Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 21:02

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 98 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
yeti skrev:
Psyko skrev:
yeti skrev:
Jeg forstår ikke hvorfor I føler jer tvunget til at argumentere? Hvorfor er det så vigtigt at overbevise andre om at I har ret i jeres tro? Jeg har intet ønske om at argumentere for de ting jeg selv tror på, og hvis jeg siger at jeg har oplevet noget på et trip, så er det for at forklare hvorfor jeg tror på det, ikke for at overbevise andre.

Jeg indrømmer at måden det gøres på måske er forkert, men intentionen er faktisk god nok. Det handler om at oplyse andre, noget der altid har været et mål for nogle mennesker. Problemet er IMHO at hvis vi ikke er enige om at godtage videnskaben, så er enhver version i princippet lige god, fordi alt er overladt til "den enkeltes fornemmelse."

Ingen har snakket om ikke at godtage videnskaben. Tværtimod argumenterer jeg for en videnskabelig indstilling til disse ting, nemlig at så længe der ikke er noget bevis for eller imod noget, så bør begge dele regnes for lige sandsynlige. Det er fint at oplyse om fakta, men at påstå at noget er usandt hvis der ikke er ført bevis for det har intet med oplysning at gøre. Tværtimod.

Citat:
yeti skrev:
Naturligvis er det fint at nævne det hvis man har oplysninger der tyder på at en bestemt ting ikke er som nogen tror. Man skal bare huske at fravær af bevis ikke beviser at noget er forkert. Det har især Dr. Phibes en tendens til at glemme.

Well, jeg vil ikke forsvare alt hvad Dr. Phibes har sagt i den her tråd.
Så simpelt er det.

yeti skrev:
Psyko skrev:
yeti skrev:
Videnskaben er jo ikke statisk, og det at man ikke kan bevise noget lige nu, betyder ikke at det ikke på et senere tidspunkt kan bevises. Videnskaben er jo "hvad vi ved lige nu." Tilgengæld usandsynliggører det jo, at tingene er på en bestemt måde (lige nu altså), hvis vi ikke KAN bevise det.

Nej, det er netop ikke tilfældet. Det er først når der forekommer observationer som taler direkte imod en bestemt opfattelse at man kan tale om at den er usandsynliggjort.

Nu har ingen af os jo præsenteret noget videnskabeligt grundlag for vores opfattelser, men jeg vil umiddelbart sige, at forklaringen reflekteringen af sollys falder lidt til gulvet, da det kun er ca. 1/10 der bliver reflektereret. Desuden tror jeg mest, at det Dr. Phibes gik i sort over, var tilkendegivelsen af troen på astrologi. Det var ihvertfald det, der provokerede undertegnede mest.

Hvis vi ser på ting, der taler for at fuldmånen skulle have nogen særlig effekt på os mennesker, så er der jo også udsagn fra alle de mennesker der sover fint om natten. Det er formentlig majoriteten, og det gør det IMO mindre plausibelt at der skulle være tale om et generelt fænomen, der går udover det rent psykiske plan.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Citat:
Nu har ingen af os jo præsenteret noget videnskabeligt grundlag for vores opfattelser, men jeg vil umiddelbart sige, at forklaringen reflekteringen af sollys falder lidt til gulvet, da det kun er ca. 1/10 der bliver reflektereret. Desuden tror jeg mest, at det Dr. Phibes gik i sort over, var tilkendegivelsen af troen på astrologi. Det var ihvertfald det, der provokerede undertegnede mest.

Ikke at jeg vil koble det til dette emne da jeg selv syntes det lyder meget usandsynligt.

Det har dog faktisk vist sig, at lys i forskellige farvespektre påvirker vores psyke i en langt højere grad end før antaget. Fx. kan man se en kraftig reduktion i indlæringsevne under kviksølvbelysning.

