Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 15:17

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Between somewhere, elswhere, right there and everywhere!
Folk som ikke interessere sig for ånder ect. og som kun vil kritistere og påpege deres syn på sagen:
Vær venlig at lade være med at skrive her! jeg er ikke interesseret i at hører hvem der ikke tror på ånde verdenen og hvorfor...
der er flere topics om ånder hvor der er diskutioner igang; vær venlig at rette jeres indlæg mod dem!

Først vil jeg sige at åndeverdenen, shamanism, inkarnation teorier osv. interessere mig utroligt meget og jeg har flere små teorier jeg har samlet op undervejs og som jeg tror på!
Jeg meditere tit over emnerne for at finde frem til holdbare og interessante teorier...

til emnet:

Jeg har siddet og læst en smule om the Ban Jankri (the yeti) som efter sigende skulle være en af de gamle shamaners guder.
Man skulle kunne tilkalde ham gennem trance og med en form for alkoholisk drik jeg ikke lige kan huske hvad hedder.

Er det virkeligt muligt at komme i kontakt med The Ban Jankri?
Jeg er af den overbevisning at det er muligt at kontakte ånderne, og blive vejledt/vildledt, men jeg ved ikke hvilke ånder jeg personligt kan kontakte...

Jeg går i klasse med en 29årig sygt intelligent fyr, som har nogle ekstremt spændende teorier og synspunkter...
1 år efter min konfirmation droppede jeg religion og besluttede mig for at melde mig ud af folkekirken osv.
for ca 1 år siden havde jeg min første psychedelika oplevelse, som iøvrigt var en af de fedeste oplevelser jeg har haft, og det ændrede meget i mit liv!
siden da har jeg vaklet i mine synspunkter og har ikke vidst hvad jeg skulle forholde mig til!
Men så begyndte jeg på HF og mødte ham fyren... på mindre end én uge havde han overbevist mig om en masse ting og teorier og jeg kender ham knapt nok...
Vi har snakket meget om 'bevidstheden' og åndeverdenen men jeg kan bare ikke få nok af den viden! :)

Og det er der jeg spørger:

Kan jeg kontakte hvilken somhelst bestemt ånd?

Er der nogle mægtige ånder der varetager større områder på djursland (det er den måde jeg opfatter det på... alt har en bevidsthed, stor eller lille! og nogle af de store, som The Ban Jankri, passer på hele naturområder mens andre måske kun passer en proton i f.eks. et vand-molokyle...)?

Er det muligt at kontakte f.eks. The Ban Jankri selvom han jo geografisk set slet ikke er i nærheden af mig? Altså er det ligegyldigt hvor i verden en ånd 'holder til' hvis jeg vil prøve at kontakte ham/hende/den?

Skal man være under indflydelse af psychedeliske stoffer for at kunne kontakte ånderne? (ikke fordi jeg ville have noget imod det! :) bare et spørgsmål af ren nysgærighed!)

Har nogle af jer haft nogle oplevelser på dette punkt? Altså har nogle af jer haft kontakt med ånder på f.eks. djursland?

Hvad gør i for at komme i kontakt med ånder? ofringer som, i The Ban Jankri's tilfælde, Alkohol? Remser? Dyb meditation? Sange?

Jeg håber på respons! især fra dig, Astral, da jeg synes dine teorier er meget spændende!

mvh
Foger

Insane psychedelia user!

Foger skrev:
Er det virkeligt muligt at komme i kontakt med The Ban Jankri?

http://www.psychedelia.dk/forum/profil ... ile&u=1104

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
Okay, hvis der ikke er andre, som vil snakke seriøst om dette emne, skal jeg da gerne komme med mit synspunkt.

Foger> Mit syn på sagen er også, at der eksisterer en åndeverden, det mener jeg slet ikke, der kan herske tvivl om mere. Men hvor meget indflydelse ånder har på vores jordiske liv, tør jeg ikke spå om. Jeg tror heller ikke de har 'ret' til at (skal vi kalde det) udspionere os.

