Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jun 2025 12:10

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 58 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Copenhouse
Så kører bussen igen; endnu en artikel om ecstasy, fyldt med tomme postulater uden substans.

Resumé:
En ung pige, Line, var i forvejen ved at krakelere pga stress, som så mange andre unge, men istedet for at værne om sig selv tog hun til London og levede et usikkert liv med dagarbejde som æbleskræller, kollektiv, fest fest fest. En kæreste tilbyder hende en kvart ecstasy-tablet, og den fik hun det fedt af, og dansede hele natten til techno (som hun ellers ikke kunne lide, og stadig ikke kan lide). I månederne efter krakelerer hendes liv. Anden gang, et par måneder efter, spiser hun en hel (wauw) tablet og får et panikanfald.

Aha. I mine øjne er Line en anti-seriøs-anti-drug apostel, som spreder rygter om ting hun givetvis ikke har forstand på. Jeg synes det er synd for hende, samt mange andre unge i lignende situation, at hun ikke kan se at hun allerede i forvejen var ved at gå op i limningen, og at den lille smule ecstasy ikke kan bebrejdes at hendes følelsesliv flyder over.

Hun læner sig op af idéen om at "der skete et uheld" og at "det var pillens skyld" istedet for at deale med et tydeligvis problemfyldt sind.

I artiklen står der også ting om negle der rådner, bylder osv, men hvad fanden har det med sagen at gøre?

Køb Hus Forbi af din lokale hjemløse sælger, og læs artiklen. Jeg krummer tæer. Ikke alene skriver jornalisten, John Lykkegaard, dårligt (telegram-stil), men den er så knaldfyldt med lamme postulater at det er helt sørgeligt, for det fylder folk med frygt og fejl-information.

Mit indlæg her er ment som et debatoplæg til de psychedelia.dk brugere som har læst artiklen. Jeg overvejer at skrive et brev til Line, journalisten, samt Hus Forbi redaktionen, og evt inkludere et link til denne diskussion.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jorden
Min respekt for journalister falder bare mere og mere, min onkel sagde her for et par dage siden noget som vidst må være en universal sandhed (tag det med et gram salt og et smil på læben folkens, vil ikke støde nogen):

"For at blive journalist tror jeg at man skal erklæres psykisk invalid i.e. SNOT DUM!".

Titel:
Site Admin

Hende Line (se: http://www.risberg.dk/ ), minder mig vildt meget om de danske imamer, der render rundt og tuder syd på over JP's tegninger. Hun pisker en stemning op og piver uhyggeligt meget.

Du har opført dig tåbeligt kvinde - indse det og lad være med skyde ansvaret over på stofferne.

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Flyttet emne til Stoffer i medierne.

Hilsen Fanny

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordsjælland/Hundested
Tror at det er hende jeg så den ene dag i en TV udsendelse, hvor hun bla. sagde "... så så jeg en mand der havde taget mange piller, og han skar så meget tænder den aften at alle hans tænder røg ud!" lidt efter: "så kom en hen til mig og sgde: du er så dejlig, hvor jeg bare tænkte, ej en spade det siger han jo kun fordi at han er på piller"
Det er der jeg begynder at tænke: Ehh dame! Det er da fedt :) jeg er ikke selv den helt store MDMA-klapper, men kan da godt lide folk der er på det! de er så kærlige. Især når de finder en ting de kan blive "forelskede" i for en aften :)

Eks. en fluesmækker formet som en bi... hehe det er da sødt..

evt. kunne man jo give hende en anden vinkel på det, ved at sende hende en mail?? evt. invitere hende hjem til en gang MDMAm GHB, mig og min seng, så ved hun vist godt hvad der er bedst for hende :lol:

Kermit_dk

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Jeg kan normalt meget godt lide Hus Forbi, fordi de virker som et talerør for samfundets svage grupper. Desværre lader det til, at de i pågældende sag satser på den laveste fællesnævner; at øge salget ved at bringe en negativ og usaglig artikel om euforiserende stoffer.
Det er pinligt, men måske de er hårdt trængte, og desperat har brug for penge. Uanset hvad er der ingen undskyldning for at være så tamme.

