Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 00:02

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I am everywhere
Hej, jeg er på 30 mg paroxetin (ssri) dagligt, men jeg har dumt nok ikke fået købt. :? Troede "abstinenserne" var knap så slemme, når jeg nu var gået ned på halv dosis. Det er de sådan set også, men jeg er sku' lidt smadret og svimmel. :?
Jeg kan ikke få skaffet penge til at købe før i morgen, jeg har imidlertidigt noget peganum hermala, som jo er en maoi.
Nogen der ved, om jeg bruge det til at fjerne bivirkningerne, indtil jeg kan få købt, eller om det ville være direkte dumt?

I så fald hvor meget pulver vil i skyde på, at jeg skal spise?

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Periferien af Århus
jeg mener at have læst på netdoktor at man skal være MEGET påpasselig med at blande en MAOi med SSRi'er.

I hvert fald ikke noget jeg ville rode mig ud i, uden kyndig vejledning fra læge.

Titel:
Insane psychedelia user!

Prøv lige at tør øjnene og spænd hjelmen, doooo'. Du er godt nok sølle hvis du ikke kan tåle en smule udtrapningssymptomer og med det samme griber til alternative metoder. Tag den med ro og vent med at få dit zombie-narko til i morgen og lad for guds skyld vær med at tage noget andet sammen med - og da slet ikke en MAOI!

Man skal aldrig mixe SSRIs og MAOIs, uanset hvad. Du kan risikere at få serotonin syndrom, som jeg kan love dig for ikke er særlig behageligt.

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Treasure skrev:
Du kan risikere at få serotonin syndrom, som jeg kan love dig for ikke er særlig behageligt.

Med serotonin-syndrom kan der medfølge eufori :P

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Drop idéen omgående, det er potentielt dødeligt at mixe MAO-hæmmere og SSRI'er.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In the door, up the stairs.
yeti skrev:
Drop idéen omgående, det er potentielt dødeligt at mixe MAO-hæmmere og SSRI'er.

Yeti, I completely agree with your words.

Du må aldrig blande SSRI med MAOI. Som yeti skriver kan det i yderste tilfælde være dødeligt, og jeg kan ikke få øje på, at der skulle være en umiddelbar positiv effekt ved det.

Desuden har jeg svært ved at forestille mig, at du ligefrem kan få rent somatiske symptomer pga. af en dags eller tos manglende medicinering. Særligt når du trods alt "kun" er på 30 mg. Mon ikke det er psykosomatisk?
Og lad nu være med så at dosere dig selv 60 eller 90 mg i morgen. Det hjælper jo ikke noget. ;)

Titel:
Medlem

aliaarhus skrev:
Treasure skrev:
Du kan risikere at få serotonin syndrom, som jeg kan love dig for ikke er særlig behageligt.

Samt opkast, diarré, koma og i værste tilfælde død. Der findes et par "experiences" på erowid fra folk der har prøvet serotonin-syndrom.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

aliaarhus skrev:
Treasure skrev:

Det kan der også ved at springe ud fra verdens højeste bygning uden faldskærm eller anden form for sikkerhed.
Sådan et råd er vel egentlig fint nok - hvis det var kommet efter de mere opbyggelige af slagsen!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tak, til Tjille :)... Omend det nogenlunde var, hvad jeg selv tænkte.
Men det kunne jo være nogen herinde havde erfaringer, eller indgående viden omkring det.

Nederstående er især henvendt til treasures og Godmaschines bedervidende omend ikke særligt intelligente kommentare til mit spørgsmål:

Hmm, zombienarko.... Jeg skulle hilse at sige fra egen erfaring, at dagligt hashbrug, gør en væsentligt mere zombie end ssri gør :roll:..... Hvis jeg bare skulle have narko, ville jeg nok have røget en gang hash, men tvivler nu på at det ville modvirke symptomerne. Da de to stoffer ikke har voldsomt meget at gøre med hinanden. Desuden er det jo for satan ikke for sjovt, jeg har ædt det, men fordi jeg har haft en depresion.