Ang. Clairvoyance:
Tag nu f.eks. Frank Munkø (RIP) fra TV2 zulu's 'Åndernes Magt'. Han var efter min mening en plattenslager, som gættede sig frem ved at læse de mennesker, han besøgte. Men han havde en god psykologisk sans, og en livlig fantasi, det må man lade ham. Mediet ved navn Graham er jeg stadig ikke blevet klog på; han kunne lade sig selv gå i trance og lade en afdød ånd overtage hans krop...Dr. Karl Stromberg, som ånden kaldte sig. Når Graham blev frivilligt 'besat' af Dr.Karl, ændrede hans ansigt, væremåde og dialekt sig omgående... Det var ret spooky at se på, men jeg har stadig ikke fundet ud af, om han blot var en dygtig skuespiller?

Hvorimod der var ét medie i 'Åndernes Magt', som jeg vil betegne som den ægte vare: den dansk/engelske dame Marion Dampier-Jeans beviste stærke clairvoyante evner. Hun kunne simpelt hen videregive ting fra ånderne, som hun ikke havde en [jordisk] chance for at kende til....

Så hvad clairvoyante mennesker angår, er der , tror jeg, både de ægte og fakerne.

Ang. Kontakt:
Jeg har aldrig selv forsøgt at kontakte ånder, og jeg tror også det er noget, man skal være lidt forsigtig med. Man skal ihvert fald vide, hvad man laver (eller være sammen med nogen, som gør).
Jeg kender flere, som har haft held med den gammeldags ouija board teknik, men heller ikke her kan man vide sig sikker på, at man får fat i en ånd, som har gode intentioner. Jeg tror, ligesom mange andre, at vi beholder den identitet vi har i det levende liv, når vi går over på den anden side... Og derfor er der jo ligeså mange slemme sjæle som gode, derovre.

Ang. Psykedelika:

Jeg blev selv overbevist om eksistensen af den anden side, en gang jeg havde spist svampe (psyl.) i en skov. Det var meget stærkt, og for at gøre en lang historie kort, fik jeg en klar følelse af, at alt levende er forbundet her på Jorden, både planter, mennesker og dyr, og denne sjælelige forbindelse er (i min teori) den, som man bliver 'en del af', når man forlader ens jordiske hylster (sit korpus, red.).
Om man kan bruge svampe eller lignende til nogle trance ritualer vil jeg ikke kunne udelukke, men det var ikke noget jeg personligt ville rode mig ud i.

:-)

Titel:
Medlem

Drumstick skrev:
Hun kunne simpelt hen videregive ting fra ånderne, som hun ikke havde en [jordisk] chance for at kende til....

Jeg er meget skeptisk over de folk man ser i TV. Mange mennesker glemmer tit at være kritiske overfor det de ser i TV. Denne kvinde kunne jo sagtens have fået en masse informationer inden showet startet og så ellers bare lade som om at hun ikke vidste noget på forhånd.

Jeg er hverken overbevist om at der findes ånder eller at der ikke findes ånder, men bare husk at det er meget let at snyde i TV programmer som omhandler disse ting.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Drumstick:
Jeg siger mange tak for et seriøst svar!!

Du skrev:
Jeg har aldrig selv forsøgt at kontakte ånder, og jeg tror også det er noget, man skal være lidt forsigtig med. Man skal ihvert fald vide, hvad man laver (eller være sammen med nogen, som gør).

og jeg er helt enig! Det skal man have noget kendskab til og ja, være sammen med en eller flere der har lidt kendskab til sagen!

Jeg har selv været i kontakt med en af mine afdøde katte engang, uden pis!
Den svarede ikke klart og blev hurtigt 'træt' af at snakke med mig!
desuden kom den med nogle tvivlsomme udsagn, som viste sig ikke at holde stik...
men jeg kan love for at jeg havde kontakt! tror det eller lad vær...

tak igen for at svar drumstick! :)

mvh
Foger

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
@Foger:

Selv tak, jeg synes det er et interessant emne, og noget som jeg går og lommefilosoferer en del over!!

