Jeg har røget i ca. 7 år, og har kun haft én periode hvor jeg var i en tilstand der var ret ubehagelig. Og det var for 4 år siden, hvor mit forbrug var meget højt. Hver dag, og kæderygning (næsten) af joints og smøger. I dagtimerne var jeg utrolig stenet, og i den periode, hvor det var værst (ca. 3-4 måneder), sagde jeg stort set ingenting til folk. Jeg blev paranoid på den måde, at det, folk sagde til mig (bare almindelig snak) blev drejet i min hjerne til at det var noget, de sagde for deres egen skyld...det er lidt svært at forklare, men ord blev bare "tomme" på en eller anden måde. I virkeligheden var det bare mig der var "noget galt med", pga. at jeg røg 5-6 joints hver aften! Jeg tog næsten aldrig initiativet til at starte en samtale, og var meget mut og må have været en ¤pain in the ass¤ at være sammen med. Jeg filosoferede alt for meget over de dårlige oplevelser jeg havde haft i mit liv, og især på min familiebaggrund, som (på trods af at det er en kernefamilie) er lidt broget. Men det er en helt anden snak, som vi kan tage på et senere tidspunkt...(!) (Årsagen til, at man ryger galar).
De fleste, der ryger fede, kan nok nikke genkendende til den der, med at man sidder nogle stykker, og man har knapt nok slukket en joint, før der sidder en i gruppen og rister en ny smøg... Det var det, vi var nogle stykker, som gjorde i den periode af mit liv, som jeg omtaler her. Jeg røg også bong på det tidspunkt (hvilket jeg ALDRIG gør mere, da der er nogen der siger, at der kan dannes svamp i lungerne. Det skulle være pga. at man ryger tjalden igennem vand, at der ryger vandpartikler med ned i lungerne - og det skulle så danne 'grobund' for svampelignende vækster på lungerne. En skræmmende tanke. Desuden fik jeg tit hosteren på, når jeg røg på bongen... Så jeg holdt helt op med bonger og chillummer og så videre, og ryger nu kun joints (ca. 1 dagligt, lidt flere i weekenderne). Rører ikke hårdere ting (kun en meget sjælden gang amf eller psyller).
Der er flere grunde til, at det er en dum idé at kæderyge fede (eller bong):
1) Man ødsler med hashen, ment på den måde, at man i forvejen er skæv, det er faktisk ikke nødvendigt at lave en ny joint, eller stoppe et nyt bonghoved, men man gør det alligevel.
2) Man bliver stenet i hverdagen og uengageret i livet og andre mennesker
3) Pengepungen bliver lænset
~
Så mit råd til dig er at skære radikalt ned på dit forbrug eller (som andre er inde på) stoppe helt. Jeg holder nogle gange pauser (højst et par uger) hvis jeg kan mærke, jeg er ved at blive paranoid eller lad.
Til syvende og sidst handler det bare om at mærke efter på sig selv, hvordan man har det, og moderere sit forbrug.
Håber du kan bruge denne kommentar til noget, og go' ryger.
PS! Jeg drikker altid kaffe og vand til mine joints, når jeg er derhjemme. Også et godt råd: Drik godt med vand, gerne 3-4-5 liter om dagen - hjernen kan godt lide at have noget at 'svuppe rundt i' ! En hovedpine kan tit afhjælpes ved at drikke 1 liter koldt vand.
|