Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 00:25

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Right behind you...
Citat:
Cipralex virker bedre end Cipramil

En fransk undersøgelse har bekræftet, at Cipralex er bedre til at behandle depression end forgængeren Cipramil

/ritzau/ - 14:44 - 19. apr. 2005

Den danske lægemiddelproducent Lundbeck har i langt tid kæmpet for at overbevise kritikerne om, at deres nye antidepressive lægemiddel Cipralex er bedre end koncernens tidligere bestseller Cipramil.

Det understøttes nu af en ny fransk undersøgelse, der netop er blevet offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift International Clinic Psychopharnmacology.

De franske forskere konkluderer, at Cipralex er 'signifikant mere effektiv' til behandling af depression end citalopram, der er det aktive stof i Cipramil.

Anders Gersel Pedersen, der er direktør for udvikling i Lundbeck, mener, at undersøgelsen endegyldigt dokumenterer, at Cipralex er et nyt og bedre produkt end Cipramil.

- Vi har selv sandsynliggjort det i adskillige undersøgelser, og nu har andre bevist det eksperimentalt. Der gives ikke stærkere dokumentation end det. Og det vil styrke vores argumentation over for de læger og myndigheder, som har været i tvivl om virkningen af Cipralex, siger Anders Gersel Pedersen.

Kilde: http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=290429

Nu kender jeg ikke lige hverken det ene eller det andet, men det ku vel være værd at kigge på? :)

Er der nogen der har kendskab til nogle af disse midler?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
*Xun* Lav en søgning på SSRI. Jeg tror ikke just det var hvad Ali havde i tankerne.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Xun > Det er SSRI'er (lykkepiller).

Citalopram det aktive stof i både Cipramil og Cipralex, hvor Cipramil er racemisk og Cipralex kun den aktive isomer (levo, så vidt jeg husker).
Andre handelsnavne for Citalopram er Akarin, Citadur og Citaham... det er den mest ordinerede lykkepille i Danmark.

Titel:
Insane psychedelia user!

Dex -> Ikke helt rigtigt. Den aktive komponent i Cipralex hedder escitalopram og har ikke lige så mange inaktive metabolitter som citalopram (cipramil) - men det kan selvfølgelig også være det du mente? :)

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Overhovedet ikke, jeg mente hvad jeg skrev.

Det aktive stof i Cipralex er S-Citalopram - altså den aktive optiske isomer af Citalopram.

Prøv engang at sige "escitalopram" og "S-Citalopram" højt for dig selv et par gange... :P

Jeg mener at R/S er de nye betegnelser for D/L (dextro/levo) stereoisomeri.

L-DOPA bliver jo også refereret til som Levodopa, men det ændrer ikke på det faktum, at der stadig er tale om 3,4-Dihydroxyphenylalanin - bare den specifikke isomer!

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Hej Alli!

Faktisk tror jeg at du vil kunne nå meget længere hvis du istedet overvejer en lille bitte Ayahuasca-terapi istedet for ecstasy/MDMA, jeg tror at udfaldet ville kunne blive meget bedre og nedturen ville være umærkelig, jeg har det ofte meget bedre flere dage efter et Ayahuasca trip.

Måske en lille dosis på 50 gram Caapi og 15-25 gram Viridis
Du kan jo prøve at koge ekstraktet ned ect. så det kan sluges i kapsler.
Bare husk at afprøve det først, så du er sikker påd det virker.
Sæt din mor ind i sagen, fortæl at det er medicin dybt fra syd amerikas Amazon og at det er kendt for at helbrede folk fysisk og sjæleligt, både for alvorlige sygdomme og alvorlige depressioner.

Jeg tror en naturlig plante vil kunne give din mor meget mere, end et kemisk stof, virkningen er også meget bedre, uden de ubehagelige bivirkninger.