Mvh. Psyko

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus C
Hun er syg i låget...! Nåh, ja, det er hun jo faktisk. Hendes hjemmeside burde censureres af fornuftige mennesker... :?

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Det er forresten sjov, at hun linker til http://www.benneke.dk fra sin hjemmeside. Jeg tror måske, at hun har misforstået siden, hvilket jeg finder plausibelt, når man tænker på de irreversible hjerneskader, hun har fået af ecstasy. Som de desuden også skriver på hjemmesiden: "Døde hjerneceller kommer ikke igen"

Nu ved jeg ikke hvor mange hjerneceller en tur på E dræber, men det er ihvertfald ikke en bivirkning, der er forbeholdt det stof. Alkohol er jo som bekendt notorisk kendt for sin evne til at gøre det af med store mængder af hjerneceller.

Mvh. Psyko

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordsjælland/Hundested
Alkohol IMO = "dødsnarko"
efter en ordentlig druktur har man kun "reptilhjernen" tilbage, altså: vold, sex og mad..

Kermit_dk

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers
En kvart? wtf. er det ikke lidt overdreven at hun danser hele natten osv på en kvart ufatteligt, så skulle de da være mosnter syge :shock:

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
shakaWkaW skrev:
En kvart? wtf. er det ikke lidt overdreven at hun danser hele natten osv på en kvart ufatteligt, så skulle de da være mosnter syge :shock:

Hun er jo latterlig at høre på...

Ligesom en jeg "kendte" engang som havde et lidt for stort forbrug af amfetamin. Han var i sin natur ret paranoid. Han røg så en joint for første gang (?) fik vildt badtrip fordi han ikke havde sovet i nogle dage, røg på hospitalet og kom på psykiatrisk afdeling et eller andet sted. Noget tid efter hørte jeg at han turnerede rundt til div. skoler og "informerede" om hvor FARLIGT hash var, og han havde fået psykiske problemer af at ryge en enkel joint.

Det er jo også rigtigt hvis man ser det udefra, han røg en joint, og fik det skidt. Yes... Men han havde et forbrug af andre stoffer, var lidt psykisk syg i forvejen, og hashen var åbenbart det der fremkaldte den psykotiske tilstand...

Og ingen bliver så syge af 1/4 pille... Ingen...

Hader sådan noget misinformation

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Iflg. hendes egn hjemmeside har hun nu fyldt 200.000 danskere med bullshit. Et tal jeg har lidt svært ved at tro på, men ikke desto mindre skræmmende.

Det er specielt synd, da det ikke er befordrende for behandlingen af et ungt menneske med problemer, at gøre et tidligere stofbrug / stofmisbrug, til en hvilepude. Og dén opfattelse kan føre til endnu hårdere lovgivning, samt større indskrænkelser i forskning.

Hvis ecstasy / meskalin / LSD / svampe på dén måde konsekvent ødelægger livet for brugerne - så har jeg virkelig talt med mange "undstagelser" = gamle hippier og lamfightere, som virkelig har fyldt sig med alt hvad hjertet begærer af phenethylaminer og tryptaminer, og som sådan set påstår de har det fint, og ikke ville have været foruden. Nogle af dem er endda blevet buddhister / vegetarer / pacifister / anti-kapitalister af det. Sikke en risiko. Øhh ...

Hvis hun så bare holdt sig til facts, og rent faktisk gjorde sig den ulejlighed at læse lidt om emnet - så ville det være en fin idé at hun holdt foredrag for teenagere og deres forældre, om ulemperne ved et stofMISbrug. Hun ville have godt af at læse en Nicholas Saunders eller Shulgin bog. Så ville hun måske endda have en chance for at blive mentalt rask. No bullshit. Som det er nu mener hun jo hun er uhelbredeligt skadet for life. Istedet for at acceptere at der lå et latent psykisk sammenbrud og ventede på at blive udløst, sikkert pga for meget stress og for store krav til hendes skolegang / karriere etc. Det viser artiklen jo: "Hun kunne engang det hele, skolen var en leg, lutter høje karakterer, faren jublende glad da hun blev optaget på RUC (mens hans datter havde det elendigt etc)" etc ...