Titel:
Methylon Connoisseur

Geografisk sted: Roskilde
Jeg ved godt selv at jeg til tider har nogle mærkelige holdninger og tror på en masse underlige ting, men det betyder ikke jeg vil belære jer andre om at sådan er det, for tror også at hver enkel skal have lov at have deres egen måde at tro på :)

Jeg ville bare gerne høre om andres erfaringer på dette område :) Men er da glad for der kom en lille diskution ud af det, det er altid godt, hvis bare man holder det på en venlig og så vidt muligt ikke belærende måde ;D

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Winta skrev:
Jeg ved godt selv at jeg til tider har nogle mærkelige holdninger og tror på en masse underlige ting, men det betyder ikke jeg vil belære jer andre om at sådan er det, for tror også at hver enkel skal have lov at have deres egen måde at tro på :)

Man kan ikke opfordre folk nok til at dele deres tanker med andre. Udover at man får sat ord på det og bliver mere afklaret med det, så kan man samtidig drage nytte af andres tanker.

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Psyko skrev:
Nu har ingen af os jo præsenteret noget videnskabeligt grundlag for vores opfattelser, men jeg vil umiddelbart sige, at forklaringen reflekteringen af sollys falder lidt til gulvet, da det kun er ca. 1/10 der bliver reflektereret.

Hehe, psyko. Videnskab handler altså ikke om at sidde på en stol og blive enig med sig selv om, at det sgu nok ikke betyder noget fordi påvirkningen er så lille. Det handler om at prøve tingene af empirisk. Altså gå ud og undersøge tingene.

Tænk hvis Albert Hoffmann havde sat sig ned og blevet enig med sig selv om at 100 mcg LSD ihvertfald UMULIGT kunne have nogen virkning, da mængden var ALT ALT for lille... :)

Der findes ikke noget mere uvidenskabeligt end at affeje et postulat uden at prøve det af først! Så lad os nu for helvede diskutere om månens lys kan påvirke folk, der er altså ikke farligt, selvom det måske umiddeltbart ikke virker oplagt.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
Hmm, det var nu ikke min mening at anspore til skænderi. Ej heller skal min spøgefulde kommentar ses i forhold til videnskab/teologidiskussionen (her ved vi vist godt hvor hverandre står).
Mit indlæg var mere en reaktion mod den selvopfattelse Winta i første indlæg giver udtryk for. For mig er opgivelsen af den fri vilje (eller "meget" af den) i sin daglige virken en fuldstændig uforståelig og helt ærligt ret skræmmende livsanskuelse. Hvorend fatalistisk dogmatik dukker op undertvinger den vore naturlige drifter og forkrøbler vor adfærd til fordel for en passiv, receptibel tilværelse.. Vor arts mentale kapacitet er enorm og kan være såvel en velsignelse som en forbandelse, men ikke at udnytte denne kapacitet til sit absolutte maksimum er for mig at se en direkte hån mod evolutionen, Designeren eller hvem man nu hænger sin hat på. Spild af liv.

Hvad angår min uddannelse må det vist bero på en misforståelse. :lol:

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Huh? hvor har der været en teologisk/videnskabelig diskussion i den her tråd?
Jeg ser diskussioner omkring videnskab, men ikke teologi.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
Goddammit! Jeg mente self. ontologi. Metafysik ville måske være mere passende. Men klokken er 00.15 og jeg har os være meget syg...

Titel:
In our memories

Drupe > Nu har jeg aldrig påstået, at det jeg foretog var nogen empirisk undersøgelse, eller at det havde noget at gøre med videnskab.
Det har tilgengæld noget at gøre med rationel tænkning, hvilket er en vigtig ting som videnskaben har bragt med sig.

Jeg bruger jo bl.a. argumentet om, at de fleste folk sover fint om natten, og at det derfor virker plausibelt, at der er tale om en psykologisk forklaring. Det kan selvfølgelig også være, at det er forskellen på mennesker, der gør at nogle af os kan sove, når det er fuldmåne.
Ligesom nogle mennesker er allergiske overfor nødder.

