noname skrev:
Psyko, nu er der jo også mennesker, der får religiøse oplevelser uden indtag af psykedelika. Der er mange forskellige stier op ad bjerget

Beklager, men det virker som om du ikke har altså læst mit indlæg særlig grundigt, tillad mig at citere mit eget indlæg:
Citat:
Uanset om oplevelserne er fremkaldt ved brug af psykedelika eller er kommet i ædru tilstand, så forekommer det mig også at nogle personer (ikke nødvendigvis dig, Drupe) let bliver ret arrogante efter den slags
Jeg kan godt se, at jeg måske ikke lige får skrevet eksplicit, at jeg også synes det er underligt, at det kun er nogle mennesker, der får spirituelle/religiøse oplevelser i ædru tilstand.
noname skrev:
Desuden er i alle forskellige i vores spiritualitet, hvis ikke man er åben for input af den karakter, så tror jeg ikke, at det bare sådan uden lige dukker op under indtag af stoffer.
Nu bliver det lidt meget en diskussion om tro, men det jeg hæfter mig ved, er at mange faktisk siger de har haft en ven eller bekendt, der oprindeligt var ateist, men som efter indtagelse af psykedelika blev "omvendt." Problemet for mit vedkommende, er at jeg tror mennesker nogle gange har en tendens til at foklare noget uforståeligt med gud eller noget guddommeligt. Dybest set ville de fleste vel gerne tro på, at der var en mening med galskaben, og i den forstand er vi vel alle "åbne" overfor de spirituelle? Jeg er bare kun blevet bekræftet i det modsatte.
noname skrev:
Mht månens påvirkning, så vil jeg mene, at der er tale om en fysiologisk ændring. Dvs, at månen påvirker væskebalancen i kroppen på samme måde som den påvirker væskebalancen på Jorden (tidevandet). Denne ændring kan, muligvis, have en effekt på den psykiske balance. For mig lyder det ikke så usandsynligt...
Det er jo muligt du har ret, det burde ihvertfald være muligt at undersøge (for dig.) Problemet er bare, at vi startede med at diskutere mærkbare/markante ændringer i den psykiske tilstand, og hvis der er en så generel påvirkning, finder jeg det underligt at ikke flere mærker den. Indrømmet, det er muligt at det atter bunder i individuelle forskelle, men det kunne jo også være fordi nogle troede så meget på noget, at de pludselig kunne mærke et eller andet. Men undersøg endelig det med månens påvirkning af væsken i kroppen, det kunne være interessant at få nogle facts på bordet.
Mvh. Psyko