Nej, det er ikke psykosomatisk.... Men derimod meget fysisk, prøv at spørge en læge. Man bliver svimmel og desorienteret, og det er svært at samle tankerne. Har intet at gøre med hvordan ssri'en påvirker psyken. Men derimod, hvad der foregår rent kemisk i hjernen, når den har været vant til at serotonin niveuoet er blevet holdt kunstigt i balance.

Er det netop ikke serotoninsyndron man oplever, når man ikke tager nogen form for hæmmere, fordi alt det tilbageholdte serotonin pludseligt bliver frigivet :roll:

Og nej, jeg har ikke tænkt mig at tage dobbelt dosis fordi jeg ikke har taget det i et par dage. Har sku' en nogenlunde idé om hvordan det virker.

Hold jer for satan til spørgsmålet istedet for at komme med alle mulige hjemmestrikkede tanker, og fremstille dem som om det er den ultimative endegyldige sandhed.
Men det er jo det sædvanlige herinde :roll:

Og til dem der holdt sig til spørgsmålet:

Jeg taler jo netop ikke om at blande det, selvom jeg godt kan læse på den medfølgende vejledning, at de fraråder at man påbegynder em ssri behandling, op til 14 dage efter at man har været i behandlindling med maoi.
Tænkte bare at det da vist virker på samme måde, bortset fra at maoi virker på flere receptorer, kunne det måske afhjælpe de fysiske symptomer.

Er nu over det værste, og jo oplevde også eufori efter min svimmeltur, er dog stadigt lidt svimmel. Overvejer også at stoppe, nu da de værste symptomer er ovre, og se hvilken indflydelse det har på mit humør.

Senest rettet af Åndsamøbe 27 sep 2005 01:50, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er ikke bare hjemmestrikkede forslag, jeg kommer med, Åndsamøbe. Jeg deltager ikke ret meget i den konstruktive HR her på sitet - alene fordi jeg ikke mener, jeg har viden nok til at bidrage kvalificeret. Når jeg så forsøger at bidrage konstruktivt med råd og anbefalinger, så er det fordi, jeg mener, jeg har noget at bidrage med. Og det mener jeg faktisk, jeg har i netop dette tilfælde.
Jeg har selv erfaring med SSRI, og det er ikke bare for at sige noget, jeg skriver. Jeg har været på 80 mg på et tidspunkt, men er nu nede på 20, hvis det ellers har nogen relevans. :D Jeg har ikke på noget tidspunkt oplevet en somatisk reaktion, som var betinget fysiologisk af mit brug af citalopram. Jeg har prøvet at misse en dosering i ny og næ - også da jeg var på 80 mg. Det er måske nok også forkert at tage dette udgangspunkt alene, og det kan jeg da godt se. Det kan sagtens være anderledes for dig at glemme at tage din daglige dosis.
Det rykker dog ikke ved, at du skal holde dig langt væk fra MAOI'er i din situation. Din serotoninproduktion skal nok komme op igen, når du får købt pillerne og taget dem. Det væsentlige for dig lige nu må vel være, at du er klar over situationen og ved, at der er en ende på den evt. elendighed.

De bedste ønsker

GM

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ok. det må du undskylde så :oops: ..... Var vist fordi, jeg læste dit indlæg efter treasures tåbeligheder, og opfattede din bemærkning om at jeg ikke skulle tage dobbeltdosis, som udtryk for den samme nedladende holdning som treasure udviste... Det er jeg sku' ked af :?

Men tak :), det er så også 2 dage siden jeg sidst har taget. Fik taget de sidste 10 mg i går mod normalt 30.... Har prøvet det et par gange, da jeg var på højere dosis, og der var svimmelheden sku' slem, iblandet dårligt humør.... Denne gang lader symptomerne nu til at være overvejende fysiske, så det er forhåbenligt et godt tegn :)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Du skal da ikke undskylde noget. Jeg stillede jo trods alt spørgsmålstegn ved, om dine somatiske reaktioner var andet end psykosomatiske. Og jeg må da indrømme, jeg tvivlede på, de var andet. Det var baseret på først og fremmest egen erfaring, dels andres erfaring. Jeg har en ven, som oplevede et bombardement af fysiske reaktioner i begyndelsen af sit brug af citalopram, men har ikke hørt om eller oplevet nogen somatiske bivirkninger ved en dags eller tos glemsomhed. Eller det vil sige: det havde jeg ikke hørt om. Det har jeg nu.

