Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 12:50

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej boyz n girls

Har just anskaffet mig følgende:
Skab i målene 70x70x180
400W HPS med reflektor
Hejsningssystem fra hydroponics
50 l jord
4 spande(-som potter)
Gødning til veg. fase
gødning til blomstr. fase
termometer

Og mine kim-planter spirrer så småt i min vindueskarm, så der er ikke længe til at de skal over i mit nye skab...
MEN... som i nok kan læse har jeg hverken anskaffet ventilator eller blæser. Er det nødvendigt?

Og så lige en anden ting. Nogle siger at lampen skal hænge 40cm og andre 80cm fra planterne. Nogen der kan gøre mig lidt klogere på hvad den rigtige afstand er?

Takker på forhånd!!

P.S. Kan slet ikke vente til mine planter bliver store, smukke og lige til at høstes og derefter ryges :D

P.P.S. Jeg har altså erkendt, at HPS lampe er sagen... og endda ikke så dyr en sag :)

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Periferien af Århus
En blæser eller flere ville nok være en yderst god investering. Har dog ikke selv prøvet at dyrke i skab, men har nogle venner fik nuked deres stakkels små kimplanter i et lignende set-up som dit. Men jeg ved så ikke hvor tæt lampen har været derpå. I hvert fald skal du være forsigtig med ikke at hænge den for tæt på i starten, især når du ikke har nogen ventilation.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Det er da et helt fornuftigt setup du har anskaffet dig. Når du har sat lampen op, kan du få fornemmelsen af hvor meget varme den giver. Find ud af hvor tæt du kan have din hånd på lampen, uden at det bliver ubehageligt. Det plejer gerne at passe med en afstand på 30-45cm, men det kommer selfølgelig også an på din udluftning.

Ja, du skal helt klart have anskaffet dig noget ventilation. Evt. en ind- udsugning og en blæser til inde i skabet.

Titel:
Junior medlem

Hejsa Pigebarn :-)

Velkommen til denne herlige verden det er at dyrke skunk :wink: . Du kan godt regne med at du bliver bidt af det. Det er en hobby jeg har haft meget stor glæde af, og stadig har! :)

Citat:
MEN... som i nok kan læse har jeg hverken anskaffet ventilator eller blæser. Er det nødvendigt?

Ja, ser du, Ventilation omkring dine planter har 3 væsentlige formål:

1. at skabe cirkulation for derved at få fjernet overskydende varme fra lampen.

2. at styre fugtigheden, så der ikke går mug i skidtet, dette er specielt vigtigt i den sidste del af blomstnings perioden!.

3. At gi planterne noget "rusk". Planter der står og svejer i vinden bliver meget mere kraftige og buskede planter, end hvis de står i et totalt vindstille rum. Det kan (og vil i de fleste tilfælde) resultere i nogle planter der har svært ved at bære de store lækre klistrede buds der meget gerne skulle sidde på dine tøser sidst i blomst!.

Til at starte med skal du ha lavet 2 huller i dit skab, et til frisk luft ind (nederst), og et til varm luft ud (øverst, varm luft stiger som du jo nok ved opad). Om du vælger at puste luft ind (nederst) eller suge luft ud (øverst) med en blæser, ja det er jeg aldrig blevet rigtig klog på hvad virker bedst, så jeg plejer at gøre begge ting! :?

Derefter skal du ha noget cirkulation inde i selv skabet, mest for at skabe lidt vind til planterne (det omtalte "rusk"). her vil en lille ventilator der blæser fra et hjørne på planterne være rigeligt. Den skal helst sidde i plan med toppen af planterne, dette vil give mest bevægelse i planterne, plus det vil hjælpe med fjerne den direkte varme fra lampen.

Med hensyn til hvor tæt du ka ha din lampe på planterne, ja det må du prøve dig lidt frem med, det kommer meget an på dit setup. Men i starten skal de ihvertfald ikke tættere på end 40cm. En go ide er at købe et ude/inde termometer, hvor du kan sætte måleren på toppen af en plante for at checke hvad temp er der. De ka købes i tiger for en flad 20.-, og virker fint til dette formål!

Til sidst er der bare at sige held og lykke med projektet, du siger bare til hvis jeg skal uddybe noget :wink:

Nå, nu er det vist også nok med mit charme-indslag(bræk) :D

Titel:
Junior medlem

En go ide er at købe et ude/inde termometer, hvor du kan sætte måleren på toppen af en plante for at checke hvad temp er der. De ka købes i tiger for en flad 20.-, og virker fint til dette formål!