But blame it on the ecstasy. Christ. Seriøst.

For ikke så længe siden var der en af mine medstuderende som hårdnakket påstod at ecstasy bliver i hjernen i 7 år. Mage til vrøvl. Men folk sluger det råt, og hvis jeg ikke vidste bedre, havde jeg sikkert også siddet og fortalt det videre til andre. Sådan ruller lavinen konstant i eet langt hug.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Jeg har sendt hende en mail, og anbefalet hende at læse Alexander Shulgins bøger, samt denne tråd, og evt. deltage i debatten.

Titel:
Kaospilot

Geografisk sted: (Inaktiv)
Jeg kedede mig i går, så jeg har sendt dette brev til hende:

Citat:
Hej Line.

Først vil jeg nævne at jeg ikke har hørt dit foredrag, men udelukkende tager udgangspunkt i den omtale af dig, som findes her på siden, samt den yderlige omtale som du har fået i medierne.

Jeg mener det er problematisk at du opsætter et billede, der udstiller stofferne som en form for kemisk overgrebsmand, og dig selv i en klar offerrolle. Stoffer kan, som du er inde på, være ganske skadelige - men oftest opstår sådanne skader, fordi man ikke har sat sig ind i hvad det indebærer at bruge et givent stof. Almindelig fornuft bør spille ind når man indtager noget i sit legeme, hvad enten det være sig rå polsk kylling, alkohol eller euforiserende stoffer.

Dette er logik, og dine tidligere problemer skyldes efter min overbevisning ikke stofferne, men derimod din dengang manglende viden omkring dem, samt dig selv og de psykiske problematikker som du virker til at have haft allerede forud for dine eksperimenter. Havde du vidst noget om Ecstasy, så er jeg overbevist om at du havde undgået stoffet, eller i det mindste holdt dit forbrug på et minimum (At minimere skaderne fra stofbrug kaldes også harm-reduction, eller skadesbegrænsning - http://www.benneke.dk og http://www.psychedelia.dk er bl.a. websider som har sat fokus på dette).

Dette indlæg må ikke ses som et ukritisk forsvar af diverse euforisanter, for stoffer er som bekendt alvor, det er noget man skal forholde sig seriøst til. Derfor skal dette indlæg heller ikke opfattes som et personangreb, men som en opfordring til et mere nuanceret blik på stofdebatten herhjemme, som i mange år har været forkvaklet, og præget af ensidige skræmmekampagner (modsat reel oplysning).

Jeg mener i høj grad også at du er med til at forme debatten herhjemme, og at du derfor bør tage dit ”offer-tema” op til revision. Med dine foredrag virker du til at have sat pladen på repeat - du søger at skræmme de unge fra at prøve stofferne. Imidlertid taler al evidens imod effekten af denne fremgangsmåde, ikke mindst fordi de unge udover din historie, også hører andre mere positive historier. Derfor er det vigtigt at de unge får reel information om hvordan de omgås stofferne bedst muligt, og ikke bare fantomhistorier om fx Ecstasy eller LSD som de yderste tegn på ondskab.

Jeg spørger derfor: Var det i virkeligheden stoffernes skyld at det gik dig som det gjorde, eller ville virkeligheden have set anderledes ud, hvis du havde været velinformeret om brugen af stofferne? Hvis du havde været kritisk og du havde brugt din sunde fornuft?

For at opsummere min kritik. Der er for mig ingen tvivl om at du har de bedste intentioner med dit foredragsarbejde – jeg mener blot at du bør tænke på at nuancere din fremlæggelse, så de unge får et billede af hvor meget der reelt set var stoffernes skyld, og hvor meget der stod for din egen regning. Personligt vil jeg mene at du kan tilskrive dine problemer dig selv, dine sociale forhold og din omgangskreds – men faktisk ikke stofferne.

Igen vil jeg gerne slå fast at jeg ikke ønsker at rette et personangreb mod dig, men at jeg derimod finder det væsentligt - både for dig og den offentligthed som du videregiver din erfaring – at alle nuancerne i din historie fremlægges.

