Fed rapport, men der er dog nogle fejl og mangler.
Referencerne er forældede, og i nogle tilfælde ikke up-to-date, og vækker derfor lidt mistillid overfor mig.
Citat:
De såkaldte ecstasypiller kan være livsfarlige. I Danmark har der været 6 dødsfald efter indtagelse af "ecstasypiller" inden for det sidste halve år (august 2000). Da pillerne er ulovlige, og derfor ikke godkendte og kontrollerede, indeholder de undertiden livsfarlige stoffer. Dødsfald er sket efter indtagelse af blot 1-2 tabletter, og der er rapporter om dødsfald efter blot én gangs brug af ecstasy på grund af overophedning [136].
[136]: Ann Emerg Med 1998 Sep;32(3 Pt 1):377-80. [Mueller PD, Korey WS (Gainesville, Florida i USA). (Dødsfald efter én gangs indtagelse af ecstasy: hedeslag med fejlfunktion af det autonome nervesystem).
Der er her tale om pMA-dødsfald - jeg mener der var 4 i alt.
de 2 sidste tilfælde har det højst sandsynligt været hypertermi.
For nyligt, er det også kommet frem, at de ved en af deres dyre-test havde lavet et groft fuck-up, og byttet om på methamfetamin (hvilket er væsentligt mere potent) og MDMA.
"Vi er forskere, ikke kemikere" undskyldte de sig med...
Citat:
Omkring 20% af ecstasy-tabletterne indeholder intet ecstasy, men kun andre stoffer. Ecstasy-tabletter er i virkeligheden ofte en blanding af amfetamin, forskellige ecstasyvarianter, koffein og meget andet.
Dette er enten en lodret løgn, eller misinformation... Den sidste rapport fra Sunhedsstyrelsen (2002) påviste at 98% af de testede piller indeholdt MDMA.
Dog kan der forekomme bi-produkter i pillerne, som følge af ukomplette reaktioner i syntesen (pga. de sparsomme vilkår for undergrundskemikerne, og til tider uudannede folk).
Jeg har en anden respektabel reference som påviser, at de fleste bivirkninger under ecstasy-rusen (og høsjt sandsynligt efterfølgende), skyldes urenheder i produktionen, selvom kvaliteten alligevel er relativ høj!
Her er tale om bl.a. Nystagmus (Når øjnene flakker og ruller rundt i hovedet på folk), spændninger/kramper i CNS og forhøjet hjerterytme/blodtryk.
Ellers en ganske god rapport, dog lidt for subjektiv ved første øjekast!
Øhm dex, så hut jeg nu hvisker siger den rapport at 98% af pillerne indeholdte MDMA eller en MDMA analog.