Problemet for mig er at jeg ser rødt, når jeg hører nogle bekende sig til astrologi, eller noget der bare lugter af astrologi. Det er ikke videnskabeligt at tabe besindelsen, men det er derimod ret menneskeligt. Og Astrologi ER blevet undersøgt empirisk.

Mvh. Psyko

Titel:
In our memories

Drupe skrev:
Nu har ingen af os jo præsenteret noget videnskabeligt grundlag for vores opfattelser, men jeg vil umiddelbart sige, at forklaringen reflekteringen af sollys falder lidt til gulvet, da det kun er ca. 1/10 der bliver reflektereret.

[/quote]

Nu synes jeg også, at du går lidt fejl af min pointe. Hvad jeg siger er, at jeg godt ved at nogle folk bliver f.eks deprimerede om vinteren, fordi de får mindre sollys. Men 10% er en meget lille mængde sollys og desuden er eksponeringstiden kort. Det er derfor svært at se at netop fuldmåne skulle have nogen særlig indvirkning på mennesker. Og hvorfor kun fuldmåne? Hvorfor ikke også halvmåne? At det netop er fuldmånen, viser meget godt at "teorierne" stammer fra gammel folklore og overtro.

Jeg ved godt, at mit indlæg sikkert fremstår meget tåget, men jeg har siddet foran en computer fra kl. 19-1 (arbejde), og jeg er meget træt i hovedet nu. Bær over med mig.

-Psyko

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I am everywhere
Citat:
Jeg mener verdens yperste mål er mangfoldighed. Og menneskets er at skabe..... To go were no man has gone before...... Eller måske snarere selv at opdage det.... Som mange andre har opdaget før, af en anden sti...... Videnskaben er kun en af de hovedveje, vi kan træde.
Jeg tror Gud spiller jazz, eller er denne improvisatoriske, evige udviklende og ligedelet forstenende,
tilværelse, af liv, forandring
fraværet i det tilstædevær ende
Døden som en genvej
Livet som et kustværk
At selve skabelsen ér Livet

Den evige tilblivelse
Den evige forandring af bølger og strømme
vand og magneter
verdenshjørner og den evige strøm

Jeg tror verden, Jorden
en sælsom søellefant
mellem tusinder af beboede planeter
der eksistere sammen gennem alle dimensioner
vi vil hvad vi gør
så simpelt er det

Hvad fanger du
som jeg ikke gør
hvoigennem stabler du dinne legoklodser
og roder dem sammen i spande

Jeg mener yperste mål er mangfoldighed. Og menneskets er at skabe mangfoldighed..... To go were no man has gone before...... Eller måske snarere selv at opdage det.... Som mange andre har opdaget før, af en anden sti...... Videnskaben er kun en af de hovedveje, vi kan træde.
Jeg tror Gud spiller jazz, eller er denne improvisatoriske, evige udviklende og ligedelet forstenende,
tilværelse, af liv, forandring
fraværet i det tilstædeværende
Døden som en genvej
Livet som et kustværk
At selve skabelsen ér Livet

Den evige tilblivelse
Den evige forandring af bølger og strømme
vand og magneter
verdenshjørner og den evige strøm

Jeg tror verden, Jorden
en sælsom søellefant
vi vil hvad vi gør
så simpelt er det

Hvad fanger du
som jeg ikke gør
hvoigennem stabler du dinne legoklodser

Jeg mener mål er mangfoldighed. Og menneskets er af mangfoldighed..... To go were no man has gone before...... opdage det....
Videnskaben er vejen, vi skal træde.
Jeg tror Gud spiller denne evige forstenende rytme,
af tilværelse,liv og
Døden
fraværet i det tilstædeværende
Døden som en genvej

At selve skabelsen ér døden

Den evige
Den evige bølge
magneter
verdenshjørner og den evige

Jeg tror verden, Jorden
en sælsom søellefant
vi vil hvad vi gør
så simpelt er det

Hvad fanger du
som jeg ikke gør
hvoigennem stabler du dinne legoklodser?

