noname skrev:
Kommer der flere og flere af den slags aber til? Mig bekendt er mange af de store abe-arter allerede temmeligt truede pga. krybskytter og illegal skovhugst, og det er jo ikke aber i naturen, der sætter sig ned og maler. Det er mennesker, der har lært dem det og derfor er det ikke synderligt imponerende. Den dag en abe tegner noget, der rent faktisk ligner noget og ikke bare er et par streger, som du selv siger, så bliver jeg imponeret.
Nu snakker jeg ikke udelukkende om at male. Bare det at en art kan finde ud af at benytte noget som værktøj, er et tegn på intelligens. Der er mange aber der bruger pinde og lignende sager til at få noget mad... f.eks. benytter de pinde til at stikke i jorden, for at få fat i myrer.
Desuden er der også lavet en masse tests med aber, der skulle løse forskellige opgaver, og jeg er ret sikker på at det er aber der er taget direkte ude fra naturen og som ikke er blevet belært i at gøre noget bestemt. F.eks. var der en abe, en stak bananer hængende i en snor fra taget og tre kasser. Aben regnede sig frem til, at ved at stable kasserne ovenpå hinanden, så var den i stand til at få fat i de bananer.
For mig er det forbandet fascinerende. For du kan ikke belære andre dyrearter (af hvad jeg ved af) til at gøre sådan noget. Og selvom det bare er streger og mærkelige ting og sager de tegner, så er det stadig fascinerende at det overhovedet kan lade sig gøre - desuden kan du ikke vide om der ligger dybe tanker bag hver eneste pinselstrøg de laver.
Skal de lave professionelle malerier og konstruere bygninger før du vil klappe i dine hænder? Det er godt nok høje krav du stiller til dyr, som mennesker generelt har set ned på, fordi de ikke har kunnet udføre så ordinære ting, som det de er i stand til i dag!
Det er farligt at være arrogant overfor dyr, bare fordi de ikke kan gøre det samme som os - det har været et problem i mange år efterhånden. Dyr bør roses til skyerne, når de udviser sådanne evner... om nogen har lært dem det eller om de selv har fundet frem til dem, er fuldstændig ligegyldigt.
Dyr og planter er intelligente væsener, mener jeg... og jeg mener også, at det er deres fysiske opbygning der umuliggør en udvikling af intelligens på samme linie som mennesker og aber. Men der er andre former for intelligens i denne verden. Dette ser vi specielt hos mennesker, der kan nogle ting som andre mennesker ikke kan, eller noget som ikke er blevet set før. Det kan man heller ikke forklare.
Og husk, at du og jeg også har gået i skole, omgået venner, familie og bekendte, som har lært os det vi kan i dag - alt fra madlavning og hvordan man benytter tøj, til at håndtere og benytte værktøjer. Nogen har lært dig alt det du kan - det er da ikke synderligt imponerende af dig? (blot for at vende diskussionen om).