Husk på at Ayahuasca er både Maoi (anti depressiv og mild Benzo agtig virkning) partiel Serotonin antagonist, dvs. ligesom meget medicin regulere den Serotonin og Aya, er blandt andet kendt for at upregulere Serotonin uptagnings steder i hjernen hos dem som har drukket Ayahuasca undersøgelser har vidst at de også får bedre testresultater i forskellige kognitive og personlighedsmæssige test-spørgsmål iforhold en anden kontrol gruppe som ikke tog Ayahuasca

Læs evt. mere.´om
Platelet serotonin uptake sites increased in drinkers of ayahuasca
http://www.maps.org/ayahuasca/hoasca.html
http://www.uku.fi/wwwdata/julkaisutoimi ... 01469.html
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... =Retrieve& db=PubMed&list_uids=7892432&dopt=Abstract -

'Personligt tror jeg på et LANGT støre terapeutisk potentionale end MDMA, Methylone og lignende designer-drugs.

Mvh. Astral

Jeg ønsker din mor og dig alt mulig lykke

Junior medlem

Geografisk sted: Odense
Mht. Cipralex/Cipramil, det er sikkert godtnok for andre, men jeg har ikke haft den store hjælp af det, derimod vil jeg anbefale Fluanxol Mite som lægerne er begyndt at bruge som antidepressivt, og da det lyder som en voldsom depression, så tror jeg det ville være bedre.... Vil i hvert fald ikke anbefale dig at bruge mdma, jeg har lidt meget af kraftige depressioner, og mdma har bestemt ikke gjort det bedre selvom jeg har forebygget med 5-htp, har jeg bare fået det endnu værre dagen efter, og op til et par uger efter, så du skal passe meget på hvad du gør... For det har virkelig fået mig ud på kanten til at gøre noget meget drastisk ved mit liv...... Det er bare mine erfaringer..... Ved ikke om du kan bruge det til noget, men pas meget på med at bruge mdma.... Jeg ville ikke gøre det.......

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
aliaarhus skrev:
Som nogle af jer nok ved, så har min mor haft nogle ret voldsomme problemer og depressioner pga. et kultursammenstød. Hun er muslim med meget strænge holdninger til familien og opførsel, og at hendes børn har gået en anden retning end islam tillader, har smidt hende i en depression. Emnet kan læses her:

http://www.psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?t=8875

I dag snakkede jeg med min mor, og hun fortalte at hun har været oppe ved lægen, hvor hun op til flere gange har fyret løgn af om at hun stadig tager antidepressiv-medicinen, som jeg nævner i ovenstående link. Hun sagde, at det nu er for 2. måned hun ikke har taget det. Hun føler at hun kan håndtere sine følelser lidt bedre, men at det bliver for meget nogle gange, hvor hun bare græder det ud og falder i søvn.

Det irriterer mig grænseløst at hun har det sådan, især fordi hun ikke kan tale åbent om sine følelser med mig, fordi hun ikke selv forstår dem og kan håndtere dem. Derfor har jeg tænkt på noget:

Nu hvor det er 2 måneder siden hun har stoppet med medicinen, og nu hvor det er ved at blive sommer og godt vejr, har jeg overvejet at føre hende igennem en eller anden art for MDMA-terapi ude i den grønne skov, blandt dyrene, træerne og fuglene under en skyfri himmel og en varm sol (rigtig lækre omgivelser). Her er en kopi af en samtale som jeg havde med stodderen på IRC:

Citat:
[12:03:08] <aliaarhus> min mor er stoppet med antidepressiv medicin for 2. måned nu, og jeg har tænkt på måske at give hende en dose MDMA på 100mg og hive hende med ud i skoven for lige at åbne hendes hjerne for naturen og få talt hendes følelser igennem (hun har normalt svært ved at tale om det) - ville det være en god idé? stodderen?
[12:05:12] <stodderen> damn, ved ikke lige hvorfor du spørger mig, der er folk der er 1000 gange mere kompetente angående den slags heromkring_(yeti,satori), men mit umimddelbare bud vil være at hvis hun nu engang faktisk får åbnet 100% for "føleleses" filtrene, så burde det være med en psykolog, eller anden meget kompetent person, og at det nemt kunne lbive noget kludder at begynde at tale om nogle alt for personlige t
[12:05:18] <stodderen> ing med sin søn
[12:05:47] <stodderen> i øvrigt er der kun én person jeg har læst om der har fået kureret depression af mdma, og det er norman cook
[12:08:08] <aliaarhus> okay
[12:08:39] <aliaarhus> hun går til psykolog, men hun har hver gang haft kommunikationsproblemer med ham... hun er ikke så god til dansk
[12:09:13] <aliaarhus> og det er meget svært at finde en arabisk psykolog. Hun har før åbnet sig for mig, men ret begrænset, fordi hun selv har problemer med det. Hun får det bare ud ved at græde
[12:09:23] <stodderen> for dårligt at der ikke kan stilles en til rådighed der taler arabisk
[12:09:59] <aliaarhus> jeps
[12:11:24] <aliaarhus> men nu besidder jeg jo evnen til at tale ret åbent med folk hvad angår deres problemer og følelser, og tit kan jeg sætte tingene i perspektiv for dem, så de kan få det bedre bagefter. Har aldrig gjort det med min mor, netop fordi hun ikke åbner sig. Så hvis jeg kan få hende til at åbne sig mere eller mindre 100% og snakke om det, så tror jeg at jeg kan gøre meget. Og nu kender jeg hende en milliard gange bedre end nogen som helst psykolog, som skal bruge masser af tid på at sætte sig ind i hendes problemer
[12:11:30] <aliaarhus> det har jeg slet ikke behov for
[12:12:34] <stodderen> heh, den slags vigtige spørgsmål må du sq sende videre til ena f de førnævnte, som at der har læst om mdma terapi, etc.
[12:12:43] <stodderen> er jeg slet ikke kvalificeret til at svare på
[12:13:01] <aliaarhus> okay :) tak anyway... tror jeg åbner et emne på psy

Nu er mit spørgsmål: Hvad siger I til det?

Jeg er klar på at gøre det og sætte mig ordentligt ind i emnet, så jeg kan hjælpe hende bedst muligt... koste hvad det vil, for jeg vil gerne have min glade mor tilbage igen, som samtidig accepterer at verden nogle gange går den modsatte vej end ens egen vej.

Håber nogle kan hjælpe og komme med gode råd.

prøv at læse bogen; ECSTASY. en nuanceret indførsel.
skrevet af Jørgen Lumbye.
Han er uddannet psykolog, og blev i sin tid uddannet hos Stanislav Grof.

Jeg ville passe MEGET på, hvis det var mig.

Junior medlem

Junior medlem

Havde ikke lige læst det der med ingen medicin..... Men syntes altså også at det lyder underligt at hun har haft sådan nogen vilde halluer.... Det har jeg sgu aldrig haft..... Men tror altså stadig ikke på løsningen med mdma, det er jo ikke alle hvor løsningen på ens kvaler er stoffer............!