Det kyder jo meget nemt, og jeg har sådan set også købt et thermometer, men hvad kan det bruges til, hvis man ikke ved hvad temperaturen bør være? :D

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Tjek disse links. Det første er på dansk..

http://dcfonline.dk/cf/

http://greenmanspage.com/guides/

Titel:
Junior medlem

Citat:
Det kyder jo meget nemt, og jeg har sådan set også købt et thermometer, men hvad kan det bruges til, hvis man ikke ved hvad temperaturen bør være?

Ja, det er jo lige det... Du skal ihvertfald prøve at holde den under 26 grader.. ca.. men det ka være svært... men sigt efter det!

Titel:
Pigen Tillykke med dit ny indkøbte udstyr!

Ang udluftning som Terkel forklare fint er det nødvendigt, ikke mindst for at holde tempraturen nede og for at planterne kan få frisk luft.

Hvis du ønsker en passiv indsugning (en udsugning) skal du montere den i toppen af skabet, hvis vi ikke vidste det så har terkel sagt det en gang at varme stiger op. Da vi netop ønsker at komme af med den varme luft er den en rigtig go ide at placere udsugningen i toppen, hvor den varme luft jo stiger op. Ved passiv udluftning er det vigtigt at man har dobbelt så mange eller dobbelt så store huller i bunden, for at der uhindret kan trænge luft ind i samme hastighed som det bliver suget ud i toppen, ellers vil det skabe modstand i motoren og blæseren vil larme mere og evt. gå i stykker af over belastning.

En ventilation på planterne er ikke altid strengt nødvendigt, jeg gør det primært for at flytte varm luft væk og holde en lav tempratur for planterne. Hvis man spænder et net ud vil de ikke vælte og de vil teoretisk set have mere energi til at lave bud's, da der går noget til at lave kraftig stænget der kunne bruges andet steds i planten og de stresses også lidt ved det, men dette er så minimalt at det er svært at sige om det holder eller ej.

Afstand kommer an på temprature, men her i starten ville jeg nok give dine sprie en go afstand. De skulde nødig tørre ud og gå hend og dø for dig, jeg ville personligt hænge den så højt som 80 cm eller en meter hvis du kan over dine spire. Så kan du langsomt sænke den indtil de har et par blad sæt, når de er 3-4 noder høje kan du godt sænke lampen men der bør ikke være mere end max 30-35 grader ved plante toppen.

Jeg forsøger at holde en tempratur på 25 i mit rum og der er ca 28 grader varmt ved mine planters top.

Held og lykke

MVH
Piercer :twisted:

Titel:
Junior medlem

Citat:
Ved passiv udluftning er det vigtigt at man har dobbelt så mange eller dobbelt så store huller i bunden, for at der uhindret kan trænge luft ind i samme hastighed som det bliver suget ud i toppen,

Guldkorn!!..den er suget til mig! :-)

Citat:
En ventilation på planterne er ikke altid strengt nødvendigt, jeg gør det primært for at flytte varm luft væk og holde en lav tempratur for planterne

tja.. jeg har nu andre erfaringer.. jeg har prøvet at vegge kloner uden lidt "rusk", og de blev sgu ikke særlig pæne i blomst!

MEN.. BARE gør som terkel.. så kommer det til at gå fint! :-)

Titel: Svar
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Rumhullet
En blæser, er nu nødvendig, især til nye frøplanter, hvis stilk er ganske sart i starten, stiklinger har ofte allerede en god stilk, men stadigvæk, så skal der være ventilation.

MoS:mrgreen:

Titel:
Junior medlem

Hhhmmm...

Som jeg tidligere har nævnt, så har jeg fået lov til at dyrke af min mutti. Men vi er begge enige om at det ikke skal lugte i hele hytten. Derfor har jeg nu bestilt et can-filter fra hydroponics hvortil jeg skal forbinde en udsuger- dette vil jeg placere i toppen af mit skab. Rare Ebbe fra hydroponics mener, at jeg bør lave "indsugningshullet" i bunden lidt mindre end udsugningen for bevidst at skabe et undertryk... Dette skulle så medvirke, at al luften vil blive suget ud gennem filteret.

P.S. er der nogen andre der har sådan et filter?

Mvh. Pigen

Titel: hey
Junior medlem
Brugeravatar

må man ser nogle pic af dine damer i skabet og setup ...

vis du vil dele?????

Sherman....

Titel:
Pigen alene i verden, jeg er bange for at flinke ebbe ikke er det store mattematik og ventilations geni.

Du bør have et dobbelt så stort passivt indsugnings hul som din udsugning, for at kunne skafe et jævnt airflow og ikke belaste din motor. Selv med 3 gange så stort et huld, vil du stadig kunne lave et undertryk i rummet da du jo har en motor der suger og så vil der kun være airflow en vej lige meget hvad.

Det eneste et mindre huld vil gøre er at over belaste din ventilator og lade den flytte mindre luft end den tillader, men held og lykke med det og håber vi snart ser et billed af dit project

Piercer :twisted:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]