Beerserker skrev:
Citat:
Du kan ikke afvise, at ligemeget om det er stort kørekort, krisehjælp eller skydetræning du bliver undervist i, så er den eneste grund til undervisningen, at det i sidste ende gør dig bedre i stand til at dræbe.
Nu prøver jeg igen.
Jeg har, som alle haft mine 3 måneders rekruttid, hvor man lærer at overleve, beskytte sig selv og angribe en fjende.
Derefter har jeg haft 8 måneders mellemlederuddannelse i undervisning, føring og ledelse på sergentskolen i Aalborg, som omfatter Situationsbestemt ledelse, sanitetsfaglig undervisning, Førstehjælp, kørsel under forskellige forhold, forhold over for kampmidler osv.
Her har jeg lært hvordan man motivere mennesker til at lære og udføre et stykke arbejde, gennem ordenlig planlægning og ledelsesmetoder.
Denne uddannelse er meget velset i det danske erhvervsliv, og kan bruges til rigtig mange ting.
Derudover er jeg uddannet sygepasser og sanitetsgruppefører, som har givet mig stor viden om kroppen, psyken m.m. ved uheld, krig, katastrofer m.v.
Dernæst en periode hvor jeg har været i en stilling som næstkommanderende for en deling på 50 mand, samt 4 sergenter. Dette job handler primært om planlægning af projekter, udførsel og evaluering, samt personalebedømmelse.
Selvfølgelig har jeg lært hvordan man affyrer et våben og betjener dette korrekt. Men ifølge geneve konventionen må en saitetsenhed ikke åbne ild over for fjendtlige enheder, med mindre disse angriber og dermed kan være til fare for personale og/eller patienter.
Det er klart at der i hæren er enheder der udelukkende er baseret på krig og angreb, men dette er blevet stærkt reduceret efter det nye forsvarsforlig. Da vi nu satser på en stærkere og mere professionel hær, til brug i FREDSBEVARENDE missioner.