Hej Line.
Først vil jeg nævne at jeg ikke har hørt dit foredrag, men udelukkende tager udgangspunkt i den omtale af dig, som findes her på siden, samt den yderlige omtale som du har fået i medierne.
Jeg mener det er problematisk at du opsætter et billede, der udstiller stofferne som en form for kemisk overgrebsmand, og dig selv i en klar offerrolle. Stoffer kan, som du er inde på, være ganske skadelige - men oftest opstår sådanne skader, fordi man ikke har sat sig ind i hvad det indebærer at bruge et givent stof. Almindelig fornuft bør spille ind når man indtager noget i sit legeme, hvad enten det være sig rå polsk kylling, alkohol eller euforiserende stoffer.
Dette er logik, og dine tidligere problemer skyldes efter min overbevisning ikke stofferne, men derimod din dengang manglende viden omkring dem, samt dig selv og de psykiske problematikker som du virker til at have haft allerede forud for dine eksperimenter. Havde du vidst noget om Ecstasy, så er jeg overbevist om at du havde undgået stoffet, eller i det mindste holdt dit forbrug på et minimum (At minimere skaderne fra stofbrug kaldes også harm-reduction, eller skadesbegrænsning -
http://www.benneke.dk og
http://www.psychedelia.dk er bl.a. websider som har sat fokus på dette).
Dette indlæg må ikke ses som et ukritisk forsvar af diverse euforisanter, for stoffer er som bekendt alvor, det er noget man skal forholde sig seriøst til. Derfor skal dette indlæg heller ikke opfattes som et personangreb, men som en opfordring til et mere nuanceret blik på stofdebatten herhjemme, som i mange år har været forkvaklet, og præget af ensidige skræmmekampagner (modsat reel oplysning).
Jeg mener i høj grad også at du er med til at forme debatten herhjemme, og at du derfor bør tage dit ”offer-tema” op til revision. Med dine foredrag virker du til at have sat pladen på repeat - du søger at skræmme de unge fra at prøve stofferne. Imidlertid taler al evidens imod effekten af denne fremgangsmåde, ikke mindst fordi de unge udover din historie, også hører andre mere positive historier. Derfor er det vigtigt at de unge får reel information om hvordan de omgås stofferne bedst muligt, og ikke bare fantomhistorier om fx Ecstasy eller LSD som de yderste tegn på ondskab.
Jeg spørger derfor: Var det i virkeligheden stoffernes skyld at det gik dig som det gjorde, eller ville virkeligheden have set anderledes ud, hvis du havde været velinformeret om brugen af stofferne? Hvis du havde været kritisk og du havde brugt din sunde fornuft?
For at opsummere min kritik. Der er for mig ingen tvivl om at du har de bedste intentioner med dit foredragsarbejde – jeg mener blot at du bør tænke på at nuancere din fremlæggelse, så de unge får et billede af hvor meget der reelt set var stoffernes skyld, og hvor meget der stod for din egen regning. Personligt vil jeg mene at du kan tilskrive dine problemer dig selv, dine sociale forhold og din omgangskreds – men faktisk ikke stofferne.
Igen vil jeg gerne slå fast at jeg ikke ønsker at rette et personangreb mod dig, men at jeg derimod finder det væsentligt - både for dig og den offentligthed som du videregiver din erfaring – at alle nuancerne i din historie fremlægges.
Mvh.
Jesper.