noname skrev:
Hehe, jeg forsøger skam ikke at nedgøre jeres fester, blot at pointere, at der nu var andre end de inviterede, der havde hørt om jeres arrangement.
Hvilket er relevant hvorfor ? Det beviser jo bare mine pointe, at det godt kan lade sig gøre at kontrollere antallet af mennesker der kommer til de fester.
Det skal også siges, at vi opholdte os et helt andet sted på stranden end det der normalt bruges. Det var også skåret ud i pap i vores invitation at det ikke var ønsket at der blev spredt information omkring det, overhovedet. Alle der blev inviteret var underrettet omkring det, også da de fik mulighed for at blive inviteret i første omgang.
Det er klart, at ordet vil spredes udenfor ens kontrol til en hvis grad, men hvor langt det når at rygtedes kommer jo helt og holdent an på hvor meget medvind man giver den udvikling fra start af.
noname skrev:
Jeg synes da det er fint, at I også vil ud og nyde det progressive/downbeatede musik i skoven, det er sjældent det er den lyd, der er derude og alt musik lyder jo bedre udendørs!
Vi hørte nu ikke kun progressive / downbeat. Der var endda en smule dark psy.
noname skrev:
Men lad mig lige høre, hvad havde du tænkt dig at gøre, hvis der var kommet en flok brianer/paller ud til jeres fest, og var begyndt at lave ballade? Solgte stoffer åbenlyst, og havde deres 15-16 årige kærester med? Havde du så stillet dig op og bedt dem om at tage hjem?
Hvis der var kommet folk ud der begyndte at lave ballade ville vi pakke sammen og skride hjem, ganske enkelt. Altså, hvis vi snakker om vold, trusler og andet. Vi ville om ingen omstændigeder have vores hyggekomsammen skulle udvikle sig til en eller anden for for "Gangsterbal".
Dog mente vi ikke at det var en reel risiko, da vi altså havde personlig kontakt med alle de inviterede i forhold til invitationen.
Kort og godt, hvis vi mistede kontrollen med arrangementet ville vi til enhver til pakke sammen og tage hjem... Vi var faktisk mere bekymrede over hvad vi skulle gøre såfremt der var nogle der med magt ville forhindre os i det... I så fald ville vi være på skideren, men det virkede ret usandsynligt (muligvis måtte vi have taget os til takke med at måtte slås for vores ting, eller bare give op og skride derfra).
noname skrev:
Mht mængden af gæster, så mener jeg selv, at problemet startede sidste år i juli, da der blev hentet udenlandske kunstnere til skoven, og der (meget desværre!!!) blev trykt flyers og lagt rundt omkring, og ikke mindst på festlister på nettet.
Flyers i sig selv betyder ikke at der kommer vildt mange mennesker, i 1997 skete promotion af festerne via flyers og folk blev nogle gange endda kørt ud til de HEMMELIGE fest steder i lejede busser.
Det der gør forskellen er den øgede kommunikation vi har, SMS, Email, Communities - Man når ud til LANGT flere mennesker af den vej end via traditionelle flyers. Det er jo værd at bide mærke i, at folk skal kende hinanden for at kunne sprede informationen, nu om dage kender folk i miljøet generelt langt flere ligesindede end tilfældet var for 5-10 år siden.
I “gamle dage” lagde arrangører nogle flyers i dezigner soundz eller Street Dance, også blev de set af dem der rent faktisk havde noget at komme efter i en musik butik.
Nu om dage er det uundgåeligt at nyheder om arrangementer spredes lynhurtigt via SMS og andet... Det gør en hamrende stor forskel, både for de illegale udendørsfester såvel som de legale indendørsfester.
Heldigvis har alle arrangører v/moesgaard været snilde nok til at erkende at de ikke lige skal ligge deres arrangementer ud på de online festlister der er. Jeg har kun set dem tilgængelige 1 sted (forum) online, men de annonceres ikke der mere heller (så vidt jeg ved).
noname skrev:
I år har der jo også været holdt fester derude uden, at der har været proppet til med folk, bla fordi der er blevet kørt en mere tystyspolitik men også fordi brian simpelthen ikke gad at køre ud i skoven for at tjekke om der var fest (aka Peter og ulven-syndromet).
