Hej Gachine,
Det er velkendt fra religiøse og spirituelle traditioner at ro, meditation og evt. forskellige stoffer er nødvendige for, at vi kan åbne os for os selv og dele af virkeligheden, som ligger uden for den normale hverdags begrebsrammer.
En mind machine gør først fremmest det, at den fremkalder alpha og theta bølger i hjernen, som netop kendes fra meditationer, hypnose og dyb søvn mens man samtidig er ved bevidsthed.
Det åbner for et felt af muligheder. Jeg vælger at kalde disse muligheder for "virkelige" og ikke en slags virtual reality eller drøm som er ligegyldig, de er en del - og en vigtig del - af virkeligheden, som jeg ser det.
Mind machinen virker kun hvis man selv spiller med, lige som man kan vælge at følge rytme og "groowe" til musik - eller lade være.
The God Machine er en farlig indretning, der med kraftige elektromagnetisk stråling tvinger hjernen ind i andre tilstande. - Her har man ikke noget valg og der er ikke nogen oplevelse af at man selv har skabt den opnåede tilstand. Derved forbliver oplevelsen en parentes - som med mange stoffer.
Det er klart at hvis man søger andre bevidsthedstilstande fordi hverdagen opfattes som kedelig eller triviel, så er man på røven. -Men hvis man grundlæggende opfatter verden som et fantastisk spændende sted, der indbyder til nærmere bekendtskab, så vil jeg helt klart anbefale både mind machines, meditationer og fornuftig omgang med urter

-Og Shinsou, har du prøvet at downloade nogle sessioner fra nettet? Der er adskillige som rykker voldsomt meget mere end de indbyggede...