Måske lidt OT: har du været eller er du i anden behandling end rent medicinsk?

Senest rettet af Djohn Djohnson 27 sep 2005 02:56, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har røget hash næsten hver dag i 2 år, indtil for lidt over 1 md siden, og tager en vitaminpille hver dag :P

Ja, gik til psykiater på et tidspunkt, men det fik jeg nu ikke synderligt meget ud af, og stoppede. Men jeg er begyndt at gå til psykolog, og så håber jeg at komme ind på stolpegården, som er et offentligt psykoterapeutisk center, der ligger vægt på gruppeterapi, drevet af psykologer og psykiatere, med ergoterapeuter og socialrådgivere tilknyttet.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg kender ikke Stolpegården, så der må jeg melde pas. Efter diverse afstikkere har jeg fundet mig godt tilrette med en kognitiv behandling hos enb psykolog. Det har i hvert fald hjulpet mig.
Min kæreste, som var pænt langt ude både hvad angår stofmisbrug og mental habitus, har ligeledes været rigtig glad for kognitiv psykoterapi, men det tåler nu ingen sammenligning med min terapi. Først og fremmest foregår hendes som gruppeterapi. Hun har haft uvurderlig gavn af det. Jeg håbver da, du ligeledes kan få stor gavn af det. Selvom det i perioder nok kan forekomme temmelig træls!

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Åndsamøbe: Du må undskylde hvis jeg har udtrykt mig uklart. Jeg snakker om at "mixe" dem fordi der ikke er passeret længere tid end tilfældet er, og det betyder at risikoen for ubehagelige reaktioner muligvis stort set vil svare til hvis du var fortsat med at indtage SSRI'erne.

Titel:
Insane psychedelia user!

Åndsamøbe -> Det handler ikke om hjemmestrikkede tanker eller om partout at skulle være nedladende, men dit topic virker altså, undskyld udtrykket, en smule ynkeligt. Jeg forstår godt din mening med at ville spørge om hvorvidt det er forsvarligt at blande de to eller erstatte den ene med den anden, men grunden til det er altså lidt...

For det første tror jeg ikke du kan mærke nogen ophørssymptomer ved at "mangle" én dag i din behandling. Ophørssymptomerne kommer som regel først i løbet af en uges tid, værst i 1-2 uger efter stoppet, altså mellem første og anden uge.

Hvad angår serotonin-syndrom, så er det noget der opstår ved for stor stimuli af serotonin-receptorerne, men ikke det samme som ved indtagelse af serotonin-agonister som f.eks. diverse hallucinogener, selv om der er visse symptomer der er fælles. Hvad du mener med at man ikke tager nogen hæmmere og så får serotonin-syndrom fordi alt det tilbageholdte serotonin bliver frigivet forstår jeg ikke helt hvad du mener. Med en SSRI blokerer du for genoptaget af serotonin, som gør at der kommer mere serotonin i synapsen. Ved blokering af MAO (Monoaminooxidase) med en MAO-I bliver serotoninet ikke nedbrudt og det gør igen at der kommer mere serotonin i synapsen. Og som du skriver, virker MAOI ikke på receptorer da det er en enzym-antagonist og ikke en receptor-agonist. Håber du forstår hvad jeg mener - og i øvrigt mente jeg ikke med "zombie-narko" at SSRI skulle være narko, for det er det bestemt ikke, men, som du måske selv har oplevet, bliver man ret dvask og nærmest helt åndsfraværende, i behandling på SSRI.

Naturligvis er der forskellige bivirkninger ved de forskellige præparater, men jeg skulle mene den dvaske tilstand er ret generelt for de fleste.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Du er dog utrolig, har du nogensinde overvejet at blive polittiker. :roll:

Hvad laver dine holdninger til ssri gennerelt og dine vrangforestillinger om min motivation for at oprette denne tråd i det hele taget i dette emne? :?