Den tælling jeg foretog blev udført til en af de første fester derude i år. Altså, som sagt, jeg stille mig bare i midten og begyndte at tælle, jeg var ikke påvirket og havde et godt overblik.
Nu er det jo godt nok heller ikke det du anfægter, og jeg er skam enig med dig, det er ikke alle fester der vokser sig så store... Det jeg snakker om er jo egentlig også hvad der kommer i kølvandet på de store fester, store fester trækker små fester med sig i kølvandet fordi flere "vil til" og fordi "det bliver cool".
noname skrev:
Mht antallet af gæster, så har du da ingen ide om, om jeg har talt folk til fester derude. Hvis ikke jeg havde, så ville jeg ikke udtale mig om det.
Desuden, skulle der have været en fest med 500 mand, så er det absolut ikke den man burde tale udfra, da langt de fleste fester har et væsentligt lavere deltagerantal, hvilket fremgår tydeligt, hvis man frekventerer Moesgaard i festsæsonen.
Hvorfor er det ikke den fest man skal tale om ? Man skal da være på forkant med udviklingen når man forsøger på at være pro-aktiv i en festmæssigt "HR sammenhæng". Vi bliver nødt til at se på hvor vi er på vej hen, og de fester derude er langt fra hemmelige mere, bl.a. pga man har brugt samme sted til festerne så længe.. Alle kan jo finde det, de skal bare vide der er noget, så ved de godt hvor.
Du skal huske, at jeg forsøger ikke at stoppe festerne her, der eller nogen steder - Jeg opfordrer til at vi får dem mere under kontrol så der ikke er så stor risiko for at det går galt mere.
noname skrev:
Hvad vi dog kan blive enige om er, at der nok ikke bliver flere fester derude. Det har skødesløse fjolser og pressen sørget for. Hmm, har man set det mønster før??
Det er et generelt mønster, som jeg også har forklaret i et andet forum før (eller måske var det her), at desto flere fester nyder betragtelig “success”, desto flere små "wannabe fester" kommer der i kølvandet. Disse "wannabe" fester kopierer ofte de større fester og håber på samme success. Dvs location osv genbruges. Måske er "wannabe" et dårligt navn, ordet er valgt efter at andre søger samme success som forrige. Specielt i forhold til dødsfaldet er det tankevækkende at der er 2 fester på samme sted lige i røven af hinanden.
Når vi ser på arrangørerne af nogle af de fester der har haft flest deltagere derude, er det samtidig folk der HAR formået at få folk der "ligger sig til at dø" væk derfra. Det er jo, tankevækkende nok, nogle af dem der tydeligvis er mere ansvarlige og organiserede.
Samtidig er det dem der kopieres af de der "wannabe" arrangører, så vil man påvirke "wannabe" arrangørerne er man nødt til at fokusere på dem med størst "success", da de skaber trenden.
Det er også før sket, at der er kommet flere og flere udendørsfester i Århus området, resultatet endte op med at blive at flere og flere fester blev lukket af politiet pga overtrædelse af politivedtægten da det der foregår er til risiko for det offentlige ve og vel (så vidt jeg forstår lovgivningen).
noname skrev:
Jeg er enig i, at det er et stort problem, at der render 15-16 årige rundt med kæberaslere af for mange stoffer. Men jeg ser altså helt den samme trend til fester rundt omkring, hvor der er dørmænd på. Og hvis ikke du har set det, er det åbenlyst, at du ikke har kigget lige så meget efter unge piger som mig

Jeg må nok indrømme at jeg har lagt mærke til nogen unge piger fra tid til anden

noname skrev:
Det samme gælder antallet af folk, der har lommerne fyldte med piller og zipbags. Dem går jeg nu ikke og kigger efter men de er svære at undgå når man gerne vil på toilettet i ny og næ, og her var EB-festen i februar absolut ingen undtagelse.
