sKevin skrev:
Jeg kan sagtens følge din tankegang. Stofmiljøet er efter min mening delt i 2 lejre med deres undergrupper. På den ene side har vi "pusher-miljøet" og på den anden side en gruppe mennesker der tænker meget mere på de spirituelle elementer end på at blive blæst. Her tænker jeg ikke bare på hippier, men mennesker på tværs af stil, kulturer og samfundslag der værdsætter stofferne som et middel, et værktøj, til personlig udvikling og granskning af sindet.
Det har du ganske ret i, det er også sådan jeg ser det. Det er fedt at se at så mange forskellige slags mennesker kan finde en samlet interesse omkring de store emner som bevidsthedsudvidelse netop er.
Men sammen med forskellige kulturer og miljøer er der naturligvis også forskellige måder at gøre tingene på osv.
Derfor ser jeg en hvis nødvendighed i at vi måske burde tage lidt ved lære af vores forfædre som havde en helt speciel politik omkring hvordan stofferne burde behandles og viste en stor respekt for hvordan stofferne kunne påvirke dig.
De har jo lang tids erfaring med hvordan det skulle behandles så man netop undgik bad trips og varige mén som man kan opleve ved urespektfuld behandling af planterne.
sKevin skrev:
Jeg synes ikke man kan drage en parallel mellem dem der ikke værdsætter stoffernes potentiale, og dem der tager dem til fester. Hvem siger at en oplevelse til en fest ikke kan være lige så meningsfuld og tankevækkende som hjemme i stuen? Det handler ikke om hvor man er, hvem man er med og hvad man hører, men snarre om hvilken sindsindstilling man har. Tænker man filosofisk og tager stofferne på dén baggrund, vil det kunne give stof til eftertanke ligemeget hvor man er. Jeg mener blot der er tale om en varieret oplevelse når man tager stoffer under forskellige omstændigheder, fremfor at tale om hvad der er 'rigtigt og forkert'.
Det er selvfølgelig rigtigt at nogen får godt, hvis ikk bedre udbytte af de psykedeliske stoffer til fester pga. deres kærlighed til stemningen i omgivelserne, folkene osv.
Dog holder jeg fast i at hvis du virkelig vil bruge stofferne med respekt, i følge vores forfædre som var de første til at bruge stofferne på en måde der vendte op og ned på vores opfattelse af livet, eksistens osv., så er det problematisk at være blandt mange mennesker og højt musik og udenfor trygge og rolige omgivelser hvis det skulle ske at du fik en stærk oplevelse.
Det er i mine øjne uforsvarligt at gøre det i sådanne situationer hvor der ikk er mulighed for komplet ro og en person der kan dysse dig ned.
sKevin skrev:
Skal du kende køreegenskaberne på en bil og føle dig godt hjemme i den, er det ikke nok at holde i indkørslen hvor der er 'sikkert', man må også ud og køre landevej, motorvej og alle andre former for kørsel, for at kunne lære bilen at kende og vide hvordan den opfører sig i forskellige situationer. På samme måde mener jeg det er med stoffer, for at lære et stof godt at kende bør man opleve den fra mange forskellige sider. For at man kan vide hvordan det påvirker ens sind, tror jeg det er vigtigt at undersøge hvordan set og setting påvirker stoffets virkning. Tages det under rolige og stille forhold, er det måske mere indadvendt og lukket på mange måder. Til fester giver stoffer, alt efter hvilke selvfølgelig, en meget kraftigere forbindelse mellem sind og sanser. Musikken fremkalder følelser og tanker i sindet, mens dansen kan give en følelse af frihed, nærhed til sine rødder, sine medmennesker og følelsen af sammenhæng og struktur i universet. Jeg er helt enig med dig i at det er en helt anden oplevelse, men mener dog ikke at den er mere forkert end alternativet. Det hele handler om hvilken type oplevelse du søger, og jo bedre du kender et stof og hvordan det påvirker dit sind under forskellige omstændigheder, desto bedre kan du vurdere hvilken type oplevelse du reelt søger for at finde svar på de spørgsmål du ønsker svar på.
Hvis man drager parallel mellem psykedelika med en bil, så er det netop dig der prøver stoffet af og bliver fortrolig med det. Man starter op i indkørselen til man til sidst kan køre max hastighed på motorvejen.
Til en hvis grad kan man sige at det er vigtigt med psykedeliske stoffer at prøve dem af på sig selv og starte stille op i små doser før man bevæger sig længere ud, det er dog i følge mig selv forkert at se det som en form for test af sig selv og "hvor langt man kan gå" og i hvilke omgivelser man kan prøve det af. Jeg er enig med dig i at det kan give variation men omvendt skal man hele tiden minde sig selv om at med psykedeliske stoffer er det nærmere stoffet der prøver
dig af til tider, ikke dig der prøver dét af.
Der er tidspunkter hvor man kommer så langt ud at der ikke længere er kontrol over "bilen" og man må slippe rattet og lade bilen føre for dig, hvilket ikke kan være forsvarligt andre steder end indkørselen.
Derfor mener jeg ikke man kan sammenligne med en bil, som man netop selv styrer.
sKevin skrev:
Der gik noget tid før jeg indså forskellen og ikke mindst værdien i at kende til stoffers virkninger alt efter indflydelse. Ikke bare af ydre omstændigheder men også af humør og følelser. Men efter at have oplevet hvordan forskellen på virkningen af stoffer under varierede omstændigheder kan ændre karakter, synes jeg dette er meget facinerende. For det betyder at søger du svar på noget bestemt du filosoferer over, men ikke har kunnet få et egentligt gennembrud på emnet, kan det være at en ændring af set eller setting pludselig kan skubbe tingene i en ny retning der kan åbne op for nye tanker som før lå fjernt. Jeg mener man bør undersøge hvilken indflydelse lyd/musik, omgivelser, lys/mørke, sindstilstand/humør og lign har på virkningen af de stoffer man oppererer med, samt hvordan en evt kombination af disse kan ændre på dette og derigennem åbne op for nye døre i sin grænskelse af sind, eksistens og univers.
Jeg følger dig i at man kan ændre omgivelserne for at ændre trippets karakter. Hvis man har været nede i lang tid, kan man evt. sætte sit yndlingsmusik på eller være sammen med gode venner der får én til at grine og slappe af eller hvis man føler at man er kommet langt væk fra sig selv og sin spiritualitet, kan man sætte sig i smukke naturomgivelser og høre cermonielt musik eller ligge sig med lukkede øjne og rejse ind i sig selv. Eller man kan hvis man bare synes det er fedt at møde nye mennesker med samme interesse for stofferne og musikken, gå til trancefester.
Det er helt rigtigt at man kan ændre på omgivelserne og indflydelserne alt efter hvilken retning man vil "skubbes i mod", dog skal man altid huske på at når man er et offentligt sted med mange fremmede mennesker, er det ikke altid én selv der bestemmer hvad omgivelserne skal byde på.