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Ali> Du argumenterer godt for projektet, og jeg synes det er en smuk tanke. Dog ser jeg visse problemer, som andre også har påpeget.
For det første synes jeg ikke det ville være fair - og ville muligvis kunne give bagslag - hvis du ikke på forhånd havde givet din mor fyldestgørende information om hvad hun indtog. De færreste førstegangsbrugere vil med MDMA være i tvivl om at de har indtaget et kraftigt euforiserende stof - og du får nok svært ved at holde fast på at det "bare er en slags medicin". Hvis hun i forvejen har mange fordomme om euforisererende stoffer, vil erkendelsen af pludselig at være under indflydelse af et med stor sandsynlighed resultere i en kaotisk og absolut ukonstruktiv oplevelse.
For det andet er jeg enig med Dex i at f.eks. methylon af flere årsager vil være at foretrække frem for MDMA. Det har den empatogene effekt uden at give det "smæk" som MDMA - og har i det hele taget ikke samme "narko-agtige" feel. Da det ikke har samme blakkede ry som ecstasy - og endda ikke er ulovligt - vil det nok være nemmere at overtale din mor til at indtage denne substans. Jeg tror at det psykoterapeutiske potentiale er omtrent lige så godt. Selvfølgelig skal hun også her have god information på forhånd, for ikke at risikere at dine gode intentioner giver bagslag.
- Vigtigst af alt, HVIS du beslutter dig for at gennemføre projektet, og din mor er med på den, så start endelig med en meget forsigtig dosis - Hvis det ikke har effekt, giver hun det vel gerne en chance til med lidt højere dosis senere. Hvis man ikke har den mindste erfaring med så målrettet bevidsthedsmodificerende midler som empatogenerne, tror jeg at den ændrede sindstilstand kan virke ubehageligt overvældende.
Jeg ønsker alt det bedste for din mor og dig; med din entusiasme og dine gode intentioner, tror jeg nok at tingene skal ordne sig med tiden. Men overvej nøje alle de mulige udfald det kan have hvis du forsøger dig med stofassisteret terapi - jeg er alt i alt ikke sikker på at jeg personligt ville turde bære ansvaret for et sådant forsøg. Men hvis hun er positivt stemt for idéen, efter at have fået en masse réel information, tror jeg der er potentiale for at udfaldet kunne blive fantastisk.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
...Og lige et lille sidespor...
Treasure> Dex har ret. Cipralex er blot den rene, ene stereoisomer af citalopram:
Cipralex / Escitalopram: Billede
Cipramil / Citalopram:
Billede

...Så vidt jeg ved har de kliniske forsøg ikke påvist de helt store fordele ved brug af cipralex frem for cipramil. Men det er da fikst for Lundbeck at have patent på et nyt udbredt middel, nu hvor patentet for citalopram er udløbet...

Titel:
Insane psychedelia user!

Ja, jeg har siddet og læst lidt på det og kan se at det er rigtig hvad Dex siger, så jeg bøjer mig i støvet :)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus V.
Det er en utrolig sympatisk tanke, Ali.

Jeg kan sagtens forstå dig, og hvor du gerne vil hen, men MDMA er ingen mirakel-kur. Har du tænkt scenarioet, hvor din mor går i skoven - som hun åbenbart IKKE bryder sig synderligt om - under påvirkning af MDMA igennem?

Jeg tror faktisk kun, at et empatogen/semi-psykedelisk stof som MDMA ville forstærke den negative oplevelse.

Ydermere er jeg ikke sikker på, at hun vil give los for sine tanker, som du tror, medmindre hun er fuldstændig tryk og klar over, hvad der sker.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hvor der er ild
du skal overhovedet ikke overveje at give en person der endten har, eller fornyligt har haft en depression, MDMA.

Jeg har ihvertfald haft meget dårlige erfaringer med at bruge MDMA under en depression, kan godt sige dig det slår tilbage med 100ganges kraft.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Madpilot skrev:
du skal overhovedet ikke overveje at give en person der endten har, eller fornyligt har haft en depression, MDMA.

Jeg har ihvertfald haft meget dårlige erfaringer med at bruge MDMA under en depression, kan godt sige dig det slår tilbage med 100ganges kraft.

Hvordan har du nærmere bestemt brugt MDMA i den forbindelse? Hvis du har taget det for lige at have det fedt i et par timer, evt. i festsammenhæng, kommer det ikke bag på mig at du fik et dårligt resultat ud af det. Har du derimod brugt det i en mere struktureret og målrettet terapeutisk sammenhæng, vil jeg meget gerne høre en detaljeret beretning, formodentlig vil vi alle kunne lære noget af en sådan.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

yeti:

Hmm well jeg tog det til futuretrance(tranceparty)
Fik skiftevis optur/nedture, og dage efter, måske længere tid havde jeg pænt nedtur på...

Well kan godt være det ville være en smule anderledes i andre omgivelser, men ikke særlig meget, da det primært er pga kemi du får nedtur på. At din hjernes serotonin indhold(eller er det dopamin?), skal genetables.

