Jeg har selv været militærnægter, og arbejdet 4 måneder for Ungdommens Røde Kors, som har til formål at hjælpe unge mennesker til et bedre liv. Alternativet, at have arbejdet for militæret, som har til formål at træne unge mænd til at begå mord på kommando, synes jeg på en eller anden måde virkede mindre rigtigt.
Efter at have læst denne tråd igennem (og blevet mega provokeret af xun's holdninger) synes jeg der er nogen ting jeg gerne vil slå fast.
At lære at adlyde andres ordrer uden at stille spørgsmål er ikke hverken selvudviklende, sundt, voksent, modent, styrkende for personligheden eller noget af alt det andet crap militærfolk snakker om. At lære at adlyde andres ordrer uden at stille spørgsmål er slaveri, usundt og svækkende - både for personligheden, kreativiteten og den frie tanke.
I millitæret bliver man manupuleret og indoktrineret til at tro, at det er en styrke at følge ordrer, uden selv at tage stilling til dem. Desværre er der mange der har været i millitæret, der ikke selv kan se at de er blevet manipuleret med, og som ukritisk har inkorporeret militærets dogmer i deres egen tankegang (præcis som religiøse fundamentalister inkorporerer biblens/koranens dogmer i deres tankegang).
Og alt det pis med at man får venner for livet - selvfølgelig opstår der et godt sammenhold blandt soldaterkammerater, men det er jo fordi de alle er i den samme situation hvor de bliver presset af en ydre magt. Det er ikke dybe eller meningsfulde venskaber der kommer ud af det, men derimod sammenhold baseret på en fælles ydre "fjende". Min erfaring er, at det eneste soldaterkammerater der mødes igen kan snakke om, er deres fælles oplevelser i millitæret, og ikke en skid andet. Venner for livet? Hvor herre bevares.
Grunden til at et fænomen som 2. verdenskrig overhovedet har kunnet finde sted er (nærmest udelukkende) eksistensen af et stort antal mennesker som er trænet til blindt at følge ordrer og slå andre mennesker ihjel på kommando. Der er derfor jeg synes det giver meget mening at sige at:
Militæret er ikke løsningen, millitæret er selve problemet!