Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 00:40

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: Hobro
Synes efterhånden næsten hver gang jeg ryger så får jeg altid noiern på..har haft det i nogle måneder nu..fx blev jeg sur på en af mine venner fordi han holdte bongen en halv meter fra vinduet, fordi der var ik nogen der skulle se ham igennem vinduet, men der var bare rullet ned.
Og hvis nogen ringer..specielt med hemmelig nummer, så bliver jeg pisse paranoid.
skal siges at jeg vel ryger 2-6 dage i ugen.
Men det er kun fed..ik på amf eller mdma (tager ik ret meget af det syntetiske lort :P højst 3 gange hver halve år...
Det er kommet sådan "pludselig"
Er der nogen der ved hvad der hjælper?..helst alt andet end en kold tyrker =P

Titel:
Insane psychedelia user!

lyder lidt som om du er afhængig, men ikke kan tåle alt det tjald længere... du bliver nok nød til at skære ned eller stoppe helt, hvis du skal regne med at det stopper. Under alle omstændigheder stopper du vil nok af dig selv, hvis din rusoplevelse hver gang er, at du bliver paranoid.

Titel:
Dedikeret medlem

lad være med at ryge...

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Stimulanser kan godt gøre en paranoid, hvis de blandes med hash. Her tænker jeg specielt på nikotinen (tobakken er ikke ristet nok/I ryger cigaretter i rusen) og kaffe/the (en kop kaffe til jointen, for hyggens skyld).

Prøv at være opmærksom på disse ting. Hvis det alligevel fortsætter, så vil jeg sige som de andre: Hold en lang pause fra hashen.

Titel:
Insane psychedelia user!

Ali nikotin er ikke en stimulans :!:

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Treasure skrev:
Ali nikotin er ikke en stimulans :!:

Det er det, og det står også på Erowid:
http://www.erowid.org/plants/tobacco/tobacco.shtml

Samtidig har nikotin også en dæmpende effekt på visse brugere, ligesom narkotika. Men overalt bliver det betegnet som en stimulans.

http://psychology.unn.ac.uk/mark/PY116/HPnicotine/HPNICOTINE.htm skrev:
Smoking clearly acts as a mild stimulant due to the psychoactive properties of nicotine outlined above. However, some people report that they smoke to diminish stress and anxiety i.e. they use tobacco as a sedative!

Titel:
Insane psychedelia user!

Nikotin er en kolinerg agonist dvs. den efterligner acetylcholin som har neurale baner til nucleus accumbens, hvor der bliver udløst dopamin. Jeg ved ikke om man kan kalde den agonistiske effekt af acetylcholin for en stimulering, men udløsningen af dopamin i nucleus accumbens er ihvertfald ikke. I øvrigt, hvis man er rigtig smøgetrængende og får et par hurtige væs, så får man ihvertfald ikke følelsen af at blive synderlig stimuleret - tværtimod.

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Nikotin kan have en dæmpende og en stimulerende effekt. Der er en grund til at tobaksplanten bliver kaldt for en stimulant verden over.

Titel:
Insane psychedelia user!

Jeg har dog aldrig hørt tobak omtalt som en stimulant og det ville nok også være en dum idé at karakterisere den som en stimulans i forbindelse med paranoia og hash. Jeg har oplevet en smule paranoia på hash men det har aldrig været udløst af smøger, da jeg tit har røget både smøger og hash uden at følt mig synderlig mere paranoid. Jeg tror generelt det er de stærkere stimulanser som amfetamin o.lign. man skal være påpasselig med.

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Treasure skrev:
Jeg har dog aldrig hørt tobak omtalt som en stimulant og det ville nok også være en dum idé at karakterisere den som en stimulans i forbindelse med paranoia og hash. Jeg har oplevet en smule paranoia på hash men det har aldrig været udløst af smøger, da jeg tit har røget både smøger og hash uden at følt mig synderlig mere paranoid. Jeg tror generelt det er de stærkere stimulanser som amfetamin o.lign. man skal være påpasselig med.

Jeg skrev nu også at det KAN have en betydning, ikke at det var løsningen på problemet. Jeg er et godt eksempel: Jeg har det fint med hash og bliver kun paranoid af hash i ekstreme situationer - det har en dæmpende og afslappende virkning på mit sind.

Men jeg bliver virkelig også mærkelig, hvis jeg ryger fra en joint med tobak der ikke er ristet. Jeg får hovedpine, kvalme, skælven, uklarhed i hovedet og bliver også paranoid. Intet af disse oplever jeg med godt ristet tobak - det skulle lige være hovedpine, hvis jeg ryger for meget.

Men igen... tobak bliver kaldt for stimulerende, og jeg kan sagtens følge stemplingen af tobak som stimulerende. Samtidig virker det dæmpende. Det er lidt ligesom diskussionen om hvorvidt hash er psykedelisk eller ej - men man kan slå fast at hash har en psykedelisk virkning på visse mennesker, og virker samtidig som en downer.

