Første del...:
troldmandens lærling skrev:
Jeg er ikke enig i den med at der et sæt regler der skal følges. Vi mennesker prøver forgæves at opstille regler og retningslinier for alt og alle og se hvad det har bragt os.
Jeg synes heller ikke, man skal opstille regler for alt muligt. Tingene bliver i øvrigt først rigtig interessante, når man bryder de opstillede regler. Men der er alligevel lidt nogle meta-regler, som vi ikke rigtig kan bryde. Et eksempel på dét er logikken, som vi alle følger.
Og så er de regler, jeg taler om, jo ikke nogle regler,
jeg forsøger at få andre med på, men nogle jeg (som det er blevet sagt) mener ligger implicit i dette forum. Og hvis de ikke gør... så ligger der jo bare nogle andre

troldmandens lærling skrev:
synes da forresten også at Astral´s bud var meget spændende
Jeg synes, Astrals bud var meget forvirrende. Hvis jeg beder ham om at forklare sig med lidt færre begreber, der kan opstå tvivl om, og på en lidt mere overskuelig måde, synes du så, jeg ødelægger det?
Infected Cope skrev:
Jamen så kom da med en forklaring på hvad DNA er lavet af, i stedet for at slå drengen uden at fortælle hvorfor straffen indtraf!
Allright, måske var det lidt bisset skrevet af mig. Men altså, DNA er jo det naturvidenskabelige navn på et molekyle, som består af atomer, og grunden til, at man taler om DNA, er, at man forklarer tingene ud fra en konventionel videnskab. Det burde være oplagt, når Astral vil bruge noget fra én form for videnskab i en anden form, at han forklarer
hvordan det lige er ifølge hans videnskab, DNA opstår, i stedet for at 'der bare kommer et molekyle ud fra et æter-legeme'. Jeg har dog på fornemmelsen, at han bruger ord som "felt", "flydende", "energi", "DNA", "spektrum", "lys" osv. på en helt anden måde, end man gør dér, hvor han har taget ordene fra. Og så må Astral vel forklare hvad han
så mener med dem, når vi kun kender den konventionelle betydning.
Infected Cope skrev:
Og derved svarede du ikke på mit spørgsmål som lød: Hvad er et atom?
Det er klart, jeg ikke vil svare direkte, når jeg kan se, spørgsmålet er en argumentationsmæssig fælde - ligesom spørgsmålet i et forhør: "Er det første gang, du har myrdet nogen?"
Infected Cope skrev:
Eller er de bare lavet af citater fra universitets bogen...?
Jeg har nu kun gået på gymnasiet. Jeg overvejer at læse filosofi på Århus Universitet, men er i tvivl om, hvorvidt jeg ville synes om det, jævnfør min opfattelse af filosofien som "litteratur". Jeg tror måske, der er andre fag, der mere effektivt bedriver moderne filosofi - f.eks. noget litteraturvidenskab eller noget.
Infected Cope skrev:
[Om følelsen af energier i kroppen beskrevet med atomer.] Og så er du sikker på at alle føler det samme fordi de kan komme med den udtalelse ik?
Nej, netop ikke, for den måde at sige tingene på, er meget dårlig til at fortælle det andet menneske, om det føles kraftfuldt, rart, kærligt, harmonisk, kløende eller noget andet. Eller i hvert fald meget besværlig.
Infected Cope skrev:
Ja til masse depression, fordi det får folk til at miste deres religioner, og troen i at de er skabt af en gud (eller noget andet) pga. ensomhed eller kærlighed.
Big bang føler ikke noget for nogen. Hmm.. tak for den info, kan den døende Inga sige på 87.
Dette er efter min mening en meget vigtig kerne i hele denne diskussion

, for det er den slags aspekter, der virkelig betyder noget i livet! Og her kan jeg blot sige, at jeg ikke mener, det er til depression. (Religion kan forresten være til stor depression, fordi det
f.eks. kan munde ud i selvhad pga. syndsbegreber eller lignende.)
Jeg føler selv, at jeg sagtens - måske bedre - kan nyde verden, uden at begrunde den med åndelige teorier. Jeg synes en solnedgang er fantastisk smuk - måske smukkere - i kraft af, at jeg ved hvor mange forskellige betydninger, følelser og minder, man kan lægge i den og ikke i kraft af, at den er lavet af energier. Jeg har en enorm ubegrundet empati med mine medmennesker, som føles meget rar inden i mig (især om sommeren

), og jeg synes, det er næsten uendeligt smukt!, at et træ ser ud og fungerer som det gør (kunne være fristet til at bruge et billede: "som det er skabt") - men det er stadig absurd!
Hvis man tror, at alt er relativt, vil man også være bedre til at acceptere andre mennesker, tror jeg...
Desuden:
Hvis man blev deprimeret ved tanken om, at der ikke er en forklaring på noget, betyder det jo
ikke, at der faktisk
er en forklaring bare af den grund...!
Infected Cope skrev:
Vil i så sige at i havde set hvordan molekylerne opfører sig, eller turde i ikke fordi det faktisk har vist sig at i har indtaget et stof i har i jeres egen central-nerve-system..?
Jeg kan ikke svare for dine syre-visuals som i øvrigt godt kan forklares videnskabeligt. Jeg har en idé om, at man ikke kan se luftens molekyler, fordi de hverken udsender eller reflekterer lys, og desuden er for små til at mit øjes mekanik kan opfange dem. Resten er selvbedrag i mine øjne. Men det ser jo forbandet fee ud alligevel...!