Leavey Lumweih

Leavey Lumweih

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København NV
Selvfølgelig kan en fuldmåne have stor effekt på ens trip, lige så vel som en muggen marmelademad, kan have det. Placebo effekt har en anden virkning end en ellers direkte effekt, ikke desto mindre er effekten reel. Hvis spørgsmålet er om hvorvidt en fuldmåne har en direkte effekt udover det egentlige reflekterede lys, så kan man ikke undgå at såre nogens intelligens ved at sige at, den ikke har det. Det er klart at man kan gå ud i pernittengryn og sige at månens reflektion kastede et lysbillede på ens skab der fik det til at ligne et monster, som fik en til at mindes om at traumatisk oplevelse - men effekten er jo i så fald ikke direkte.

Man kunne også prøve at forklare dette med psykologi, men det ville ganske givet fuldstændig såre nogen.

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Psyko > Dine overvejelser er sådan set meget fine, men har intet med empirisk videnskab at gøre. Vi er mere ovre i en art teoretisk spekulation. Og eftersom virkeligheden tit opfører sig ganske underligt og i strid med hvad der virker intuitivt, er det langt fra sikkert at dine overvejelser fører til nogen valide konklusioner. Oprindeligt var det dét at du sagde at min teori "faldt til gulvet" på baggrund af dine spekulationer, der fik mig til at stejle. Gu gør den ej. Hvad nu hvis månelyset indeholder nogen andre frekvenser end sollyset, som nogen er mere modtagelige overfør? Eller hvad nu hvis de ændringer der sker i hjernen når vi udsættes for mørke bliver anderledes når der er måneskin? Eller hvad nu hvis...

At affeje folks 1. personsoplevelser som en art placebo-effekt er meget snæversynet. Det er muligt det er rigtigt, men indtil du laver en double-blind undersøgelse om emnet, er det ikke andet end en tilfældig påstand, der kan være lige så god som enhver anden.

EternalWheel > Det gælder også dig :P . Og ifølge din logik sårer jeg vel også skeptikerne ved at påpege at deres postulater ikke har noget med videnskab at gøre?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København NV
Drupe skrev:
Psyko > Dine overvejelser er sådan set meget fine, men har intet med empirisk videnskab at gøre. Vi er mere ovre i en art teoretisk spekulation. Og eftersom virkeligheden tit opfører sig ganske underligt og i strid med hvad der virker intuitivt, er det langt fra sikkert at dine overvejelser fører til nogen valide konklusioner. Oprindeligt var det dét at du sagde at min teori "faldt til gulvet" på baggrund af dine spekulationer, der fik mig til at stejle. Gu gør den ej. Hvad nu hvis månelyset indeholder nogen andre frekvenser end sollyset, som nogen er mere modtagelige overfør? Eller hvad nu hvis de ændringer der sker i hjernen når vi udsættes for mørke bliver anderledes når der er måneskin? Eller hvad nu hvis...

At affeje folks 1. personsoplevelser som en art placebo-effekt er meget snæversynet. Det er muligt det er rigtigt, men indtil du laver en double-blind undersøgelse om emnet, er det ikke andet end en tilfældig påstand, der kan være lige så god som enhver anden.

Du har delvist ret, problemet er bare at hvis man ikke sætter en grænse, udefinerbar eller ej, så bliver termet "placebo" ugyldigt. Hele pointen ved placebo er at man projicerer tankernes kraft over på noget objektivt. Det er jo ligesom hvis man giver en pille til en person, og fortæller personen at det er LSD, hvor det i virkeligheden er laktose. Med din logik, så ved vi ikke nok om hjernen til at vide om laktosen går ind og fremkalder reele hallucinationer. Så når personen siger at han virkelig har hallucinationer, så er det korrekt.

Titel:
In our memories

Drupe skrev:
Psyko > Dine overvejelser er sådan set meget fine, men har intet med empirisk videnskab at gøre.

Nu må du lige spænde hjelmen...Jeg skriver netop selv, at mine undersøgelser IKKE har noget at gøre med empirisk viden, men derimod er en form for spekulation (som jeg så vælger at kalde rationel tænkning.)

