Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jun 2025 20:51

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 78 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Medlem

noname skrev:
Bart skrev:
noname skrev:
Citat:
Hvad gør man så ? Enten accepterer man at de ting vil ske, ligemeget hvad, eller man nedskalerer størrelsen af de events man planligger sådan at hyppigheden af de hændelser samtidig falder til et ubetydeligt plan.

@Bart: Jeg ved, at der til tider er blevet startet "falske" sms-kæder af ukendte personer om, at der er fest på moesgaard, og når den har gået rundt dukker der en masse af palletyperne op i skoven, og forventer fest.
Derfor er det ikke muligt at begrænse festernes størrelse, og det med at holde det tys tys virker i et begrænset omfang, men så straks der kommer en enkelt patrulje af kixeklappere forbi med deres ubegrænsede sms, så går der ikke lang tid, inden skoven er et helvede at befinde sig i.

Når man arrangerer noget må man gøre op med sig selv om man vil ofre oplevelsen af den store fest til fordel for oplevelsen af den reelt hyggelige fest hvor man har kontrol over forholdende.

For mig er der ingen tvivl om at det for enkelte arrangører af de moesgaard fester har været et success kriterie at der kommer mange mennesker samt der er gang i den på dansegulvet hele natten.

- Bart

Jeg er ret overbevist om, at du ikke finder en eneste af festarrangørerne, der har lavet fester derude, der virkelig gerne ser, at dansegulvet er fyldt hele natten med folk, hvis de folk er pushere, barbiedukker og folk, der hopper på andres biler (ja, de findes desværre også derude i ny og næ :? ). Det er jo ikke ment som den pengemaskine som flere indendørsarrangementer tager udseende af, og derfor er antallet af gæster ikke det afgørende. Det er stemningen!

Moesgaard/instant karmaspottet er oplagt til de intime fester, det finder du ingen arrangør, der ikke er enig i.

Citat:
Det er iøvrigt lykkedes mig + venner at holde arrangementer ganske tys tys, uden der kom en masse uinviterede - også ved moesgaard strand.

Hehe, det kan jo så diskuteres, hvorfor der ikke kommer folk til jeres fester... ;)

Stemning og antal mennesker går desværre ofte hånd i hånd i manges hoveder, jeg har snakket med nogle af de pågældende arrangører, og det har ikke virket på mig som om de så det som noget problem at der var så mange der "støttede op omkring det", tværtimod. Den holdning går jeg ud fra har ændret sig nu.

Lad være med at sætte de fester op på et piedestal de ikke fortjener at være på.

Indendørsfester er pengemaskiner da de er så dyre at afholde, men det her jo intet at gøre med dette her emne? Der findes faktisk arrangører hvor intentionen er at skabe en fed fest, og ikke som sådan at tjene penge (tro det eller ej).

I forhold til vores eget udendørs arrangement (det skulle have været ental før), så var der kun inviteret en 20-30 mennesker, det var skåret ud i pap at invitationen kun galdt de inviterede + max et par venner, også afholdte vi det samtidig med Middle Earth (eller måske var det SEMF). 1/3 - 1/2 af de inviterede kom, så det var udemærket - Gik præcis som planlagt og jeg syntes det var ganske hyggeligt.

Sådan har det også før været ved andre moesgaard fester, da musikken var mindre mainstream og invitationerne mere sparsomme.

Hellere 10-50 deltagere og styr på det, end 500 deltagere og døde folk på dansegulvet + andet lort i området.

- Bart

Titel:
Medlem

Malkavian skrev:
Det er godt nok kedeligt, men måske burde arrangørerne overveje altid at have mindst én bil og en ædru chauffør til stede for at mindske skaderne af denne frygt for politiet.

God ide.

- Bart

Titel:
Medlem

Bart skrev:
noname skrev:
Bart skrev:
noname skrev:
Citat:
Hvad gør man så ? Enten accepterer man at de ting vil ske, ligemeget hvad, eller man nedskalerer størrelsen af de events man planligger sådan at hyppigheden af de hændelser samtidig falder til et ubetydeligt plan.

@Bart: Jeg ved, at der til tider er blevet startet "falske" sms-kæder af ukendte personer om, at der er fest på moesgaard, og når den har gået rundt dukker der en masse af palletyperne op i skoven, og forventer fest.
Derfor er det ikke muligt at begrænse festernes størrelse, og det med at holde det tys tys virker i et begrænset omfang, men så straks der kommer en enkelt patrulje af kixeklappere forbi med deres ubegrænsede sms, så går der ikke lang tid, inden skoven er et helvede at befinde sig i.

Når man arrangerer noget må man gøre op med sig selv om man vil ofre oplevelsen af den store fest til fordel for oplevelsen af den reelt hyggelige fest hvor man har kontrol over forholdende.

For mig er der ingen tvivl om at det for enkelte arrangører af de moesgaard fester har været et success kriterie at der kommer mange mennesker samt der er gang i den på dansegulvet hele natten.

- Bart

Jeg er ret overbevist om, at du ikke finder en eneste af festarrangørerne, der har lavet fester derude, der virkelig gerne ser, at dansegulvet er fyldt hele natten med folk, hvis de folk er pushere, barbiedukker og folk, der hopper på andres biler (ja, de findes desværre også derude i ny og næ :? ). Det er jo ikke ment som den pengemaskine som flere indendørsarrangementer tager udseende af, og derfor er antallet af gæster ikke det afgørende. Det er stemningen!

Moesgaard/instant karmaspottet er oplagt til de intime fester, det finder du ingen arrangør, der ikke er enig i.

Citat:
Det er iøvrigt lykkedes mig + venner at holde arrangementer ganske tys tys, uden der kom en masse uinviterede - også ved moesgaard strand.

Hehe, det kan jo så diskuteres, hvorfor der ikke kommer folk til jeres fester... ;)

Stemning og antal mennesker går desværre ofte hånd i hånd i manges hoveder, jeg har snakket med nogle af de pågældende arrangører, og det har ikke virket på mig som om de så det som noget problem at der var så mange der "støttede op omkring det", tværtimod. Den holdning går jeg ud fra har ændret sig nu.

Lad være med at sætte de fester op på et piedestal de ikke fortjener at være på.

Indendørsfester er pengemaskiner da de er så dyre at afholde, men det her jo intet at gøre med dette her emne? Der findes faktisk arrangører hvor intentionen er at skabe en fed fest, og ikke som sådan at tjene penge (tro det eller ej).

I forhold til vores eget udendørs arrangement (det skulle have været ental før), så var der kun inviteret en 20-30 mennesker, det var skåret ud i pap at invitationen kun galdt de inviterede + max et par venner, også afholdte vi det samtidig med Middle Earth (eller måske var det SEMF). 1/3 - 1/2 af de inviterede kom, så det var udemærket - Gik præcis som planlagt og jeg syntes det var ganske hyggeligt.

Sådan har det også før været ved andre moesgaard fester, da musikken var mindre mainstream og invitationerne mere sparsomme.

Hellere 10-50 deltagere og styr på det, end 500 deltagere og døde folk på dansegulvet + andet lort i området.

- Bart

.Det har ikke været ønsket at der skulle komme mange mennesker... Og det har været et meget omdiskuteret problem...
-Så luk lige ræven bart...
.Desuden ER 500 overdrevet!
.Festen med dødsfaldet havde et minimalt antal deltagere og var arrangeret af folk der aldrig tidligere havde lavet fest på spottet, mig bekendt.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In the door, up the stairs.
Bart skrev:
Malkavian skrev:
Det er godt nok kedeligt, men måske burde arrangørerne overveje altid at have mindst én bil og en ædru chauffør til stede for at mindske skaderne af denne frygt for politiet.

God ide.

- Bart

I second that.

Jeg var jævnligt til skovfester for mange år siden. Dengang blev de lystigt annonceret via flyers i bl.a. Dezigner Soundz (som dengang lå "gemt" på en førstesal i Guldsmedegade, senere i stueetagen). I dag er psytrance i bred forstand popmusik, og med musikken følger en generel glæde for ulovlige stoffer, hvilket så igen tiltrækker de her 'Brian'- eller 'Palle'-typer.
Jeg mærkede det for første gang for alvor til en skovfest i sommeren 2000. Jeg kom derud sammen med min kæreste, og det første, vi blev mødt med, var folk med en eller anden lysende ting i munden. Det var fucking Crazy Daisy!
Jeg har aldrig været nogen stor fan af musikken derude, men jeg var glad for at komme der pga. stemningen. Det ændrede sig den dag, og jeg har kun været ganske kort forbi siden. Crazy Daisy er ikke lige min stil. :/
Ærgeligt. Drop de SMS'er. Det gør ikke noget, at der kun er 50 eller 70 mennesker.
Det var fandme skide dejligt dengang. Lortemusik (hehe), men en rar atmosfære, rare mennekser og et lækkert sted at komme.
Back to basics, tak. :)

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
@Bart: Hehe, jeres fest derude var nu ikke så hemmelig. Jeg, inklusiv flere venner, havde hørt om festen og valgte at blive hjemme, og dem jeg kender, der tog derud lagde sig til at sove efter ganske kort tid, fordi der simpelthen ikke var nogen fest. Så ro på men at sætte ting op på piedestaler ;)

Som transformer nævner, så har der aldrig været 500 mand til en skovfest, og til festen, hvor den uheldige døde var der et minimalt frembud af gæster.

