:
Psychedelia Sponsor

--

Senest rettet af Hr. Andersen 28 nov 2005 15:36, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
simpzon skrev:
http://www.netpatient.dk/hypertension.htm skrev:
Blodtrykket er for højt, hvis det høje blodtryk vedvarende i konsultationen er 140 mmHg eller derover.
Blodtrykket er for højt, hvis det lave blodtryk vedvarende i konsultationen er 90 mmHg eller derover.

Nu er det jo ikke farligt at have et blodtryk over 140 mmHg, hvis der blot er tale om et begrænset tidsrum - efter en løbetur kommer det snildt der op. Så de tal kan ikke bruges til noget i denne henseende.

Titel:
Psychedelia Sponsor

--

Senest rettet af Hr. Andersen 28 nov 2005 15:37, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Østjylland
Lemmy skrev:
simpzon skrev:
http://www.netpatient.dk/hypertension.htm skrev:
Blodtrykket er for højt, hvis det høje blodtryk vedvarende i konsultationen er 140 mmHg eller derover.
Blodtrykket er for højt, hvis det lave blodtryk vedvarende i konsultationen er 90 mmHg eller derover.

Nu er det jo ikke farligt at have et blodtryk over 140 mmHg, hvis der blot er tale om et begrænset tidsrum - efter en løbetur kommer det snildt der op. Så de tal kan ikke bruges til noget i denne henseende.

Det stod der sådan set allerede! :P

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Nu kommer det jo også an på hvilke stoffer du er på! Hvis du har for højt blodtryk, er det måske ikke aller smartest at tage MDMA, amfetaminer eller phenethylaminer, mens benzodiazepiner og andre downers vil bringe blodtrykket ned. Jeg tror ikke tryptaminer har en direkte invirkning på blodtrykket, men vil dog ikke anbefale det til en med et faretruende højt blodtryk, da de godt kan påvirke indirekte ved psykisk ophidselse.

Kan du ikke uddybe lidt mere, hvilke stoffer du mener samt hvorfor du mener, at du har for højt blodtryk? Har du kørt for hårdt på med stoffer eller er der andre ting som stresser dig? Hvis du er ung og frisk, må der være en grund til at du har det som du har det. Find ud af det, så finder du nok selv svaret, om det er en god ide at tage "stoffer" for tiden.

Iøvrigt burde denne tråd komme ned i medaljens bagside.

Hilsen Fanny

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Fanny: Jeg tror han mente at hvis man ikke har for højt blodtryk normalt, og så tager et stof som hæver blodtrykket, eksempelvis amfetamin, hvor højt et blodtryk skal man så op på før der er anledning til bekymring... AoD, er jeg helt gal på den? Jeg har desværre ikke noget svar på hånden, men håber i det mindste at have afklaret hvad spørgsmålet gik ud på.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Yeti du er på rette spor - mit blodtryk og puls fejler intet (af hvad jeg ved) - jeg dyrker masser af motion (som alle stofbrugere imo burde) og det er som det skal være.

Jeg spurgte fordi efter et badtrip i sommers på 2C-I (og alkohol), hvor jeg troede mit hjerte gik amok, har det været en tilbagevendende tanke, når jeg har været på stoffer, om mit blodtryk og puls nu var i orden. Det har irriteret mig ikke bare lige at kunne måle lidt på mig selv og slå fast at jeg havde det fint.

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

AoD skrev:
Jeg spurgte fordi efter et badtrip i sommers på 2C-I (og alkohol), hvor jeg troede mit hjerte gik amok, har det været en tilbagevendende tanke, når jeg har været på stoffer, om mit blodtryk og puls nu var i orden. Det har irriteret mig ikke bare lige at kunne måle lidt på mig selv og slå fast at jeg havde det fint.

Hvis det er psykisk betinget som du skriver, så tror jeg ikke at en blodtryks måler vil hjælpe dig, -snarere tværtimod, da det blot vil fikserer dine tanker endnu mere omkring dit blodtryk. Hvis man på et trip bekymrer sig og liiiige skal se om der er noget galt med hjertet, så kan man være temmelig sikker på at bare tanken, kan få hjertet til at hoppe en ekstra gang! Slap istedet af og stol på, at dit hjerte godt kan klare hvis trykket stiger og pulsen hamrer. Hvis du bliver angst, kan angsten i sig selv provokerer hjertet til at slå mere og hårdere, og så sidder du fast i et loop, som en blodtryksmåler ikke kan få dig ud af!
Stol på din krop. Hjertet kan sagtens tåle at arbejde hårdt et stykke tid.

Hilsen Fanny

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Denmark
Fanny skrev:
Hjertet kan sagtens tåle at arbejde hårdt et stykke tid.

nogen der sagde meth :P

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Er der overhovedet nogen grænse for, hvornår blodtryk og puls når "farlige" niveauer (akut)? I sig selv er der vel, som Fanny også siger, i og for sig intet i vejen med en høj puls eller blodtryk.
Men hvis man skulle have fået en skade af en eller anden art, som har givet dette meget høje blodtryk eller puls, så vil der være så mange andre symptomer - fx besvimelse.
Så hvis man har det velbefindende, vil jeg ikke mene, at hverken høj puls eller blodtryk er noget faresignal.