Eller nogen andre indendørsfester for den sags skyld. Det er en alvorlig problematik der er enormt svær at gøre noget ved. Det der her gør forskellen i det "indendørs vs udendørs" fest perspektiv du vælger at sætte fokus på er at til indendørsfesterne der har man større kontrol med hvad folk de laver, der er bevillinger og andet der skal være til, og i kraft at det er der ansat professionelle sikkerhedsfolk/vagtværn som har til formål at sørge for at folk ikke komme til skade, bl.a igennem at opretholde ro & orden, men så sandelig også i form af at holde øje med at folk ikke "ligger sig til at dø".
Du har selv tidligere i tråden nævnt at moesgaard festerne ikke er kommercielle osv, igen i din hint hen til indendørs fester. En udendørs og indendørs fest er ikke SÅ forskellig fra hinanden, ikke når risici skal vurderes. Der er bare den hage ved det, at ved indendørsfester er man nødt til at leve op til sit ansvar da man elles mister sin bevilling, hvorimod ved udendørsfesterne er det meget svært at placere et ansvar / udpege ansvarlige og sørge for at de lever op til deres forpligtigelse.
Lad mig i samme åndedrag sige, at det faktum at legale udendørsfester praktisk talt er umulige at gennemføre i dagens Danmark (da de jo skal foregå aften, morgen, nat og hele døgnet rundt helst), også koster liv. Fordi kunne arrangører rent faktisk ganske lovligt gennemføre den slags arrangementer, så ville den økonomiske baggrund også tillade at der var plads til en god portion professionelle mennesker der tog vare på de af deltagerne der ikke kan tage vare på sig selv.
noname skrev:
Men hey, jeg bryder mig ikke om at du sætter ting op som fakta, blot fordi du ser det sådan. Feks din
[quote Bart]
Faktum - Hyppigheden imellem dødsfald o.lign. stiger i takt med antallet af mennesker.
Grunden til at jeg sætter det op sådan er at det er ren logik, og det er omkring den logik at jeg bygger mine argumenter. Vi er nødt til at tage udgangspunkt i nogle ting, og vi er nødt til at argumentere for dem, fordi det er sådan set os selv der skaber vores miljø, derfor er det vores eget ansvar at analysere det og anvende de konklusioner vi når frem til. Altså, vi kan selv gøre det, eller vi kan overlade det til samfundet... Samfundets svar er nemt at forudse "død over udendørsfester", hvilket altid vil være sandt hvis det bliver så triste historier de bliver præsenteret for. Miljøet ved moesgaard fremstilles ekstremt dystert i de her artikler, det er egentlig en anelse uretfærdigt, men hvorfor opfattes det miljø og de fester egentlig så negativt ?
Jeg tror godt vi kan springe op og falde ned på konspirationsteorierne, det handler ganske enkelt et undergrunds narko drevet miljø der, i det mindste i mediernes øjne, har krævet flere menneskeliv hvilket meget vel kun udgør toppen af isbjerget…
Jeg tror desuden svaret er at finde i manglende sikkerhed og ligegyldighed - Hvilket historien afspejler. At det ikke er sådan til alle arrangementer, samt der også er mange gode ting der er virkeligt positive skinder ikke igennem, hvilket er ret uheldigt, men det er ikke til at ændre før der er styr på de forhold der kaster en skygge over de fester.
noname skrev:
Jojo, det gør den da, men der dør nok også flere mennesker ugentligt i Århus end i Havndal. Er det et argument imod storbyer?
Nej slet ikke, rent faktisk er det jo netop mere sikkert at bo i en storby fordi sygehuse og andet ligger tættere på skulle noget gå galt. Der er altså en sikkerhedsinfrastruktur der skal vokse i takt med opgaven / antallet af mennesker.
noname skrev:
Det er jo ikke fordi folk tager flere stoffer, blot fordi der er mange mennesker. Fyren her har ligget på dansegulvet og der har ikke været overfyldt til festen. Dvs, at det ikke har noget med antal gæster til festen at gøre. Manden var misbruger, havde sniffet store mængder amfetamin og kunne ikke mærke sine ben tidligere på dagen som følge af sin selvhærger.