Det er også fint nok, at det ikke har virket på dig som om der var nogle arrangører, der så det som et problem med de mange gæster. Men det er jo som du siger, det har _virket_ på dig, og ikke som det er. Jeg kender flere arrangører, og alle forsøger at begrænse spredningen af budskabet men pga førnævnte brianpatruljer og falske smskæder, der rammer rigtigt, så er det stortset umuligt at undgå det.

Det indendørsfesterne forklarer jeg lige i PM senere idag, ingen grund til at tage den her.

Titel:
Medlem

transformer skrev:
Bart skrev:
noname skrev:
Bart skrev:
noname skrev:
Citat:

- Bart

Citat:

- Bart

.Det har ikke været ønsket at der skulle komme mange mennesker... Og det har været et meget omdiskuteret problem...
-Så luk lige ræven bart...
.Desuden ER 500 overdrevet!
.Festen med dødsfaldet havde et minimalt antal deltagere og var arrangeret af folk der aldrig tidligere havde lavet fest på spottet, mig bekendt.

Selvom du er uenig burde det da vel ikke være dig umuligt at snakke pænt til folk ? Jeg forsøger rent faktisk at påvirke et miljø positivt her, det skal du da ikke sidde der og forsøge at modvirke !

Jeg kan skam sagtens komme med citater der viser at de folk der laver festerne har beskrevet netop de fester med de fleste deltagere som "de bedste fester", uden at de på nogen måde anerkender problematikken omkring de mange mennesker der bliver pointeret overfor dem af bl.a. mig og andre.
Dette ønsker jeg dog ikke at gøre, da jeg ved de folk ikke vil hænges ud her i offentlige forums bare fordi de har ønsket at lave en fest. De vil ikke gøres enerådigt ansvarlige for alt hvad der sker derude, og det er ligenetop hvad der sker hvis jeg citerer netop dem (selvom de kun er nogen ud af mange der laver fester, er det ikke fair overfor dem).
Skulle du ikke tro på mig, så må du sende mig en PM, så skal jeg henvise dig dertil hvor du kan læse at det forholder sig sådan.

Nej, 500 mennesker er IKKE overdrevet - Jeg har flere gange lavet en tælling derude, hvor jeg har talt folk på stranden og folk der stod øverst. Det gav ca 300 gæster, dertil kommer dem jeg ikke kunne se i skoven + dem der kommer og går. Det er meget muligt der kommer mere end 500 derud på en aften. Har DU talt dem ? Og hvad ved du om dynamikken omkring antal deltagende til et arrangement ?

"Festen med dødsfaldet havde et minimalt antal deltagere og var arrangeret af folk der aldrig tidligere havde lavet fest på spottet, mig bekendt"

Dem der oftest laver fester derude er ikke dem der udgør det allerstørste problem, de holder nemlig øje med folk. Det er ihvertfald før sket at de har hjulpet folk væk derfra fordi det har set skidt ud for dem.

Det ændrer dog intet på at han døde i en forlængelse af en tidligere fest, samt når der er så mange derude i en mørk skov opstår der problemer.
Næste gang en ligger sig til at dø er det ikke sikkert det sker lige midt på dansegulvet, men måske et andet mindre åbenlyst sted, så ligemeget hvem der er arrangører derude render de jo ikke rundt med nattesyn og inspicerer hele området jo... og når folks venner ikke magter at tage vare på sig selv samt holde øje med hinanden så er det desværre meget muligt at folk drætter om andetsteds også.

Et udendørsarrangement kræver et større niveau af sikkerhed end et indendørs arrangement. Indendørs ville man have 1 sikkerhedsmand pr 100 gæster der ikke laver andet end at holde øje med folk. Det er ikke kun i forhold til vold, men sikkerheden som sådan, sådan at den slags ikke sker.
Moesgaard festerne har nu taget 1 liv, og kommer der ikke styr på det vil det ske igen og igen og igen. Det bliver til en simpel statistik. Desto flere folk der fester, uden opsyn, og med stoffer som GHB, Amfetamin, Kokain og Ecstacy desto flere vil statistisk set dø.

Hvis et årti af "god karma i skoven" ikke bare skal være en løgn og bremsestreg i underbukserne er man nødt til at tage det her aspekt mere alvorligt.
Når man ikke kan tage entre derude og ikke reelt har nogen økonomi at gøre godt med har man ikke råd til at hyre sikkerhedsfolk, hvem skal så varetage den opgave ? Og hvad gør man når det går galt?

Er noget "god karma", hvis man accepterer der render 15-16 årige tøser rundt til en fest hvor der samtidig står jogging folk hist og pist og sælger "op og ned" til alle forbi passerende ?

De spørgsmål SKAL der være svar på, og det er arrangørens ansvar at finde dem - Ellers er det hele bare en løgn, og "god karma i skoven" er ikke andet end et slogan for blæste mennesker der fester til de dør, misbruger sig selv og andre.

Psychedelic Fester kan være det smukkeste på jorden, men forvandles også med lynets hast til noget af det grimmeste. Det er et absolut paradox, at for at en fri kultur kan eksistere er den nød til at have faste og sikre rammer - ellers falder friheden ind over sig selv, pga menneskelig svaghed.
Så snart "pioneererne" fortrænges og flere og flere kommer til, så går det galt - Fordi folk kommer udelukkende for stoffer & fest, og ikke for det andet kulturelle indhold der også er.

Det samme skete i Goa, da det i større og større grad blev rige og forkælede turister der tog til festerne.

Fester behøver ikke at have entré før de bliver mainstream og derigennem bliver ødelagte.

- Bart

Titel:
Medlem

noname skrev:
@Bart: Hehe, jeres fest derude var nu ikke så hemmelig. Jeg, inklusiv flere venner, havde hørt om festen og valgte at blive hjemme, og dem jeg kender, der tog derud lagde sig til at sove efter ganske kort tid, fordi der simpelthen ikke var nogen fest. Så ro på men at sætte ting op på piedestaler ;)

Som transformer nævner, så har der aldrig været 500 mand til en skovfest, og til festen, hvor den uheldige døde var der et minimalt frembud af gæster.

Det er også fint nok, at det ikke har virket på dig som om der var nogle arrangører, der så det som et problem med de mange gæster. Men det er jo som du siger, det har _virket_ på dig, og ikke som det er. Jeg kender flere arrangører, og alle forsøger at begrænse spredningen af budskabet men pga førnævnte brianpatruljer og falske smskæder, der rammer rigtigt, så er det stortset umuligt at undgå det.

Det indendørsfesterne forklarer jeg lige i PM senere idag, ingen grund til at tage den her.

Festen var anlagt som en hygge kom sammen, det var ikke meningen at der skulle være mange mennesker, det var ikke meningen der skulle ske en masse. Det eneste der var hensigten var at vi kunne høre den musik vi kunne lide i smukke omgivelser.
Ville vi lave noget med mange mennesker, så ville det intet problem være - Vi kan jo lave en masse invitation til 1500 potentielle deltagere istedet for de 30-40 stykker vi inviterede - Når ca 1/3 - 1/2 af dem kommer ville det jo så være 500 - 750 deltagere.
Så, hop du nu ned at din hest, hvor du så flot forsøger på at gøre mig og mine venners aktiviteter og arrangementer til noget dårligt og uvæsentligt. Det var, hvad det skulle være.

Årsagen til at dette i første omgang blev bragt på banen var, at der blev hævdet at man ikke kunne lave en lille hyggelig fest derude, uden der kom flere hundrede gæster. Min pointe var så, at det kan man godt. Den pointe må du anerkende, fordi det er sandheden, istedet for at sidde og forsøge på at sænke værdien af de ting der er væsentlige for os, når vi laver noget. Nemlig at der er styr på det, folk ikke ligger sig til at dø samt der ingen ballade overhovedet er.

Angående antal mennesker til skovfester henviser jeg til mit svar til Transformer. Det er tydeligt at hverken du eller han har gennemført en tælling af hvor mange der har været der, samt forstår at tolke de tal man når frem til. Jeg tror du vil være overrasket over hvor lidt 500 mennesker fylder udenfor, versus indenfor. Husk også, vi snakker "op til", og ikke "hver gang".

Kort og godt kan du jo forsøge at forsvare de fester så meget du vil, du ser tydeligvis kun kritikken i hvad jeg skriver, uden at anerkende det faktum at det er kritik hvortil der er forslag vedhæftet. Du ser det jeg skriver som en eller anden form for angreb på de fester, hvilket klart og tydeligt fremgår af den måde du forsøger på at tale dårligt om de ting jeg og mine venner laver, istedetfor at anerkende at vi er en del af det totale miljø, ligesom alle andre.

Det handler om at udvikle de fester og tilpasse sig nye omstændigheder. Jeg kan ikke diktere hvad andre skal lave, men jeg man opfordre dem til i stigende grad at tage stilling til den problematik der er og ikke at køre rundt i småligheder.