Dette er dog baseret på en person ved normalt helbred - har man svagt hjerte eller tendens til blodpropper, ville jeg nok passe lidt mere på.

Men det er bare min umiddelbare indskydelse, det lykkedes mig i hvert fald ikke at Google mig frem til noget brugbart.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Right behind you...
Angina pectoris betyder egentlig brystsmerte. Det er ikke en sygdom i sig selv, men er betegnelsen for den smerte, der opstår som følge af iltmangel i hjertemusklen. Normalt klarer kransarterierne sagtens hjertets blodforsyning, men deres kapacitet mindskes hvis de forkalkes eller blodtrykket er for højt. En anden, sjældnere tilstand, som kan give dette symptom er sygdomme i hjertets klapper. Ved disse sygdomme optræder ingen symptomer i hvile, hvor hjertets behov for blod er forholdsvis lille. Når hjertet derimod skal arbejde meget, hvis vi udfører et anstrengende muskelarbejde, hvis det er meget varmt eller hvis vi udsættes for fare eller stærk sindsbevægelse, stiger dets iltbehov ud over kranspulsårernes kapacitet og giver anledning til smerten. Når hjertets iltbehov igen falder, forsvinder symptomet.

Jeg vil tro at dette også gør sig gældende ved indtagelse af større mængder euforiserende midler...

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Hvis man har et sundt normalt hjerte er der ingen fare ved at det pumper lidt hårdt på et trip. Hvis man går i angst-selvsving og hjerteslaget går voldsomt op, er det værste som kan ske, at man besvimer (fordi blodet ikke bliver pumpet ordentligt rundt ved så høje pulsslag). Ved besvimelsen vil hjertet atter finde sin naturlige rytme, da opmærksomheden og angsten er slået fra.

Hilsen Fanny

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Hmm, jeg ville nu ikke være 100% sikker på den udtalelse Fanny. Har du en kilde på det? Jeg ved det fungerer sådan med vejrtrækningen, men jeg kunne sagtens forestille mig, at hjertet kunne komme ud i problemer under et hårdt fysisk trip, også selvom man besvimer. Man er vel stadig ved ubevidsthed selvom man er besvimet...

Desuden mener jeg at min fysiologilærer for nyligt snakkede om, at 10% af den danske befolkning har en medfødt hjertedefekt af en eller anden art, det kan komme til at give problemer sometime så jeg mener ikke at faren er helt negligibel.

Titel:
Insane psychedelia user!

Og så skal man heller ikke glemme muligheden for at hyperventilere ved for høj puls, som kan resultere i at man besvimer. Ikke fordi det er hyperventilere er synderlig farligt, men at besvime er måske ikke det rareste under et trip.

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

noname skrev:
Hmm, jeg ville nu ikke være 100% sikker på den udtalelse Fanny. Har du en kilde på det?

Nej desværre. Det er noget jeg har snakket med en veninde om, som på et tidspunkt havde angstanfald over hjertebanken. Hun fik nogle anfald hvor hjertet bankede så kraftigt, at hun næsten besvimede. Derfor var hun gået til lægen, som beroligede hende med, at hun højest ville besvime (hvis hendes hjerte ellers var sundt og raskt), fordi hjertet ikke pumpede blodet ordentligt rundt ved så høje pulsfrekvenser (noget med at hjerteklapperne ikke kunne følge helt med). Det var højest sandsynligt psykisk betinget, idet hendes far lige havde gennemgået en hjerteoperation, og det udløste en mere eller mindre ubevidst angst i hende for, at der også var noget galt med hendes hjerte.
Lægen gav hende iøvrigt nogle hjertepiller (ved ikke hvilke), som hun kunne tage, hvis hun følte behov, men hun rørte dem aldrig.

Men det er jo et følsomt emne, idet at hjerte-gallop somregel altid er drevet af angst-følelser, og derfor skal man passe på ikke at puste til ilden ved yderligere at tro at man rent faktisk kan dø af det. Jeg tror som sagt ikke at almindelige unge raske og sunde mennesker tager skade af lidt hjerte-gallop motion, heller ikke selv om det senere skulle vise sig, at de har en medfødt hjerteskavank. Sådanne skavanker viser sig somregel først senere i livet.

Men gode råd kan der jo ikke gives for mange af. Derfor sørg for masser af motion, grønsager og levertran (flerumættede fedtsyre :wink: ). Så kan I trippe med god samvittighed :D .

Hilsen Fanny

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland
Jeg ved ikke så meget om blodtryk, men med hensyn til pulsen, tror jeg ikke den kan blive så høj, at det er farligt. Ihvertfald ikke hvis det er i en kortere periode.

På et tidspunkt kan dit hjerte simpelthen ikke slå hurtigere end det gør. Alle mennesker har en max-puls.

Jeg tror ikke på det bliver livstruende, før det bliver til arterie-flimmer. Men det tror jeg ikke er noget, som raske mennesker behøver at bekymre sig om.

No drug, not even alcohol, causes the fundamental ills of society. If we're looking for the source of our troubles, we shouldn't test people for drugs, we should test them for stupidity, ignorance, greed and love of power.

P. J. O'Rourke

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ok det hjalp da lidt.

Ved for højt blodtryk er der vel chance for hjerneblødninger?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]