:)
Jeg har lige læst en bog om emnet; den er skrevet i 1975 af en ungarnsk teosof bosiddende i USA: Jeg har snakket om bogen i et andet indlæg her på Psy. Hun tester i bogen forskellige "Supermennesker", som har evner udover det sædvanlige. Viola Petit Neal er en af disse mennesker.
Bogen hedder (samt biblioteksnummer);

- 13.9 (Bib.) Karagulla, Shaffica: "Det Kreative Sind"(1975)

Lige nu er jeg igang med en bog fra 1986, også skrevet af hende, sammen med Viola Petit Neal, som var clairvoyant (dvs. klarseende), og som bla. om natten var til forelæsninger (i drømme), hvor hun lærte om healing, telepati, Gud, og så videre. Når Viola var i denne trance tilstand kunne hun tale med Shaffica, som optog det hele på bånd. Viola beskrev overgangen til den anden bevidsthed som at gå gennem et forhæng. Shaffica kunne så stille spørgsmål til Viola, og hun kunne så spørge 'læreren' om disse ting. Meget spændende, men jeg er kun nået ca. 1/5 DEL ind i bogen indtil videre!

- 13.9 Neal, Viola Petit: "Gennem Forhænget" (1986)

De har bøgerne på biblioteket, og ka' varmt anbefales :!:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In the door, up the stairs.
Lad os da endelig høre om resultaterne, Drumstick.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Ok, et par indlæg slettet... Men vitsen beholdt, for jeg synes sku den er meget sjov :D..
Og angående ånder, så har jeg ikke noget at sige, og er ikke engang sikker på at jeg vil klassificere det som filosofi. Men jeg lader det stå for nu... For der kan jo sagtens komme noget spændende ud af dette som jeg ikke selv ved noget om..

-Odden

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I am everywhere
Odden skrev:
Ok, et par indlæg slettet... Men vitsen beholdt, for jeg synes sku den er meget sjov :D..
Og angående ånder, så har jeg ikke noget at sige, og er ikke engang sikker på at jeg vil klassificere det som filosofi. Men jeg lader det stå for nu... For der kan jo sagtens komme noget spændende ud af dette som jeg ikke selv ved noget om..

-Odden

Nu er det jo dig der er moderator på dette forum, og du lader jo så også emnet stå, men i beskrivelsen af dette forum står der:

Et seriøst forum hvor man kan diskutere nogen af de dybere aspekter i psykedeliske oplevelser, og de shamanistiske/filosofiske overvejelser man tygger på for tiden.

Er det ikke en del af den shamanistiske tradition at kontakte ånder?

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Det kommer an på hvordan man snakker om det.

Ofte er åndegejleri en gang pseudo-shamanisme, som, ligesom pseudovidenskab, ikke kan betragtes som shamanisme, eller pseudo-videnskab som videnskab....

-Odden

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fandens Ferieparadis...
Foger skrev:
Jeg har siddet og læst en smule om the Ban Jankri (the yeti) som efter sigende skulle være en af de gamle shamaners guder.
Man skulle kunne tilkalde ham gennem trance og med en form for alkoholisk drik jeg ikke lige kan huske hvad hedder.

"The Yeti drinks schnaps too so he's like a real shaman"

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Copenhouse
Foger >

Det helt centrale spørgsmål er hvad du VIL med eventuel åndelig kontakt ???

Det lyder for mig som om du bare er fascineret af selve idéen om åndelig kontakt ...

Åndernes magt min bare røv. Og alle de der pseudo-clairvoyante 'ellers arbejdsløse' gamle husmødre, som har været på 14 dages "bliv clairvoyant" kursus kan også bare smutte - for de aner ikke en dyt ... Måske er de i kontakt med noget, men hvad det "noget" er, er der ingen som med sikkerhed ved. Og tit er det ret ubrugelige informationer.

Informationer om fremtiden er også, efter min mening, en karmisk dum ting at gøre. Man ødelægger sin mulighed for sand vilje - som er meget mere anvendeligt og brugbart -basta. Dog kan denne viden i visse tilfælde brugs konstruktivt - som en forståelse, som giver mulighed for bedre handlen / sand vilje.

Udover det - så tror jeg (tror - jeg ved ikke) at man skal være ekstremt påpasselig med at skabe kontakt - på den ene eller anden eller tredje måde. Der er mange forskellige teorier om ånder, een af dem er den om jordsjæle, som hænger fast mellem denne verden og den næste, og de lever så angiveligt af levende menneskers æterlegemer. meget spooky, og de er svære at komme af med.