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Hobro
tjoh..ryger vel mellem 15-40 smøger om dagen og extra meget...især når jeg der skal gang i bajerne eller når der skal games ps2 og ryge..og drikker også tit kaffe.når jeg er skæv.

Men fx. for det meste når jeg er alene eller føler mig tryg, så føler jeg aldrig jeg er paranoid...

ved ik lige om det har noget med det at gøre men blev knaldet af politiet her for et stykke tid siden og det er efter det jeg er blevet mere paranoid..tror jeg. Ved ik om det har noget med det at gøre, men det var ik noget traumatisk for mig eller noget i den dur..(skriver tit når jeg er skæv, så jeg ved det er der omkring...altså datoen) det er ik noget jeg tænker over sådan normalt...men det kan vel være noget der ligger i baghovedet eller noget, det kan jeg ikke sige..

Når men tror vel jeg er dropper kaffen og smøgerne, næste gang- det kan jo ikke skade at prøve..

Skal alligvel også på ferie her om et stykke tid med familien...så jeg tror at jeg holder en længere pause der

:)

Titel: ...
Junior medlem

Jeg kæderyger og drikker for det meste også kaffe når jeg er skæv.
Har aldrig haft et panikanfald samtidig.

Det eneste alvorlige panikanfald(mere end bare lidt noia) jeg nogensinde har haft kunne jeg tænke mig selv ud af.

Jeg føler mig mindre noia når jeg ryger og drikker kaffe mens jeg er skæv, måske har det noget at gøre med at det er dagligdags aktiviteter jeg normalt foretar' mig i et "sikkert" miljø.

Titel:
Insane psychedelia user!

Jeg tror ikke der er den store effekt af nikotinen i en joint, hvis tobakken ikke er ristet ordentligt, hvis man er ryger til daglig, men det kunne selvfølgelig godt skabe lidt ubehag for folk der ikke har samme tolerance for nikotin, ud over at en joint med dårlig ristet tobak, selv om man ryger til daglig, smager skidt.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I am everywhere
Hmm, det er nærmere reglen end undtagelsen at jeg bliver parnoid når jeg er skæv.... I en periode for en del år siden var det meget slemt, og jeg kunne slet ikke styre det.
I perioder hvor jeg har det fint, har jeg dog lært at gennemhulle paranoianen logisk, og med hvilken motivation andre skulle have for at skade dig, medmindre du har mange ondsindende fjender, og grine af de små parnoide tanker og følelser..... Hvis den tager overhånd, er der ikke andet at gøre end at holde pause.... Det er også sådan, at hvis du først er gået i panik én gang på et stof, så er der stører chancer for, at alene virkningen af stoffet, kan fremkalde de samme tanker.....

Så: Tag en pause, lad være med at ryge hvis du ikke føler dig tryg og lær at gennemskue dine egne katastrofetanker :wink:

Titel:
Medlem

Jeg må erklære mig 100% enig med støj ninja. Man er nødt til at lære at gennemskue sine "paranoiatanker" hvis man har det på den måde (sådan har jeg det også selv). Desuden hjælper en god lang pause en hel del, og man kan efterfølgende ryge sig skæv med fornyet mod hvis det er det man vil...

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark (København)
aliaarhus skrev:
Men jeg bliver virkelig også mærkelig, hvis jeg ryger fra en joint med tobak der ikke er ristet. Jeg får hovedpine, kvalme, skælven, uklarhed i hovedet og bliver også paranoid.

Så kunne løsningen på flabbe's problem måske være, at ryge rent hash uden tobak i. Det gør jeg i hvert fald nogle gange, og jeg har aldrig rigtigt oplevet paranoia på hash, men jeg har også altid være grundig med at riste tobakken.[/quote]

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Tror sgu det er begrænset hvor meget niko har at sige, om man får det dårligt.. men nikotin er jo kraftige sager, så ikkerygere har naturligvis lettere ved "od"!!

har selv puffet de sidte 5 år, uden de store pauser... ellers skift til en anden tjald, ... det kan sku være forfriskende at skifte type og kvalitet for en periode!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
Jeg har røget i ca. 7 år, og har kun haft én periode hvor jeg var i en tilstand der var ret ubehagelig. Og det var for 4 år siden, hvor mit forbrug var meget højt. Hver dag, og kæderygning (næsten) af joints og smøger.
I dagtimerne var jeg utrolig stenet, og i den periode, hvor det var værst (ca. 3-4 måneder), sagde jeg stort set ingenting til folk. Jeg blev paranoid på den måde, at det, folk sagde til mig (bare almindelig snak) blev drejet i min hjerne til at det var noget, de sagde for deres egen skyld...det er lidt svært at forklare, men ord blev bare "tomme" på en eller anden måde. I virkeligheden var det bare mig der var "noget galt med", pga. at jeg røg 5-6 joints hver aften!
Jeg tog næsten aldrig initiativet til at starte en samtale, og var meget mut og må have været en ¤pain in the ass¤ at være sammen med. Jeg filosoferede alt for meget over de dårlige oplevelser jeg havde haft i mit liv, og især på min familiebaggrund, som (på trods af at det er en kernefamilie) er lidt broget. Men det er en helt anden snak, som vi kan tage på et senere tidspunkt...(!) (Årsagen til, at man ryger galar).