Jeg har deltaget i det miljø derude i 9 år nu og ser det helst ikke forsvinde eller blive ødelagt - Men vil derimod gerne se det bestå samt udvikle sig henimod det positive.

Man skal ikke lukke øjnene for problemerne, det er først der det rigtig går galt.

Faktum - Jeg har bevist at det kan lade sig gøre at lave mindre fester derude. (Det modsatte blev påstået)

Faktum - Der er ikke styr på fester med så mange deltagere.

Faktum - Der kommer flere og flere folk derud, der opstår flere og flere problemer. Det bærer arrangører såvel som deltagere vidne om.

Faktum - Reagerer man ikke i forhold til en problemstilling forværres problemet.

Faktum - Folk mister ind imellem livet når de tager stoffer, dette forværres af der er manglende sikkerhed omkring dem når de tager dem.

Faktum - Hyppigheden imellem dødsfald o.lign. stiger i takt med antallet af mennesker.

Faktum - Sandsynligheden for at nogen ansvarlig ser noget skidt ske falder i takt med antallet af mennesker vedkommende må holde øje med stiger. (faktum rettet, manglede ordet "stiger).

Det er ting vi ikke kan se udenom, ting vi skal tage stilling og forholde os til. Vælger man at forholde sig til de ting igennem ligegyldighed, jamen så bliver det bare værre og værre.

"Du må ikke ringe til en ambulance, så kommer politiet og lukker festen" - Er det der vi skal hen ?

- Bart

Senest rettet af Bart 14 sep 2006 01:02, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Admin
Brugeravatar

Citat:
Moesgaard festerne har nu taget 1 liv,

Ja undskyld tonen, men hva fanden er det for noget at fyre af?! Som Dr. Phibes også siger er det ikke fester der tager liv. Det er folk der selv tager deres liv. Det er sgu da ikke festens skyld at folk skal tage så meget narko at de dør af det. Vedkommende vælger selv at indtage de stoffer og der er jo ingen der står og tvinger det ned i svælget på dem. Jeg kan godt se det er tragisk og et problem, men selve festen og dens arrangører har da intet at gøre med at folk tager så meget at de dør.

Men lidt credit skal du nu alligevel have.

Citat:
Psychedelic Fester kan være det smukkeste på jorden, men forvandles også med lynets hast til noget af det grimmeste. Det er et absolut paradox, at for at en fri kultur kan eksistere er den nød til at have faste og sikre rammer - ellers falder friheden ind over sig selv, pga menneskelig svaghed.
Så snart "pioneererne" fortrænges og flere og flere kommer til, så går det galt - Fordi folk kommer udelukkende for stoffer & fest, og ikke for det andet kulturelle indhold der også er.

Det er sgu godt sagt må jeg sige. Til tider har det også fået mig til at overveje om jeg skulle droppe miljøet. Jeg elsker musikken, stemningen og de glade mennesker til festerne. Men jeg får sgu alligevel en klump i halsen når jeg ser nogle kollapse og blive kørt væk i ambulance. Det er virkeligt trist når sådan noget sker selvom det er den bedste fest.

-Jimmy Carter

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Hehe, jeg forsøger skam ikke at nedgøre jeres fester, blot at pointere, at der nu var andre end de inviterede, der havde hørt om jeres arrangement. Jeg synes da det er fint, at I også vil ud og nyde det progressive/downbeatede musik i skoven, det er sjældent det er den lyd, der er derude og alt musik lyder jo bedre udendørs!
Men lad mig lige høre, hvad havde du tænkt dig at gøre, hvis der var kommet en flok brianer/paller ud til jeres fest, og var begyndt at lave ballade? Solgte stoffer åbenlyst, og havde deres 15-16 årige kærester med? Havde du så stillet dig op og bedt dem om at tage hjem?

Mht mængden af gæster, så mener jeg selv, at problemet startede sidste år i juli, da der blev hentet udenlandske kunstnere til skoven, og der (meget desværre!!!) blev trykt flyers og lagt rundt omkring, og ikke mindst på festlister på nettet.
I år har der jo også været holdt fester derude uden, at der har været proppet til med folk, bla fordi der er blevet kørt en mere tystyspolitik men også fordi brian simpelthen ikke gad at køre ud i skoven for at tjekke om der var fest (aka Peter og ulven-syndromet).

Mht antallet af gæster, så har du da ingen ide om, om jeg har talt folk til fester derude. Hvis ikke jeg havde, så ville jeg ikke udtale mig om det.
Desuden, skulle der have været en fest med 500 mand, så er det absolut ikke den man burde tale udfra, da langt de fleste fester har et væsentligt lavere deltagerantal, hvilket fremgår tydeligt, hvis man frekventerer Moesgaard i festsæsonen.

Hvad vi dog kan blive enige om er, at der nok ikke bliver flere fester derude. Det har skødesløse fjolser og pressen sørget for. Hmm, har man set det mønster før??

Jeg er enig i, at det er et stort problem, at der render 15-16 årige rundt med kæberaslere af for mange stoffer. Men jeg ser altså helt den samme trend til fester rundt omkring, hvor der er dørmænd på. Og hvis ikke du har set det, er det åbenlyst, at du ikke har kigget lige så meget efter unge piger som mig 8)
Det samme gælder antallet af folk, der har lommerne fyldte med piller og zipbags. Dem går jeg nu ikke og kigger efter men de er svære at undgå når man gerne vil på toilettet i ny og næ, og her var EB-festen i februar absolut ingen undtagelse.

Men hey, jeg bryder mig ikke om at du sætter ting op som fakta, blot fordi du ser det sådan. Feks din
Citat:
Faktum - Hyppigheden imellem dødsfald o.lign. stiger i takt med antallet af mennesker.

Jojo, det gør den da, men der dør nok også flere mennesker ugentligt i Århus end i Havndal. Er det et argument imod storbyer?
Det er jo ikke fordi folk tager flere stoffer, blot fordi der er mange mennesker. Fyren her har ligget på dansegulvet og der har ikke været overfyldt til festen. Dvs, at det ikke har noget med antal gæster til festen at gøre. Manden var misbruger, havde sniffet store mængder amfetamin og kunne ikke mærke sine ben tidligere på dagen som følge af sin selvhærger.
Hvad jeg tolker det som er, at en mere ansvarlig omgang med stoffer (+ ens krop) og mere reel viden er vejen frem. Ikke sikkerhedsfolk i skoven...

Og lad dog være med at fortælle mig, hvilke sandheder jeg skal erkende... Du tolker ting, jeg tolker ting; din måde at tolke tingene på er ikke mere sand end min. Ikke hvis du spørger mig, og du vil jo nok mene det samme om dine fortolkninger.

Titel:
Medlem

Imp skrev:
Citat:
Moesgaard festerne har nu taget 1 liv,

Ja undskyld tonen, men hva fanden er det for noget at fyre af?! Som Dr. Phibes også siger er det ikke fester der tager liv. Det er folk der selv tager deres liv. Det er sgu da ikke festens skyld at folk skal tage så meget narko at de dør af det. Vedkommende vælger selv at indtage de stoffer og der er jo ingen der står og tvinger det ned i svælget på dem. Jeg kan godt se det er tragisk og et problem, men selve festen og dens arrangører har da intet at gøre med at folk tager så meget at de dør.

Det med hvorvidt festerne tager liv afhænger helt og holdent af dit perspektiv, der er mange omstændigheder omkring sådan en fest man er nødt til at kalkulere med - Jeg går ud fra du har læst hele tråden og derfor også er bekendt med at jeg tidligere skriver:

Bart skrev:
"Jeg er enig med dig i at skovfester som sådan ikke har det til formål at tage livet af folk, og det ej heller er ønskeligt.

Personen kunne også have mistet livet i det private, liggende derhjemme på sofaen. Skovfesterne anses jo også som semi private arrangementer, hvor ikke alle inviteres med, hvilket igen peger på at hændelsen meget vel var sket, skovfest eller ingen skovfest.

Det medierne, og måske politiet, dog vil hænge sig i er at det sker indenfor det offentlige rum, altså deres ansvarsområde.
På et diskotek får man ikke lov til at ligge ½ time døende og der gælder nogle regler der. Af den årsag ville der, formentlig, været blevet grebet ind noget før.

Der er selvfølgelig også den mulighed at personen bare blev smidt ud, for at ligge i gaden istedet for. Hvilket egentlig også er ganske sandsynligt, men stadigt svært at sige. "

Når vi dog retter fokus lidt væk fra vores virkelighedsopfattelse så er det stadig sådan at det meget vel bliver tolket sådan i samfundet som sådan, at festerne tager liv. Dette kan også fint dokumenteres, ud fra den argumentation jeg nævner i min qoute der.

Når så vi overfører den argumentation til problematikken omkring moesgaard festerne, og udendørsfester generelt, er det klart at man er nødt til at træffe nogle forholdsregler sådan at de ting ikke sker. Fordi, når en person kan ligge blå i hovedet 30 minutter på dansegulvet inden nogen skrider ind så er det ret alvorligt. Det er strafbart ikke at give folk hjælp i sådan en situation, og det er lige præcis hvad der er sket, en person ligger døende, folk ignorerer det - Groft sagt.