Belv lidt klogere omkring det rent tekniske nu ihvertfald, og du skal da have tak for, at du gider at uddybe. Hvis ikke lige det var fordi det ligner et dårligt forsøg på genoprette din egen "ære". Dit indlæg længere oppe står der sådanset stadigtvæk.
Du har ret i at ssri på mig også virker lidt sløvende, eller rettere som om at det lige tager toppen af følelserne og indlevningsevnen. Men det er intet imod, hvordan jeg havde det uden. At kalde det et zombie stof er simpelt hen, fuldstændigt langt ude. Og jeg kan da ihvertfald konstatere, at selv under påvirkning af ssri, har jeg væsentligt mere selvindsigt, end du formodentligt nogensinde får. Så du burde være den sidste til at tale om zombier.

Dine tanker om hvorvidt jeg har kunnet mærke noget eller ej finder jeg ligeledes yderst upassende og direkte usmagelige. Hvad helvede bilder du dig egentligt ind :evil: (formodenligt at du er en fantastisk fyr, der bare har styr på lortet. Jeg kan så oplyse om, at for mig ligner du en opblæst nar) ..... Jeg kender en der tager samme præperrat som mig, og får nødagtigt de samme bivirkninger... Og når jeg husker tilbage på i går, og ser min måde at formulere mig på, b.l.a i dette indlæg. Står det mig ihvertfald klart at disse "abstinenser" er meget virkelige og meget kraftige.

Tsk, tsk :roll:

Ps: Det er måske også ynkeligt at tage en panodil, hvis man har ondt i hovedet, i din lille indskrænkede verden?

Titel:
Insane psychedelia user!

Hmm... skal vi ikke lige holde lidt igen på violinen?

Jeg prøvede nu blot at uddybe nogle tekniske aspekter omkring virkningsmekanismerne mellem henholdsvis SSRI's og MAOI's, som du, som det så ud for mig, ikke havde synderlig godt styr på. Jeg prøvede blot at informere - intet andet. Jeg kunne sagtens slette mit første indlæg, men hvad skulle formålet med det være? Jeg er jo ikke socialminister vel! :P

I øvrigt står jeg stadig ved det jeg skrev, så det kan jo være lige godt...

Hvad du synes om mig er egentlig for sagen ret irrelevant, og jeg kunne med sikkerhed også finde på en masse personlige ting at sige om dig, men det hører ikke rigtig diskussionen til, ud over at der naturligvis ikke er noget mere åndssvagt, end at sidde og diskutere over internettet og min far kan tæve din far.

Hvorfor jeg kaldte det et zombie-stof er stadig som jeg skrev, pga. den dvaskhed, omtågethed og ligegyldighed som man typisk bliver ramt af, hvilket sker med de fleste SSRI'er.

I øvrigt tænkte jeg godt på, at du nok ville blive lidt sur ved at jeg skrev hvordan du havde det, ud fra nogle almene facts og det kan godt være det var lidt for overmodigt, men stadigvæk står jeg ved at man altså først møder deciderede ophørssymptomer efter 3-5 dage. Om dine symptomer var udløst af frygten for at du ikke havde fået din medicin den dag og hvad der så ville ske, er svært at sige og det kan jeg jo kun spekulere om - måske, måske ikke - men jeg synes stadig det er lige lovlig drastisk, at skulle gribe efter noget alternativt, når man ved at man kan rette op og gøre det godt igen dagen efter. Jeg kan ihvertfald kun sige, at jeg er glad for at du skrev herinde og spurgte først, frem for bare at have kastet dig ud i et hovedløst eksperiment, som sandsynligvis ikke ville have haft det bedst tænkelige udfald.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ok, der tvister du den så lige.... Point taken, point taken :P

Har nu stadigt svært ved at se, hvordan jeg skulle have opfattet formuleringen i dit første indlæg, som andet end en personlig fornærmelse. :?

Men lad nu det ligge.... No harm done, no bad feelings :wink:

Titel:
Insane psychedelia user!

Jeg overreagerede måske lidt, men jeg måtte altså også lige rive mig lidt i håret da jeg læste hvad dit grundlag for at blande SSRI og MAOI var.

Som udgangspunkt, lad vær med at eksperimenter med sådan noget på egen hånd, så længe du får noget, som du ikke med sikkerhed kender virkningen af. Og hvis der er problemer mht. dosis så snak med din læge i stedet og lad ham hjælpe dig med at få rettet op på problemet.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]