De fleste, der ryger fede, kan nok nikke genkendende til den der, med at man sidder nogle stykker, og man har knapt nok slukket en joint, før der sidder en i gruppen og rister en ny smøg... Det var det, vi var nogle stykker, som gjorde i den periode af mit liv, som jeg omtaler her.
Jeg røg også bong på det tidspunkt (hvilket jeg ALDRIG gør mere, da der er nogen der siger, at der kan dannes svamp i lungerne. Det skulle være pga. at man ryger tjalden igennem vand, at der ryger vandpartikler med ned i lungerne - og det skulle så danne 'grobund' for svampelignende vækster på lungerne. En skræmmende tanke. Desuden fik jeg tit hosteren på, når jeg røg på bongen... Så jeg holdt helt op med bonger og chillummer og så videre, og ryger nu kun joints (ca. 1 dagligt, lidt flere i weekenderne). Rører ikke hårdere ting (kun en meget sjælden gang amf eller psyller).

Der er flere grunde til, at det er en dum idé at kæderyge fede (eller bong):

1) Man ødsler med hashen, ment på den måde, at man i forvejen er skæv, det er faktisk ikke nødvendigt at lave en ny joint, eller stoppe et nyt bonghoved, men man gør det alligevel.

2) Man bliver stenet i hverdagen og uengageret i livet og andre mennesker

3) Pengepungen bliver lænset

~

Så mit råd til dig er at skære radikalt ned på dit forbrug eller (som andre er inde på) stoppe helt. Jeg holder nogle gange pauser (højst et par uger) hvis jeg kan mærke, jeg er ved at blive paranoid eller lad.

Til syvende og sidst handler det bare om at mærke efter på sig selv, hvordan man har det, og moderere sit forbrug.

Håber du kan bruge denne kommentar til noget, og go' ryger.

PS! Jeg drikker altid kaffe og vand til mine joints, når jeg er derhjemme. Også et godt råd: Drik godt med vand, gerne 3-4-5 liter om dagen - hjernen kan godt lide at have noget at 'svuppe rundt i' ! En hovedpine kan tit afhjælpes ved at drikke 1 liter koldt vand.

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Thomas skrev:
aliaarhus skrev:
Men jeg bliver virkelig også mærkelig, hvis jeg ryger fra en joint med tobak der ikke er ristet. Jeg får hovedpine, kvalme, skælven, uklarhed i hovedet og bliver også paranoid.

Så kunne løsningen på flabbe's problem måske være, at ryge rent hash uden tobak i. Det gør jeg i hvert fald nogle gange, og jeg har aldrig rigtigt oplevet paranoia på hash, men jeg har også altid være grundig med at riste tobakken.

Jeg synes også det er synd at riste tobakken, da tobakken mister et eller andet - føler jeg. Men alligevel er der noget over smagen. Det smager stadig godt med ristet tobak, men der vil stadig være lidt nikotin + diverse andre kemikalier tilbage i jointsene.

Den bedste metode jeg har forsøgt mig med til dato, er helt klart at rense tobakken for diverse kemikalier: Vask tobakken med vand efter behov, spred det ud på et stykke bagepapir eller lignende, og lad det tørre. Efter en dag eller to, er tobakken klar til brug. Prima kvalitet, ingen nikotin, og den reneste hashrus man kan forestille sig i kombination med tobak :)

Personligt køber jeg rød Bali Shag og behandler det... virkelig god tobak :)

Jointen kan kradse lidt i halsen pga tobakken, men hellere dét end en forstyrret rus + forpestede lunger. God ryger, og bemærk renheden af rusen!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
aliaarhus skrev:
Vask tobakken med vand efter behov, spred det ud på et stykke bagepapir eller lignende, og lad det tørre. Efter en dag eller to, er tobakken klar til brug. Prima kvalitet, ingen nikotin, og den reneste hashrus man kan forestille sig i kombination med tobak :)

Jeg har aldrig hørt om det med at vaske tobakken... interessant tanke!!

Ellers kan man også bruge smøger af mærket Manitou. Det er ren tobak uden de sædvanlige kemikalske tilsætningsstoffer, der er i House-of-prince cigaretter.
Husk også et puste nikotinen ud af smøgen, under hele ristningsprocessen.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]