Det tager ganske enkelt liv gentagne gange at samle en stor gruppe mennesker, hvilke ofte har til formål at tage stoffer, når der samtidig ikke er noget overblik over hvad der foregår til arrangementet pga manglende sikkerhed.

Når du ser det i det lys kan du nok godt se, at der ligger en hvis mængde af fornuft bag den betragtning, du skal jo vel og mærke have det i mente, at min intention er at få arrangørerne til at tage et større ansvar for sikkerheden til deres arrangementer.... fordi... gør de ikke det koster det liv. Altså, du kan jo bare følge hændelsesforløbet, så har du beviset, det behøver jeg jo ikke sidde her og argumentere for længere....

Bare for en god ordens skyld et eksempel vi kan forholde os mere neutralt til, tag et blik på en fodbold kamp. Der har arrangøren også et ansvar for folks sikkerhed, fordi det er simpelthen farligt at samle flere tusind mennesker på et fodbold stadium, også selvom selve sporten og kampen ikke tager menneskeliv, så er det farligt når folk samles i store mængder... Der kan optræde vold, der kan være folk der bliver mast til døde, tribuner kan falde sammen og meget mere....
Ja der er mange muligheder, og det er arrangørens opgave at se de problemer samt have forholdsregler / rutiner der gør at de undgås eller hvis de optræder, at skaden minimeres. Er folk f.eks. kollapset til en fest skal det 1: Opdages 2: Ulykken Standses 3: Have dem i ambulance eller lignende. Har en arrangør ikke de ting på plads, så koster festerne liv (hvilket jeg har sagt længe nu, ikke bare i dette topic men også inden der skete noget).

Imp skrev:
Det er sgu godt sagt må jeg sige. Til tider har det også fået mig til at overveje om jeg skulle droppe miljøet. Jeg elsker musikken, stemningen og de glade mennesker til festerne. Men jeg får sgu alligevel en klump i halsen når jeg ser nogle kollapse og blive kørt væk i ambulance. Det er virkeligt trist når sådan noget sker selvom det er den bedste fest.

Løsningen er jo netop ikke at droppe miljøet, men at tage ansvar omkring det og deltage aktivt som du ser mig gøre nu. Vi kan også gå helt amok i sikkerhedsforanstaltninger og bygge et felt lazaret op ude i skoven hvor folk der ODer bliver behandlet med det samme, alligevel vil nogen dø fra tid til anden... Sådan er det, folk dør.
Spørgsmålet er om vi (om vi er arrangører, deltagere eller måske bare medvirker i dette forum og denne her debat) lever op til vores ansvar om at søge at minimere sandsynligheden for det sker, samt sørge for at når det sker, så reagerer vi ansvarligt og effektivt.

Det er det som denne her debat skal handle om, og skal det skæres ud i pap for folk -- At fester koster liv såfremt man ikke lever op til sit sikkerheds ansvar -- så påtager jeg mig da gerne de ris det måtte medføre, fordi det er om man vil eller ej en realitet, og noget man død og pine bare har at forholde sig til. Jeg kan i samme åndedrag sige, at ignorere eller underkende det faktum er med til at tage de liv !

Det ville være noget andet hvis jeg argumenterede for at festerne alt ialt måtte stoppe, fjernes helt. Det er jo ikke det jeg gør.

- Bart

Titel:
Admin
Brugeravatar

@Bart: Det er vel som man ser på det. Jeg mener ikke at arrangørerne af undergrundsfester i skoven har ansvar for folks sikkerhed. Jeg synes der er stor forskel på om det er en officiel fest eller det ikke er. Hvis festen er officiel og det er arrangørernes intention at tjene penge på det så synes jeg det er på sin plads at arrangørerne sørger for sikkerhed. Men når det er fester der ikke har som intention at være pengemaskine synes jeg ikke de har ansvar for folks sikkerhed. Det ville da være det mest naturlige hvis man hjalp folk der var i nød, men ikke noget der er påkrævet fra arrangørernes side i mine øjne :) Jeg ved godt dette måske lyder lidt kynisk, men det er nu engang bare min holdning. Folk må jo lære at tage mere ansvar for dem selv.

-Jimmy Carter

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Citat:

Den fest ham duden døde til, var der max. 70 mennesker. Så det faktum er derved skudt i sænk.

Og angående sikkerhed og blablah. Så er jeg enig med Imp. Folk må have lidt ansvar for egen takt og tone. Det kan sku ikke nytte noget vi skal til at hyre babysittere.
Desuden, så er der gennem historien, til alskens forskellige arrangementer, været nogle mennesker der har mistet livet. Sådan er det bare, og sådan er det over alt. Livet er ikke et forsikringsselskab, man kan dø af det.

Angående location etc. så har jeg intet imod at holde små hemmelige fester for få folk, men det betyder bare, at man selektivt må gå ud og invitere den type man gerne vil have med, eller det miljø man vil have derud. Det lyder snobbet, men hey. Sålænge en type mennesker ødelægger et festmiljø, har jeg intet imod, at de ikke er der.

etc. etc. bare lige min 25 øre for nu.

Titel:
Medlem

noname skrev:
Hehe, jeg forsøger skam ikke at nedgøre jeres fester, blot at pointere, at der nu var andre end de inviterede, der havde hørt om jeres arrangement.

Hvilket er relevant hvorfor ? Det beviser jo bare mine pointe, at det godt kan lade sig gøre at kontrollere antallet af mennesker der kommer til de fester.
Det skal også siges, at vi opholdte os et helt andet sted på stranden end det der normalt bruges. Det var også skåret ud i pap i vores invitation at det ikke var ønsket at der blev spredt information omkring det, overhovedet. Alle der blev inviteret var underrettet omkring det, også da de fik mulighed for at blive inviteret i første omgang.
Det er klart, at ordet vil spredes udenfor ens kontrol til en hvis grad, men hvor langt det når at rygtedes kommer jo helt og holdent an på hvor meget medvind man giver den udvikling fra start af.

noname skrev:
Jeg synes da det er fint, at I også vil ud og nyde det progressive/downbeatede musik i skoven, det er sjældent det er den lyd, der er derude og alt musik lyder jo bedre udendørs!

Vi hørte nu ikke kun progressive / downbeat. Der var endda en smule dark psy.

noname skrev:
Men lad mig lige høre, hvad havde du tænkt dig at gøre, hvis der var kommet en flok brianer/paller ud til jeres fest, og var begyndt at lave ballade? Solgte stoffer åbenlyst, og havde deres 15-16 årige kærester med? Havde du så stillet dig op og bedt dem om at tage hjem?

Hvis der var kommet folk ud der begyndte at lave ballade ville vi pakke sammen og skride hjem, ganske enkelt. Altså, hvis vi snakker om vold, trusler og andet. Vi ville om ingen omstændigeder have vores hyggekomsammen skulle udvikle sig til en eller anden for for "Gangsterbal".
Dog mente vi ikke at det var en reel risiko, da vi altså havde personlig kontakt med alle de inviterede i forhold til invitationen.
Kort og godt, hvis vi mistede kontrollen med arrangementet ville vi til enhver til pakke sammen og tage hjem... Vi var faktisk mere bekymrede over hvad vi skulle gøre såfremt der var nogle der med magt ville forhindre os i det... I så fald ville vi være på skideren, men det virkede ret usandsynligt (muligvis måtte vi have taget os til takke med at måtte slås for vores ting, eller bare give op og skride derfra).

noname skrev:
Mht mængden af gæster, så mener jeg selv, at problemet startede sidste år i juli, da der blev hentet udenlandske kunstnere til skoven, og der (meget desværre!!!) blev trykt flyers og lagt rundt omkring, og ikke mindst på festlister på nettet.

Flyers i sig selv betyder ikke at der kommer vildt mange mennesker, i 1997 skete promotion af festerne via flyers og folk blev nogle gange endda kørt ud til de HEMMELIGE fest steder i lejede busser.
Det der gør forskellen er den øgede kommunikation vi har, SMS, Email, Communities - Man når ud til LANGT flere mennesker af den vej end via traditionelle flyers. Det er jo værd at bide mærke i, at folk skal kende hinanden for at kunne sprede informationen, nu om dage kender folk i miljøet generelt langt flere ligesindede end tilfældet var for 5-10 år siden.
I “gamle dage” lagde arrangører nogle flyers i dezigner soundz eller Street Dance, også blev de set af dem der rent faktisk havde noget at komme efter i en musik butik.
Nu om dage er det uundgåeligt at nyheder om arrangementer spredes lynhurtigt via SMS og andet... Det gør en hamrende stor forskel, både for de illegale udendørsfester såvel som de legale indendørsfester.
Heldigvis har alle arrangører v/moesgaard været snilde nok til at erkende at de ikke lige skal ligge deres arrangementer ud på de online festlister der er. Jeg har kun set dem tilgængelige 1 sted (forum) online, men de annonceres ikke der mere heller (så vidt jeg ved).

noname skrev:
I år har der jo også været holdt fester derude uden, at der har været proppet til med folk, bla fordi der er blevet kørt en mere tystyspolitik men også fordi brian simpelthen ikke gad at køre ud i skoven for at tjekke om der var fest (aka Peter og ulven-syndromet).