Så vil ikke tro det ville gøre så meget forskel, men det kommer jo også an på hvem man er.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Meget smukt af dig Ali at ville hjælpe din mor til at få ord på sine følelser, men måske er MDMA ikke lige det rigtige stof til det, men hvad ved jeg ? Måske i mindre doser, der tror jeg faktisk at det ville gå godt, men det kunne også være at hun blev helt indelukket og ikke ville snakke med dig overhovedet.

Mht. at at hun ville opdage at det var et euforiserende stof som hun indtog er nok ikke så stor, da hun efter hvad jeg har forstået ikk har indtaget noget stof. Kan da godt være at hun vil få en mistanke om det, men så er det jo bare at sige at det er et lægemiddel fra østen eller noget lign. og at det er fuldstændig ufarligt, (som der også er skrevet før)

Kom til at tænke noget da jeg læste tråden her, hvad med svampe ?

Det kunne være at hun kunne få løst nogle problemer ved at komme på et godt trip, men risikoen for at hun ville få et badtrip eller at hendes depression ville blive endnu værre er nok stor da det som jeg har forstået er ret vigtigt med set and setting, og en person der lider af en middelsvær depression nok ikke har det godt med sig selv.

Så det er nok ik en god idé, men også bare en tanke... :)

Synes det lyder som en OK idé, men der kan gå meget galt.

Ellers hvis bare ikke DXM fuckede en op og var så markant i virkningen, ville det nok være rigtig godt. Jeg snakker i hvertfald 5000% mere når jeg er på dexofan, og kan næsten ikke holde op, jeg vil snakke med alle, og kan sige hvad som helst. Tog dexofan en gang før jeg skulle snakke rigtig alvorligt med min onde stedmor (LANG historie, men hun er ikke bare ubehagelig men OND med stort O) og min far, og det gik rigtig godt. Kunne fortælle om mine følelser og se meget klart, hvad det var der gjorde hvad i mit liv, og hvad de forskellige personer betyder for mig. Det gik rigtig godt, og fik afklaret meget med dem.

Så jeg har haft gode oplevelser med "terapi" med stoffer, men det er nok ik lige noget man kan overføre til din mor, da det ville gøre mere skade end normalt vil jeg tro. Er også en underlig følelse at sidde og snakke med familiemedlemmer der ikke aner at man sidder og tripper, mens deres hoveder bliver KÆMPE store og størrelsesforhold bliver forvrænget. Er heldigvis god til at skjule alle stoffer ret godt. Selv et stof som DXM. Men bliver sværere hvis jeg kommer over 300mg.

Håber at du finder en løsning og din mor får ord på sine følelser...

/Xp3rt

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Madpilot skrev:
yeti:

Hmm well jeg tog det til futuretrance(tranceparty)
Fik skiftevis optur/nedture, og dage efter, måske længere tid havde jeg pænt nedtur på...

Well kan godt være det ville være en smule anderledes i andre omgivelser, men ikke særlig meget, da det primært er pga kemi du får nedtur på. At din hjernes serotonin indhold(eller er det dopamin?), skal genetables.

Så vil ikke tro det ville gøre så meget forskel, men det kommer jo også an på hvem man er.

Hvis man ved terapeutisk arbejde med MDMA får gjort noget ved årsagen til en depression, gør det en KÆMPE forskel. Det virker jo begge veje, dvs. humøret har lige så stor indflydelse på signalstofferne som signalstofferne på humøret, og hvis man pludselig pga. et terapeutisk gennembrud bliver i generelt bedre humør, vil ens normale niveau af f.eks. serotonin generelt også øges.

IMO kan man sammenligne en MDMA-oplevelse med et banklån. Hvis man investerer ressourcerne fornuftigt, får man et overskud ud af det, hvorimod der naturligvis vil være et underskud der skal betales hvis man blot bruger det hele på at feste.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

oki, hvor sidder humøret henne? troede kun det sad i den synaptiske spalte

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]