Mvh.
Jesper.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Godt formuleret brev, Jespar. Bare synd du nok skriver til en dør...

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I dine sko
dieselpower >> Denne tråd er jo et personligt frontalangreb, så jeg tvivler på, at hun gider læse den. Den er heller ikke max saglig. Den gode Line Risberg forplumrer debatten fuldkommen med anekdoter og skrækscenarier - vi bliver nødt til at holde os til fakta hvis vi skal tages seriøst.

Jespar >> Du gjorde nok hvad mange af os tænkte på at gøre. Thumbs up!

EDIT: Rettede lige et navn. Åndssvage korttidshukommelse!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

lallehat skrev:
dieselpower >> Denne tråd er jo et personligt frontalangreb, så jeg tvivler på, at hun gider læse den. Den er heller ikke max saglig. Den gode Line Risberg forplumrer debatten fuldkommen med anekdoter og skrækscenarier - vi bliver nødt til at holde os til fakta hvis vi skal tages seriøst.

Jespar >> Du gjorde nok hvad mange af os tænkte på at gøre. Thumbs up!

EDIT: Rettede lige et navn. Åndssvage korttidshukommelse!

Lallehat ... Jeg står ikke for noget frontalangreb - jeg kan ikke gøre ved hvad andre skriver. Jeg har ganske seriøst begrundet hvad jeg finder problematisk ved hendes mission.

Jeg har sendt hende en ret konstruktiv mail, og den er ærligt talt ret mild.

Så helt seriøst - puds din glorie andetsteds Lallehat. Skinhellighed my ass.

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Ecstasy kan i mine øjne bevirke, at ens modstande/parader lægges ned, og latente problemer derfor kan komme op til overfladen. Det er tilsyneladende det der er sket for Line. Hun er derefter nok fundet det lettere at give ecstasy skylden for problemerne, og som sekundærgevinst får hun medlidenhed fra andre mennesker, hvilken hun nok har gjort sig afhængig af.

Der er IMO en parallel til folk der æder lykkepiller og påstår de har "DSM-IV Second grade B-72 Depressive disorder" eller sådan noget crap fordi deres læge har fortalt dem det, istedet for at indse at det nok er indre eller ydre problemer i deres liv der er skyld i tilstanden, og gøre noget ved det.

Jeg tror ikke folk sætter sig i den situation fordi de er uintelligente eller naive, men snarere fordi problemet har for stor følelsesladning til at de kan overkomme at konfrontere det - og det hjælper derfor ikke at fortælle dem at de "bare skal tage sig sammen" eller sådan noget, for modstanden er simpelt hen for stor.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I dine sko
dieselpower >> Ro på! Jeg anklager ikke dig for noget! Jeg siger blot, at tonen i denne tråd (og ikke dit indlæg) ikke er specielt saglig eller imødegående.
Og at den derfor ikke egner sig til at Line Risberg bliver inviteret ind.
Hvordan det gør mig skinhellig, det kan jeg ikke forstå :?

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
dieselpower skrev:
For ikke så længe siden var der en af mine medstuderende som hårdnakket påstod at ecstasy bliver i hjernen i 7 år. Mage til vrøvl. Men folk sluger det råt, og hvis jeg ikke vidste bedre, havde jeg sikkert også siddet og fortalt det videre til andre. Sådan ruller lavinen konstant i eet langt hug.

He he! Ja, det er utroligt hvor ukritiske folk er, når det drejer sig om historier der nærer folks angst for det de ikke kender. For nogle år tilbage (før jeg vidste så meget om hjernekemi) fik jeg fortalt at ecstasy fik hjernen til at tømme sine depoter af "et stof" som blev udløst når man følte lykke. Ved gentagen brug af ecstasy kunne man derfor risikere at opbruge dette lykkestof, så man ikke kunne føle glæde mere nogensinde! :roll: Selvom jeg ikke vidste så meget om det, troede jeg dog ikke på, at man kunne bruge noget som helst op, som hjernen ikke kunne producere mere af.

Jespar@> Godt at du giver hende lidt modspil. Jeg synes dog godt at du kunne have vist lidt mere tænder i brevet :twisted: .

Hilsen Fanny

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 58 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]