Den tælling jeg foretog blev udført til en af de første fester derude i år. Altså, som sagt, jeg stille mig bare i midten og begyndte at tælle, jeg var ikke påvirket og havde et godt overblik.
Nu er det jo godt nok heller ikke det du anfægter, og jeg er skam enig med dig, det er ikke alle fester der vokser sig så store... Det jeg snakker om er jo egentlig også hvad der kommer i kølvandet på de store fester, store fester trækker små fester med sig i kølvandet fordi flere "vil til" og fordi "det bliver cool".

noname skrev:
Mht antallet af gæster, så har du da ingen ide om, om jeg har talt folk til fester derude. Hvis ikke jeg havde, så ville jeg ikke udtale mig om det.
Desuden, skulle der have været en fest med 500 mand, så er det absolut ikke den man burde tale udfra, da langt de fleste fester har et væsentligt lavere deltagerantal, hvilket fremgår tydeligt, hvis man frekventerer Moesgaard i festsæsonen.

Hvorfor er det ikke den fest man skal tale om ? Man skal da være på forkant med udviklingen når man forsøger på at være pro-aktiv i en festmæssigt "HR sammenhæng". Vi bliver nødt til at se på hvor vi er på vej hen, og de fester derude er langt fra hemmelige mere, bl.a. pga man har brugt samme sted til festerne så længe.. Alle kan jo finde det, de skal bare vide der er noget, så ved de godt hvor.
Du skal huske, at jeg forsøger ikke at stoppe festerne her, der eller nogen steder - Jeg opfordrer til at vi får dem mere under kontrol så der ikke er så stor risiko for at det går galt mere.

noname skrev:
Hvad vi dog kan blive enige om er, at der nok ikke bliver flere fester derude. Det har skødesløse fjolser og pressen sørget for. Hmm, har man set det mønster før??

Det er et generelt mønster, som jeg også har forklaret i et andet forum før (eller måske var det her), at desto flere fester nyder betragtelig “success”, desto flere små "wannabe fester" kommer der i kølvandet. Disse "wannabe" fester kopierer ofte de større fester og håber på samme success. Dvs location osv genbruges. Måske er "wannabe" et dårligt navn, ordet er valgt efter at andre søger samme success som forrige. Specielt i forhold til dødsfaldet er det tankevækkende at der er 2 fester på samme sted lige i røven af hinanden.
Når vi ser på arrangørerne af nogle af de fester der har haft flest deltagere derude, er det samtidig folk der HAR formået at få folk der "ligger sig til at dø" væk derfra. Det er jo, tankevækkende nok, nogle af dem der tydeligvis er mere ansvarlige og organiserede.
Samtidig er det dem der kopieres af de der "wannabe" arrangører, så vil man påvirke "wannabe" arrangørerne er man nødt til at fokusere på dem med størst "success", da de skaber trenden.
Det er også før sket, at der er kommet flere og flere udendørsfester i Århus området, resultatet endte op med at blive at flere og flere fester blev lukket af politiet pga overtrædelse af politivedtægten da det der foregår er til risiko for det offentlige ve og vel (så vidt jeg forstår lovgivningen).

noname skrev:
Jeg er enig i, at det er et stort problem, at der render 15-16 årige rundt med kæberaslere af for mange stoffer. Men jeg ser altså helt den samme trend til fester rundt omkring, hvor der er dørmænd på. Og hvis ikke du har set det, er det åbenlyst, at du ikke har kigget lige så meget efter unge piger som mig 8)

Jeg må nok indrømme at jeg har lagt mærke til nogen unge piger fra tid til anden :-)

noname skrev:
Det samme gælder antallet af folk, der har lommerne fyldte med piller og zipbags. Dem går jeg nu ikke og kigger efter men de er svære at undgå når man gerne vil på toilettet i ny og næ, og her var EB-festen i februar absolut ingen undtagelse.

Eller nogen andre indendørsfester for den sags skyld. Det er en alvorlig problematik der er enormt svær at gøre noget ved. Det der her gør forskellen i det "indendørs vs udendørs" fest perspektiv du vælger at sætte fokus på er at til indendørsfesterne der har man større kontrol med hvad folk de laver, der er bevillinger og andet der skal være til, og i kraft at det er der ansat professionelle sikkerhedsfolk/vagtværn som har til formål at sørge for at folk ikke komme til skade, bl.a igennem at opretholde ro & orden, men så sandelig også i form af at holde øje med at folk ikke "ligger sig til at dø".

Du har selv tidligere i tråden nævnt at moesgaard festerne ikke er kommercielle osv, igen i din hint hen til indendørs fester. En udendørs og indendørs fest er ikke SÅ forskellig fra hinanden, ikke når risici skal vurderes. Der er bare den hage ved det, at ved indendørsfester er man nødt til at leve op til sit ansvar da man elles mister sin bevilling, hvorimod ved udendørsfesterne er det meget svært at placere et ansvar / udpege ansvarlige og sørge for at de lever op til deres forpligtigelse.

Lad mig i samme åndedrag sige, at det faktum at legale udendørsfester praktisk talt er umulige at gennemføre i dagens Danmark (da de jo skal foregå aften, morgen, nat og hele døgnet rundt helst), også koster liv. Fordi kunne arrangører rent faktisk ganske lovligt gennemføre den slags arrangementer, så ville den økonomiske baggrund også tillade at der var plads til en god portion professionelle mennesker der tog vare på de af deltagerne der ikke kan tage vare på sig selv.

noname skrev:
Men hey, jeg bryder mig ikke om at du sætter ting op som fakta, blot fordi du ser det sådan. Feks din
[quote Bart]

Grunden til at jeg sætter det op sådan er at det er ren logik, og det er omkring den logik at jeg bygger mine argumenter. Vi er nødt til at tage udgangspunkt i nogle ting, og vi er nødt til at argumentere for dem, fordi det er sådan set os selv der skaber vores miljø, derfor er det vores eget ansvar at analysere det og anvende de konklusioner vi når frem til. Altså, vi kan selv gøre det, eller vi kan overlade det til samfundet... Samfundets svar er nemt at forudse "død over udendørsfester", hvilket altid vil være sandt hvis det bliver så triste historier de bliver præsenteret for. Miljøet ved moesgaard fremstilles ekstremt dystert i de her artikler, det er egentlig en anelse uretfærdigt, men hvorfor opfattes det miljø og de fester egentlig så negativt ?
Jeg tror godt vi kan springe op og falde ned på konspirationsteorierne, det handler ganske enkelt et undergrunds narko drevet miljø der, i det mindste i mediernes øjne, har krævet flere menneskeliv hvilket meget vel kun udgør toppen af isbjerget…

Jeg tror desuden svaret er at finde i manglende sikkerhed og ligegyldighed - Hvilket historien afspejler. At det ikke er sådan til alle arrangementer, samt der også er mange gode ting der er virkeligt positive skinder ikke igennem, hvilket er ret uheldigt, men det er ikke til at ændre før der er styr på de forhold der kaster en skygge over de fester.

noname skrev:
Jojo, det gør den da, men der dør nok også flere mennesker ugentligt i Århus end i Havndal. Er det et argument imod storbyer?

Nej slet ikke, rent faktisk er det jo netop mere sikkert at bo i en storby fordi sygehuse og andet ligger tættere på skulle noget gå galt. Der er altså en sikkerhedsinfrastruktur der skal vokse i takt med opgaven / antallet af mennesker.

noname skrev:
Det er jo ikke fordi folk tager flere stoffer, blot fordi der er mange mennesker. Fyren her har ligget på dansegulvet og der har ikke været overfyldt til festen. Dvs, at det ikke har noget med antal gæster til festen at gøre. Manden var misbruger, havde sniffet store mængder amfetamin og kunne ikke mærke sine ben tidligere på dagen som følge af sin selvhærger.

Det har noget at gøre med den totale mængde af mennesker der tager til fest derude, og de ting der kommer i kølvandet på dem. Der har også været folk der har "lagt sig til at dø" til andre arrangementer derude, de er heldigvis blevet opdaget inden det gik helt galt – det er dog bare et spørgsmål om tid

noname skrev:
Hvad jeg tolker det som er, at en mere ansvarlig omgang med stoffer (+ ens krop) og mere reel viden er vejen frem. Ikke sikkerhedsfolk i skoven...

Jeg synes ikke at der er nogen generel tendens imod en ansvarlig omgang med stoffer nogen steder i Danmark. Faktisk vil jeg gå så vidt som at sige at det er ren utopi så længe gennemsnitsalderen til fester er så lav som den er (og faldende ved moesgaard festerne).
Sikkerhedsfolk i skoven, som et reelt vagtværn, er nu heller ikke så meget det jeg tænker på. Det ville være et must til et "rigtigt" offentligt arrangement der kørte døgnet rundt, men til det nuværende i skoven er det nok lige lovlig overkill.

Til gengæld kan man have sine egne folk, der holder sig ædru og som har en dedikeret sikkerhedsfunktion. Skulle man holde sig til indendørs retningslinier ville der max skulle være en 4-5 stykker.
Man kan sige, at tæller man arrangør crewsne sammen er der jo en del øjne der ser allerede, men det ville være godt med nogle som kun havde den opgave for øjet og ellers lod være med at beruse sig. (måske er der allerede nogen der har sådan noget). Samt så skal de selvfølgelig vide hvad de skal gøre... Kollapser folk skal det ikke være nødvendigt at slæbe dem helt fra fest sted til ishus, men have noget meget hurtigere klar, da minutter er forskellen imellem liv og død i den slags situationer.

