Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 09:54

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 51 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
 Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Det mørke jylland...
dieselpower skrev:
Det er en skrøne, og modbevist for længe siden, at mennesket kun bruger 10% af sin hjernekapacitet. Propaganderet af bl.a. Scientology, men ikke desto mindre noget vrøvl.

Fair nok, kan jo være en gammel optagelse, men så det her for nogle uger siden :)

Titel:
Site Webmaster
Brugeravatar

Dextrose skrev:
Fed rapport, men der er dog nogle fejl og mangler.

Referencerne er forældede, og i nogle tilfælde ikke up-to-date, og vækker derfor lidt mistillid overfor mig.

Citat:
De såkaldte ecstasypiller kan være livsfarlige. I Danmark har der været 6 dødsfald efter indtagelse af "ecstasypiller" inden for det sidste halve år (august 2000). Da pillerne er ulovlige, og derfor ikke godkendte og kontrollerede, indeholder de undertiden livsfarlige stoffer. Dødsfald er sket efter indtagelse af blot 1-2 tabletter, og der er rapporter om dødsfald efter blot én gangs brug af ecstasy på grund af overophedning [136].

[136]: Ann Emerg Med 1998 Sep;32(3 Pt 1):377-80. [Mueller PD, Korey WS (Gainesville, Florida i USA). (Dødsfald efter én gangs indtagelse af ecstasy: hedeslag med fejlfunktion af det autonome nervesystem).

Der er her tale om pMA-dødsfald - jeg mener der var 4 i alt.
de 2 sidste tilfælde har det højst sandsynligt været hypertermi.

For nyligt, er det også kommet frem, at de ved en af deres dyre-test havde lavet et groft fuck-up, og byttet om på methamfetamin (hvilket er væsentligt mere potent) og MDMA.
"Vi er forskere, ikke kemikere" undskyldte de sig med...

Citat:
Omkring 20% af ecstasy-tabletterne indeholder intet ecstasy, men kun andre stoffer. Ecstasy-tabletter er i virkeligheden ofte en blanding af amfetamin, forskellige ecstasyvarianter, koffein og meget andet.

Dette er enten en lodret løgn, eller misinformation... Den sidste rapport fra Sunhedsstyrelsen (2002) påviste at 98% af de testede piller indeholdt MDMA.
Dog kan der forekomme bi-produkter i pillerne, som følge af ukomplette reaktioner i syntesen (pga. de sparsomme vilkår for undergrundskemikerne, og til tider uudannede folk).
Jeg har en anden respektabel reference som påviser, at de fleste bivirkninger under ecstasy-rusen (og høsjt sandsynligt efterfølgende), skyldes urenheder i produktionen, selvom kvaliteten alligevel er relativ høj!
Her er tale om bl.a. Nystagmus (Når øjnene flakker og ruller rundt i hovedet på folk), spændninger/kramper i CNS og forhøjet hjerterytme/blodtryk.

Ellers en ganske god rapport, dog lidt for subjektiv ved første øjekast!

Øhm dex, så hut jeg nu hvisker siger den rapport at 98% af pillerne indeholdte MDMA eller en MDMA analog.

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Random skrev:
Øhm dex, så hut jeg nu hvisker siger den rapport at 98% af pillerne indeholdte MDMA eller en MDMA analog.

Hvis man har en formodning om noget andet, så undersøger som regelt sin påstand, inden man ytrer den.

Jeg har lige set rapporten igennem igen, og tallet var åbenbart 92% for 2002, og 85% for 2001

Forekomst af indholdsstoffer i ecstasy 2001 (n=288) 2002 (n=277)

Kode:
MDMA         85%      92%
MDE          <1%      <1%
DOB             <1%      -
2C-I            -      <1%
5-MeO-DIPT         -      <1%
Amfetamin         2%      <1%
Metamfetamin      -      1%
MDMA + MDE      7%      3%
MDMA + MDA      2%      <1%
MDMA + amfetamin   2%      -
MDMA + metamfetamin   -      2%
MDMA + PMA      <1%      -
PMMA + PMA      1%      -
2C-B + amfetamin      -      <1%

Formatteringen er fucked up, så den må i selv lige regne ud...

Titel:
Dedikeret medlem

dokat skrev:
Laden Barnjesus skrev:
Det er noget vrøvl. Mennesker bruger hele hjernen. Jeg kan ikke forestille mig at chimpanser ikke gør det samme. Se fx Gazzaniga (2002), Cognitive Neuroscience - The biology of the mind.

Det er da ikke noget vrøvl.. hvis mennesker brugte 100% af sin hjernekapacitet, ville vi miste hukommelse/viden eller motoriske egenskaber vi havde indlært, hver gang vi fx. tager visse stoffer, eller drikker alkohol, hvilket jo ikke er tilfældet. Hver gang du støder dit hoved det mindste mister du tusinder af hjerneceller, så hvis vi brugte alle cellerne på én gang, ville vi altså være ret retarderede i en meget ung alder.

Jo, det er noget vrøvl når du skriver det her:

Citat:
Dog kan chimpanser kun udnytte under 1% af hjernecellerne, hvorimod vi mennesker udnytter mindst 10%.

Dette ville betyde, at ved en scanning af en almindelig menneskehjerne ville man kun se aktivitet i 10 % af organet (som mest består af nerveceller).

Sammen argument kan bruges til at argumentere imod hypotesen om at mennesket kun "bruger" 10 % af sin hjernekapacitet.

Hvad mener du med hjernekapacitet?