Så lad nu for helvede være med at prøve at fremstille det som om jeg udgiver mig for noget, som jeg er ikke er.

Angående dine teorier, så er de IMHO endnu mere spekulative end mine. Det betyder selvfølgelig ikke, at du ikke kan have ret, men de fungerer bare dårligt som argumentation. Vi kan vist roligt konkludere, at ingen af siderne i den her sag kan fremvise videnskabelige resultater omkring fuldmånens påvirkning af mennesker, og derfor lade folk holde sig til det de tror mest på. Jeg synes dog stadigvæk, at det at tro på fuldmånens særlige kræfter lugter langt væk af folkelig overtro, og jeg tror også de fleste "spirituelle/alternative" der har svaret på den her tråd, dybest set ikke tror på at fuldmånen kan have andet end en placebo effekt på folk.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fandens Ferieparadis...
Da jeg var yngre ville jeg så gerne at månen skulle have en virkning på mig pga. dens store religiøse betydning (gudinde troen) og virkningen på den kvindelige cyklus. But it just didn't happen... Der var dog en nat hvor jeg på ingen måde kunne falde i søvn fordi det lyste så kraftigt (eller fordi jeg troede der var en der ville komme og slå hele min familie ihjel... måske begge dele). Og det skal lige siges at mine gardiner kunne mørklægge mit værelse om dagen.

Da min søster en sommer boede i kolonihave og sov ude på altanen ændrede hendes cyklus sig dog... Hun tror også meget på det alternative, hvilket har smittet af på mig. Det resulterer i at jeg også ofte får den der "man kan ikke trylle" smidt i hovedet. :D

Men astrologi... Nej tak. Læser man sit horoskop for næste måned er det ret sandsynligt at man ubevidst indordner sig efter hvad der står. Altså opsøger det skrevne. Nej, jeg har hverken links eller noget til den påstand. Kan bare huske at jeg har læst/hørt det :)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Island of Wak-Wak
Dr. Phibes skrev:
Det er også smukt det hele, men man behøves altså ikke narko for at indse det...

Enig. Jeg har stået mange gange ude i haven i en smøgs tid og bare nydt det.

Min favorit setting må være om sommeren i august fra kl 21 til 24. hvor solen stadig er lidt fremme. I tusmørke timerne.

Denne mds trip tur kan kun være mdma+ghb+hash og en dejlig tur på farum sø- :D

Mvh Mikkel

Titel:
In our memories

Drupe > Hvad mener du egentlig selv om sagen? Tror du, at fuldmånen giver en særlig påvirkning?

Hvis der er tale om lys, så mener jeg stadigvæk, at det virker noget besynderligt, at det kun er netop ved fuldmåne, at denne "frekvens" opstår. Men hvis det nu passer, så burde effekterne jo blive stoppet af et mørklægningsgardin, right?

Jeg synes også, at Indigo Sphinx beretning er værd at tage med. Jeg synes, det er ret sigende, at det stortset udelukkende er "alternativt mindede" mennesker der oplever den slags. Som jeg allerede har påpeget, burde vi snævertsynede mennesker jo også opleve det samme.

Jeg synes, det er naturligt, at man vurderer folks udsagn efter ens egen verdensanskuelse, og det er i mine øjne hverken specielt snævertsynet. Snævertsynet ville være hvis jeg blev præsenteret for beviser, men modsatte mig dem, fordi de ikke stemte overens med den holdning jeg havde i forvejen. Jeg forventer ikke, at der er nogen der "konverterer" til mit verdensbillede efter det her. Jeg har bare ikke tid til at behandle et hvert udsagn som om det var en mulig sandhed...der er jo ingen, der har tid eller mulighed for at undersøge alt hvad folk siger. Det ville også være sindsygt at prøve. Men tillykke til dig, hvis du når Astral fortæller dig om Illuminati uindskrænkede magt ikke bare afviser hans teorier som implausible, men derimod stormer på biblioteket for at læse alt hvad der findes om emnet. Så langt er mit liv desværre ikke.