Det er lidt svært at ringe til en ambulance “Vi har en der har taget en OD af GHB og er ved at dø, i kan hente os i Moesgaard skov!”, det finder de jo aldrig.

noname skrev:
Og lad dog være med at fortælle mig, hvilke sandheder jeg skal erkende... Du tolker ting, jeg tolker ting; din måde at tolke tingene på er ikke mere sand end min. Ikke hvis du spørger mig, og du vil jo nok mene det samme om dine fortolkninger.

Spørgsmålet er hvor kompetent man er til at nå frem til sine konklusioner, der mener jeg, at jeg med mine mange års erfaring i forhold til den slags fester og miljøet som sådan er meget kompetent. Lad mig sige det sådan, hvis jeg ikke er det, hvem er så ? Fordi du får svært ved at finde en person der har deltaget i miljøet så længe som mig og på samme niveau / i samme funktion.
Når jeg kommer med mine “påstande” og “fakta” så delagtiggører jeg andre i min tankegang i forhold til hvordan jeg er nået frem til de ting, ligesåvel som jeg efterfølgende glædeligt debatterer dem så vi kan få vendt andres perspektiver på dem… Om det så, i sidste ende, bliver accepteret bredt i miljøet er ikke op til mig at afgøre, jeg mener det jeg kan og skal gøre gøre er at ytre mig og reagere på kritik i den sammenhæng.
Vi indgår i den sammenhæng ikke i samfundets hieraki system som sådan, jeg kan ikke holde en ph.d frem for hovedet af dig og bede dig tage ved lære. Derimod har jeg mine argumenter og forklaringer, hvilke vi debatterer – med andre ord, jeg skal nok fortælle dig hvordan jeg opfatter ting, og du er mere end velkommen til at sætte spørgsmålstegn ved dem – for mig er det her logik for perlehøns, derfor er jeg sikker på at du i sidste ende vil opnå en større forståelse. Hvad er din rolle i det her miljø ? Hvor længe har du deltaget ? I hvilken funktioner ? Hvad er din erfaring ?
Ligemeget hvad, så er dit synspunkt altid relevant, men vil man påvirke den den brede opinion må man være villig og istand til at argumentere for hvad man mener er sandt og usandt. Du ser ikke mig påstå noget, uden jeg også er villig til at argumentere for det, og det er skam også muligt at få mig til at indtage et nyt standpunkt (jeg er ikke blændet af min egen argumentation, dine argumenter er dog af mig allerede overvejede og afvejede for år siden nu).
Hvis du er uenig med mig i mine sandheder, jamen så tag udgangspunkt i din uenighed og argumentér for din sag, istedetfor at forblive ukonkret og bare feje alting af bordet uden nogensinde at sige hvorfor eller udtrykke din harme for at der rent faktisk findes nogen med den selvtillid der skal til for at de tør gå ind og sige “Hør her folkens, sådan her er det”. Ikke alene er det relevant for dig selv, men så sandelig også for mig, hvis du rent faktisk kan underminere min argumentation sådan at jeg opnår en større forståelse for noget vil jeg være dig taknemmelig bagefter.

Nu har du jo så heldigvis valgt at tage udgangspunkt til en enkelt af min “faktum sætninger”, hvilket jeg vil vende tilbage til nu.

Bart skrev:

noname skrev:

Altså, vi snakker om ens sikkerhedsmæssige ansvar som arrangør for at sørge for at ens organisation står mål med opgaven der skal varetages. En storby er kendetegnet med et udbygget vej system, flere hospitaler, gennemført trafik regulering og mere politi & sikkerhed end tilfældet er på landet.

Flyttede du en storbys befolkning ud på landet ville der opstå kaos såfremt du ikke samtidig oprettede de sikkerhedssystemer man har i storbyerne – det ville koste mange liv (bare strømmen går i en storby koster det liv).
Det samme gør sig gældende til fester, er der mange mennesker kræves der en bedre sikkerheds organisation for at sørge for at ting ikke går galt / løber løbsk.

Det er altså ganske logisk, det er ikke noget jeg behøver sidde og afveje overfor mig selv “har jeg nu ret ?” – Det ved jeg, ikke alene pga det er logisk, og også fordi jeg kan koble den logik op imod mere end 10 års erfaring i forhold til en arrangørs rolle i forbindelse med arrangementer hvortil der hører elektronisk musik.

Det er så en logik du pt ikke forstår, men du burde altså kunne forstå den, sådan som jeg lige har forklaret dig den – det samme tror jeg vil gøre sig gældende for mine andre “faktum sætninger”.
Arrangerer du et event der bliver stort, er du nød til at sikre dig at sikkerheden er iorden. Til en udendørsfest kan du ikke bare “lukke dørene” når mængden af gæster udvikler sig til et potentielt problem, som det iøvrigt skete til den EB fest du nævner.

Derfor skal man være meget forsigt, og i tilfældet med de moesgaard fester er det tydeligt at de til tider kan risikere at trække enormt mange mennesker derud.

Man er nødt til at forholde sig til det, ellers koster det liv. Det er jo HELT ekstremt at nogen kan ligge 30 minutter blå i hovedet, død og borte, uden nogen ser det… og det til en fest hvor der (åbenbart) ikke var så mange mennesker.
Det er meget de samme folk og det samme miljø der er derude, specielt dem der skaber de problemsituationer er ofte mindre optagede af hvem der laver festen, men bare om at festen er der. De skal jo bare have et sted at lamme sig uforsvarligt.

Derfor stiger risikoen i takt med der er flere mennesker, derfor er arrangørerne nød til at gøre sig nogle overvejelser sådan at de, indenfor rimelighedens grænser, er istand til at opretholde et fornuftigt sikkerhedsniveau når de ved at disse ting sker gang på gang – Istedetfor bare at læne sig tilbage og sige “det er ikke vores problem, folk må ligge sig til at dø længere nede af stranden hvis de ikke kan styre sig”.

Men ja, hvis vi alligevel ER ligeglade jamen så kan folk da ligesågodt blive liggende på dansegulvet til de rådner op. Vi er dog ikke ligeglade.

- Bart

Titel:
Medlem

Imp skrev:
@Bart: Det er vel som man ser på det. Jeg mener ikke at arrangørerne af undergrundsfester i skoven har ansvar for folks sikkerhed. Jeg synes der er stor forskel på om det er en officiel fest eller det ikke er. Hvis festen er officiel og det er arrangørernes intention at tjene penge på det så synes jeg det er på sin plads at arrangørerne sørger for sikkerhed. Men når det er fester der ikke har som intention at være pengemaskine synes jeg ikke de har ansvar for folks sikkerhed. Det ville da være det mest naturlige hvis man hjalp folk der var i nød, men ikke noget der er påkrævet fra arrangørernes side i mine øjne :) Jeg ved godt dette måske lyder lidt kynisk, men det er nu engang bare min holdning. Folk må jo lære at tage mere ansvar for dem selv.

Hvis det er din holdning kan jeg ikke andet end erklære mig stærkt uenig med dig.

Skal man bruge ordet "non kommercielt" som en retfærdiggørelse for ens ligegyldighed overfor at yde en minimal indsats for at undgå at folk ligger og kreperer til ens arrangementer har jeg intet til overs for de arrangører.

- Bart

Titel:
Medlem

Odden skrev:
bart skrev:

Den fest ham duden døde til, var der max. 70 mennesker. Så det faktum er derved skudt i sænk.

Det mener jeg nu ikke, for det første var der tale om 2 fester i forlængelse af hinanden og for det andet hentyder jeg til sikkerhedsstrukturen til udendørsfester som sådan.

Det kan klart og tydeligt illustreres ved at vi øger størrelsen af festen til festival størrelse, hvor folk jævnligt sætter træskoene (endda på trods af en professionel sikkerhedsorganisation).

Så, du har altså ikke skudt noget faktum i sænk der, det må du også selv kunne se. Afholdte vi VooV hver weekend i moesgaard skov, så ville hyppigheden af dødsfald stige dramatisk.

Afholdte vi VooV i moesgaard skov hver weekend UDEN sikkerhedsstruktur ville ambulancer ikke komme frem, skovbrand ville være en reel mulighed, slagsmål måtte håndtere sig selv, folk ville drukne når de ville ud og dykke i deres brandert - det ville blive KAOS.

Odden skrev:
Og angående sikkerhed og blablah. Så er jeg enig med Imp. Folk må have lidt ansvar for egen takt og tone. Det kan sku ikke nytte noget vi skal til at hyre babysittere.

Dermed accepterer du at folk ligger og kreperer som det er sket. Fordi det er konsekvensen af din ligegyldighed.
Jeg ligger mig på linie med resten af samfundet, jeg tror der er en god grund til at man holder restauratører osv ved ørerne i kraft af at de skal leve op til nogle krav for at beholde deres bevilling.
Det er ikke muligt i samme grad til udendørsfester, men det er ikke ensbetydende med at det derfor bliver irrelevant. Der er gode grunde til hvorfor man i samfundet udsteder bevillinger, de grunde er stadig eksistente selvom festerne foregår illegalt.

