Hmm, ikke for at være ordkløver.... For jeg er sådan set enig i folks indlæg i denne tråd: At livet og ens identitet er under konstant udvikling. Og derfor også ens holdning og måde at færdes på i verden.
Men jeg må lige komme med en kommentar til Jespers indlæg :
Det er rigtigt at vi skaber vores identitet ved at forholde os til det samfund vi nu engang lever i, altså at drage erfaringer og derigennem tilpasse os i forhold til det sted i livet vi nu engang står, på et givent tidspunkt. Men erfaringer man får i et trip mener jeg da så absolut har lige så stor indflydelse på ens identitet og forholden sig til verden, som alle mulige andre erfaringer man drager sig.
Jeg ville formulere det på denne måde (som vist egentligt ikke adskiller sig væsentligt fra det der allerede er sagt, men her kommer det så med mine ord) :
Det er ikke meningen eller muligt at vi skal forstå alle de erfaringer vi drager os, blot akseptere at vi ser forskellige vinkler af vores liv og vores måde at forholde sig til det på gennem forskellige erfaringer. Med tiden falder tingene på plads. Din hjerne skal nok selv arbejde på de ting den har brug for at arbejde med. Udarbejdninger af systemer hjælper hverken fra eller til.
Det drejer sig simpel hent bare om at tilpasse sig til det der føles rigtigt for en. Du har oplevet det du har, du har forstået det af det, du kunne forstå. Oplevelsen forsvinder ikke men giver automatisk mening, når de ting der skal til, for at du forstår den er på plads.
Det er self. en god ting at overveje sine oplevelser og handlinger, så ændre ens syn sig på verden automatisk. Det nytter ikke noget at opstille regler for hvordan det burde være. Og du bliver helt sikkert íkke klogere på dig selv, ved at vide hvordan alting hænger sammen logisk eller historiemæssigt. Du er den du er, det eneste der ændre sig er måden du anskuer det på. Det gøres ikke ved at efterleve en bestemt fillosofi, men at efterleve ens holdninger, og så se hvad der sker. Du har fået det ud af trippet du skulle få, det viser sig sikkert at blive mere med tiden. Men lige nu er det bare en oplevelse. Lev livet og se hvad der sker, så intergreres dine oplevelser automatisk.
Det er ihvertfald den erfaring jeg har draget, og jeg har rodet en hel del rundt. Og gør det for såvidt stadigvæk. Men jeg er begyndt at forstå og aksepterer at det er/har været nødvendigt for mig.
Konkrete problemer kan man hjælpe med. Overvejelser om hvordan verden hænger sammen er kun tidsfordriv. Oplevelser af hvordan verden hænger sammen skal bruges til noget før det giver mening, og hvilken mening det giver for dig ved kun du.

Fortsæt dit liv som du plejer og ret det til efterhånden. Og hvis din hjerne kører rundt med alt for mange spørgsmål, som du aligevel ikke kan svare på, så giv dig til at meditere eller simpelthent bare tag en pause, slap af og kobbel fra.

Helt sikkert lettere sagt end gjort, men der er ikke så meget andet at gøre.