-Psyko

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Psyko skrev:
Drupe > Hvad mener du egentlig selv om sagen? Tror du, at fuldmånen giver en særlig påvirkning?

Månen har gennem tiderne spillet en stor rolle i mange kulturer, og jeg er overbevist om at månen har en fast indgroet symbolsk betydning i menneskets bevidsthed. Modsat de fleste materialister føler jeg mig overbevist om at den matrielle verden og bevidstheden er sideordnet, altså at det matrielle IKKE rangerer over bevidsthed eller omvendt. Vi mennesker er BÅDE et matrielt objekt og et bevidsthedsfelt, og man kan ikke forklare nogen af delene ud fra den anden del alene. Ligesom partikel/bølge-paradokset, hvor lys både opfører sig som en bølge og en partikel i ekperimentielle forsøg. Bølger, er ligesom bevidsthed et potientielt grænseløst felt, mens partiker er fast afgrænsede former. At anderkende begge dele af virkeligheden kaldes "komplimentær helhedsrealisme", så vidt jeg ved.
Jeg mener således at det er meget billigt sluppet at forklare månens påvirkning af nogen mennesker som simpel psykologi, men at månen påvirker den del af den halvdel af mennesket, som mange materialister overhovedet ikke vil anderkende som værende eksisterende.

Jeg mener altså kort og godt at den til tider intense følelsesmæssige påvirkning månen kan have på nogen mennesker er lige så "virkelig", som den del af verden man kan erfare gennem eksperimentiel fysik.

Men eftersom de to dimensioner er intimt forbundet, er jeg sikker på at man også kan finde frem til dén mekanisme i hjernen, der har parallel til den bevidsthedsmæssige påvirkning. Og omvendt. Gir det mening?

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Er det ikke ret mærkeligt at de fleste kvinders menstruationscyklus er på 28 dage, og kan man affeje den kendsgerning som ren tilfældighed?
For mig at se er det fuldstændig åbenlyst at vi mennesker bruger cyklusser til at hænge vores fysiske processer op på. Der er også visse krebsdyr (tror jeg det er) som frigiver æg og sperma i vandet på fuldmånenatten, hvilket vidner om at der er flere arter som bruger månecyklussen til at synkronisere deres sexualitet.

Det skal lige siges at jeg har en naturvidenskabelig uddannelse, men at jeg hele vejen igennem har bibeholdt min fornemmelse for mere end blot det jeg lærte på universitetet :wink: .

Jeg tror på den frie vilje (Halifaxxx), men tror også på at alt i universet påvirker hinanden, -det være sig lige fra planeternes konstellationer til de vejrforandringer der foregår på jorden. Jeg ser verden som et konstandt forandrende energifelt vi svømmer igennem. Vi påvirker verden og verden påvirker os.

Mht. månen har jeg oplevet dens påvirkning -ud over den virkning at jeg altså får menstruation en gang i løbet af en månecyklus :wink: . Specielt om vinteren når månen står højere på himmelen har jeg haft deciderede månedrømme, -hvor jeg oplevede at drømme, at jeg lå og kiggede op i loftet som var væk, og istedet så jeg op i den klare himmel med fuldmånen på. Dette har været nætter hvor jeg havde svært ved at synke rigtig ned i de dybe drømmelag og vognede mange gange i løbet af en nat. Dette er også sket de gange jeg ikke har været klar over at det var blevet fuldmåne.

Det er bestemt ikke alle fuldmåner jeg oplever det på. Men når jeg gør det, er det på en ret karakteristisk måde.

Nå, det var bare mine oplevelser, og det må folk tage som de vil! For mig at se, kan jeg sagten både tro på videnskaben, -dvs det som vi har undersøgt til bunds, samt på at der er stadig findes flere spændende ting vi endnu ikke har undersøgt -eller har udviklet metoder til at undersøge endnu, som ligger og venter på at vi udforsker.

Hilsen Fanny

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 98 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]