Odden skrev:
Desuden, så er der gennem historien, til alskens forskellige arrangementer, været nogle mennesker der har mistet livet. Sådan er det bare, og sådan er det over alt. Livet er ikke et forsikringsselskab, man kan dø af det.

Spørgsmålet er ikke om folk mister livet, hvilket jeg også tidligere har pointeret vil ske ligemeget hvad. Spørgsmålet er hvor ofte det vil ske, og om man kunne have gjort noget ud fra en minimal indsats som ville have forebygget tragedier indtræffer.

Odden skrev:
Angående location etc. så har jeg intet imod at holde små hemmelige fester for få folk, men det betyder bare, at man selektivt må gå ud og invitere den type man gerne vil have med, eller det miljø man vil have derud. Det lyder snobbet, men hey. Sålænge en type mennesker ødelægger et festmiljø, har jeg intet imod, at de ikke er der.

Det lyder slet ikke snobbet i mine ører, man laver en fest for de mennesker man ønsker at feste med. Det er i mine øjne langt bedre end at ligge an til kæmpe fest ude i skoven under forhold der er svære at kontrollere.

- Bart

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Til din første pointe:
De to fester havde intet med hinanden at gøre, det var to forskellige arrangører, og det tiltrak to forskellige type mennesker, for at generalisere lidt.
Jeg mener dit "faktum" er fuldstændig tåbeligt, da man kan have 500 ansvarlige mennesker, der passer på sig selv, og sine nærmeste til den grad det er nødvendigt, og så sker der ikke noget. Der kan være 70 mennesker, hvor alle er ligeglade med sig selv, og hinanden, og der kan nemt dø en del. Dette er et større faktum end ellers.

Jeg ved godt mine holdninger lyder kyniske. Men er det virkelig for meget at forlange at folk like sætter sig ind i hvad de laver, og hvad de putter i dem selv.
Hvis du ligger og er ved at dø til en fest, og jeg ser det, så vil jeg selvfølgelig hjælpe dig alt jeg kan, og hvis du skal bruge vand vil jeg give dig det. Det er ikke det der er pointen. Men vi kan altså ikke holde øje med alt og alle, og at hyre nogen til det, er imo, overhovedet ikke nogen holdbar løsning. Tro det eller ej, de der securitys er ikke supermænd, selvom de kan se sådan ud nogen gange, og folk vil komme galt afsted når det gælder disse ting, hvis ikke de passer på. DET er et faktum.
Jeg tror i bund og grund jeg er fuldstændig uenig med dig i din grundholdnind, at andre skal tage vare på én, fordi man ikke selv kan.
Selvfølgelig, til store arrangementer som VooV, er det godt at have folk, som kigger efter, da mange uheld kan ske. Men jeg mener ikke dødsfald grundet uansvarlig brug af stoffer er uheld, og derved ryger den pointe. Igen, falder du og slår dig, så skal jeg nok hjælpe, det behøver jeg ikke en hyret mand for.

Angående din opdeling i om folk mister livet, og hvor ofte man vil lade det ske, så vil jeg blot sige: Det kan man aldrig vide, aldrig forsikre sig for, og aldrig helt gardere sig for. Man må passe på. Det er den bedste gardering af dét problem.

Til sidst:
Ja, helt enig i din holdning angående små fester.

Titel:
Admin
Brugeravatar

Citat:
Hvis det er din holdning kan jeg ikke andet end erklære mig stærkt uenig med dig.

Skal man bruge ordet "non kommercielt" som en retfærdiggørelse for ens ligegyldighed overfor at yde en minimal indsats for at undgå at folk ligger og kreperer til ens arrangementer har jeg intet til overs for de arrangører.

- Bart

Jeg ønsker ikke at nogen skal dø og det er da dybt tragisk hvad der er sket. Jeg synes bare, som Odden også siger, at der må være nogle grænser for hvor dumme folk kan tillade sig at være. Man skal passe på hinanden og kigge efter hinanden, men det største ansvar ligger hos den enkelte synes jeg. At folk vælger at gå langt ud i en skov og tage så mange stoffer at de dør det må sgu være folks eget problem. Hvis man vælger at indtage stoffer bør man også være klar til at tage konsekvenserne af det. Jeg mener ikke andre mennesker skal føle sig forpligtede til at tage ansvar for hvad andre folk går og stopper ind i hovedet.

Jeg tror ikke jeg vil skrive flere indlæg i denne tråd da jeg synes vi gentager os selv hele tiden.

Mvh.

-Jimmy Carter

Titel:
Medlem

Odden skrev:
Til din første pointe:
De to fester havde intet med hinanden at gøre, det var to forskellige arrangører, og det tiltrak to forskellige type mennesker, for at generalisere lidt.

Nu gentager jeg mig igen, jeg taler om udendørsfester ved moesgaard generelt. Jeg tror et eller andet sted at hver gang jeg siger noget, så er der nogen der føler at det er specielt rettet imod dem. Det er ikke tilfældet.
Tag nu den fest hvor der var et dødsfald og forestil dig der havde været 500 deltagere, og kør den videre og forestil dig en 6-7 fester af den type om året. Det er et potentielt stort problem.

Odden skrev:
Jeg mener dit "faktum" er fuldstændig tåbeligt, da man kan have 500 ansvarlige mennesker, der passer på sig selv, og sine nærmeste til den grad det er nødvendigt, og så sker der ikke noget.

Desværre er der ikke tale om 500 ansvarlige mennesker der er til de fester, og det er langt fra alle der kendes af arrangøren. Jeg skal ikke påstå at det er umuligt at samle 500 ansvarlige mennesker på 1 sted, men det er ikke det jeg ser ske.

Odden skrev:
Der kan være 70 mennesker, hvor alle er ligeglade med sig selv, og hinanden, og der kan nemt dø en del. Dette er et større faktum end ellers.

Det er jeg ikke uenig i, og det er jo også kernen i min argumentation når du læser de indlæg jeg laver. Det handler om arrangører OG deltagere. Dog mener jeg at arrangøren i første omgang har ansvaret, da det er dem der står bag organisationen.

Odden skrev:
Jeg ved godt mine holdninger lyder kyniske. Men er det virkelig for meget at forlange at folk like sætter sig ind i hvad de laver, og hvad de putter i dem selv. .

Om det er for meget at forlange ? Nej det er det vel ikke… men man er nødt til at forholde sig til realiteterne og spørge “Er det realistisk at forlange?”.

Odden skrev:
Hvis du ligger og er ved at dø til en fest, og jeg ser det, så vil jeg selvfølgelig hjælpe dig alt jeg kan, og hvis du skal bruge vand vil jeg give dig det. Det er ikke det der er pointen.

Det er jeg da glad for at høre, det kunne jo også være at jeg havde fået et hjerteanfald eller lignende og det slet ikke havde noget med en OD at gøre.
Selvfølgelig vil du hjælpe, hvem ville ikke det ? Mon ikke også folkene til den pågældende dødsfest havde gjort noget såfremt de havde erkendt at det var SÅ alvorligt ? Når du tager til fest er det nok heller ikke med den opgave dig for øje at nu skal du lige huske at kigge ude i krattet at der ikke er nogen der er drættet om eller lignende. (Den opgave mener jeg tilhører arrangøren).

Odden skrev:
Men vi kan altså ikke holde øje med alt og alle,

Nej selvfølgelig kan man ikke det, men man kan godt lige gå en 8-10 runder henover aftenen og se om der ligger nogle for sig selv eller om der er noget der ser ud til at være i uorden. Man kan også stå klar med telefon, bil og en organisation der præcis ved hvad der skal ske hvis uheldet er ude, så man ikke spilder tid.

Odden skrev:
og at hyre nogen til det, er imo, overhovedet ikke nogen holdbar løsning.

Det er da også kun dig der foreslår det – Jeg har ingen steder skrevet at der skal hyres professionelle vagtfolk til de fester! Derimod siger jeg at arrangøren selv godt kan finde nogle der har det hovedformål til festen lige at holde øje med at folk ikke ligger og er drattet om… Også bevidst lige går lidt rundt i området engang imellem og sikrer sig den slags. Fuck, hvis man spurgte mig “Hey XXXX, vil du ikke lige hjælpe os med at være – gårdvagt – til vores arrangement, da vi mangler en der ikke render superblæst rundt om natten til at holde lidt øje med folk” så ville jeg højst sandsynligt sige ja til det.

Odden skrev:
Tro det eller ej, de der securitys er ikke supermænd, selvom de kan se sådan ud nogen gange, og folk vil komme galt afsted når det gælder disse ting, hvis ikke de passer på. DET er et faktum. .

Jeg har på intet tidspunkt skrevet at de var supermænd, jeg har derimod pointeret at det handler om 1: Opdage Faren 2: Stoppe Faren 3: Få reageret f.eks. ved at få folk i en ambulance og afsted.
Så det handler om at have en eller flere der decideret holder øje med de ting, samt hvis der sker noget griber ind og ellers får sat en rutine igang sådan at risikoen for at det ender helt galt minimeres.