Derimod mener jeg, at der kan være noget om hypotesen om, at vi ikke opmærksomt registrerer alle de inputs vores sanser modtager. Her kan det måske være mere relevant at tale om, at ud de sansestimuli mennesket bombarderes med, der "udvælges" 10 % som vi registrerer og de resterende 90 % registreres ikke.
I denne forbindelse er psykedeliske stoffer og sanseoplevelser interessant, men det er en anden snak :wink:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Det mørke jylland...
Laden Barnjesus skrev:

Citat:
Dog kan chimpanser kun udnytte under 1% af hjernecellerne, hvorimod vi mennesker udnytter mindst 10%.

Som sagt længere oppe, det var en udsendelse jeg så på Animal Planet for et par uger siden, men så har jeg jo nok misforstået noget..

Titel:
Dedikeret medlem

dokat skrev:
Laden Barnjesus skrev:

Citat:

Som sagt længere oppe, det var en udsendelse jeg så på Animal Planet for et par uger siden, men så har jeg jo nok misforstået noget..

Selverkendelse er en god ting. Det er populærvidenskab ikke altid. Især ikke hvis man ser det uden kritisk sans.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det med de 10% hjernekapacitet er helt bestemt en myte, som ikke er understøttet af nogen videnskabelighed.

Mennesket er et levende væsen, der har udviklet sig over millioner af år, og undervejs har der været afprøvet en mængde designforslag til hjernen. Den hjerne vi har i dag er resultat af denne trial-and-error proces - også kaldet evolutionen.

Noget af det man bemærker med hjernen er, at den har flere redundante systemer og at den er i stand til at kompensere en hel del for tab, skader, alderdom, sygdom osv. På den måde er det korrekt, at vi ikke bruger hele hjernen til at "tænke med", hvis tænkning defineres som "det man gør i matematik på universitetet". HVIS vi kunne, så er det meget muligt at vi ville dø en meget tidlig død det øjeblik, hvis vi pludselig bliver udsat for det mindste uheld. En 100% fejl-intolerant krop og hjerne er ikke så smart (lidt som at køre RAID0, striping, i et harddisk setup på sin PC: det kører hurtigt, når det kører, men ryger der en disk lades alt håb ude).

Så sagt med andre ord, så er hele hjernen i sving hele tiden - men den har mange opgaver som går ud over en snæver definition på "tænkning". Ikke at det gør disse processer mindre vigtige :)

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
I er totalt offtopic, drenge!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
Det er da en fin lille rapport men som der er blevet sagt virker den som om det er en der ikke har helt vidst hvad han skrev om .

Men skræmmende, ja!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I dine sko
Der står sikkert et eller andet fornuftigt i den rapport, men det bliver totalt overskygget af dårlig research og det meget lidt videnskabelige sprg den er skrevet i.

Citat:
LSD anvendtes endog som medicinsk middel, hvilket man senere fortrød.

Var historien ikke nærmere, at LSD blev forbudt på grund af, at det blev brugt rekreativt, hvorefter psykiatere og psykologer stod måbende uden at kunne færdiggøre forskning udi LSD?
EDIT: Den sætning er selvfølgelig gyldig nok, hvis den læses som, at MYNDIGHEDERNE fortrød medicinsk brug af LSD.

Citat:
Cannabis (hash) opfattes stadig af mange som ufarligt. Men rapporter om hjerneskader efter cannabis ses stadig oftere.

Kilde? Nej, vel?

Citat:
Virkelig mange ecstacybrugere tager næsten dagligt hash

Igen: Kilde?

Citat:
Manglende viden medfører mytedannelse.

Det gør misinformation også!

Citat:
Stoffet kaldes også ..., Herbal Ecstacy ...

Nej. Forskellige planteekstrakter, indholdende bl.a. koffein kaldes herbal ecstasy...

Citat:
Halveringstiden af ecstasy i den menneskelige organisme er ukendt

Fra wikipedia: Elimination half life: The "S" form has a shorter half life (about 4 hours), whereas the "R" form has a much greater half life. (about 14hours)

Citat:
Ecstasy medfører vist nok ikke fysisk afhængighed, som det ellers kendes hos narkomaner. Derimod er der en meget vigtig faktor: psykisk afhængighed. Er man først begyndt med ruspiller, har man overskredet en vigtig tærskel - derefter er der stor risiko for, at man igen og igen vender tilbage til de ulovlige rusmidler - og øger dosis efterhånden. Ecstacy giver udtalt psykisk afhængighed. Det fastlåses af kammeratskabet, gruppepresset, hvad man tror andre forventer af en, at man kan tale med om tingene osv.

Geez...

Titel:
Medlem

Det er da en spændende rapport men at lade en abekat tage 8 Eér om dage i 4 dage og så konkludere så meget fra det, tro jeg vist også skal tages med et stort gran salt, det svare til den tidliger undersøgelse med rotte forsøg, hvor de alle fik hjerne skader. Hvis det virkelig er tilfældet så burde E være en bombe under det engelske behandlingssystem, da de startede meget tidliger end vi gjorde. (Ca. 10 år), hvis der virkelig haved været så mange sager med parkisons osv. så ville vi nok have hørt om dem.

Men det bliver mere spændende da der pt. i danmark bliver lavet undersøgelser med tilfældige unge som tager E og andre ting i weekenden. Det er rigshospitalet der står for undersøgelsen og de medvirkende skal sige hvad de har taget og hvormeget, og så for de taget EEG og MR scan samt samtaler osv. en til 2 gange om mrd.

Jeg vælger at betragter seretonin reseptorene som en hampe plante, hvis man tager stiklinger vokser der en ny gren ud, den er lidt mere slatten og lidt tyndere men den er der !!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 51 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]