Det har noget at gøre med den totale mængde af mennesker der tager til fest derude, og de ting der kommer i kølvandet på dem. Der har også været folk der har "lagt sig til at dø" til andre arrangementer derude, de er heldigvis blevet opdaget inden det gik helt galt – det er dog bare et spørgsmål om tid
noname skrev:
Hvad jeg tolker det som er, at en mere ansvarlig omgang med stoffer (+ ens krop) og mere reel viden er vejen frem. Ikke sikkerhedsfolk i skoven...
Jeg synes ikke at der er nogen generel tendens imod en ansvarlig omgang med stoffer nogen steder i Danmark. Faktisk vil jeg gå så vidt som at sige at det er ren utopi så længe gennemsnitsalderen til fester er så lav som den er (og faldende ved moesgaard festerne).
Sikkerhedsfolk i skoven, som et reelt vagtværn, er nu heller ikke så meget det jeg tænker på. Det ville være et must til et "rigtigt" offentligt arrangement der kørte døgnet rundt, men til det nuværende i skoven er det nok lige lovlig overkill.
Til gengæld kan man have sine egne folk, der holder sig ædru og som har en dedikeret sikkerhedsfunktion. Skulle man holde sig til indendørs retningslinier ville der max skulle være en 4-5 stykker.
Man kan sige, at tæller man arrangør crewsne sammen er der jo en del øjne der ser allerede, men det ville være godt med nogle som kun havde den opgave for øjet og ellers lod være med at beruse sig. (måske er der allerede nogen der har sådan noget). Samt så skal de selvfølgelig vide hvad de skal gøre... Kollapser folk skal det ikke være nødvendigt at slæbe dem helt fra fest sted til ishus, men have noget meget hurtigere klar, da minutter er forskellen imellem liv og død i den slags situationer.
Det er lidt svært at ringe til en ambulance “Vi har en der har taget en OD af GHB og er ved at dø, i kan hente os i Moesgaard skov!”, det finder de jo aldrig.
noname skrev:
Og lad dog være med at fortælle mig, hvilke sandheder jeg skal erkende... Du tolker ting, jeg tolker ting; din måde at tolke tingene på er ikke mere sand end min. Ikke hvis du spørger mig, og du vil jo nok mene det samme om dine fortolkninger.
Spørgsmålet er hvor kompetent man er til at nå frem til sine konklusioner, der mener jeg, at jeg med mine mange års erfaring i forhold til den slags fester og miljøet som sådan er meget kompetent. Lad mig sige det sådan, hvis jeg ikke er det, hvem er så ? Fordi du får svært ved at finde en person der har deltaget i miljøet så længe som mig og på samme niveau / i samme funktion.
Når jeg kommer med mine “påstande” og “fakta” så delagtiggører jeg andre i min tankegang i forhold til hvordan jeg er nået frem til de ting, ligesåvel som jeg efterfølgende glædeligt debatterer dem så vi kan få vendt andres perspektiver på dem… Om det så, i sidste ende, bliver accepteret bredt i miljøet er ikke op til mig at afgøre, jeg mener det jeg kan og skal gøre gøre er at ytre mig og reagere på kritik i den sammenhæng.
Vi indgår i den sammenhæng ikke i samfundets hieraki system som sådan, jeg kan ikke holde en ph.d frem for hovedet af dig og bede dig tage ved lære. Derimod har jeg mine argumenter og forklaringer, hvilke vi debatterer – med andre ord, jeg skal nok fortælle dig hvordan jeg opfatter ting, og du er mere end velkommen til at sætte spørgsmålstegn ved dem – for mig er det her logik for perlehøns, derfor er jeg sikker på at du i sidste ende vil opnå en større forståelse. Hvad er din rolle i det her miljø ? Hvor længe har du deltaget ? I hvilken funktioner ? Hvad er din erfaring ?
Ligemeget hvad, så er dit synspunkt altid relevant, men vil man påvirke den den brede opinion må man være villig og istand til at argumentere for hvad man mener er sandt og usandt. Du ser ikke mig påstå noget, uden jeg også er villig til at argumentere for det, og det er skam også muligt at få mig til at indtage et nyt standpunkt (jeg er ikke blændet af min egen argumentation, dine argumenter er dog af mig allerede overvejede og afvejede for år siden nu).