Odden skrev:
Jeg tror i bund og grund jeg er fuldstændig uenig med dig i din grundholdnind, at andre skal tage vare på én, fordi man ikke selv kan. .

Det vil jeg næsten vædde med du ikke er den dag det er dig der ligger med hjerteanfald og venter på at andre tager hånd omkring din sikkerhed.

Odden skrev:
Selvfølgelig, til store arrangementer som VooV, er det godt at have folk, som kigger efter, da mange uheld kan ske.

Ganske enkelt kernen i min pointe, så er vi jo ikke SÅ uenige alligevel ?

Odden skrev:
Men jeg mener ikke dødsfald grundet uansvarlig brug af stoffer er uheld, og derved ryger den pointe.

Hvis det ikke er uheld, hvad er det så ? Dumhed ? Der er jo noget som “dumme uheld”. Hvem gider høre på sådan en moraliseren når ens ven har mistet livet under nogle omstændigheder der er sikkerhedsmæssigt og socialt dybt kritisable ?

Odden skrev:
Igen, falder du og slår dig, så skal jeg nok hjælpe, det behøver jeg ikke en hyret mand for.

Du hjælper mig kun hvis du 1: Opdager det, 2:Ved hvad du skal gøre og 3: Rent faktisk er i stand til at gøre noget indenfor en anvendelig tidsramme.

Odden skrev:
Angående din opdeling i om folk mister livet, og hvor ofte man vil lade det ske, så vil jeg blot sige: Det kan man aldrig vide, aldrig forsikre sig for, og aldrig helt gardere sig for. Man må passe på. Det er den bedste gardering af dét problem.

Der er jeg fuldstændig enig med dig, og det med at “passe på” involverer indarbejdelsen af en sikkerhedsrutine i den organisation man som arrangør har ansvaret for at varetage. Der findes ingen garantier, kun en garanti for at man har gjort hvad man kunne indenfor rimelighedens grænser. Jeg undrer mig over hvorfor vi kan synes så uenige – Måske handler det her udelukkende om en definition af hvad der er rimeligt og hvad der ikke er.
Jeg synes det er rimeligt at en arrangør af en moesgaard fest har en effektiv plan og mindst et par ædruelige mennesker til at følge den plan skulle noget gå galt. Her snakker vi folk der er en del af “crewet” ligesom DJs og andre. For mig er den sikkerhed et vigtigt punkt, ligesom det er vigtigt at have en god DJ, et fedt PA og en smuk location.
Sammen med evner kommer der ansvar, og har man evnerne til at trække folk ud i skoven og feste med dj, pa og hvad der hører sig til skal man også have evnerne til at opdage og forholde sig til uheld og andet sikkerhedsmæssigt.

Odden skrev:
Til sidst:
Ja, helt enig i din holdning angående små fester.

Hvilket igen får mig til at tro at alt jeg skriver opfattes som et målrettet angreb imod enkle fester – Imens det rent faktisk har et langt bredere fokus. Faren er i mine øjne størst ved de større fester, af de årsager du egentlig også selv har nævnt, at desto flere mennesker der er desto større chancer er der for ulykker sker.
Vil vi kunne blive ved med at have udendørsfester, ved moesgaard eller andetsted, på undergrundsplan, så er vi nødt til at sørge for at de ting ikke sker (med de ting henviser jeg til svigt i forhold til hvad man indenfor rimelighedens grænser kan gøre). Vil vi have hvad vi kan kalde “god karma” til de fester, så er vi nødt til at tage vare på hinanden, også selvom nogle folk er nogle idioter…

Det ville være rart, hvis de folk der er nogle idioter får chancen for at indse deres idioti og komme videre med deres liv – istedetfor at ende deres eksistens som følge af selvsamme idioti.

Altså, det ville også være mig nooooget nemmere at acceptere at folk der har dummet sig dør hvis nu vi taler spritkørsel hvor man bringer andres liv i fare… Det er dog ikke tilfældet.

Skulle faktisk mene at jeg er en ganske kynisk person indenfor nogle emner, men jeg har svært ved at være kynisk i denne her sammenhæng – I det hele taget synes jeg ikke kynisme som sådan går særligt godt i spænd med en vision om at man vil lave nogle fede undergrundsfester for folk der elsker at danse og trippe sammen i den smukke natur – også iklæde det et image af “god karma”.

For mig er en manglende sikkerhedsrutine i organisationen bag simpelthen en skamplet på ethvert sådant arrangement.

- Bart

Titel:
Moderator
Brugeravatar

For dælen da menneske! Er der aldrig nogen, der har lært dig, at det er en kunst at være i stand til at begrænse sig? Jeg ved godt, at du gerne vil argumentere, hæve fakta og sandheder frem og samtidig lige vise, hvor enormt arrogant du er.

Men hey, jeg skal nok fange dig til en fest en dags tid, og så forklare dig, hvem jeg er, hvad jeg har at gøre i miljøet, hvad mine kompetencer er og så skal jeg meget gerne tage denne her diskussion med dig irl. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg er bundhamrende uenig i mange af dine postulater. Postulater ja, sandheder NEJ, det er meget muligt, at det er logik for perlehøns/dig men tro mig, bare fordi du siger det bliver det altså ikke til fakta. Det gør din bedrevidende attitude heller ikke.

Og til sidst vil jeg sige, at naturligvis holder man øje med hinanden til fester, som Odden siger, så hjælper man folk, der er i problemer. Jeg kan ikke udtale mig om tilfældet med den døde gut, jeg var der ikke selv men jeg mener til hver en tid, at du aldrig kan klantre arrangøreren for andres idioti. Og da slet ikke når det drejer sig om euforiserende stoffer, hvor der er potentiale for en OD. Jeg er overbevist om, at der ikke er nogen til festen, der har set og tænkt "Hey, han ser dælme ud som om han er ved at dø men det er da noget fed musik så det gider jeg ikke gøre noget ved". Korrekt, der blev ikke ringet efter en ambulance men for mig at se har det ikke nødvendigvis arrangørerens ansvar, nærmere dem, der finder staklen.

Med mindre du har en eller anden meget meget vigtig sidste pointe, så vil jeg fortsætte mine studier og ikke læse i den her tråd mere. Din attitude giver mig både kvalme og ondt i hovedet!

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Bart, dette er det sidste jeg skriver.

Du tager mange ting som angreb, noget du klandrer andre for. Jeg laver et par vittige kommentarer, og du ser det som om, at jeg mener du har sagt det.
Du er arrogant, beskriver dig selv som en af de mest erfarne fest-arrangører der er til, og du gør en pointe ud af at hæve dig selv som mere logisk og rationel end alle andre der siger dig imod.
Du lægger ord i mit skrift, som jeg ikke har sagt. Det er irriterende.

nogle ting til dit indlæg.
Ja, gu er det realistisk at forlange at folk selv må tage ansvar for sine egne handlinger, og ja. gu er det dumt at proppe sig med amf til man dør. Medmindre man gerne VIL dø. Det ved jeg jo ikke om han havde haft lyst til.

At dø af hjertestop kan ske her og nu, og ingen er her lige nu som kan hjælpe. Ringer du lige til en som kan komme herud og se til mig?

Og hvis kernen i din pointe er det jeg nævner angående VooV, så snakker vi netop om at HYRE folk til at se efter folks uheld.

Og hvis du nu læser lidt om karma-begrebet, vil du lære at én vigtig ting, er ikke at fratage folk deres eget ansvar, eller skabe en attachment til folk, men at lade folk finde ud af meget selv.
Selvfølgelig lader jeg ikke en "palle" ligge og ralle til en fest, selvom jeg ikke kender ham, jeg er skam heller ikke kynisk. Jeg har bare heller ingen sympati for at folk dør af en OD, ikke ment at jeg vil lade det ske dog, ser jeg det ske, gør jeg mit for at hjælpe. At de dør af et reelt uheld har jeg til gengæld stor sympati for.

For mig er manglende evne til at tage ansvar for egen takt og tone, så andre derved ikke kan trippe fredeligt, uden at skulle tænke på, at én måske kan have OD'et i busken, en skamplet på disse arrangementer. Samt at den mangel på ansvar er uhyre egoistisk og megadårlig karma.

En god fest starter for alles vedkomne, hos en selv, det er DIG der har et ansvar for at andre kan have en god fest. Og ved dette mener jeg ikke, at man skal holde øje med hinanden, jeg mener FØR det, at i skal tage ansvar for jer selv, og ikke kræve at andre gør det for jer.
Undskyld mig, hvis du synes dette er kynisk, men jeg mener DET er god karma. At sprede en god sikker energi, ved at have ladet ansvaret starte hos en selv. Og hvis dette ikke er realistisk at forlange af folk, så ser jeg en meget ringe fremtid til sådanne fester.
At holde øje med folk skal ikke være et krav, det skal være noget der evt. kan ske når UHELDET (ikke folks uansvarlige handlinger) er ude. Er folks uansvarlige handlinger ude, så må de få en reprimande med på vejen!

Senest rettet af Odden 13 sep 2006 22:10, rettet i alt 1 gang.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 78 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]