Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 02:27

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jorden
Prometheus skrev:
c0ne skrev:
Jeg læste på en hjemmeside at muskatnød også indeholder thujon (hvilket var det jeg mente, ikke noget med primære, skrev jeg intet om) og det stof påvirker dine hjerneceller kraftigt på langsigtet brug. Så kan ikke rigtigt se hvad du mener er forkert ved det jeg skrev :?

OK, jeg ser følgende galt med hvad du skrev:
a) Ifølge mine referencer indeholder muskatnød IKKE thujon. Der er i hvert fald ikke så meget som 10 mg pr. 20 g nød - hvilket vil sige at et eventuelt indhold må regnes som negligibelt. Se oliesammensætningen f.eks. HER
b) Hvor har du fra at thujon "påvirker dine hjerneceller kraftigt ved længere tids brug" - og er det overhovedet det mindste relevant for nogen der har tænkt sig at forsøge med en plante en enkelt gang?? Jeg tror ikke ligefrem at de som har skrevet det oprindelige indlæg påregner at blive kroniske hardcore muskat misbrugere. Man bliver IKKE kronisk skadet af en enkelt gang at tage et glas absinth - som helt sikkert indeholder betydeligt større mængder thujon end selv en RET kraftig dosis muskat. Faktisk er det meget omdiskuteret hvorvidt der er reélle risici, selv ved ret massiv kronisk eksponering.
Altså: Der findes ikke det stof i muskat som du advarer om, og selv hvis der gjorde ville det ikke udgøre nogen fare.
Nogen indvendinger?

Okay så muskatnød indeholder ikke thujon, det troede jeg bare at det gjorde. Nej jeg ved godt at der ikke ville ske noget ved et enkelt eksperiment med muskatnød, det var ligesom derfor jeg skrev langsigtet brug påvirker hjernecellerne. Bare så han ved det.

http://home8.inet.tele.dk/larri/HALU/HSAMUPA.HTM skrev:
Thujon er det aktive stof i planter som malurt, thuja, rejnfan, isop og atlasceder. Det findes i to former, -thujon og -thujon, hvor er den giftigste og derfor må anbefales. Virkningen er behagelig og ikke ulig virkningen af hash.
Stofferne kan indtages som de tørrede plantedele oprørt i vand (som te) eller som alkoholisk udtræk (tinktur) eller planten kan ryges. Ved rygning er virkningen ikke lige så kraftig som når der laves tinktur.
Ved rygning omdannes både og til en blanding med ca. 1/3 og 2/3 . Det samme sker muligvis ved anden opvarmning, bl.a. hvis man vil destillere aktive stoffer fra, f.eks. ved vanddampdestillation eller ved destillation ved lavt tryk - ved et tryk på 17 mmHg er kogepunktet 84°C for og 87°C for . På den anden side, det at jeg kunne finde tabelværdier for kogepunkter af både og kunne tolkes som at stofferne tåler den (beskedne) opvarmning.
ADVARSEL: Regelmæssig brug gennem længere tid giver skrækkelige bivirkninger, hjernecellerne nedbrydes

Har jeg derfra.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: aarhus. (fra djurs)
har du prøvet at lave og spise en salat med 3 g muskatnød i * 4-5 parsoner, i mit daglige arbejde ville jeg bruge samme mængde muskatnød til 10 kg hartoffelmos til 40 personer. smager den godt ?

Titel:
Moderator

Geografisk sted: Wiggie
c0ne skrev:
Thujon er det aktive stof i planter som malurt, thuja, rejnfan, isop og atlasceder. Det findes i to former, -thujon og -thujon, hvor er den giftigste og derfor må anbefales. Virkningen er behagelig og ikke ulig virkningen af hash.
Stofferne kan indtages som de tørrede plantedele oprørt i vand (som te) eller som alkoholisk udtræk (tinktur) eller planten kan ryges. Ved rygning er virkningen ikke lige så kraftig som når der laves tinktur.
Ved rygning omdannes både og til en blanding med ca. 1/3 og 2/3 . Det samme sker muligvis ved anden opvarmning, bl.a. hvis man vil destillere aktive stoffer fra, f.eks. ved vanddampdestillation eller ved destillation ved lavt tryk - ved et tryk på 17 mmHg er kogepunktet 84°C for og 87°C for . På den anden side, det at jeg kunne finde tabelværdier for kogepunkter af både og kunne tolkes som at stofferne tåler den (beskedne) opvarmning.
ADVARSEL: Regelmæssig brug gennem længere tid giver skrækkelige bivirkninger, hjernecellerne nedbrydes

Har jeg derfra.

ikke for at være dødbider, men hvor i den tekst er muskatnødden nævnt? (undskyld hvis mit latinske ikke er godt nok)
Og jeg vil give doeneg ret, 3g i en ret til 4-5 personer er store mængder i mine øjne, især i en salat. jeg bruger måske 1/10 nød til en kræftig kødsuace til 2-3 personer (og vi spiser meget mad) 1/10 nød ~ 0,5g

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jorden
TT skrev:
c0ne skrev:

Har jeg derfra.

ikke for at være dødbider, men hvor i den tekst er muskatnødden nævnt? (undskyld hvis mit latinske ikke er godt nok)
Og jeg vil give doeneg ret, 3g i en ret til 4-5 personer er store mængder i mine øjne, især i en salat. jeg bruger måske 1/10 nød til en kræftig kødsuace til 2-3 personer (og vi spiser meget mad) 1/10 nød ~ 0,5g

Det jeg quoter der har intet med muskatnød at gøre, det er om thujon.

Læs længere oppe hvis du ikke forstår.

Titel:
Dedikeret medlem

Til gengæld mener jeg at kunne huske at langsigtet brug af muskatnød (i de mængder der er nødvendige for bevidsthedspåvirkning) kan forårsage leverskader, samt at nogle af stofferne er mistænkt for at være kræftfremkaldende (fra erowid).

Jeg har selv prøvet det, og det er altså ikke noget at skrive hjem om. Upraktisk, usundt og ubehageligt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]