Hvis du er uenig med mig i mine sandheder, jamen så tag udgangspunkt i din uenighed og argumentér for din sag, istedetfor at forblive ukonkret og bare feje alting af bordet uden nogensinde at sige hvorfor eller udtrykke din harme for at der rent faktisk findes nogen med den selvtillid der skal til for at de tør gå ind og sige “Hør her folkens, sådan her er det”. Ikke alene er det relevant for dig selv, men så sandelig også for mig, hvis du rent faktisk kan underminere min argumentation sådan at jeg opnår en større forståelse for noget vil jeg være dig taknemmelig bagefter.
Nu har du jo så heldigvis valgt at tage udgangspunkt til en enkelt af min “faktum sætninger”, hvilket jeg vil vende tilbage til nu.
Bart skrev:
Faktum - Hyppigheden imellem dødsfald o.lign. stiger i takt med antallet af mennesker.
noname skrev:
Jojo, det gør den da, men der dør nok også flere mennesker ugentligt i Århus end i Havndal. Er det et argument imod storbyer?
Altså, vi snakker om ens sikkerhedsmæssige ansvar som arrangør for at sørge for at ens organisation står mål med opgaven der skal varetages. En storby er kendetegnet med et udbygget vej system, flere hospitaler, gennemført trafik regulering og mere politi & sikkerhed end tilfældet er på landet.
Flyttede du en storbys befolkning ud på landet ville der opstå kaos såfremt du ikke samtidig oprettede de sikkerhedssystemer man har i storbyerne – det ville koste mange liv (bare strømmen går i en storby koster det liv).
Det samme gør sig gældende til fester, er der mange mennesker kræves der en bedre sikkerheds organisation for at sørge for at ting ikke går galt / løber løbsk.
Det er altså ganske logisk, det er ikke noget jeg behøver sidde og afveje overfor mig selv “har jeg nu ret ?” – Det ved jeg, ikke alene pga det er logisk, og også fordi jeg kan koble den logik op imod mere end 10 års erfaring i forhold til en arrangørs rolle i forbindelse med arrangementer hvortil der hører elektronisk musik.
Det er så en logik du pt ikke forstår, men du burde altså kunne forstå den, sådan som jeg lige har forklaret dig den – det samme tror jeg vil gøre sig gældende for mine andre “faktum sætninger”.
Arrangerer du et event der bliver stort, er du nød til at sikre dig at sikkerheden er iorden. Til en udendørsfest kan du ikke bare “lukke dørene” når mængden af gæster udvikler sig til et potentielt problem, som det iøvrigt skete til den EB fest du nævner.
Derfor skal man være meget forsigt, og i tilfældet med de moesgaard fester er det tydeligt at de til tider kan risikere at trække enormt mange mennesker derud.
Man er nødt til at forholde sig til det, ellers koster det liv. Det er jo HELT ekstremt at nogen kan ligge 30 minutter blå i hovedet, død og borte, uden nogen ser det… og det til en fest hvor der (åbenbart) ikke var så mange mennesker.
Det er meget de samme folk og det samme miljø der er derude, specielt dem der skaber de problemsituationer er ofte mindre optagede af hvem der laver festen, men bare om at festen er der. De skal jo bare have et sted at lamme sig uforsvarligt.
Derfor stiger risikoen i takt med der er flere mennesker, derfor er arrangørerne nød til at gøre sig nogle overvejelser sådan at de, indenfor rimelighedens grænser, er istand til at opretholde et fornuftigt sikkerhedsniveau når de ved at disse ting sker gang på gang – Istedetfor bare at læne sig tilbage og sige “det er ikke vores problem, folk må ligge sig til at dø længere nede af stranden hvis de ikke kan styre sig”.
Men ja, hvis vi alligevel ER ligeglade jamen så kan folk da ligesågodt blive liggende på dansegulvet til de rådner op. Vi er dog ikke ligeglade.
- Bart