Jeg siger ikke at jeg tror på disse jordsjæle, men bare et eksempel på een af de mange forskeliige teorier om ånder. Dvs at hverken DU, JEG eller nogen som helst SHAMAN i realiteten ved en skid om hvad der foregår på andre planer, og hvordan man roder sig ordentligt ud af eventuelle vanskeligheder.

Og her kommer Zen-buddhisten op i mig:
Hvad fanden betyder det overhovedet om der er ånder? Og hvad der sker når vi dør? Vi er jo bare lige her.

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
olipower skrev:
Foger >Og her kommer Zen-buddhisten op i mig:
Hvad fanden betyder det overhovedet om der er ånder? Og hvad der sker når vi dør? Vi er jo bare lige her.

Ligesom overvejelserne om døden og ånderne er det ... :wink:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Ikke i din umiddelbare nærhed.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Og jeg vil lige citere Bodhidharma:

Student: But why shouldn’t we worship Buddhas and bodhisattvas?

Bodhidharma: Devils and demons possess the power of manifestation. They can create the appearance of bodhisattvas in all sorts of guises. But they’re false. None of them are Buddhas. The Buddha is your own mind. Don’t misdirect your worship.

:P

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Olipower skrev:

well... Jeg er overbevist om at jeg vil få mere forståelse ved kontakt med det spirituelle.

Det er dog i mellemtiden blevet bevist for mig:
Efter et temmeligt heftigt syretrip hos Esbon kom vi rigtigt tæt på det spirituelle; hændelser under trippet, man normalt ville kalde hallu'er, som 4 personer oplever på præcis sammen måde og ser de samme ting... hmm det er lidt indviklet... vi skriver helt sikkert triprapport!
efter dette trip føler jeg at jeg har opnået en del forståelse jeg ikke besad førhen...

mange tak for alle jeres svar! :D

Mhv
Foger

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Foger skrev:
Olipower skrev:

well... Jeg er overbevist om at jeg vil få mere forståelse ved kontakt med det spirituelle.

Det er dog i mellemtiden blevet bevist for mig:
Efter et temmeligt heftigt syretrip hos Esbon kom vi rigtigt tæt på det spirituelle; hændelser under trippet, man normalt ville kalde hallu'er, som 4 personer oplever på præcis sammen måde og ser de samme ting... hmm det er lidt indviklet... vi skriver helt sikkert triprapport!
efter dette trip føler jeg at jeg har opnået en del forståelse jeg ikke besad førhen...

mange tak for alle jeres svar! :D

Mhv
Foger

Det er altid rart med beviser. Jeg ser frem til at blive begavet med dem.

Titel:
Insane psychedelia user!

Drumstick skrev:
Foger> Mit syn på sagen er også, at der eksisterer en åndeverden, det mener jeg slet ikke, der kan herske tvivl om mere.

:roll: :roll: :roll:

FFS!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hmmmm.... Jeg havde skrevet en længere tekst, men så gik det op for mig, at jeg ikke gider skrive længere tekster til religiøse mennesker.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Daffy og God Machine:

Foger skrev:
Folk som ikke interessere sig for ånder ect. og som kun vil kritistere og påpege deres syn på sagen:
Vær venlig at lade være med at skrive her! jeg er ikke interesseret i at hører hvem der ikke tror på ånde verdenen og hvorfor...
der er flere topics om ånder hvor der er diskutioner igang; vær venlig at rette jeres indlæg mod dem!

Manden vil høre om erfaringer og metoder, ikke afkræves beviser og svines til, hvor svært kan det være at forstå?

Foger: Jeg vil blot sige at jeg tror det er en dårlig idé at arbejde bevidst på at kontakte ånder, da kontakten med disse som jeg ser det blot er en lille del af en meget stor virkelighed, og man kan nemt komme til at skyde sig selv i foden. En bedre metode er sandsynligvis at arbejde seriøst med sig selv, så er det ganske muligt at man i den proces opnår kontakt med "ånder", men det vil som regel være noget som er mere relevant for den proces man iøvrigt er i gang med.

Når det er sagt, vil jeg dog tilføje at der mig bekendt ikke rigtigt findes nogle generelle regler for hvad der er godt og skidt for alle. Nogle kan opnå store ting med bestemte metoder, hvor andre skal gå en helt anden vej for at opnå noget tilsvarende... hvis man da kan tale om "tilsvarende" i denne forbindelse.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]